سفیر ایران در روسیه با اشاره به رشد ۷۰ درصدی روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه از شروع عملیات ساخت واحدهای ۲ و ۳ نیروگاه بوشهر با همکاری این کشور خبر داد.

به گزارش مشرق، مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه با اشاره به گسترش روابط ایران و روسیه در سال های اخیر گفت: روند مناسبات دوجانبه فی مابین ایران و روسیه طی سال های اخیر بیانگر توسعه روز افزون آن در عرصه های مختلف بوده  که این حرکت به همت مقامات عالی رتبه دوکشور طی دو سال اخیر شتاب بیشتری یافته، به طوری که در برخی ابعاد می توان گفت شکل راهبردی به خود گرفته است.

روابط ایران و روسیه در طول تاریخ 500 ساله مناسبات فیمابین دو کشور بی‌سابقه است

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: در عرصه های سیاسی و اقتصادی به ضرس قاطع می توان اذعان کرد که روابط ایران و روسیه در طول تاریخ 500 ساله مناسبات فی مابین دو کشور، هرگز در سطح کنونی نبوده که این مهم از یک سو ناشی از توجه بیشتر مقامات دو کشور به توانایی ها و امکانات اقتصادی و تجاری یکدیگر به ویژه با توجه به اعمال تحریم های غرب علیه دو کشور در سالهای اخیر و همچنین نزدیکی بیشتر دیدگاه های ایران و روسیه در عرصه های مختلف منطقه ای و بین المللی در دوره مزبور از سوی دیگر است.

روابط ایران و روسیه عمیق و استراتژیک است

وی با بیان اینکه 8 دیدار روسای جمهور دو کشور در طول دو سال گذشته رکورد بی سابقه ای است که موید دیدگاه نوین در عرصه سیاست خارجی دو کشور همسایه نسبت به یکدیگر می باشد، افزود: دیدارها و ارتباطات مذکور همکاری و ارتباط دوجانبه را از حد روابط عادی با دیگر کشورها فراتر برده و شاهد تحولاتی در روابط دوجانبه هستیم که بیانگر عمیق و استراتژیک بودن آن است.

سنایی با تاکید بر اینکه رویکرد مثبت در ارتباطات میان ایران و روسیه در میان بخش خصوصی نیز دیده می شود، تصریح کرد: با توجه به تمهیدات و اسناد امضاء شده بخش های مختلف در تلاش هستند تا با شناخت بهتر از توانایی ها و امکانات تجاری یکدیگر،نسبت به ورود به بازارهای تجاری کشور مقابل گام های محکم تر و سریع تری را بردارند.

شاهد تقویت مناسبات میان دو کشور در تمامی زمینه ها هستیم

وی ادامه داد: لذا با توجه به بستر بسیار مناسب سیاسی بین دو کشور، شاهد تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری در سطوح مختلف دولتی و خصوصی در دیگر زمینه ها از جمله فناوری، علمی، فرهنگی، گردشگری و .... هستیم.

شروع عملیات ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر با همکاری روسیه

سفیر ایران در روسیه با اشاره به آخرین تحول در روابط دوجانبه ایران و روسیه، گفت: شروع عملیات ساخت واحدهای 2 و 3 نیروگاه بوشهر با همکاری طرف روسی در 20 شهریور ماه سال جاری صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند فعلی مبادلات تجاری ایران و روسیه را چگونه ارزیابی می کنید و چه تسهیلاتی در این بخش برای فعالیت بخش خصوصی کشور در نظر گرفته شده است، گفت: مبادلات تجاری ایران و روسیه طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها و مشکلات ناشی از تعاملات بانکی دچار نوساناتی بوده،ولی با توجه به ابتکار دولت یازدهم و تمهیدات درنظر گرفته شده جهت کاهش مناقشه هسته ای کشور،شاهد بازگشت روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه به دوره ثبات و روند افزایشی آن به ویژه طی یک سال اخیر هستیم.

روند رشد روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه تا 70 درصد افزایش داشته است

سنایی ادامه داد: روند رشد روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه بنا به اذعان مقامات دولتی روسیه، تا 70 % افزایش را نشان می دهد که اگرچه هنوز با توجه به امکانات فراوان دوکشور تا نقطه ایده آل آن فاصله زیادی داریم ولی حرکت بسیار مطلوبی به شمار می رود که بیانگر اجرای تدریجی توافقات و منویات مسئولان عالی رتبه دو کشور است که محدودیتی نیز برای آن قائل نشده اند.

موافقت روسیه برای در اختیار قراردادن کریدور سبزگمرکی و اعمال تعرفه بسیار پایین برای محصولات غذایی ایرانی

سفیر ایران در روسیه با اشاره به اقدامات مثبت صورت گرفته از سوی طرف روسی برای گسترش روابط با ایران، افزود: موافقت طرف روس جهت در اختیار قراردادن کریدور سبز گمرکی و اعمال تعرفه بسیار پایین و حتی صفر ( برای پسته) و همچنین برای بسیاری از محصولات ایرانی ( به ویژه مواد غذایی ، لبنی و کشاورزی و .... ) که بر اساس آن طبق اظهارنامه مبدا کالاها ترخیص می شوند موفقیت بزرگی است که تحصیل آن ناشی از پیگیری موفقیت آمیز مسئولان دولت و همچنین همراهی قابل تقدیر مقامات دولت روسیه که اصولا با کشورهای بسیار نادر و آن هم در حد محدود چنین توافقی را دارند،اقدام بسیار ارزشمندی بوده است.

سنایی ادامه داد: این اقدام طرف روس در کنار تامین خط اعتباری 5 میلیارد دلاری برای کشورمان نشانه های پررنگ روند مثبت روابط هستند که خوشبختانه با اقدام سریع مجلس شورای اسلامی مبنی بر موافقت با بهره برداری از این خط اعتباری، علاوه بر بیان همراهی و همگامی بخش های مختلف نظام جهت ایجاد روابط زیربنایی و پایدار با روسیه، زمینه و بستر لازم جهت استفاده بخش های گوناگون کشور از این خط اعتباری را فراهم کرده است که به زودی نحوه استفاده از آن توسط مسئولان ذیربط نهایی و اعلام خواهد شد.

تسهیل حضور توریست در دو کشور ایران و روسیه

سفیر ایران در روسیه تاکید کرد: برقراری پروازهای منظم و چارتر از سوی هر دو کشور از سال جاری علاوه بر تایید افزایش 100 درصدی صنعت گردشگری دو کشور، موید افزایش تردد بخش های تجاری ایران و روسیه و کارایی تسهیلات گرفته شده برای توریست های دو کشور از جمله دربخش تجاری است که این موضوع در کنار برگزاری موفق نمایشگاه های تجاری و اقتصادی و همچنین همایش ها و سمینارهای تجاری فی مابین، موید افق و آینده ای روشن تر در مناسبات تجاری فی مابین است.

وی با اشاره به دیگر نکات مهم قابل توجه در بعد تجاری روابط میان ایران و روسیه، افزود: تلاش جهت توسعه مناسبات منطقه ای و استانی با محوریت استانداری ها و اتاق های بازرگانی و صنایع دو کشور دیگر اقدامات انجام شده ای است که این موضوع به جد از سوی دو طرف با توجه به نتایج مثبت حاصل از آن در نزدیکی استان های مختلف به یکدیگر در ابعاد تجاری و فرهنگی پیگیری می شود که نتیجه آن تاکنون برگزاری دو نشست کارگروه همکاری های منطقه ای و استانی بوده که طبق برنامه ریزی انجام شده مقرر شده سومین نشست نیز با مسئولیت وزارت کشور در سال جاری در ایران برگزار شود.

برای حضور قوی و پایدار در بازار هر کشوری باید شناخت مناسبی از ظرفیت‌ها و امکانات آن کشور داشت

سنایی با تاکید بر لزوم و اهمیت شناخت بازار روسیه و امکانات و ظرفیت های آن،گفت: به منظور حضور قوی و پایدار در بازار هرکشوری لازم است؛شناخت مناسبی از ظرفیت ها و امکانات آن کشور و همچنین مقررات و نحوه انجام فعالیت های تجاری و مالی آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: تفاوت ساختار اقتصادی و تجاری در روسیه و ایران و بعضا انجام فعالیت های تجاری به سبک سنتی در کشور،اهمیت بیشتری جهت ورود به موضوع و شناخت بازار مقابل به دست می دهد؛ برهمین اساس و اذعان به همین حقیقت است که طی یک سال اخیر شاهد افزایش تعداد نمایشگاه ها،همایش ها و سمینارهای تجاری بین دوکشور با هدف اطلاع رسانی به بازرگانان و شرکت های تجاری دو کشور بوده ایم که این امر بیانگر گام برداشتن در مسیر شناخت اصول و قواعد تجاری روسیه است.

سفیر ایران در روسیه،افزود:در همین رابطه سایت اقتصادی سفارت ایران در مسکو از ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرده که علی رغم این مدت کوتاه،اطلاعات مفید و ذی قیمتی را در زمینه های مختلف از جمله وضعیت اقتصادی روسیه و درخواست های احتمالی همکاری را صرفا به عنوان رابط و لینک در اختیار تجار و بازرگان قرار داده است که البته پیگیری تخصصی موضوع و همچنین بررسی ظرفیت ها و توانایی های واقعی طرف های تجاری عنوان شده از حیطه وظایف سفارت خارج است و این امر به خود بازرگانان و تجار باز می گردد.  

سنایی ادامه داد: همکاران بخش اقتصادی و بازرگانی سفارت نیز با توجه به اصالت شغلی و وظیفه محوله به ویژه در جهت توسعه صادرات کشورمان، آماده هرگونه خدمت رسانی و ارائه توضیحات لازم به بخشهای تجاری کشورمان می باشند.

وی افزود: بنده نیز علی رغم مشغله با بسیاری از فعالان بخش های تجاری و اقتصادی که به صورت گروهی جهت بازاریابی تولیدات کشورمان و ورود به روسیه سفر می کنند؛جلسات و نشست های متعددی داشته و در این رابطه نیز در صورت ضرورت و مراجعه بازرگانان و شرکت های تجاری کشور آمادگی ملاقات باآنها را دارم.

توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه نیازمند تلاش بیشتری است

سفیر ایران در روسیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه راه های تقویت و مدیریت صادرات کشورمان به روسیه چیست، گفت: قبل از پاسخ به این سوال لازم است علی رغم تمام تلاش های انجام شده اشاره ای به مشکلات موجود در راه توسعه مناسبات تجاری ایران و روسیه صورت بگیرد، باید اذعان کرد علی رغم تمامی اسناد امضاء شده و به دلیل ساختار متفاوت تجاری دو کشور و وجود نیم نگاهی به روش بازارهای سنتی به ویژه در رابطه با تجار کشورمان، این عرصه همکاری همگام با توسعه مناسبات سیاسی رشد نکرده است. فعالیت های یک سال گذشته تلاش مضاعفی جهت کاستن فاصله در این بخش بوده است.

وی با بیان اینکه عدم حل کامل مشکلات بانکی و مراودات مالی بین بانک ها و مراجع پولی و مالی دو کشور، بر میزان فعالیت های تجاری فی مابین سایه انداخته است، افزود: تلاش زیادی بین بخش های ذیربط در هر دو کشور جهت حل این مشکل در دست انجام است که امید است دیدار آتی روسای کل بانک های مرکزی در آینده نزدیک گره این معضل را باز کند.  

سنایی ادامه داد: با توجه به ورود بازرگانان و شرکت های تجاری ایران و روسیه به مرحله جدیدی از روابط، مناسب است تا دو طرف در خصوص ارائه پیشنهادات تجاری سخاوتمندانه به یکدیگر بیشتر اهتمام ورزند و از این فرصت طلایی حداکثر بهره را ببرند.قطعا این مقطع طلایی فعلی ممکن است همیشه شرایط کنونی را نداشته باشد و براین اساس ضروری است تا بخش خصوصی در سایه توافقات انجام شده و حمایت های دولتی، نسبت به ایجاد ساختار مناسب قابل اطمینان جهت فعالیت در روسیه گام موثری بردارد.

بخش خصوصی باید از فرصت و ظرفیت بازار روسیه استفاده کند

وی افزود: شرایط کلی اکنون توسط بخش دولتی فراهم شده و اکنون نوبت بخش های خصوصی است که از فرصت فراهم آمده استفاده کنند اگرچه ممکن است در مراحل اولیه با دشواری هایی جهت انجام هماهنگی مواجه شوند.

سنایی با اشاره به مراجعات شرکت های مختلف تجاری کشورمان به سفارت جهت ورود به بازار روسیه، گفت: حضور شرکت های بزرگ تجاری، انجام برنامه ریزی بلند مدت، رقابت پذیری قیمت های کالاهای تولیدی کشورمان، تقویت بخش لجستیک و حمل و نقل و .... شرایط بهتری را برای کار و فعالیت در روسیه فراهم می کند.

سفیر ایران در روسیه ادامه داد: شرکت های کوچک تر نیز به منظور فعالیت مستمر و البته سودمند در صورت امکان همکاری و فعالیت مشترک با یکدیگر را مدنظر قرار دهند زیرا امکان ادامه فعالیت در بازار تجارت روسیه برای شرکت هایی که دارای پشتوانه باشند راحت تر خواهد بود.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    سوخو 30

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس