گزارشگر انگلیسی در گزارشی پر از شیطنت خبری می‌نویسد: آیا چنین نامگذاری روی کاروان ورزشی مصداقی از دخالت سیاست در ورزش نیست؟ این کاروان باید به مکه می‌رفت نه به ریو!

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهانسرویس ورزش مشرق - منابع خبری متعددی اقدام جالب جمهوری اسلامی ایران در نامگذاری کاروان پارالمپیک به نام "شهدای منا" را تحت پوشش خبری خود قرار دادند. در این میان گزارش وب سایت خبری – تحلیلی BBC نشان از هیجان نویسنده از عدم برخورد با این قضیه دارد و گویا عده‌ای منتظر برخورد با کاروان منای ایران هستند!

نویسنده اینگونه گزارش خود را آغاز می‌کند: بسیاری از بینندگان از سراسر جهان شاید از معنای نام کاروان ایران در پارالمپیک بی خبر باشند، با این رویه قطعا از اقدام اعتراضی ایران در مراسم افتتاحیه نیز بی خبر هستند.

نویسنده در ادامه با اشاره به حادثه "منا" آورده است: ایران در اعتراض به اتفاقاتی که در جریان مراسم و مناسک حج رخ داده، تصمیم گرفت نام کاروان پارالمپیک خود را "منا" بگذارد تا خاطره و یاد قربانیان آن حادثه زنده نگه داشته شود، در مراسم افتتاحیه نیز پرچم‌دار جمهوری اسلامی ایران لباس احرام بر تن داشت.

بیش از 2000 زائر در آن حادثه کشته شدند که بیشتر آنها را زائران ایرانی تشکیل می‌دادند و مشخصا ایران، مقامات سعودی را مقصر می‌داند. هر چند عربستان سعودی مدعی هستند تنها 769 نفر در حادثه منا جان باخته‌اند.

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهان 

این گزارش خبری که توسط بخش فارسی و واحد بین الملل BBC تهیه شده در ادامه به سمت تنش بین ایران و عربستان می‌رود:" تنش بین دو کشور در این روزها به بهانه خاطره منا افزایش یافته است و عربستان در سالی که گذشت به ایرانیان مجوز حضور در مناسک حج را صادر نکرد. مفتی عربستان نیز در اظهار نظری توهین آمیز باعث تحریک احساسات ایرانیان مسلمان شده است."

در این گزارش به نقل قول‌هایی از محمود خسروی وفا اشاره شده که دلایل نامگذاری کاروان پارالمپیک را شرح می‌دهد.

عشرت کردستانی، ورزشکار ایرانی در مراسم پارالمپیک با بر تن داشتن لباس احرام به وضوح و به صورت نمادین اعتراض ایران را جهانی کرد.

نویسنده این گزارش درباره این اقدام ایران می‌نویسد: آیا ایران می‌تواند چنین کاری انجام دهد؟ البته منابع خبری در ایران معتقدند که در مراسم رژه آزادی وجود دارد و هر کشوری مجاز است برای پوشش ورزشکاران خود با آزادی کامل و بدون محدودیت تصمیم‌گیری کند.

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهان 

گزارشگر انگلیسی در ادامه شیطنت خبری خود می‌نویسد: آیا چنین نامگذاری روی کاروان ورزشی مصداقی از دخالت سیاست در ورزش نیست؟ این کاروان باید به مکه می‌رفت نه به ریو!

در ادامه این گزارش با اشاره به نظرات مردم در صفحات شبکه های اجتماعی درباره این گزارش و مشابه آن، هر چند به صورت ناعادلانه‌ای اشاره می‌شود: بسیاری بر این باورند که نباید این اتفاق فراموش شود اما باید از میدان درستی برای این منظور استفاده شود نه از میدان المپیک.

یکی از نویسندگان در بخش نظرات مردمی نیز نوشته است: این یک راه هوشمندانه است تا یک پیغام به تمام جهان داده شود، مردم آمریکا حادثه تلخ کشته شدن جوان سیاه پوست توسط پلیس آمریکا را فراموش نمی‌کنند، تیم ملی بسکتبال آمریکا نیز با استفاده از نمادهایی یاد قربانی آن حادثه را در میدان المپیک زنده نگه نداشتند. این که کار بدی نیست.

کاروان منا زیر ذره بین رسانه‌های جهان 

نویسنده انگلیسی این گزارش در پایان با اشاره به سابقه ایرانیان در استفاده از میادین مهم ورزشی برای بیان عقاید مذهبی خود می‌آورد: سهراب مرادی و کیانوش رستمی مدال و پیروزی‌های خود را به مدافعان حرم اهدا و تقدیم کردند و این اقدام آنها یک بازتاب جهانی داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 26
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    یادشهدای منابایدهمیشه زنده بماند واین حرکت زیباوستودنی است
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    ورزش باید در خدمت سیاست اسلامی قرار بگیرد
  • فقط ایران اسلامی ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    عجب اسم زیبایی بود تا چشم شیطان بزرگ و روباه پیر و آل سعود ملعون و رژیم حرامزاده ی صهیونیستی دربیاد. زنده باد نام و یاد شهدای مظلوم منا
  • مهماندار هواپیما ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    انگلیسی ها چون حرامزاده هستند از زمین و زمان ایراد می گیرند
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    احسنت بر این ورزشکاران لعنت خدا بر ابلیس خبیث و مکار انگلیس
  • ناشناس ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    مرگ بر انگلیس
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    باید مقابل سفارت عربستان ، مجسمه حجاج شهید در یک طرح جامع اسلامی و جنس ماندگار کار شود تا هربار از در سفارت خارج یا وارد می شوند ببیننش ، این یک کار رایج جهانیه ، امیدوارم عرضشو داشته باشیم عرضه عوض کردن اسم خیابان سفارت به شهید نمر را که نداشتیم ، مرد بزرگ را کشتند انگار نه انگار . بسیجی نیستم چندان مذهبی هم نیستم ولی دست اون بسیجیایی که برای دقایقی اسم اون خیابانو عوض کردن می بوسم خیلی مردید بخدا . مردم از محافظه کاری و دیپلمات بازی سیاسیون خسته شدند یه کاری بکنید بسه تحقیر شدن ما هزاران سال تمدن داریم این احمق ها 100 ساله به نفت رسیدن آدم شدن تازه فکر می کنن آدم شدن به نسبت زمانه حساب کنید از عصر جاهلیت عقب ترن اون امارات تا 30 سال پیش گوسفنداشو می آورد قشم چرا !!!! اون قطر اندازه قمه !!!! بعد اینا چپ و راست تحقیر کنن ما رو ما هم لبخند تحویل بدیم این آشغالا نه عربن نه سنی ، عرب و سنی محترمه . دم امثال محسن رضایی گرم که ما نسل سومی ها هم بهش افتخار می کنیم .
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    دستشون درد نکنه بدجوری پوزه روباه پیر و کاسه لیسان بی بی سی فارسی رو به خاک مالیدن آفرین دمشون گرم!
  • ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    روباه کثیف
  • اصلاحات ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    به نظر من ما یک دشمن واقعی داریم و آن انگلستانه . اسرائیل و آمریکا رو لئن بوجود آورد
  • ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    همون طور که رهبری فرمودند انگلیس وآمریکا در این فاجعه منا شریکند
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    آفرین خیلی هم خوب و عالی
  • ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    لباس سفید (احرام) پرچمدار ورزشکاران ایرانی نماد صلح طلبی و نور حقیقت و روشنگر مظلومیت ایران اسلامی و همه پیروان حق طلب آن در سراسر جهان است.
  • محمد ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    بنا به فرموده حضرت امام (ره)، وقتی کاری کردیم که آمریکا و انگلیس خبیث صدایشان درآمد، این یعنی که دقیقا درست عمل کرده ایم.
  • امیر ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    بی بی سی اگه یه هموطن کرد از خیابون در حین رد شدن تصادف کنه نژاد اونو بزرگ تیتر می کنه ولی کیانوش رستمی که مدال طلاشو به مدافعان حرم تقدیم کرد هم کرد بود که بی بی سی اصلا دوست نداشت در این مورد حرفی بزنه
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    لعنت خدا بر انگلهای انگلستان. وجای تعجب دارد که که اگر در همه دنیا آشوب وترور و...بر پا شود در انگلستان حتی گالنی بنزین روشن نمی شود!
  • کیان ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    نویسنده اینگونه گزارش خود را آغاز می‌کند: بسیاری از بینندگان از سراسر جهان شاید از معنای نام کاروان ایران در پارالمپیک بی خبر باشند، با این رویه قطعا از اقدام اعتراضی ایران در مراسم افتتاحیه نیز بی خبر هستند. کیان: خود نویسنده اعتراف می کند که مردم دنیا از این حادثه بی خبر هستند چون خود غربیها نخواستند، وگرنه مثل داعش که چهره اسلام را تخریب می کند همه جا معرفی می کردند و جار می زدند.
  • رضا ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    این ابلیسهای زمانه به عربستان کثیف که حامی مالی آنهاست درباره بازی های مقدماتی جام جهانی با عراق خفه شدند اما به ایران می تازند عیبی نداره ماهم خدایی داریم
  • مجید ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    لعنت خدا بر انگلیس خبیث و آل سعود. حرصتان را در می آوریم.
  • ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    ما دوست داریم که سیاست را وارد ورزش کنیم توی انگلیسی رو سنن
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    نکنه کارهای این روباه پیر اصلا سیاسی نیست شما کتابهای دانشگاهی در حوزه علوم انسانی را نگاه کنید متوجه میشوید در هرجا که ممکن بوده مقاصد سیاسی خودشون رو چپوندن توی کتابها. مثلا در کتاب روانشناسی اجتماعی مشاوره و...
  • بهنام ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    عربستان سعودی-یهودی = الشجره الملعونه
  • روحانی نما ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    همه چیز ما باید عین دیانت ما باشد. قوانین بین‌الملل که به حرامیان اجازه ارتکاب هر جنایتی را میدهد، نه قانون است نه بین‌الملل.
  • حامد ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    نویسنده انگلیسی بسوووز، دلمووون میخواد دوست داریم. مگه شما که تو روز روشن اسلحه میدی عربستان و از اسراییل بدون هییچ ابایی دفاع و حمایت میکنید کسی جلوتونو میگیره؟ ما از حق از مظلوم دفاع میکنیم شما هم برو با شاه عربستان
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    باید به بی بی سی گفت: کاروان ایران در المپیک ریو هم امام رضا ع نام داشت، آیا آنها هم باید به جای ریو به مشهد می رفتند؟ باید از این زاویه اونارو به چالش کشید تا ماهیت نفاق آلودشون رسوا بشه.
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    مرگ بر بریتانیای حقیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس