کد خبر 629306
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۵

مرتضی سرهنگی گفت: مستندنگار خودش را نسبت به ناراستی‌های زمانه‌اش مسئول می‌داند و باید تلاش کند که نوشته‌اش حاوی نوعی رازگشایی باشد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، مرتضی سرهنگی، مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری در دومین کارگاه اردوی سه روزه مستندنگاری اسالم گفت: قیمت تمام شده امکانات و امنیتی که امروز داریم، بسیار بیشتر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم؛ چرا که خون‌های زیادی برای رسیدن به این وضعیت ریخته شده است و ما باید ارزش واقعی داشته‌هایمان را بدانیم و به خوبی از آن‌ها استفاده کنیم.
 
این نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس که عنوان «مستندنگاری خوب؛ مستندنگاری بد» را برای کارگاه خود انتخاب کرده بود، به گفتگویش با یکی از فرماندهان عراقی با نام «عبدالکاظم حسین‌الاسدی» که در جنگ به اسارت گرفته شده بود، اشاره کرد و گفت: وقتی این ژنرال عراقی به مقر فرماندهی برده شد، از نوع زندگی و سلوک فرماندهان و رزمندگان ایرانی تعجب کرده و گفته بود: ما نمی‌دانستیم که با چه کسانی در حال جنگیم.
 
سرهنگی با ذکر این خاطره بیان داشت: مستندنگاری باعث می‌شود نسبت به اطرافمان، شناخت بهتر و بیش تری پیدا کرده و دچار چنین اشتباهاتی نشویم.
 
سردبیر مجله «کمان» با اشاره به زحمات مستندنگاری ادامه داد: مستندنگار خارج از چهارچوب زندگی عادی، زیست می‌کند و باید با سرسختی به اهدافش دسترسی پیدا کند. مستندنگار خودش را نسبت به ناراستی‌های زمانه مسئول می‌داند و باید تلاش کند که نوشته‌اش حاوی نوعی رازگشایی باشد. ثمره خواندن یک اثر مستند این است که رازی را برای خواننده برملا کند.
 
نویسنده کتاب «پنج گزارش جنگی» افزود: در مستندنگاری، دو معلم وجود دارد که اولی در کلاس درس مستندنگاری وجود دارد و معلم دیگر، خواندن آثار و کتاب‌های موجود در این زمینه است.
 
مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به ژانر مهم و تاثیرگذار ادبیات بازداشتگاهی اشاره کرد و خبر داد: آذرماه سال 1367 بود که در حوزه هنری، دفتری با عنوان ادبیات و هنر مقاومت تاسیس شد و به تازگی مجموعه‌ای با عنوان «دفتر ادبیات اسیران جنگی ایران و عراق» را تاسیس کرده‌ایم.
 
سرهنگی به رد و بدل شدن حدود 6 میلیون نامه بین اسرای ایرانی و خانواده‌هایشان در دوران اسارت اشاره کرد و ضمن گنجینه خواندن آن‌ها گفت: مدتی است جمع‌آوری این اسناد برای مستندنگاری را به تنهایی آغاز کرده‌ام و حدود 12 هزار نامه برای این کار در دفتر ادبیات و هنر مقاومت گرد آوری شده است.
 
نویسنده مجموعه «کتاب‌های بانوی ماه» درباره ادبیات جنگ گفت: دستور زبان جنگ در زمان نبرد، تبلیغی و پس از آن، تعقلی است که متاسفانه ما درباره جنگ تحمیلی هنوز از مقطع تبلیغی گذر نکرده و به فاز تعقلی نرسیده‌ایم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس