کد خبر 629223
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۵۶

نام «بین‌المللی» را یدک می‌کشد اما در این فرودگاه نه خبری از پروازهای خارجی است و نه خدمات رفاهی، این حال‌وروز فرودگاه بام ایران است که موردانتقاد معدود مسافران آن قرار دارد.

به گزارش مشرق، پرواز و فرودگاه و مسافر کلمات عجین شده به هم هستند، یعنی اصولاً هرجایی که نام فرودگاه به خودش می‌گیرد باید منتظر دیدن مسافران و گردشگرانی باشد که در اولین مواجهه خود با یک شهر فرودگاهش را ارزیابی می‌کنند، اما در شهرکرد بی‌رونقی فرودگاه برای خودش ماجرایی شده است، ماجرایی که منتقدان زیادی دارد.

«عباس آخوندی» وزیر راه و شهرسازی در مورد وضعیت فرودگاه‌های کشور در اظهارنظری گفته است «در حال حاضر ۶۷ فرودگاه در کشور وجود دارد که ۵۴ فرودگاه فعال است» که شهرکرد میزبان یکی از این فرودگاه‌ها است.

مرتفع‌ترین فرودگاه کشور سقوط کرد

فرودگاه شهرکرد به مساحت ۳۵۰ هکتار در فاصله چهار کیلومتری از ورودی شهرکرد در موقعیت ۳۲درجه و ۱۷ دقیقه و ۵۰ ثانیه طول جغرافیایی و ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه و ۳۲ ثانیه عرض جغرافیایی در ارتفاع دو هزار و ۵۰ متری از سطح دریا واقع‌شده است.

اولین پرواز داخلی این فرودگاه در تاریخ اول تیرماه سال ۷۸ توسط شرکت ایران ایرتور به مقصد تهران و اولین پرواز بین‌المللی آن در تاریخ سوم مهرماه سال ۸۱ به کشور کویت انجام‌شده است.

فرودگاه شهرکرد مجهز به تجهیزات ناوبری و یک سیستم روشنایی و دارای یک باند به طول سه هزار و پنج‌متر و عرض ۴۵ متر با دو شانه ۷.۵ متری آسفالته است.

فرودگاه شهرکرد مرتفع‌ترین فرودگاه کشور بوده که در بام ایران قرار گرفته است اما کمتر مسافری تمایل دارد که از این فرودگاه استفاده کند. دلیل بی‌رونقی فرودگاه شهرکرد در گام اول با نگاهی به تعداد پروازهای این فرودگاه مشخص می‌شود اما مشکلات ناشی از بی‌رونقی این فرودگاه بیشتر از این حرف‌ها است.

مرتفع‌ترین فرودگاه کشور سقوط کرد

این فرودگاه تاکسی ویژه ندارد چون برای کسانی که بخواهند در خط تاکسیرانی فرودگاه فعالیت کنند این کار توجیه اقتصادی ندارد. درحالی‌که در ترمینال بسیاری از فرودگاه‌های کشور تسهیلات رفاهی بسیاری برای مسافران در نظر گرفته‌شده است اما در فرودگاه شهرکرد خبری از تسهیلات رفاهی نیست.

در ساختمان ترمینال فرودگاه‌های شهرهای مختلف کشور خدمات رفاهی مختلف ارائه و فروش سوغات انجام می‌شود، اما در این فرودگاه متأسفانه هیچ‌گونه خدمات صنفی ارائه نمی‌شود.

در این فرودگاه هیچ‌گونه واحد صنفی اغذیه‌فروشی که بتواند غذای گرم در اختیار مسافران ورودی قرار بدهد وجود ندارد و اگر مسافری بخواهد به‌عنوان‌مثال برای فرزند خودش یک ساندویچ بخرد باید به شهرکرد برگردد که این امر هزینه‌های بالاتری برای وی ایجاد می‌کند.

زمانی که هواپیمایی بر فراز آسمان شهرکرد دیده شود، بسیاری از تاکسی‌های شهری شهرکرد به سمت فرودگاه حرکت می‌کنند تا وظیفه حمل‌ونقل مسافران را بر عهده گیرند. تاکسی‌ها با خروج مسافران از ترمینال یکی‌یکی پر می‌شوند و به سمت شهرکرد حرکت می‌کنند.

در این میان اگر مسافری به هرعلتی به‌عنوان‌مثال استراحت و یا استفاده از سرویس بهداشتی بخواهد مدت‌زمانی پس از نشستن هواپیما و خروج مسافران در ساختمان اصلی بماند باید مطمئن باشد که تاکسی برای انتقال او به شهر شهرکرد وجود نخواهد داشت و باید با تاکسی‌های تلفنی سطح شهرکرد تماس بگیرد تا برای وی تاکسی بفرستند.

مرتفع‌ترین فرودگاه کشور سقوط کرد

فروشگاه تعطیل فرودگاه شهرکرد

در این خصوص یکی از مسافران پرواز تهران - شهرکرد با گلایه از نبود خدمات رفاهی در فرودگاه شهرکرد در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: فرودگاه شهرکرد در حال حاضر از بسیاری از خدماتی که در فرودگاه‌های دیگر کشور به مسافران ارائه می‌شود محروم است.

وی عنوان کرد: در فرودگاه‌ شهرهای مختلف کشور به‌واسطه وجود فروشگاه‌های مختلف هرگونه کالایی از شارژر گوشی تلفن همراه گرفته تا انواع سوغات و صنایع‌دستی می‌توان تهیه کرد اما در شهرکرد، یک ساختمان با چند صندلی و روشنایی نامناسب، نام فرودگاه را یدک می‌کشد.

ارائه خدمات در پایانه مسافربری زمینی شهرکرد بسیاری بالاتر از فرودگاه شهرکرد است و همه گونه خدمت در این ترمینال به مسافران عرضه می‌شودوی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه تحرک و فعالیتی در این فرودگاه دیده نمی‌شود، ادامه داد: مسافران و گردشگرانی که قصد گردش در این استان را دارند و از راه هوایی وارد فرودگاه شهرکرد می‌شوند در بدو ورود در اولین صحنه شاهد بی‌تحرکی و خلوت بودن فرودگاه این شهر هستند و احساس رکود و بی‌رونقی به آن‌ها منتقل می‌شود.

این مسافر در ادامه با اشاره به اینکه اگر وضعیت ارائه خدمات در این فرودگاه به این‌گونه باشد، این فرودگاه هیچ زمانی رونق نمی‌گیرد، ادامه داد: ضرورت دارد ارائه خدمات باکیفیت  و متنوع در این فرودگاه موردتوجه قرار گیرد.

مرتفع‌ترین فرودگاه کشور سقوط کرد

وی ادامه داد: وضعیت فرودگاه مرکز استان چهارمحال و بختیاری به‌گونه‌ای است که سطح ارائه خدمات در پایانه مسافربری زمینی شهرکرد بسیار بالاتر از فرودگاه شهرکرد است و همه گونه خدمات در این ترمینال به مسافران عرضه می‌شود.

پروازهای فرودگاه شهرکرد برای تداوم نیازمند استقبال مردم است

مدیر فرودگاه شهرکرد در این زمینه اظهار داشت: در حال حاضر پروازهای تهران - شهرکرد و برعکس و پرواز مشهد - شهرکرد و برعکس در این فرودگاه دایر است.

سروش سلیمی شهرکی عنوان کرد: افزایش پروازها با تعداد مسافران رابطه مستقیم دارد و اگر از پروازها استقبال شود، تعداد پروازها نیز افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه اجناس مختلف در فرودگاه نیازمند توجیه اقتصادی است، ادامه داد: هنگامی‌که تعداد پروازها و مسافران افزایش یابد تعداد متقاضیان برای راه‌اندازی واحدهای عرضه خدمات هم افزایش پیدا می‌کنند و تلاش می‌کنیم که واحدهای صنفی در این فرودگاه راه‌اندازی شوند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون تداوم پروازهای شهرکرد به‌ویژه پرواز مشهد - شهرکرد نیازمند استقبال مردم است و مردم و سازمان‌ها باید برنامه‌ریزی و از پروازهای فرودگاه شهرکرد استفاده کنند تا این فرودگاه رونق بگیرد.

مرتفع‌ترین فرودگاه کشور سقوط کرد

وی تأکید کردتعداد پروازها در این فرودگاه نسبت به ماه‌های گذشته ۱۵۰ درصد رشد داشته و تداوم این پروازها نیازمند استقبال مردم است.

وی با اشاره به اینکه نزدیکی فرودگاه شهرکرد به مرکز این شهر از امتیازهای این فرودگاه است، تأکید کرد: در بسیاری از شهرها، فرودگاه از مرکز شهر موردنظر فاصله زیادی دارد که همین امر موجب نارضایتی مسافران می‌شود.

مدیر فرودگاه شهرکرد ادامه داد: از متولیان تورهای زیارتی استان در راستای رونق فرودگاه شهرکرد خواستار این هستیم که پرواز تورهای مشهد را از این فرودگاه انجام دهند تا این امر موجب رونق بیشتر فرودگاه شود.

از بخش خصوصی و سیستم اداری چهارمحال و بختیاری تقاضا داریم که برای رفت‌وآمدهایشان از پروازهایی که در این استان است استفاده کنند استاندار چهارمحال و بختیاری هم در مورد مشکل کمبود متقاضیان استفاده از پروازهای فرودگاه شهرکرد گفته است: تقاضایمان از بخش خصوصی و سیستم اداری چهارمحال و بختیاری این است که سعی کنند برای رفت‌وآمدهایشان از پروازهایی که در این استان است استفاده کنند تا فرودگاه رونق بگیرد.

قاسم سلیمانی‌دشتکی با یادآوری اینکه لازم است پروازهای این فرودگاه را تقویت کنیم ادامه داد: قبلاً تورها و کاروان‌های زیارتی این استان برای مبلغی ناچیز پورسانت ترجیح می‌دادند از پروازهای اصفهان استفاده کنند که با راه‌اندازی این پرواز در فرودگاه شهرکرد انتظار می‌رود استقبال از این پرواز صورت گیرد.

اما همه مشکلات فرودگاه شهرکرد به سطح پایین خدمات رفاهی عرضه‌شده در محل این فرودگاه محدود نمی‌شود، اوضاع در سایت اطلاع‌رسانی این فرودگاه هم دست‌کمی از محل آن ندارد.

درحالی‌که سایت اطلاع‌رسانی فرودگاه‌های کشور ازجمله فرودگاه اصفهان(نزدیک‌ترین فرودگاه به شهرکرد بعد از فرودگاه این شهر) به‌روز است و پروازها به‌روز و ساعت اطلاع‌رسانی می‌شود اما سایت اطلاع‌رسانی فرودگاه شهرکرد در صفحه اول خود تنها یک متن اطلاع‌رسانی ثابت از پروازها گذاشته‌شده است.

مرتفع‌ترین فرودگاه کشور سقوط کرد

درحالی‌که که می‌توان از ظرفیت این پایگاه اطلاع‌رسانی برای معرفی خدمات، مزایای استفاده از پروازهای فرودگاه و همچنین تبلیغات و اطلاع‌رسانی به‌منظور جذب مسافران و تورهای گردشگری استفاده کرد که آخرین خبر بارگذاری شده در این سایت مربوط به تاریخ ۲۶ تیرماه سال جاری است که مدت‌زمان بسیاری از آن گذشته و خبری از به‌روز شدن سایت این فرودگاه نیست.

بخشی دیگر از مشکلات این فرودگاه به استفاده نکردن از ظرفیت‌های فرودگاه شهرکرد در حد قابلیت‌های بین‌المللی آن برمی‌گردد تا فرودگاه مرکز چهارمحال و بختیاری تنها نام بین‌المللی را یدک بکشدتا اینجای ماجرا بخشی از مشکلات فرودگاه شهرکرد به نداشتن تنوع پروازی و عدم ارائه خدمات رفاهی به مسافران مربوط می‌شود، اما بخشی دیگر از مشکلات این فرودگاه به استفاده نکردن از ظرفیت‌های فرودگاه شهرکرد در حد قابلیت‌های بین‌المللی آن برمی‌گردد تا فرودگاه مرکز چهارمحال و بختیاری تنها نام بین‌المللی را یدک بکشد.

موضوع دیگر بحث استقبال مردم از پروازهای فرودگاه بوده که معلول عوامل مختلف است. برخی مسئولان مدعی هستند که دلیل عدم راه‌اندازی برخی پروازها به استقبال نکردن مردم برمی‌گردد، هرچند که به نظر می‌رسد از ظرفیت‌های لازم برای معرفی پروازها و تبلیغات در این زمینه استفاده‌نشده است. همین‌طور از ظرفیت تورهای گردشگری و مشارکت آژانس‌های خدمات مسافری در این بخش بهره برده نشده است.

مسافرانی که سیستم حمل و نقل هوایی را برای سفر انتخاب می‌کنند، با توجه به اینکه هزینه بالاتری پرداخت می‌کنند به دنبال دریافت خدمات مطلوب‌تر و بهتر هستند که به نظر می‌رسد با توجه به وضعیت فعلی فرودگاه شهرکرد، کمتر مسافری ترجیح می‌دهد پروازهای بعدی خودش را از این فرودگاه انجام دهد و عمده مسافران از فرودگاه‌های دیگر کشور به‌ویژه فرودگاه اصفهان برای سفر به چهارمحال و بختیاری استفاده کنند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    ای بابا! فاصله شهرکرد با اصفهان از زمین تا آسمان است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس