از جمله، حوادث «قبل از خروج سفیانی» در منطقه شام، ورود «پرچم‌های زرد رنگ» از غرب کشور سوریه، در هنگام جنگ بین دو پرچم و دو تفکر مقابل هم، به صحنه تحولات میدانی منطقه شام و سوریه، می‌باشد که رخ داده است و یا در آینده رخ خواهد داد.

به گزارش مشرق؛  نشانه‌های ظهور از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین بخش‌های معارف مهدوی است. اختصاص بخش عمده‌ای از روایات مهدویت به این موضوع، بهترین گواه بر این مسئله است. این جذابیت از سویی باعث افزایش اقبال عمومی به این مسئله و در نتیجه اصل اندیشه مهدویت می‌شود، اما از سوی دیگر، افزون بر ایجاد زمینه مناسب برای ورود خرافات، طمع شیادان را برای جعل و تحریف روایات را، دو چندان می‌کند. از این‌رو، نظر به فقدان پژوهش‌های مستند در این زمینه، شایسته است با انجام تحقیقات مبتنی بر اصول و قواعد فهم حدیث و با جداسازی احادیث صحیح از ضعیف و مطالب مستند از غیرمستند، علاوه بر پالایش معارف مهدویت از خرافات، زمینه‌های سوءاستفاده از این موضوع نیز، از میان برداشته شود.

در سلسله "مقالات مباحث مهدویت"، تلاش خواهد شد كه با اعتماد به روایات و احادیث اسلامی، تصویری کامل، منسجم و معقول از نشانه های حتمی ظهور و رخدادهای مرتبط، ارائه شود. کم‌ترین نتیجه این تلاش، این است که محققان خواهند توانست در خصوص مباحث مهدویت، مطالب مستند را از مطالب غیرمستند تمیز بدهند و در مقام قضاوت و تحلیل، از استناد به مطالب غیرمستند بپرهیزند.

در مقاله ششم، به وجوب فقهی شناخت نشانه های حتمی ظهور، اشاره شد. و در مقاله هفتم، به این پرسش، پاسخ داده شد که آیا در نشانه های ظهور و بخصوص در نشانه های حتمی ظهور از جمله یمانی، سفیانی و ...، امکان بداء، تغییر و بلکه عدم وقوع، مطرح است یا نه؟ و در مقاله هشتم، به اهمیت فراوان جایگاه شورش سفیانی به عنوان بزرگترین دشمن امام عصر و اولین نشانه حتمی ظهور، که به نوعی تمام علائم حتمی ظهور با این نشانه در ارتباط هستند، پرداخته شد و به این نکته مهم، اشاره گردید که یکی از اساسی‌ترین اهداف قیام سفیانی، حمله به مناطق شیعه‌ نشین، کشتار شیعیان و حمله به مراکز مقدسه شیعه در کشور عراق، است.

و تأثیر این رخداد عظیم در کیان تشیع و تهدیدی که از ناحیه سفیانی متوجه شیعیان جهان می‌شود، بررسی ابعاد این ماجرا و آگاهی از زوایای مختلف آن را ضروری می‌نماید. در مقاله نهم به معرفی مختصات اولین نشانه حتمی ظهور، سفیانی و ابعاد گسترده این رخداد و ارتباط آن با حوادث کشور سوریه در آخرالزمان و منطقه شام، پرداختیم.

و در مقاله دهم، به این پرسش، پاسخ داده شد که آیا سفیانی، نماد است یا حقیقت؟ به عبارت دیگر، می توان به سفیانی به عنوان نماد تفکر حاکم و جریان مخالف شیعه نگریست؟ و یا در عین حال اینکه در گستره جهان اسلام، یک تفکر ضد شیعی قلمداد میشود، هیچ استبعادی ندارد که رهبر این جریان، شخصی واحد و از خاندان ابوسفیان باشد. در مقاله یازدهم، به تبیین ویژگی های شخصی، جسمانی و اوصاف شخصی بزرگترین دشمن امام عصر، خواهیم پرداخت.

در مقاله دوازدهم، به دین، مذهب و گرایش سفیانی به دنیای غرب و پیمان مشترک نظامی سفیانی با تمدن غرب اشاره شد. در مقاله سیزدهم، به زمان خروج سفیانی در سال ظهور امام مهدی، و قیام یمانی و خراسانی نیز اشاره گردید و برای اولین بار به معنای صحیح و تفسیر خروج همزمان این سه جریان (خراسانی از ایران و یمانی از یک سو و سفیانی در سوی دیگر) در گستره جهان اسلام، اشاره شد. در مقاله چهاردهم، به فاصله بین خروج سفیانی در ماه رجب از سوریه تا قیام امام عصر در عاشورای ماه محرم از مکه و فاصله 15 ماه بین خروج سفیانی و ظهور امام عصر، تثبیت شد و نیز اشاره ای به فرق بین ظهور، قیام و خروج امام عصر، گردید.

اکنون و در ادامه این نوشتار، سیر رویدادهای آخرالزمانی سوریه "قبل از خروج جریان سفیانی" بررسی شده و بدون هیچ تطبیق و قضاوتی، در انتظار تغییرات و تحولات مورد نظر در حدیث امام باقر که به "حدیث تمهید مباشر"، شهرت یافته، خواهیم بود و با نگاه آینده‏ پژوهی، این حوادث را بررسی خواهیم کرد.


اشاره

چند کانون مرکزی در تحولات و حوادث قبل از ظهور و آینده جهان وجود دارد که شناخت آنها و رصد کردن تحولات مربوط به آنها از اهمیت زیادی برخوردار است و می تواند ما را در تحلیل درست رویدادها و مباحث مرتبط با آخرالزمان و ظهور امام زمان(ع) یاری دهد. این کانون های مرکزی عبارت است از: سوریه، ایران، عراق، یمن، فلسطین و عربستان (حجاز). کشورهای مذکور، مرکز تحولات و رویدادهای مهمی خواهد بود که تاثیرات داخلی و منطقه ای و حتی جهانی خواهد گذاشت و در آینده این کشورها، قبل از ظهور، اتفاقاتی بسیار سریع و شگفت آور خواهد بود. بنابراین دیده بانی سیاسی و نظامی این کشور در هر برهه ای از زمان، می تواند اهمیت استراتژیک و آینده پژوهانه مهدوی، داشته باشد. و این امر محقق نخواهد شد جز با رصد تحولات و نشانه های ظهور و بویژه حوادث در "احادیث تمهید مباشر"- احادیثی که به حوادث و اتفاقات قبل از علائم و نشانه های حتمی ظهور، در کشور سوریه، عربستان و عراق - اشاره دارند.

به عنوان مثال، اگر حوادث منطقه شام و فعلی سوریه در زمان معاصر، به "ترتیب" ذکر شده در حدیث امام باقر و به فاصله "زمانی معین"، رخ دهد، و با دلایل متقن علمی و مستند به احادیث معتبر، ثابت گردید، به این معنا خواهد بود که وارد تحولات عصر ظهور در سوریه، شده ایم و وظایفی متوجه شیعیان می گردد؛ از اینرو، شناخت این علائم، تکلیف آور خواهد بود.

وجوب فقهی شناخت نشانه های حتمی ظهور

برخی از فقهاء، یادگیری نشانه های ظهور را از باب جلوگیری از سقوط در وادی هلاکت و ضلالت عصر غیبت و دفع ضرر محتمل، واجب دانسته اند. آیۀ الله صافی گلپایگانی، در کتاب ارزشمند منتخب الأثر في الإمام الثاني عشر، چنین می‌فرمایند:

هل يجب معرفة علائم الظهور، ليعلم به عند وقوعه، و يعرف المحقّ من المبطل، و يميز بين الخبيث و الطيّب؟ الظاهر هو وجوبها؛ حذرا عن الوقوع في الضلالة، و دفعا للضرر المحتمل.[1]

آیا شناخت و معرفت نشانه های ظهور، واجب است؟ تا اینکه هنگام وقوع نشانه ها، علم و آگاهی به آن حاصل شود و بین حق و باطل، تمییز و تشخیص قائب شوند؟ آری. ظاهر بر وجوب یادگیری و تعلیم نشانه های ظهور است تا اینکه در ضلالت و گمراهی عصر غیبت، دچار نشویم. علاوه براین، دفع ضرر احتمالی ناشی از عدم شناخت نشانه های ظهور، واجب است.

بدین‏سان، پیشوایان معصوم، برای ظهور امام مهدی، نشانه های فراوانی را بیان فرموده اند و از طرح و ذکر آنها، اهدافی داشته اند و محال است در کلمات معصومین، حرف لغو و بی هدفی، وجود داشته باشد.

فوائد شناخت نشانه‌های ظهور

در اندر فوائد شناخت نشانه‌های ظهور، اینکه، برخی از نشانه های ظهور، به صورتی هستند که هم تطبیق صحیح آن، دارای آثار مفید و اثربخشی است و هم تطبیق نادرست آن، ما را دچار خسران و زیان خواهد کرد. به عنوان مثال، خراسانی و یمانی، به عنوان پرچم های هدایت و نشانه های حتمی ظهور، اگر قیام کنند و ما موفق به شناسایی‌شان نشویم، نمی‌توانیم در حرکت و قیام شان، یاری کنیم و اصولا آیا همراهی و تبعیت از قیام های هدایت، بدون آگاهی از شناخت نشانه های ظهور و حوادث مرتبط به آنها، ممکن و میسر است؟

عمار یاسر و نشانه‌های حتمی ظهور، در امتداد تاریخ

برای درک لزوم و فوائد آگاهی از نشانه‌های ظهور، به گذشته و تاریخ اسلام، بر می‌گردیم. چنان‌که می‌دانیم رسول گرامی اسلام بارها، درباره امامت و جانشینی امیرالمؤمنین سخن گفت و با بینات و هدایت‌های خود این مسئله را برای مردم توضیح داد و حقانیت امام علی و لزوم پیروی مردم از ایشان پس از رحلت خود را تا آن‌جا که میسور بود، بازگو کرد. این هدایت‌ها و بینات آن‌قدر زیاد بودند که اگر کسی واقعاً به دنبال شناخت حق بود، با مراجعه به برخی از آن‌ها می‌توانست بدان دست يابد.

با این حال، آن حضرت در کنار این روشن‌گری‌ها و ارائه ضوابط، نشانه‌هایی نیز بیان فرمود. براي مثال، از عمار به عنوان نشانه جبهه حق یاد کرد و با جمله معروف «تَقْتُلُ عَمَّاراً الْفِئَةُ الْبَاغِيَة»[2] به مسلمانان فهماند که هر گاه در فضای فتنه از شناخت حق و باطل ناتوان شدند، بدانند گروهی که عمار را به قتل می رساند، جبهه باطل است.

و به‌راستی چقدر تفاوت است، میان آنان‌که پيش از شهادت عمارها، با تکیه بر بینات و میزان‌های دین، می‌دانند، علی برحق است و آنان که تا خون سرخ عمار بر زمین نریزد، بیدار نمی‌شوند!

و به راستی چقدر تفاوت است، میان آنان که قبل از آغاز نشانه های حتمی، با تکیه بر احادیث مقدمات و حوادث قبل از نشانه های حتمی، همچون حدیث امام باقر (حدیث تمهید مباشر)، درمی یابند که ظهور نزدیک است و جبهه حق و باطل، کجا است و آنان که ناگهان چشم باز می کنند و در می یابند که در متن تحولات ظهور، قرار گرفته اند!

آنان‌که منتظر می‏مانند، تا سفیانی، یمانی و خراسانی قیام کنند و بعد بفهمند، باید چه کنند و تکلیف شان در سوریه، عراق و ایران، چیست؟، مانند کسانی هستند که تا عمار، به مسلخ نرود و کشته نشود، حق را تشخیص نمی‌دهند.

احادیث مهدویت، قطعه‌های مختلف یک پازل

در مباحث مهدویت، باید به نکته مهمی توجه کرد و آن اینکه: احادیث مهدویت، بویژه حوادث منتهی به نشانه‌های حتمی ظهور و مقدمات آنها، قطعه‌های مختلف یک پازل واحد، محسوب می‌شوند و جدا از هم، نباید بررسی شوند و اگر نشانه‌های حتمی ظهور را جدا از هم و مستقل از یکدیگر بررسی کنیم، به نتایج واقعی و مطلوب نخواهیم رسید. زیرا اگر به بررسی تنها یک نشانه ظهور، بسنده کنیم، ممکن است به این نتیجه دست یابیم که این نشانه، در گذشته و تاریخ واقع شده، و یا ممکن است شبیه آن در آینده، به طور متعدد، تکرار شود، اما اگر مجموعه علامت‌ها و نشانه‌ها را به صورت میدانی و در کنار هم، به عنوان قطعه‌های مختلف پازل واحد، توجه کنیم، به نتیجه‌ای واقعی‏تر، خواهیم رسید. به عنوان مثال، هرگاه، به احادیث "خراب شام"، به تنهایی توجه کنیم، ممکن است فورا استنباط کنیم که این مساله در گذشته، انجام شده است. اما اگر احادیث "خراب شام"، را با مجموع حوادث دیگر و نشانه‌ها در کنار هم، بررسی کنیم، نتیجه فرق خواهد کرد. توضیح اینکه: اگر احادیث تخریب و ویرانی منطقه شام (سوریه و...) را در کنار سایر احادیث از جمله حدیث امام باقر که به حدیث تمهید مباشر شهرت یافته، قرار دهیم که بعد از خرابی شام، اختلاف رمحان (دو پرچم) در منطقه شام، به عنوان دو تفکر مقابل هم رخ می‌دهد و بعد از آن، رجفۀ دمشق، و در ادامه، نزول رایات‌الصفر (آمدن پرچم‌های زرد رنگ) از مغرب شام، سپس خسف (فرو رفتن زمین) در محور جابیه- حرستا دمشق در کشور سوریه و بعد خروج سفیانی؛ آنگاه درک حوادث و نشانه‌های ظهور برای رسیدن به واقع و تصمیم‌گیری، آسان‌تر خواهد شد و در مرحله بعد و بالاتر، نیز اگر حوادث شام و حدیث امام باقر را با نشانه‌های دیگری هم‌چون: تشکیل حکومت زمینه‌ساز ظهور در ایران توسط رجل من اهل قم، در ادامه، وجود قائد و فرمانده خراسانی در ایران، وجود پادشاه حجاز به نام عبدالله، مرگ عبدالله و اختلاف بنی‌فلان در کشور عربستان، و نیز وجود حکومت عراقی شیعه اما ضعیف، در کنار تحرکات کردها و ترک‌ها، تحرکات گروه‌های تکفیری در سوریه و منطقه شام و اختلاف پرچم‌ها را، که همگی در روایات و احادیث نشانه‌های ظهور، به وضوح و صراحتاً ذکر شده است، کنار هم قرار دهیم، به درک واضح تر از روایات و احادیث و معارف مهدویت، خواهیم رسید. چرا کنار هم قرار دادن احادیث "مرتبط و هم خانواده" با یکدیگر و آنچه را که می بینیم، انعکاس قویی در احادیث مهدویت دارد و ممکن است، این احتمال تقویت می شود که ما در عصر ظهور، به سر می بریم ان شاء الله. البته ما در این نوشتار، درصدد توقیت و تعیین وقت ظهور، نیستیم، لکن در هیچ دوره ای از تاریخ، تمام آنچه از نشانه های ظهور، که در عصر حاضر، در حال روی دادن است، این‌چنین و کنار هم، قرار نگرفته است.[3] انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.

تعیین وقت ظهور، آری یا خیر؟

و صد البته، در کنار، حوادث و مقدمات نشانه‌های حتمی ظهور، که باید مجموعا، بررسی شوند و بررسی جداگانه و منفصل آنها و تطبیق بدون پشتوانه حدیثی، خسارت زیانباری است که با ایجاد هیجان و احساس کاذب در منتظران ظهور امام عصر، ممکن است تبعات ناگواری، به دنبال خود داشته باشد. در عین حال، به دستور ائمه معصومین، باید همواره ظهور را نزدیک دانست و در عین حال، ضمن پرهیز از تعیین وقت قطعی در زمان ظهور، همچنین از عجله و استعجال در امر ظهور و درخواست زودتر از موعد، قبل از وقوع نشانه‌های حتمی ظهور، به‌ویژه وقوع ندای آسمانی -که در ماه رمضان رخ می‌دهد و تمام جهانیان می‏شنوند- پرهیز کرد. چنانچه، در احادیث منقول از اهل بیت، بر این موضوع، تاکید شده است:

... كَذَبَ الْوَقَّاتُونَ وَ هَلَكَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُسَلِّمُونَ.[4]

... وقت تعیین کنندگان برای امر ظهور، را تکذیب کنید، تعجیل کنندگان در امر ظهور، هلاک می‌شوند و تسلیم شوندگان (و آنان که در انتظار وقوع نشانه‌های حتمی ظهور، می باشند)، نجات می یابند.

... هَلَكَتِ‏ الْمَحَاضِيرُ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْمَحَاضِيرُ قَالَ الْمُسْتَعْجِلُونَ وَ نَجَا الْمُقَرَّبُونَ‏.[1]

... تعجیل کنندگان در امر ظهور، هلاک میشوند و آنانی که ظهور را نزدیک می‏پندارند، نجات می‏یابند.

حدیث طلایی ورود به تحولات سال ظهور

بعد از بیان این مقدمه، که ذکر آن بسیار ضروری بود، نوبت به این مساله می رسد که طبق احادیث متعدد، اتفاقات و حوادث سوریه را شاید بتوان مهم‌ترین، تأثیرگذارترین و متوقع‌ترین رویدادهای آخرالزمانی دانست. جرقه آخرالزمان و پایان تاریخ سیاه، از منطقه شام و کشور سوریه زده می‌شود و آتش آن به سرعت شرق و غرب عالم را در می نوردد و خبر بزرگ آغاز عصر جدید اعلام می شود. خاورمیانه و حضور کشورهایی چون ایران، عراق، سوریه، حجاز، اردن، مصر، ترکیه و فلسطین در آن، در طول تاریخ، منشا حوادث و تحولات مهمی در دنیا بوده و مرکز بیشتر حوادث آخرالزمانی نیز خواهد بود. مهم‌ترین این حوادث، حوادث "قبل از خروج سفیانی" و نیز "خروج سفیانی" است که براساس نصوص و احادیث معتبر، نقطه آغازین تحولات منجر به ظهور، خروج سفیانی از شامات و تسلط او بر سوریه، خواهد بود.

حال، آیا حوادث سوریه، همان حوادث نزدیک ظهور است یا ممکن است این حادثه نیز بدون هیچ ارتباطی با علائم مورد نظر روایات، رخ دهد و ارتباطی با حوادث مهدویت نداشته باشد؟ و اگر این اتفاقات رخ دهد و حوادث سوریه منجر به رویدادهای آخرالزمانی گردد؛ وظیفه ما چیست؟ و آیا به ظهور، نزدیک شده ایم یا ده ها و صدها سال دیگر نیز باید منتظر بمانیم؟!

در این نوشتار، سیر رویدادهای آخرالزمانی سوریه "قبل از خروج جریان سفیانی" بررسی شده و بدون هیچ تطبیق و قضاوتی، در انتظار تغییرات و تحولات مورد نظر در حدیث امام باقر که به "حدیث تمهید مباشر"، شهرت یافته، خواهیم بود و با نگاه آینده ‏پژوهی، این حوادث را بررسی خواهیم کرد.

حوادث سوریه قبل از خروج سفیانی

طبق "حدیث جابر از امام باقر" که به "حدیث تمهید مباشر"، شهرت یافته، رخ دادن مجموع "همه حوادث" در منطقه سوریه در فاصله "زمانی معین" و به "ترتیب" ذکر شده، سه شرط اساسی و کلید طلایی و بسیار مهم برای ورود به تحولات "حوادث سال ظهور" است؛ و لازم است، قبل از خروج سفیانی، سلسله حوادثی در سوریه، رخ دهد، از جمله:

... وَ يَجِيئُكُمُ الصَّوْتُ مِنْ نَاحِيَةِ دِمَشْقَ بِالْفَتْحِ وَ تُخْسَفُ‏ قَرْيَةٌ مِنْ‏ قُرَى‏ الشَّامِ‏ تُسَمَّى الْجَابِيَةَ وَ تَسْقُطُ طَائِفَةٌ مِنْ مَسْجِدِ دِمَشْقَ الْأَيْمَنِ وَ مَارِقَةٌ تَمْرُقُ مِنْ نَاحِيَةِ التُّرْكِ وَ يَعْقُبُهَا هَرْجُ الرُّومِ وَ سَيُقْبِلُ إِخْوَانُ التُّرْكِ حَتَّى يَنْزِلُوا الْجَزِيرَةَ وَ سَتُقْبِلُ مَارِقَةُ الرُّومِ حَتَّى يَنْزِلُوا الرَّمْلَةَ فَتِلْكَ السَّنَةَ يَا جَابِرُ اخْتِلَافٌ كَثِيرٌ فِي كُلِّ أَرْضٍ مِنْ نَاحِيَةِ الْعرب فَأَوَّلُ أَرْضِ تخرب، أَرْضُ الشَّامِ ... .[5]

... صوتی بر دمشق همراه با فتح، دمیده می شود و زلزله ای در منطقه جابیه دمشق در سوریه، رخ خواهد داد و بخشی از مسجد اموی دمشق، تخریب خواهد شد ... آنگاه خروج کنندگانی از جانب ترکها، خروج خواهند کرد (ادعای استقلال مناطق کردنشین سوریه)؛ فتنه، اختلاف و قتل رومی ها (کشورهای غربی) را فراخواهد گرفت. برادران ترک، نیروهایی نظامی خویش را در الجزیرۀ سوریه ادامه می دهند (الجزیرۀ سوریه به مناطق متصل به مرز عراق اعم از الحسكۀ و دير الزور و الرقة در شرق سوریه، اطلاق می شود)؛ و خروج کنندگانی از رومیان هم در رمله (میناء اشدود فلسطین اشغالی) نیروی نظامی پیاده می کنند؛ در این سال، اختلاف و فتنه سراسر سرزمین های عربی را فرا گرفته است. و اولین سرزمینی که تخریب می شود، سرزمین شام (سوریه) است ... .

البته در روایتی از امام علی، نیز مراحل و حوادث قبل از خروج سفیانی، چنین نقل شده است:

إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِينَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ الْمَحْذُوفَةِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ ... فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِي الْيَابِسِ حَتَّى يَسْتَوِيَ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْقَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْتَظِرُوا خُرُوجَ الْمَهْدِي‏.[6]

چون دو لشکر در منطقه شام و سوریه، درگیر جنگ شوند، یکی از آیات بزرگ الهی ظاهر می‌شود و آن رجفۀ در منطقه شام و سوریه است که بیش از صد هزار نفر، هلاک می‌شوند که برای مؤمنان رحمت و برای کافران عذاب است، بعد در انتظار ورود نیروهای نظامی پرچم های زرد رنگ از غرب سوریه (لبنان) و ادوات و ماشین های جنگی مجهز به پرتاب سلاح، باشید که به سرزمین شام و سوریه وارد خواهند شد ... سپس در انتظار زلزله و خسف منطقه حرستا دمشق در سوریه باشید و بعد از آن منتظر خروج سفیانی، پسر هند جگرخوار، باشید که از وادی یابس (مرز بین اردن و سوریه در استان درعا) خروج می‌کند تا بر دمشق دست یابد و بعد از آن منتظر قیام امام عصر باشید.

بنابراین، ترتیب "حوادث قبل از خروج سفیانی"، از کتاب الغیبۀ نعمانی به نقل از امام علی و امام باقر، چنین خواهد بود:

1. اختلاف و جنگ بین دو پرچم و دو تفکر در منطقه شام و سوریه (اختلف الرمحان بالشام)

2. صوت با پیروزی در پایتخت منطقه شام، دمشق (یجیئکم صوت من ناحیۀ دمشق بالفتح) و رجفۀ با رحمت برای مؤمنین و عذاب برای کافرین در سوریه (رجفۀ تکون بالشام یهلک فیها اکثر من مائۀ الف، یجعلها الله رحمۀ للمومنین و عذابا للکافرین)

3. ورود ادوات نظامی پیشرفته به سوریه (اصحاب البراذین الشهب المحذوفۀ)

4. ورود پرچم های زرد رنگ از غرب سوریه به این کشور (الرایات الصفر تقبل من المغرب حتی تحل بالشام)

5. خسف و زلزله دمشق در محور جابیه- حرستا (تخسف قریۀ من قری الشام تسمی الجابیۀ)

6. بخشی های از مسجد اموی دمشق، فرو می ریزد (تسقط طائفۀ من مسجد دمشق الایمن)

7. ادعای انفصال کردها از حاکمیت منطقه شام و سوریه (مارقۀ تمرق من ناحیۀ الترک)

8. حمله ترک ها به مناطق کردنشین سوریه (سیقبل اخوان الترک حتی ینزلوا الجزیرۀ)

9. بعد از این حوادث، منطقه شام و سوریه، واقعا تخریب می شود (اول ارض تخرب، ارض الشام)

10. غربی ها هرچند در این بین، خود از اختلاف و اضطراب و چه بسا جنگ جهانی، رنج می برند (هرج الروم)

11. غربی ها در دفاع از یهودیان، وارد رمله، میناء اشدود در فلسطین، می شوند (و ستقبل مارقۀ الروم حتی ینزلوا الرملۀ)

بنابراین، اگر حوادث منطقه شام و فعلی سوریه در زمان معاصر، به "ترتیب" ذکر شده در حدیث فوق و به فاصله "زمانی معین"، رخ دهد، به این معنا خواهد بود که وارد "تحولات عصر ظهور" در سوریه، شده ایم. انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا.

حوادث سوریه و عراق بعد از خروج سفیانی

آنگاه حدیث امام باقر، در ادامه، حوادث بعد از خروج سفیانی را تا حمله به عراق، نیز به اجمال، ذکر می کند:

... ثُمَّ يَخْتَلِفُونَ عِنْدَ ذَلِكَ عَلَى ثَلَاثِ رَايَاتٍ رَايَةِ الْأَصْهَبِ وَ رَايَةِ الْأَبْقَعِ وَ رَايَةِ السُّفْيَانِيِّ فَيَلْتَقِي السُّفْيَانِيُّ بِالْأَبْقَعِ فَيَقْتَتِلُونَ وَ يَقْتُلُهُ السُّفْيَانِيُّ وَ مَنْ مَعَهُ ثُمَّ يَقْتُلُ الْأَصْهَبَ ثُمَّ لَا يَكُونُ لَهُ هِمَّةٌ إِلَّا الْإِقْبَالَ نَحْوَ الْعِرَاقِ وَ يَمُرُّ جَيْشُهُ بِقِرْقِيسَا فَيَقْتَتِلُونَ بِهَا فَيَقْتُلُ مِنَ الْجَبَّارِينَ مِائَةَ أَلْفٍ وَ يَبْعَثُ‏ السُّفْيَانِيُّ جَيْشاً إِلَى الْكُوفَةِ وَ عِدَّتُهُمْ سَبْعُونَ أَلْفاً فَيُصِيبُونَ مِنْ أَهْلِ الْكُوفَةِ قَتْلًا وَ صَلْباً وَ سَبْياً فَبَيْنَا هُمْ كَذَلِكَ إِذْ أَقْبَلَتْ رَايَاتٌ مِنْ قِبَلِ خُرَاسَانَ تَطْوِي الْمَنَازِلَ طَيّاً حَثِيثاً وَ مَعَهُمْ نَفَرٌ مِنْ أَصْحَابِ الْقَائِمِ ... .[7]

... در اين زمان، سه پرچم در مقابل هم مى‏ايستند: لشکر نظامی اصهب، ابقع، سفيانى. در ابتدا سفيانى با ابقع مى‏جنگد و او و همراهانش را كشته و به دنبال آن اصهب را هلاك مى‏كند. پس از آن تمام هم و غم سفیانی، حمله به عراق است. سپاهيانش را به قرقيسيا (نزدیک شهر دیرالزور سوریه) مى‏رساند و در آنجا هم به جنگيدن مى‏پردازد. در اين جنگ صد هزار نفر از جباران و ستمگران كشته مى‏شوند. پس از آن سفيانى، لشکر نظامی هفتاد هزار نفری را به سوى كوفه گسيل مى‏دارد ... و در این میان و در هنگام حمله سفیانی به عراق، لشکریانی از خراسان (ایران) برای دفع حمله سفیانی، به سرعت عازم عراق و کوفه خواهند شد که در میان آنها، اصحاب قائم و امام عصر نیز حضور دارند ... .

بنابراین، ترتیب "حوادث بعد از خروج سفیانی"، از کتاب الغیبۀ نعمانی به نقل از امام باقر، چنین خواهد بود:

12. سفیانی در کنار دو پرچم مخالف در سوریه، آشکار خواهد شد (ثم يختلفون عند ذلك على ثلاث رايات راية الأصهب و راية الأبقع و راية السفياني)

13. سفیانی، معارضین، ابقع و حاکم سوریه، اصهب را به قتل می رساند و بر تمام گروه های درگیر در سوریه، پیروز خواهد شد (فيلتقي السفياني بالأبقع فيقتتلون، فيقتله السفياني و من تبعه ثم يقتل الأصهب)

14. آنگاه قصد حمله به عراق، را در سر می پروراند (ثم لا يكون له همة إلا الإقبال نحو العراق)

15. در میانه حمله به عراق، در منطقه قرقیسیا در نزدیکی شهر دیرالزور سوریه، سفیانی به جنگ با دشمنان شیعه، می‏پردازد (يمر جيشه بقرقيسياء فيقتتلون بها فيقتل بها من الجبارين مائة ألف)

16. سفیانی به عنوان آخرین حاکم سوریه، لشکری هفتاد هزار نفری را به کوفه، اعزام می کند که به قتل و کشتار مردم کوفه، مشغول خواهند شد (و يبعث السفياني جيشا إلى الكوفة و عدتهم سبعون ألفا فيصيبون من أهل الكوفة قتلا و صلبا و سبيا)

17. در این بین و هنگام قتل و کشتار مردم کوفه توسط لشکر سفیانی، ایرانیان زمینه‌ساز ظهور لشکر سید خراسانی، وارد عراق خواهند شد که در میان آنها، اصحاب امام عصر نیز حضور دارند (فبينا هم كذلك إذ أقبلت رايات من قبل خراسان و تطوي المنازل طيا حثيثا و معهم نفر من أصحاب القائم)

ورود نظامی پرچم‌های زرد‌رنگ به سوریه

از جمله، حوادث "قبل از خروج سفیانی" در منطقه شام، ورود "پرچم‌های زرد رنگ" از غرب کشور سوریه، در هنگام جنگ بین دو پرچم و دو تفکر مقابل هم، به صحنه تحولات میدانی منطقه شام و سوریه، می‌باشد که رخ داده است و یا در آینده رخ خواهد داد. در روایتی از امام علی، در کتاب الغیبۀ نعمانی، حوادث "سوریه قبل از خروج سفیانی"، چنین نقل شده است:

إِذَا اخْتَلَفَ الرُّمْحَانِ بِالشَّامِ لَمْ تَنْجَلِ إِلَّا عَنْ آيَةٍ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ قِيلَ وَ مَا هِيَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ قَالَ رَجْفَةٌ تَكُونُ بِالشَّامِ يَهْلِكُ فِيهَا أَكْثَرُ مِنْ مِائَةِ أَلْفٍ يَجْعَلُهَا اللَّهُ رَحْمَةً لِلْمُؤْمِنِينَ وَ عَذَاباً عَلَى الْكَافِرِينَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ الْمَحْذُوفَةِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ ... فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْظُرُوا خَسْفَ قَرْيَةٍ مِنْ دِمَشْقَ يُقَالُ لَهَا حَرَسْتَا فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ خَرَجَ ابْنُ آكِلَةِ الْأَكْبَادِ مِنَ الْوَادِي الْيَابِسِ حَتَّى يَسْتَوِيَ عَلَى مِنْبَرِ دِمَشْقَ فَإِذَا كَانَ ذَلِكَ فَانْتَظِرُوا خُرُوجَ الْمَهْدِي‏.[8]

چون دو لشکر در منطقه شام و سوریه، درگیر جنگ شوند، یکی از آیات بزرگ الهی ظاهر می‌شود و آن رجفۀ شام است که بیش از صد هزار نفر، هلاک می‌شوند. این حادثه، برای مؤمنان رحمت و برای کافران عذاب است، بعد نگاه کنید به نیروهای نظامی پرچم های زرد رنگ از غرب سوریه (لبنان) و ادوات و ماشین‌های جنگی مجهز به پرتاب سلاح، که به سرزمین شام و سوریه وارد خواهند شد سپس انتظار خسف و زلزله منطقه حرستا دمشق باشید. و بعد از آن منتظر خروج سفیانی پسر هند جگرخوار باشید که از وادی یابس خروج می‌کند تا بر دمشق دست یابد و بعد از آن منتظر امام عصر باشید.

شرح مفردات و معانی لغوی حدیث

ابتدا بایستی معنای لغوی کلمات و واژه های "براذین"، "الشهب" و "المحذوفۀ" در حدیث فوق را واکاوی کرد تا به واقعیات و درک حقایق، نزدیک‌تر شویم:

· البراذين: جمع برذون و هو الدابة[9] و هي آلات التنقل:

ماشین و ابزار انتقال.

· الشهب: اللهب و الشِّهَابُ: شُعْلَةُ نارٍ ساطِعَة[10]؛ الشعلة الساطعة من النار الموقدة و من العارض في الجو[11] وكتيبة شهباء أي لِمَا فيها من بَياضِ السِّلاحِ و الحديد[12] مدججة بالأسلحة:

شعله های آتش زبانه می‌کشد و شعله ای از آتش، که در جو و هوا، ایجاد می شود.

· الحذف: نوع من أنواع الرمي ما وضع بين الأصابع و الكف و رمي بالإبهام، و المحذوفة التي ترمي بطريقة الحذف و هي أن يوضع المرمي بين الإبهام و وسط السبابة أو السبابتين معاً، و يتم رميه بالإبهام، و هذه الطريقة أشبه شيء بها هي الدبابات و المدافع المركبة على آليات لأن طريقة رمايتها مطابقة لما كان العرب يطلقون عليه برمي الحذف:

نوعی از پرتاب، که بین انگشتان دست به حالت گرد، ایجاد و پرتاب می شود.

· اذن، نزول البراذين الشهب المحذوفة، وهي كناية عن الدبابات أو الراجمات أو المدفعية المحمولة عبر العجلات أو كلها. فتكون تلك البراذين هي الدبابات والمدرعات والهمرات وغيرها من المعدات المستخدمة في الحروب البرية الحديثة، والتي تقذف الصواريخ والقذائف:

بنابراین، با توجه به معانی عربی "البراذین الشهب المحذوفۀ"، ترجمه این بخش از حدیث و به زبان فارسی، چنین است: ادوات و ماشین‌های جنگی مجهز به پرتاب سلاح و موشک با سرعت فراوان که شعله آتش از آن، زبانه می‏کشد، همانطور که در تصاویر، مشاهده خواهد شد. [13]


آیا البراذین الشهب المحذوفۀ برای پرچم های زرد رنگ، خواهد بود؟

علی ای حال، تصریح به وجود و حضور "البراذین الشهب المحذوفۀ" در این مرحله از مراحل فتنه منطقه شام و تحولات میدانی سوریه، نشان از شدت گرفتن نزاع و جنگ بین دو طرف درگیری در سوریه دارد. همچنین، استفاده از این نوع از اسلحه های تغییر موازنه قدرت (البراذین الشهب المحذوفۀ)، نشانگر این موضوع خواهد بود که جنگ به مناطق مختلف شام و سوریه، سرایت و گسترش پیدا کرده است؛ زیرا وجود البراذین الشهب، برای بمباران مناطق دور، با مسافت طولانی به کار می‏رود.

از اینرو، برخی از کارشناسان مهدوی و آینده پژوهی، به دیدگاهی فراتر از دیدگاه قبلی، تمایل پیدا کرده اند و آن اینکه: با توجه به معنای عبارت "البراذین الشهب المحذوفۀ"، و تقدم این عبارت در حدیث امام باقر بر عبارت "الرایات الصفر"، لزوما، سلاح های جنگی، متعلق به الرایات الصفر، نخواهد بود و ممکن است حاکی از حضور طرف های دیگری نیز در جبهه نظامی سوریه، باشد. به هر حال، سلاح هایی در جبهه شام و سوریه به کار خواهد رفت که از نوع متعارف و عادی نیست و موازنه قدرت و جنگ را به نفع یکی از طرفین درگیری، یعنی حاکم سوریه (اصهب) و یا مخالفین وی (ابقع)، تغییر خواهد داد. برای تقریب به ذهن، مشابه تصاویر زیر، شاید در عصر ظهور، نیز در صحنه تحولات منظقه شام و جبهه میدانی سوریه، سلاح ها و ادوات جنگی به کار گرفته شود که معادلات نظامی را به نفع یکی از طرفین جنگ، تغییر دهد.

آیا نظامیان غربی، در سال ظهور، وارد سوریه خواهند شد؟

و اما عبارت "تقبل من المغرب حتی تحل بالشام"، ظاهر این است که به مغرب الشام، یعنی غرب سوریه (لبنان)، اطلاق می‏شود. البته برخی کلمه "المغرب" را به نیروهای غربی (رومی)، تفسیر کرده اند که بسیار بعید، بنظر می رسد. زیرا:

1. غربی ها، همانطور که حدیث امام باقر، در ادامه ذکر می‌کند درگیر اختلاف، بحران و چه بسا جنگ جهانی سوم خواهند شد (هرج و مرج الروم) و اصولاً فرصت حضور نظامی مستقیم در قلب سوریه و مکان‌های درگیری بین حاکم سوریه (اصهب) و ابقع (معارضین و مخالفین) را پیدا نخواهند کرد.

2. در صورت ورود مستقیم نظامیان غربی ها به کشور سوریه و آغاز جنگ با حکومت سوریه (اصهب) در عصر ظهور، قبل از خروج سفیانی، و با اشغال نظامی سوریه توسط غربی ها، حاکم سوریه به قتل خواهد رسید، در حالیکه طبق احادیث، حکومت سوریه (اصهب) و نظامیان تحت امر او، تا زمان خروج سفیانی در کشور سوریه، باقی خواهد ماند و درگیر جنگ با مخالفین (ابقع) و گروهای معارض هستند. و این سفیانی، خواهد بود که حاکم سوریه (اصهب) و مخالفین (ابقع) را به قتل می رساند و نه نظامیان غربی. بنابراین، حاکم سوریه تا زمان خروج سفیانی، در مسند قدرت و حکومت، باقی خواهد ماند.

3. آنچه این دیدگاه را بسیار تقویت می کند، سفیانی که بعد از جنگ میان اصهب و ابقع، وارد سوریه می شود، اصولا هم‏پیمان غرب می‏باشد (فی عنقه صلیب)؛ بنابراین، اگر "رایات الصفر تقبل من المغرب"، همان پرچم های غربی ها، باشد و اشاره به این باشد که نظامیان غربی قبل از خروج سفیانی، به سوریه وارد خواهند شد، پس غربی ها، دیگر چه نیازی به مقدمه چینی برای به صحنه آوردن نماینده و هم پیمان خویش یعنی سفیانی به صحنه نظامی سوریه را دارند؟، زیرا طبق این فرض، خود غربی ها از مدت ها قبل در سوریه، نیروی نظامی پیاده کرده اند و مستقیما، وارد جنگ سوریه شده‏ اند؟؛ بنابراین، قبل از خروج سفیانی، کشور سوریه، شاهد حضور نظامیان غربی در قلب دمشق، نخواهد بود.[14]

4. مضاف بر اینکه، در روایات و عصر حضور معصومین، برای غربی ها، واژه "روم"، کاربرد داشته است و کلمه "غرب"، از اصطلاحات جدید عصر معاصر است. و اصولا همانگونه که ذکر گردید، در احادیث معتبر، اشاره ای به ورد نظامیان غربی به سوریه قبل از خروج سفیانی، نشده است.

بنابراین، منظور از مغرب الشام، یعنی غرب سوریه، لبنان می باشد و نه غربی ها. و ترجمه حدیث، چنین می شود:

... فَانْظُرُوا إِلَى أَصْحَابِ الْبَرَاذِينِ الشُّهْبِ وَ الرَّايَاتِ الصُّفْرِ تُقْبِلُ مِنَ الْمَغْرِبِ حَتَّى تَحُلَّ بِالشَّامِ ... .[15]

... نگاه کنید به نیروهای نظامی پرچم های زرد رنگ از غرب سوریه (لبنان) و ادوات و ماشین های جنگی مجهز به پرتاب سلاح، که به سرزمین شام و سوریه وارد خواهند شد ... .

حدیث فوق الذکر، اشاره دارد در پی حادثه صوت و رجفۀ، آثار رحمت برای مومنین و شیعیان و عذاب برای کافرین و نواصب و دشمنان، پیش از پیش آشکار خواهد شد (یجعلها الله رحمۀ للمومنین و عذابا علی الکافرین) که این عبارت، بیانگر این است حادثه "رجفۀ و صوت" دمشق، و متعاقب آن ورود نیروهای نظامی از غرب سوریه به این کشور (الرایات الصفر تقبل من المغرب حتی تحل بالشام)، و به صحنه آمدن ادوات نظامی (البراذین الشهب)، نقش اساسی در تغییر معادلات نظامی و سیاسی در عرصه میدانی سوریه، برجای خواهد گذاشت به گونه ای احادیث از این موضوع، حکایت دارد و سوریه به دست نواصب و مخالفین شیعه، تا سال ظهور، سقوط نخواهد کرد.

حدیث به آینده و حزب الله لبنان، اشاره دارد

بنابراین، ممکن است، مصداق واضح از غرب شام، ورود تشکیلات نظامی شیعی"حزب الله لبنان" باشد، چراکه در اثر "رجفۀ و صوت دمشق" که قبل از این مرحله (ورود پرچم های زرد رنگ به سوریه)، رخ داده است و حدیث از رجفۀ و صوت به "رحمۀ للمومنین و عذابا علی الکافرین" تعبیر کرده است، در واقع چنین خواهد بود و با ورود نظامی حزب الله از غرب شام به صحنه تحولات فتنه سوریه، معادلات میدانی فتنه شام، تغییر خواهد کرد. البته به شرطها و شروطها؛ اگر خدواند عمر تشکیلات حزب الله لبنان را تا زمان ظهور امام عصر، نگه دارد ان شاء الله که حتما چنین خواهد بود.[16]

برای تقریب به ذهن، شبیه اتفاقی که هنگام نبرد و جنگ های القلمون و القصیر و زبدانی، در هنگام ورود نیروهای نظامی حزب الله لبنان (از غرب سوریه) با ماشین ها و ادوات جنگی مجهز به پرتاب سلاح و موشک، برای تغییر معادلات منطقه شام و جبهه سوریه، رخ داد و یا ممکن است در آینده و در سال ظهور نیز تکرار شود:

و نکته حائز اهمیت دیگر اینکه، در حدیث "رایات الصفر"، هیچ اشاره ای به حضور فراگیر پرچم های زرد رنگ در مناطق جبهه شرقی سوریه، نشده است. از اینرو، ممکن است این ورود و حضور نظامی، بیشتر سبب حفظ امنیت خویش و در مناطق نزدیک به غرب سوریه و لبنان بوده باشد. البته هرچند به دلیل اینکه، در حدیث امام باقر، به وقوع و گشایش رحمت برای مومنین منطقه شام، اشاره شده است (رحمۀ للمومنین و عذابا رعلی الکافرین)، و در نهایت، این حضور پرچم های زرد رنگ (الرایات الصفر) از غرب سوریه (لبنان)، به تامین امنیت بیشتر شیعه در منطقه شام و تغییر معادلات میدانی منطقه شام و سوریه نیز خواهد شد.[17] کما اینکه، شواهدی نیز بر این مدعا، استوار است:

... يَخْرُجُ بِالشَّامِ فَيَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفُ مِنَ الْمُقِيمِينَ عَلَى الْحَقِّ يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه‏...[18]

... مردم منطقه شام از سفیانی اطاعت می‌کنند بجز پویندگان راه حق (شیعیان) که خداوند آنها را از شر خروج و همراهی با سفیانی، حفظ می‌کند ... .

بی شک، طبق فرموده پیامبر، مصداق عبارت "طوائف من المقیمین علی الحق" در روایت مورد اشاره، شیعیان و پیروان امیرالمومنین، علی بن ابیطالب، می باشند که منطبق بر شیعیان لبنان و حزب الله، میباشد که ان شاء الله در هنگام خروج سفیانی، از شر همراهی و بیعت با لشکریان سفیانی و جبهه کفر و شیطان، در امان خواهند ماند، همانطور که پیداست.

چرا، شیعیان منطقه شام، از شر همراهی با سفیانی آخرین حاکم سوریه در امان خواهند بود؟ این امر، دلالت بر این دارد که قبل از حضور این خبیث بر حکومت منطقه شام، شیعه با تمهیدات لازم و آمادگی های نظامی، توانسته است آینده و امنیت خویش را تضمین نماید.

چنانکه، عدم اطاعت از نماینده جبهه باطل و سفیانی، بر غالب شیعیان منطقه شام، جاری و ساری خواهد بود، تنها منحصر به دوره حکومت سفیانی، نیز نخواهد بود و شیعیان منطقه شام (ابدال الشام)، مفتخر و متصف به حضور در زمره اصحاب و یاران خاص امام عصر و حکومت جهانی اسلام، نیز خواهند شد:

يُبَايِعُ الْقَائِمَ بَيْنَ الرُّكْنِ وَ الْمَقَامِ ثَلَاثُمِائَةٍ وَ نَيِّفٌ عِدَّةَ أَهْلِ بَدْرٍ فِيهِمُ النُّجَبَاءُ مِنْ أَهْلِ مِصْرَ وَ الْأَبْدَالُ مِنْ أَهْلِ الشَّامِ وَ الْأَخْيَارُ مِنْ أَهْلِ الْعِرَاقِ ... .[19]

با امام عصر و قائم آل محمد، 313 نفر به تعداد اصحاب بدر، بیعت می کنند که در میان آنها، نجباء مصر، ابدال شام، اخیار و عصائب عراق، حضور دارند ... .

---------------------------------------

* مصطفی امیری - دانش آموخته حوزه علمیه قم

---------------------------------------

[1]. صافی گلپایگانی، منتخب الأثر في الإمام الثاني عشر، ج‏3، ص 303

[2]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 63. مجلسی، بحارالانوار، ج 22، ص 326.

[3] . برای آگاهی بیشتر، ر.ک: سایت جلال الدین علی الصغیر، اسئله و ردود، سوال 196.

[4] . نعمانی، الغیبۀ، ص 294. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 104.

[5] . نعمانی، الغیبۀ، ص 279.

[6] . نعمانی، الغیبۀ، ص 305. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 461. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 253.

[7] . نعمانی، الغیبۀ، ص 280.

[8] . نعمانی، الغیبۀ، ص 305. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 461. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 253.

[9] . ابن منظور، لسان العرب، ج 13، ص 51.

[10] . ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 509.

[11] . مصطفوی، التحقیق فی کلمات القرآن، ج 6، ص 152.

[12] . ابن منظور، لسان العرب، ج 1، ص 508.

[13] . جلال الدین علی الصغیر، علامات الظهور بحث فی فقۀ الدلالۀ، ج 2، ص 194-195.

[14] . جلال الدین علی الصغیر، علامات الظهور بحث فی فقۀ الدلالۀ، ج 2، ص 197.

[15] . نعمانی، الغیبۀ، ص 305. شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 461. مجلسی، بحارالانوار، ج 52، ص 253.

[16] . سایت جلال الدین علی الصغیر، اسئلۀ و ردود، سوال 75.

[17] . برای آگاهی بیشتر، ر.ک: جلال الدین علی الصغیر، علامات الظهور بحث فی فقۀ الدلالۀ، ج 2، ص 194-198.

[18] . نعمانی، الغیبه، ص305.

[19] . شیخ طوسی، الغیبۀ، ص 477.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 92
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    9 16
    خود را با نشانه بازی سرگرم نکنید. تا زمانی که مردم فکر می کنند زندگی روی زمین بدون حاکمیت امام ممکن است و دنبال انواع حاکمیتهای غیر امام هستند قطعا ظهور رخ نخواهد داد.
  • ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    7 0
    آقا اینکه علامت ظهور که اتفاق افتاده است. بعد از اختلاف و جنگ در سوریه، پرچم های زرد حزب الله لبنان از غرب سوریه وارد این کشور شدند. منتظر حوادث و علائم بعدی هستیم. البته توی مقاله نوشته که باید مجموع حوادث با هم و به ترتیب طبق حدیث امام باقر اتفاق بیفتند.
  • علیرضا ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    14 1
    حزب الله لبنان تا ظهور امام عصر باقی است ان شا الله.
  • محسن ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    7 2
    به این میگن بحث تحلیل نشانه های ظهور و حوادث عصر ظهور، آینده پژوهی یعنی همین. با آنچه که در اختیار دارید، آینده را تحلیل کنید. تا وظایف احتمالی مشخص شود حالا چه 2 سال بعد چه 100 سال بعد. مشرق تشکر تشکر.
  • ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    6 0
    حاکم سوریه تا زمان خروج سفیانی، در مسند قدرت و حکومت، باقی خواهد ماند. دقیقا. درسته گفته. زیرا نزاع و جنگ بین اصهب و ابقع ادامه دارد تا زمان کودتای سیاسی نظامی سفیانی با حمایت غربی ها.
  • هوشنگ فرزند موشنگ ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 2
    چی شد؟! نفهم تر از اونی هستم که بفهمم شما نمی فهمید
  • سجاد ۰۷:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    4 1
    خرابی شام در طول تاریخ زیاد اتفاق افتاده. این هم یکی اش. آما: اگر همراهش، قبلش و بعدش یک سلسله حوادث اتفاق بیفتد این دیگه در تاریخ منحصربفرد می شود. حوادثی چون: زلزله شام، تحرکات کردهای سویه و حمله ترک ها. به ترتیب همراه با اتفاقات دیگر در عراق. اشتباه برخی ها این است که یه قطعه از این پازل بزرگ را دست گرفتند و می گویند این هم در تاریخ اتفاق افتاده. بله ولی کجا این همه نشانه ها کنار هم و به ترتیب کنار هم بوده.
  • ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 2
    اگر خود غربی ها از مدت ها قبل در سوریه، نیروی نظامی پیاده کرده اند و مستقیما، وارد جنگ سوریه شده‏ اند، دیگر چه نیازی است که هم پیمان خودشون سفیانی آخرین حاکم سویه را وارد صحنه سیاسی سوریه بکنند؟؟؟
  • احمد ۰۷:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    سیاسیت غرب و رومی ها، جنگ فرسایشی در منطقه شام و سوریه است. احادیث هم از جنگ طولانی بین اصهب و ابقع می گویند که اونقدر طولانی میشه تا اینکه نسخه اصلی خودشون یعنی سفیانی را وارد سوریه می کنند.
  • احمد طلبه ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در جایی اومده اصهب حاکم شام که اشتباه است و این نباید به ذهن خطور کنه که جناب بشار اسد اصهب باشد هنوز هیچکدام از سه شخصیت ابقع،اصهب، و سفیانی بروز نکرده اند و فتنه شام طولانی است که نهایتش به این سه جریان باطل منتهی می شود و بعد... و این نکته که مردم در آخرالزمان حسابی الک میشن حسابی
  • حسین ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    نکته بسیار زیبائی که در شماره 8 از 17 بود اینه که روایت شریفه کلمه (إخوان ترک ) رو بکار برده و این شاید همون إخوانیهای ترکیه باشه که در طریق إخوان المسلمین مصر هستن و این دقت نظر معصوم (ع) رو میرسونه. اللهم عجل لولیک الفرج و العفیة والنصر
  • ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    4 0
    اللهم عجل لولیک الفرج برای تعجیل در فرجش صلوات
  • امین ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 3
    سوال؟؟؟؟ اگر این پیش بینی ها و احادیث وجود دارد چرا ایران به سوریه نیرو می فرستد؟؟؟؟ خب بگذارد این اتفاقات بیافتد تا امام زمان ظهور کند.
  • سهیل ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 1
    با سلام گزارشتان رو خواندم اولش بسیار امیدوار شدم که بالاخره در یک رسانه رسمی تصمیم گرفته شده حوادث جاری سوریه را مرتبط با ظهور بدانند چیزی که از روشنایی روز واضح تر شده . اما در ادامه غلط های موجود در متن بسیار عجیب و غیر قابل هضم بود نسبت دادن اصهب به بشار با وجود روایتهایی مبنی بر مرگ حاکم شام و مصر و همچنین خروج از اصهب از خارج از شام نشان میدهد که بشار اسد اصهب نیست . البته متن بر امدن پرچم های زرد و ارتباط با حزب الله تاکید کرده اما در روایاتی که امده منظور از پرچمهای زرد پرچم ابقع است که از مصر خواهد امد و ربطی به حزب الله ندارد . اصحاب براذین الشهب را به حزب الله ربط دادید در حالی که ترجمه عبارت نشان میدهد این عبارت به کلمات قبل از خود یعنی ترک ها باز میگرددد و معنی براذین الشهب نیز اسب تندرو ترکی است . مارقه الترک را نیروهای کرد معرفی کردید در حالی که اشاره به ارتش ازاد دارد که اکنون رسما و علنا مورد حمایت ترکیه است
  • ناشناس ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تحلیل جالبی بود .اللهم عجل لولیک الفرج .
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 2
    مشرق ببین یه کارشناسی کردی صد تا کارشناس با صدو یک نظریه پیدا شد. این کارها رو نکنید. این حرف ها نیاز به منبر و سخنرانی توسط یک عالم داره. نباید این حرفارو همه جا پخش کنید چون 70 میلیون نظر مختلف پیدا میشه . تنها کسانی پا منبری اند قدرت درک بالایی دارند و درک میکنند.
  • ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    6 1
    اللهم عجل الولیک الفرج. یا الله یارحمان و یا رحیم.
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 3
    اولا، شکی نیست اصهب حاکم سوریه است اما زمان کودتای سیاسی نظامی سفیانی با حمایت غرب. الان که هنوز سفیانی خروج نکرده که شما میگید . تازه کجای مقاله نوشته اصهب یعنی بشار اسد؟ کدام سطر؟ ثانیا، تطبیق بر شخصیت ها هم نشده که. تنها بعد از خروج سفیانی مشخص خواهد شد که اصهب هم چه کسی است؟. ثالثا، تحلیل با تطبیق فرق دارد. وظیفه تحلیل گر ، بررسی نشانه ای ظهور است با روش علمی و مستند به احادیث. نمی تواند ذهن مردم را هم تصحیح کند.
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    عزیزم هنوز خبری نیست. ممکن است این حوادث در آینده هم تکرار شوند. وطیفه تحلیل گر استفاده از داده ها برای تشخیص در آینده است حالا چه 2 سال چه 10 سال دیگر. در علم "فیزیک و شیمی" هم می گویند تمام فاکتورها و شرایط باید کنار هم جمع بشوند تا یک "ماده" ایجاد شود. حالا اگر "مجموع حوادث" به ترتیب رخ داد تازه اون وقت شاید احتمال بدهیم حالا فهمیدی؟ هوشنگ جان. نگاه نکنی به این حادثه بعد بگی چرا هیچ اتفاقی نیفتاد . همه با هم. یا همه یا هیچ. آفرین هوشنگ جان
  • محمد ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 0
    برای دفاع از حرم اهل بیت. برای دفاع از شیعه در سوریه. برای دفاع از شیعه لبنان. شما هم مثل حاکمان و مفتی های سعودی و عربستان حرف میزنی که با "جبرگرایی" مردم را دعوت می کنند به زندگی کردن. ثانیا، در حدیث هم است در اثر حضور "جبهه حق" در شام، باعث می شود که شیعیان منطقه شام تحت حاکمیت سفیانی نروند. فهمیدی؟
  • رضا اخوان ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    خوب همین ها را میگن تا قدت درک مردم بالا برود . این قدر باید برای مردم گفته بشه تا در دام حوادث گرفتار نشون. فرض کنید الان نزدیک ظهور است فرض کنید. خوب. شیعه و ایران درباره ترک ها چه موضعی باید بگیرند؟ چه تحلیل اخرالزمانی باید از حوادث سوریه بود تا در سیاست خارجی گرفتار اشتباه نشویم؟ مگر نه این است که سیاست خارجی باید مبتنی بر دولت زمینه ساز طهور باشد؟ مگر امام خمینی نفرمود انقلاب زمینه ساز ظهور؟. خوب باید در حوادث کشورهای عصر ظهور نقش مثبت مبتنی بر آموزه های مهدوی داشته باشیم یا نه؟
  • منتظران امام عصر ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    پاسخ ما مشتاقان و منتظران ظهور امام عصر به اقای ناشناس: شعار "تحقق همه نشانه ها حدیث امام باقر با هم یا هیچ" است. هرکسی غیر از این بگوید با مهدویت آشنا نیست.
  • محمدرضا چشمک ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    3 3
    گفتید جنگ داخلی بین غربیها اتفاق می افتد .اولن با توجه به قدرت رسیدن هیلاری کلینتون و پوتین جنگی رخ نموده بینشون .چون هردو عاقلو محافظه کاران ،نمونش تو مساله ی ساقط شدن هواپیمای روسی بدست ترکیه .دومن منظور از روم ارتش اتحادیه اروپا است که وجود خارجی نداره فعلن پس تا شرایط همگی کامل نباشه جنگی نمیشه .سوریه بحران به خودش زیاد دیده تو تاریخ و همیشه محل جدال قدرتها بوده پس فکر میکنم این نبرد آخر الزمان نباشه
  • امین ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 0
    این جمله که گفتید: مردم کره زمین مثلا در کشور "چین و هند" هم باید به این درک و فهم برسند بدون حاکمیت امام، نباید زندگی کنند، بفرماید مستند به کدام "حدیث و روایت" می باشد؟ وقتی حرف میزنید مستند و متکی بر حدیث باشد تا همه قبول کنند.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 0
    پاسخ به آقای امین: شما هم مثل حجتیه ای ها حرف میزنی؟ انجمن حجتیه هم یه زمانی می گفت: بذارید ظلم و ستم زیاد بشود تا امام عصر زودتر ظهور کند. این شد فهم احادیث مهدویت؟ این شد فهم اسلام؟؟؟ امام خمینی انقلاب زمینه ساز ظهور را تشکیل داد تا شیعه بتواند هنگام هجوم سفیانی به عراق، جلوی پیشروی سفیانی در عراق را بگیرد. و به ایران نرسد. در اثر فهم صحیح معارف مهدوی است که شیعه در منطقه شام از حاکمیت سفیانی نجات پیدا می کند: يَخْرُجُ بِالشَّامِ فَيَنْقَادُ لَهُ أَهْلُ الشَّامِ إِلَّا طَوَائِفُ مِنَ الْمُقِيمِينَ عَلَى الْحَقِّ يَعْصِمُهُمُ اللَّهُ مِنَ الْخُرُوجِ مَعَه‏... ... مردم منطقه شام از سفیانی اطاعت می‌کنند بجز پویندگان راه حق (شیعیان) که خداوند آنها را از شر خروج و همراهی با سفیانی، حفظ می‌کند ... . آیا بدون زمینه سازی و فهم صحیح احادیث مهدوی، آیا امکان دارد شیعیان لبنان تحت حاکمیت سفیانی در شام نروند؟ هرگز.
  • احمد طلبه ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 0
    بله درسته اصهب در پایتخت قرار داره اما نباید کسی فکر کنه که منظور بشار اسد هستش.
  • ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 5
    طبق این روایات سفیانی داعش است و اصهب حاکم فعلی سوریه است .
  • خودم ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    3 0
    مشرق ! بآز تحلیل کردی ؟! :| تمآم مطآلبی ک در آثآر تآریخی راجع ب ظهور در آثآر تاریخی نوشته شده همه از بآب ظن و گمآن هست و لآغیر ! درسته کِ احآدیثی در این بآب هست اما مطآلبِ موجود در کتآب هآی تآریخی و کلآمی از بابِ قطعیت و حتمیت نیس .. مبآحثی کلامی که برخی از آن ها ار روی احادیثی گفته شده .. مطالب تاریخی و رویدادهآی تآریخیِ گذشته اکثرن اتفآق افتآدن و قطعیت دارند امآ ظهور و نشآنه هآش یک مبحث تآریخی نیس ... بلکه کلآمیه و هنوز هم اتفآق نیفتآده کِ بخوآییم بآ قطعیت در موردش حرف بزنیم ! مثلن شیخ مفید در الارشآد آن هم در بحث نشانه هآی ظهور می گوید قسطنطنیه فتح نمی شود مگر تآ زمآنی کِ آقآ امآم زمآن بیآید و فتحش کند ! امآ دیدیم کِ محمد فآتح قسطنطنیه رو فتح کرد و شد استآنبول ! علآوه بر این تمآمی نشآنه هآی ظهور از سوی شیعیآن بیان شده .. این خودش خیلی مهمه ... نیآز ب بررسی دآرد ... می شود در طول تآریخ کِ گروهی بر اسآس آرمآن و آرزوهآیش بآ دشمن مبآرزه می کند .. هیچ کسی نمی داند در آخر الزمآن چ اتفآقی می افتد و چ شرآیطی پیش می آد .. فقط یک چیز قطعیت دارد : حی و حآضر بودن اقآ حجت بن الحسن و ظهورش در روزی !
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اولا مشرق ننوشته است که حوادث جاری سوریه حتما به ظهور ارتباط دارد. تنها تحلیل نشانه های ظهور است چه الان چه 50 سال بعد. تحلیل با تطبیق فرق دارد. ثانیا، معلوم است از برادران اهل سنت می باشید. زیرا در هیچ یک از احادیث معتبر شیعی، به خروج حاکم شام از سوریه اشاره نشده است. بلکه به قتل می رسد. لطفا شما به عنوان اهل سنت محترم، از احادیث شیعه ان هم احادیث معتبر شیعی ، دلیل بیاورید. ثالثا، تحرک کردها در آینده چنان افزایش می یابد که ترک ها مجبور خواهند شد به سوریه حمله کنند. واقعیتی که علاوه بر حدیث، در واقعیات میدانی نیز به وضوح آشکار است. از همه مهمتر، تطبیق حوادث به واقعیت ها و شخصیت های فعلی در سوریه، صحیح نیست مگر اینکه "همه حوادث به ترتیب و با هم همگی" انجام شود. بنابراین، در مقاله هیچ اشاره ای به حاکم فعلی سوریه و بشار اسد نشده است.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در حدیث به همه روم تصریح نشده اسست. حدیث به "مارقۀ الروم". اشاره کرده است. یعنی "بخشی از روم و غربی ها" (مارقۀ) که به حمایت از یهودی ها وارد فلسطین اشغالی می شوند.
  • ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    3 6
    بر اساس چه منطقی خراسان را به ایران تعبیر می کنید شاید در اینده کشور خراسان به مرکزیت مشهد هم تشکیل شود که البته خیلی بعید هم نیست.
  • ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 1
    من هم با ناشناس موافقم. به نظر من اینها تنها نشانه است. چیزی که این نشانه‌ها رو باعث میشه و یا نشانه‌های غیر حتمی رو عوض میکنه، تنها اراده مردم هست (در سایه اراده خداوند متعال). درست مثل اراده مردم که موجب خلافت حضرت علی (ع) شد. یادتون نره که ظهور میتونه طوری اتفاق میافته که کسی انتظارش رو نداره!
  • یار غریب ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    احادیثی وجود دارد که اصهب از ترکهاست و ترکها همراه اصهب اند و این نمی تونه گواهی بر اصهب بودن نظام حاکم سوریه باشه ! در احادیث آمده است که ظاهر اصهب سرخ است و ظاهر ابقع سیاه و سفید است سفیانی "سه دسته در آنجا پرچم برافرازند: پرچم مرد سرخ و سفيد، و پرچم مرد سياه و سفيد، پرچم سفياني." مهدي موعود (ترجمه بحارالانوار)ص 987 که این قضیه با توجه به قرقیسیا محتمل تر از اصهب بودن نظام فعلی سوریه است "از شر اصهب ابرص پرهيز كن ، پرسيدند اصهب كيست ؟ فرمود : ابقع ، پرسيدند ، ابقع كيست ؟ فرمود ابرص ، سپس فرمود از شر سفياني نيز پرهيز كن و از شر آن عده از آل محمد كه شذوذ دارند برحذر باش." بشارت الاسلام ص 108 ، المهدي ص 198 اگر ابقع رو داعش در نظر بگیریم و اصهب رو ترکیه با توجه به حدیث ذکر شده ماهیت هر دوی آنان یکی خواهد بود و چنانکه هم اکنون نیز این گونه است
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اشتباه نکنید!!!!!!! طبق گفته تحلیلگر، ابقع همان معارضین هستند. آمریکا از معارضین طرفداری میکنه و حتی درخواست آتش بس رو هم به اونها محدود میکنه. اما سفیانی باید مولود دیگه‌ای باشه که با شیعه و اسلام محمدی مشکل داره. حتی ابقع رو هم هلاک میکنه! مگه نه اینست که فرزند هند جگرخوارست؟ هند جگرخوار، کینه دیرینه با یاران محمد (ص) داره و اصولا قصدش کینه توزیه نه حاکمیت غربیها. همین الانش هم معارضین سوری با داعش بطور مثال، درگیری دارند و هر چند وقت یکبار همدیگه رو تکه تکه میکنند! اما خوب بود تحلیلگر محترم روایاتی که به نابودی یهود اشاره داره رو هم با این روایات تحلیل میکردند. اینطوری انگار ناقصه.
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 5
    همیشه این سوال برام بوده من همه جا خوندم واینجا هم تاکید شده که در تعجیل فرج دعا نکنید پس این و عجل فرجهم چه معنی داره؟
  • حسین ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    در یه مقاله ای خوندم از معانی اصهب ،شیر یا اسد هست .شاید این اشاره ای باشد ب اسد فعلی در سوریه خلاصه این اتفاقات خیلی شبیه روایاته اگرم خودش نباشه
  • حسین ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    امین جان قطعا اگه فشار ایران بر ارهاب وتکفیر نباشه آخر سر مجبور نمیشن سفیانی رو بفرستن کما اینکه در برهه هائی صدام و طالبان عراق و... هم اومدن که ایران داخل در اون مسائل نمیشد اما اینجا وقتی قدرت ایران در بسط حق در منطقه رو میبینن مجبور به رونمائی از آخرین حربه شون که سفیانیه میشن .پس دخالت ایران تسریع میکنه اومدن اون ملعون رو.
  • ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اولا: اصل اتفاقات در دنیا با تلاش مردم و دعا و اراده اونها شکل میگیره، اگه اراده‌ای اتفاق بیافته، حوادثی دگرگون میشه. «ان الله لا یغیر بقوم الا یغیروا ما بانفسهم» دوما: توی روایات گفته شده که سوریه خراب میشه، اما نگفته که ایران هم خراب میشه. یکی از دلایل عقلانی ما برای جنگ در سوریه حفظ ایران از جبهه سوریه است. کما اینکه در روایات فوق گفته شده «اولین سرزمین که نابود میشود سوریه است»! سوما: خداوند از ما «عمل به وظایف» را خواسته است نه رسیدن به مقصود. ما وظیفه انسانی، وجدانی، دینی و عقلی خودمون رو انجام میدیم و به رحمت خدا امیدواریم. رابعا: ظهور به دلیل اتفاقات رخ نمیدهد! بلکه باعث ظهور چیز دیگریست. اینها تنها نشانه‌ایست و اخباریست از وضعیت پیش از ظهور. اون چیزی که واقعا موجب نزدیکی و دوری ظهور میشه، مردم و اراده مردم برای اصلاح است. کما اینکه طبق احادیثی از همین بزرگواران، هر لحظه منتظر ظهور باشید. اگر واقعا میخواهیم ظهور نزدیک بشه، راهش اینه که به فکر اصلاح خودمان باشیم.
  • حسین ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    آقا سهیل با کدوم منبع روائی میگی که اصهب از بیرون سوریه میاد.بگو مام بدونیم یا پرم ابقع زرده ابقع یعنی سیاه وپرچمشم سیاهه.بیشتر تحقیق کن داداش
  • عیسی ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    طبق روایات سفیانی یک فرد هست نه یک جریان! امیرامومنان در نامه ای به معاویه تمام صفات ظاهری و شخصیتی سفیانی رو بیان کرده اند!
  • ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خطاب به امین: خداوند سرنوشت قومی را تغییر نمی دهد مگر انکه خود تغییر کنند یا خودشان تغییر دهند!!!!
  • ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    نامها در روایات منطبق بر دانسته‌های اون روز مردم بیان شده. مطابق دانسته‌های آن زمان، منطقه خراسان قسمتی از اون به ایران مربوطه. از آنجایی که سرزمین ایران تحت حاکمیتیست و اون حاکمیت باید اجازه عبور و یا لشکر کشی از خراسان به عراق رو بده، پس میشه حدس زد که اون حاکمیت احتمالا با لشکر خراسانی هیچ مشکلی نداره. و یا خراسان قسمتی از سرزمین خودش است. از طرفی هیچ کشوری از منطقه خراسان به اندازه ایران محکم و حق طلب و با دل و جرات و با امکانات نیست و اساسا هیچ کشوری از منطقه خراسان امکان و توان و آمادگی این لشکر کشی رو نداره الا ایران. با تطبیق با دنیای امروز، اینطور به نظر میرسه که منظور حاکمیت ایران است با محوریت خراسان. چرا؟ نمیدانم.
  • ناشناس ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    دقیقا کجا خوندید که گفتن واسه ظهور دعا نکنید ؟؟؟ مگه نشنیدی که میگن فرج کارهای شما در دعا برای فرج است
  • جواد ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    3 3
    همش خرافاته,فقط خدا فرج مهدی موعود میدونه
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    2 0
    کی گفته دعا نکنید؟؟!!! انجمن حجتیه ها میگن دعا نکنید. حواست باشه داداش گیر عقیده‌های انحرافی نیافتی. کلی حدیث داریم که دعا برای تعجیل افضل اعمال است و اصلا خود امام زمان هم حدیث بسیار دارند که دعا برای فرج کنید که فرج ما فرج در کار شماست.
  • حسین ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    امام نماینده خداوند در زمینه و فرمایشات معصومین ع از منبع علم الآهی نشات میگیره نباید سخنان حجتهای خدارو خرافه انگاشت که حرف نادرستیه.
  • سهیل ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    نمیدانم چرا بدون قضاوت کردن نمیتوانید جواب دهید . خیر من سنی نیستم و شیعه اثنی عشری هستم به برادران مبارزم در سوریه و به حزب الله قهرمان در مبارزه بر علیه تروریستهای تکفیری افتخار میکنم من نگفتم حاکم شام ازسوریه خارج میشود اشتباه متن رو متوجه شدید بلکه مطابق با روایت کشته میشود همزمان با مرگ حاکم مصر احتمالا در شوال یا قبل از ان. عبارت مارقه الترک اشاره به شورشگرانی مورد حمایت ترک ها دارد نه از سمت ترکها بنابراین بر ارتش ازاد دلالت دارد نه کردها هرچند در اصل موضوع ورود ترکها در نهایت به شام و حتی در برخی احادیث ورود به دمشق خللی نیست انتظار دارید شهاب اسمانی ماه صفر را ببینید یا صیحه حضرت جبرییل بشنوید تا باور کنید در لحظه ظهور قرار گرفته ایم عراق سوریه مصر و لیبی و عربستان و یمن همزمان با هم وارد نبردهایی شده اند که همه طرفهای درگیر ادعای اخرالزمانی دارند ایا چنین شرایطی تکرار پذیر است منتظرید سوریه ارام شود و بعد صد سال دیگر همه این کشورها اشوب شود اما درباره پرچم ابقع بله در احادیث هم اشاره به رنگ سیاه و سفید شده اما در چند روایت هم اشاره به پرچمهایی از مغرب شده (بر خلاف متن من معتقدم منظور لبنان نیست بلکه کشورهای غرب جهان اسلام مثل لیبی و مصر است) که زرد رنگ هستند و فرمانده انها ابقع است شاید هم در نقل حدیث اشتباه صورت گرفته باشد . البته منکر احادیثی درباره حضور پرچمهای زرد در حمایت از حاکم سوریه که بر حزب الله صادق است نیستم اما در این متن وجود ندارد به هر حال نه اصهب و نه ابقع هنوز وارد سوریه نشده اند .و تا حاکم شام سرجایش هست نیروهای مقاومت هم حضور دارند این اتفاق رخ نخواهد داد و شاه کلید در دست حاکم شام است . محل خروج اصهب جزیره و محل خروج ابقع مصر است منتظر شورشی دوباره در مصر و مرگ حاکمش باشید همچنین تعطیلی حج بر عراقی ها
  • سهیل ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    با نظرتون کاملا موافقم ولی اصهب ترکیه نیست بلکه مورد حمایت ترکیه است احتمالا
  • ali ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اقا من یک چیزی بگم بهم نخندید. اونم اینه که هرچی ایران از لحاظ نظاامی قویتر بشه کشورهای بیشتری از عرب ها دچار هرج و مرج میشند و این مسیله باعث تسریع در ظهور میشود. منظورم ایران قدرتمند از لحاظ نظامیه!!!
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    نقطه ضعف مقاله همین جاست.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بدلیل آنکه هیچ گروهی نتوانسته قائله را صد در صد به نفع خود ختم کند و همه درگیر هستند و سفیانی که وارد می شود کار را یکسره می کند.
  • ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خب با این حساب اسد کارش تمومه حزب ا.. شکست می خوره و عراق هم می افته دست غربی ها و کردها .
  • ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    ناشناس ۱۴:۴۵ غربی ها نیروی نظامی پیاده کرده اند?
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 1
    احادیث امام خرافاته?
  • کیا ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اشتباه می کنید آنچه باید بشود خواهد شد و لرزش روزگار سره از نا سره جدا می شود تا هرکدام راه خویش را پیدا کنند..........
  • امید ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اصْهَبَّ : اصْهِبَاباً [ صهب ] الشعرُ : مترادف ( اصْهَابَّ ) است . الأَصْهَب - م صَهْبَاء ، ج صُهب [ صهب ]: آنكه در سفيدى پوست او سرخى باشد - ( ح ): شير ، روز سرد ؛ « اصْهَبُ السبَال »: دشمن صورت بشار به سرخی میزنه و و اسد هم که به معنی شیر عالی بود ممنون.
  • سهیل ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    نمیدانم چرا بدون قضاوت کردن نمیتوانید جواب دهید . خیر من سنی نیستم و شیعه اثنی عشری هستم به برادران مبارزم در سوریه و به حزب الله قهرمان در مبارزه بر علیه تروریستهای تکفیری افتخار میکنم من نگفتم حاکم شام ازسوریه خارج میشود اشتباه متن رو متوجه شدید بلکه مطابق با روایت کشته میشود همزمان با مرگ حاکم مصر احتمالا در شوال یا قبل از ان. عبارت مارقه الترک اشاره به شورشگرانی مورد حمایت ترک ها دارد نه از سمت ترکها بنابراین بر ارتش ازاد دلالت دارد نه کردها هرچند در اصل موضوع ورود ترکها در نهایت به شام و حتی در برخی احادیث ورود به دمشق خللی نیست انتظار دارید شهاب اسمانی ماه صفر را ببینید یا صیحه حضرت جبرییل بشنوید تا باور کنید در لحظه ظهور قرار گرفته ایم عراق سوریه مصر و لیبی و عربستان و یمن همزمان با هم وارد نبردهایی شده اند که همه طرفهای درگیر ادعای اخرالزمانی دارند ایا چنین شرایطی تکرار پذیر است منتظرید سوریه ارام شود و بعد صد سال دیگر همه این کشورها اشوب شود اما درباره پرچم ابقع بله در احادیث هم اشاره به رنگ سیاه و سفید شده اما در چند روایت هم اشاره به پرچمهایی از مغرب (بر خلاف متن من معتقدم منظور لبنان نیست بلکه کشورهای غرب جهان اسلام مثل لیبی و مصر مدنظر بوده) شده که زرد رنگ هستند و فرمانده انها ابقع است شاید هم در نقل حدیث اشتباه صورت گرفته باشد تا زمان رخدادنش باید صبر کرد به هر حال نه اصهب و نه ابقع هنوز وارد سوریه نشده اند .و تا حاکم شام سرجایش هست نیروهای مقاومت هم حضور دارند اتفاقی نمی افتد و شاه کلید در دست حاکم شام است . باید دید چه زمانی حاکم مصر و شام از میان برداشته میشوند اصهب از جزیره عراق و ابقع از مصر و لیبی خواهد امد والسلام
  • ناشناس ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    گفته پرچم های زرد وارد شام میشن.لبنان هم خودش جزء شامه.این یعنی پرچم های زرد وارد منظقه شام میشن.از جایی غیر از لبنان.تفسیرتون مشکل داره.
  • ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    عالی بود در پاسخ به بعضی ها این که دانستن این مطالب ارزش آن را دارد که طرح شود - نکته دیگر حضور غربی همان رژیم فاسد صهیونیستی اسرائیل غاصب است که مظهر پسماند انگلیسی آمریکائی و.. است .
  • کیا ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    1- فجر ظهور با طلوع انقلاب اسلامی شروع شده که عقیده بخشی از علما صاحب نظر فعلی است که جای شک ندارد 2- برابر بعضی از نقل ها از یکی از علمای عصر حاضر حاضرین میانسال کنونی نیز ساعت ظهور را خواهند دید 3-به احتمال قوی ترکیه فعلی نماینده سفیانیها خواهد بود چون هرچه پیش می رود در نوکری کفار چاکرتر می شود که حوداث این کشور گویای این است 4- ولی چه کسانی هدایت می شوند این امر یک امر روشن است چگونه افراد با داشتن علائم مبرهن از امام خمینی(ره) که کی پیروز می شود وچند سال رهبری خواهد کرد شاید عوام نیز ازاین اطلاع داشتند ولی دیدید که خیلیها نپذیرفته و هدایت نشدند و دراین امر نیز همان تفسیر بخش پایانی آیه الکرسی است 5- تمام علائم ظهور روشن است ولی باید بقولی باید لرزش روزگار سره را از ناسره جدا کند و جبهه مومنین را از جبهه ملحدین و منافقین وفاسقین جدا کند وشکی نیست که این گرو ه ها چه در داخل وچه در خارج کاملآ دارد ذات خویش را نشان میدهد و آلان دوران فتنه بوده و هست که در خطبه 5 نهج البلاغه و 157 یا 154 نشانه های فتنه و آشوب بیان شده که کاملآ قابل انطباق است و صدرصد وضعیت حال حاضر دوران فتنه وآشوب و دوران ظهور است ولی چند سال یا چند روز این امری است که کسی نمی تواند معین کند چون بستگی به سرعت تحولات جهانی دارد که روند را چگونه سرعت یا کند می کند ولی در نهایت دوران ما دوران فتنه وآشوب مورد نظر امام علی(ع) و هنگامه ظهور است ونباید دراین شک کرد...... والله العلم.
  • حسین ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خیلی هم منطقی میگی.قدرت باعث جذب برخی و شماتت بعضی میشه .هیچ کشوری سمت کشور ضعیف نمیره
  • mahdi ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    با سلام محقق نقش بربرهاي سلفي رو در تحولات شام ناديده گرفته
  • ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    چرا درباره (رجفه و صوتى از دمشق) هيچ توضيحى داده نشده؟؟ منظور امام چيه؟
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مشرق دستت درد نکنه از این نوشته های دقیق و عالی خدا جزای خیر بده. فقط همه رو توی یک تیتر یا کلمه کلیدی خاص منتشر کن و سعی کن به صورت منظم باشه
  • دربدر ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اخرش منظور رحيمپور ازغنديه؟
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اصل ازادی بیان همینو میگه خوش حالم که کم کم بهش داریم میرسیم. هرکس حق داره نظر خودشو بگه و نظر هرکسی هم محترمه هیچ کسی هم حق مسخره کردن نظر دیگری رو نداره
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    تعبیر حدیث از مغرب وارد شام می شوند. حالا تعبیر "مغرب" در حدیث : 1. یا نظامیان غربی ها (رومی ها) هستند 2. یا نظامیان کشورهای عربی غرب شام یعنی کشورهای آفریقایی مثل مغرب و مراکش و شبیه این. 3. یا مغرب سوریه یعنی لبنان . اما کدامیک از این سه احتمال صحیح است؟ به دلیل تعبیر حدیث به "رحمۀ للمومنین و عذابا للکافرین" قبل از ورود پرچم های زرد رنگ و نیز به دلیل تعبیر حدیث به هرج الروم (آشفتگی و اختلاف در بین غربی ها) بنابراین، به ترتیب، کشورهای عربی غرب سوریه و کشورهای غربی (رومی ها) از دایره احتمالات خارج می شوند و می ماند مغرب سوریه یعنی لبنان. یعنی احتمال سوم. باید اینگونه حدیث را فهم تحلیل کرد. مضاف بر اینکه وقتی لفظ "شام" گفته می شود: گاهی منظور همه سرزمین شام منظور است اعم از سوریه فلسطین و حتی بخشی از عراق. و گاهی نیز بخشی از شام. خوب. اینجا احتمال دوم مراد است به چه دلیل؟ به دلیل قرینه "اختلاف رمحان در شام" که بعد از ان "رجفۀ الشام" رخ می دهد که از مومنین به دور است. آیا همه سرزمین شام مراد است؟ حتی لبنان؟ خیر. زیرا حدیث به صراحت می گوید: از مومنین شام به دور است. پس به همین دلیل که وقتی رجفۀ در همه سرزمین شام نیست و در مناطق مومنین نیست. به همین دلیل هم، وقتی در ادامه حدیث می گوید از مغرب می آیند منظور مغرب همین مناطقی که رجفۀ در آن رخ داده است و نه همه مغرب همه سرزمین شام . اینگونه باید احادیث را فهمید و تحلیل کرد؛ عزیزم.
  • ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در احادیث معتبر اهل بیت فقط به الرایات الصفر در حدیث امام باقر اشاره شده است. بقیه یا از اهل سنت است که شاهدی از ان در احادیث معتبر اهل بیت نیست و یا مربوز به گذشته تاریخ اسلام است. چرا؟ چون به حوادث قبل و بعد از آن که توجه می شود مشاهده می شود که خبری از حوادث سفیانی نیست. پس مربوز به ظهور نمی شود. به عبارت دیگر و ساده تر: باید قبل و بعد از پرچم های زرد رنگ، حتما حوادث متصل به خروج سفیانی، نیز باید ذکر شده باشد که این حوادث در ضمن "حدیث بسیار مهم و طلایی جابر جعفی از امام باقر" وجود دارد. پس هر پرچمی به غیر از داشتن این چند ویزگی مربوط به حوادث شام متصل به ظهور نیست و یا مربوط به گذشته تاریخ اسلام است و یا از احادیث اهل سنت که شاهدی از ان در شیعه نیست و حجت شرعی نیست.
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    اولا، 40 مرتبه در این مقاله و مقاله های قبلی ذکر شده است شیعیان منطقه شام از شر همراهی با آخرین حاکم سوریه استثناء هستند. ثانیا، آخرین حاکم سوریه اصهب است و نه بشار اسد و تا سفیانی با حمایت غربی ها وارد سوریه نشود نمی توان گفت چه کسی اصهب است؟ تطبیق با تحلیل فرق دارد. نمی توان ذهن شماها را تصحیح کرد. ثالثا، عراق بخش غربی که سنس ها زندیگ می کنند، طبق احادیث بله. چون مثل شیعه، نقش زمینه سازی برای منجی آخرالزمان را قبول ندارند و به همین دلیل اسیر هجوم و حمله حاکم سوریه قرار خواهند گرفت که ترک ها را هم شکست داده است
  • ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    وقتی احادیث اهل بیت را نفهمیدید و پناه بردید به کتب اهل سنت همین می شود فکر می کنید خراسانی از چین است. بشارۀ الاسلام کتب معتبر شیعه نیست. حدیث باید از الغیبۀ نعمانی و کمال الدین شبخ صدوق و امثال این باشد. من آخر از دست شما که مهدویت را "قروقاطی" فهمیدید پیر می شوم. فقط احادیث کنتب شیعه ان کتب معتبر ان هم نه هر حدیثی بلکه حدیث معتبر سندی همراه با قرائن که تایید کند حدیث از معصوم می باشد.
  • ۱۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    مشکل شما این است احادیث اهل بیت در کتب معتبر شیعه را رها کردید و چسبیدید به کتب اهل سنت. از دیدگاه شیعه زمانی حدیث قابلیت استناد دارد که مضمون حدیث اهل سنت در کتب شیعی وجود داشه باد. ان هم نه هر کتاب شیعی. بلکه کتب معتبر مثل کمال الدین شیخ صدوق و .... و در ثانی نه هرحدیثی در این کتاب ها بلکه حدیث معتبر.
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    خوب الان همش داره به ترتیب رخ میده الان ترکیه هم به سمت سوریه سرازیرشد
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    سفیانی به دلیل تعبیر حدیث به "فی عنقه صلیب" که نشانگر هم پیمانی و حمایت غربی ها از وی است وارد سوریه خواهد شد. و تعبیر حدیث "و هو صاحب القوم" یعنی در بین سوری ها جایگاه و اعتبار دارد و این که حدیث می فرماید "سته اشهر یقاتل"در عرض 6 ماه کل مناطق نزاع بین اصهب و ابقع را مسلط می شود یعنی کاملا مورد حمایت است که توانسته جنگ فرسایشی و طولانی فتنه شام را در عرض 6 ماه تمام کند و بعد به تعبیر حدیث "لا یکون همه الا العراق" سمت عراق لشکرکشی می کند. خوب اگر "فرض کنیم" عصر، عصر ظهور باشد، الان "فی عنقه صلیب" کاملا واضح است. الان غربی ها در حال تصمیم گیری برای حکومت سوریه هستند یا نه؟
  • ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    بله درست که سرنوشت مردم به دست خودشان است ولی شما حدیث را هم ببیند که سرنوشت مردم منطقه شام طبق حدیث به دست "مارقۀ من ناحیه الترک" و بعد "اخوان الترک"، بعد" ابقع و اصهب و سفیانی گ قرار می گیرد. اینها هستند که به جای مردم تصمیم خواهند گرفت در تحولات شام. و الا مردم بیچاره کجا جنگ را میخواستند؟ مشغول زندگی بودند که ترک ها هوای عثمانی گری به سرشان زد. عربستان حرام زاد ه ها داعش را وارد سوریه کرد. کردها فیلشون یاد هندوستان کرد. این گونه شد که تر و خشک با هم سوخت.
  • ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 0
    چرا نباید فکر کنه اصلا این روایات که گفتید انگار داره می گه کل نیروهای درگیر در سوریه برحق نیستند
  • منتظر امام عصر ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    از کجای حدیث فهمیدی که کل نیورهای درگیر بر حق نیستند. در حدیث فقط آمده اختلاف دو پرچم در شام (اختلف الرمحان بالشام) از کجای این تعبیر فهمیدید که یکی از طرفین حق نیست؟ تازه بر عکس، به قرینه حدیث که فرموده رجفۀ الشام باعث رحمت برای مومنین منطقه شام است نشان می دهد حداقل در بخشی از منطقه شام و نه همه آن، مومنین حضور دارند. فکر بکنید حرف بزنید خیلی خوب است ها.
  • فرضعلی ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    شاید این جمعه بیاید ....خدارا چه دیدی
  • سلام و عرض ادب ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    یک بار برای همیشه و اما جواب به آقای سهیل: 1. اینکه گفتید همزمان حاکم مصر و شام کشته می شود: در احادیث اهل بیت وجود ندارد. کتاب بشارۀ الاسلام شیعی هم از ابن حجر سنی نقل می کند. در ضمن می دانید راوی اش هم کیست؟ کعب. حدیث هم که نیست زیرا، به معصوم ختم نمی شود. مضمون این نقل از اهل سنت یعنی "کشته شدن همزمان حاکم مصر و شام" قبل از ظهور، در احادیث اهل بیت هم وجود ندارد. بله، در احادیث اهل بیت به قتل حاکم شام (اصهب) آن هم هنگام خروج سفیانی در سال ظهور اشاره شده است. و نه حاکم مصر و شام. بله، در ارشاد شیخ مفید ذکر شده است: "قتل اهل مصر امیرهم". این ربطی به حوادث سفیانی در سوریه و منطقه شام ندارد. اگر به عنوان نشانه ظهور بپذیریم، یک حادثه ای است که ممکن است سال ها قبل از ظهور اتفاق افتاده باشد و یا حتی بعدا در آینده هم اتفاق بیفتد. ولی، جزو "احادیث تمهید مباشر" محسوب نمی شود. حدیثی تمهید مباشر، حدیثی است که "حوادث قبل از آغاز نشانه های حتمی" را بیان و بازگو می کند. 2. براذین الشهب، فقط به حزب الله لبنان منحصر نشده است. بلکه به حضور اسلحه های غیر متعارف با برد مسافت طولانی تاکید شده است که مختص یک گروه نیست بلکه حاکی از حضور صاحبان این اسحله های تغییر دهنده موازنه قدرت می باشد.3 3. عبارت مارقه من ناحیۀ الترک را هم بد فهمیدید. زیرا معنای فارسی را با عربی مخلوط کردید. و فکر کردید "ناحیۀ در عربی" یعنی حمایت. خیر؛ ناحیۀ یعنی از سمت و جهت. بنابراین، چنن است: مارقۀ یعنی خروج کنندگانی از حاکمیت شام. خوب، حالا از کدام ناحیۀ؟ از ناحیۀ (سمت و جهت) ترک ها که می شود: کردهای سوریه. 4. اینکه می گویید ابقع که در صحنه سوریه فعال خواهد بود، از مصر است و اصهب هم از جزیره شام، می دانید از چه کسی است؟ کعب الاحبار یهودی تازه مسلمان. اون هم در کتب اهل سنت. ابقع، در روبروی اصهب حاکم سوریه است ولی ابقع معلوم نیست از مصر باشد. بعد هم گفتید پرچم ابقع زرد رنگ است. کدام حدیث اهل بیت این را تایید می کند؟ زیرا اینجا هم باز از اهل سنت دلیل آوردید و به معصوم ختم نمی شود بلکه به کعب الاحبار تازه مسلمان ختم شد و مضمون آن در احادیث شیعه هم نیست. و اگر قرار باشد هر حدیثی که در منابع اهل سنت است، بپذیریم؛ پس فرق شیعه با اهل سنت در چیست؟ آیا حدیث #غدیر را هم به روایت اهل سنت بپذیریم؟؟؟ چون روش تان در تحلیل غلط است، به نتایج اشتباه می رسید. 5. شیعیان تنها زمانی حدیث اهل سنت را می پذیرنند که مضمون آن در "احادیث معتبر شیعی" وجود داشته باشد و نه اینکه یک کتاب دست چندم مثلا بشارۀ الاسلام از یک مولف اهل سنت حدیثی را نقل کند و شما هم به آن استشهاد کنید 6. به همین خاطر، باز تاکید می کنیم بالاخره ما نفهمیدیم شما از اهل سنت هستید یا شیعه؟ این همه که علاقه دارید از کعب الاحبارها دلیل بیاورید، حدیث واضح و آشکار امام باقر را بفهمید.
  • ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 0
    اگر نشانه برای سرگرمی است پس اهل بیت برای کره مریخ فرمودند؟؟؟ نشانه مثل علائم رانندگی در طول جاده است که: 1. بگویید در حال حرکت در مسیر جاده اصلی است 2. و چقدر به مقصد و ظهور نزدیک شدید. واقعا متعجبم با اینکه اهل بیت فرمودند باز خودتان را عقل کل فرض می کنید و طوری حرف میزنید انگار از امام معصوم بیشتر میفهمید.
  • ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 1
    همین پیشگویی ها هست که افراط گری را در منطقه رواج داده از داعش بگیر تا افراطی های داخلی پیش خوشون می گویند اگر فلان جا را بگیریم امام زمان ظهور میکنه
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    داعش را با حدیث امامان معصوم مقایسه می کنید؟؟؟ دلبندم. چه بخواهید چه نخواهدید منطقه شام و سوریه آبستن حوادث و اخبار ناگواری می باشد.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا. اللهم عجل لویک الفرج.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    گفته شده لشگرخراسانی باپرچمهای سیاه.فعلا که پرچم داعشیها سیاهه ولشگر خراسان سبزوسفیدوقرمز. همه چی قاطی پاطی شده.اصلا به روایات نمیخونه. االله اعلم.
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    0 0
    گویا میزان قتل و غارت و نابودی سوریه هنوز بقدر کفایت نیست که یه آدمی بنام سفیانی هم باید ظهور کند و مجددا" همه سوریه را تخریب کند تا بعد شرایط ظهور منجی فراهم بشود. کارکرد و "ضرورت وجود" این جناب سفیانی خونخوار چیست ؟
  • ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    1 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  • اخوان الثالث ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    1. در عصر ظهور به دلیل مشابه سازی های فراوان، انچه مهم و معیار است، "عملکرد و رفتار" می باشد. از اینرو، وقتی از "اسم سفیانی" سوال می شود امام معصوم در پاسخ بیشتر عملکرد و رفتار دشمن امام عصر و "محدوده جغرافیایی" حضور او را به شیعیان گوشزد می کنند. پس "رنگ پرچم" مهم نیست. زیرا صدها پرچم سیاه شاید ایجاد شوند. 2. پرچم های سیاه از ایران به قصد "دفاع از مراکز مقدسه شیعه" و شکست سفیانی وارد عراق می شوند. 3. حال آیا داعش هم به قصد دفاع از امکان مقدسه شیعه وارد عراق شد؟؟؟ خیر. 4. لطفا مباحث مهدوی را عمیق مطالعه کنید.
  • اخوان الثالث ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    سفیانی که "فی عنقه صلیب" می باشد، بشدت مرد حمایت "غربی ها" خواهد بود از "جنوب سوریه" درست هنگامی که نزاع و جنگ فتنه شام طولانی شده است و "بعد از حمله ترک ها به سوریه" و "اتفاقات دیگر"، به عنوان "منجی منطقه شام"، وارد تحولات میدانی سوریه می شود و در "عرض 6 ماه" تمام مناطق تحت اختیار "حاکم سوریه و مخالفین وی" را مسلط می شود. سپس به جنگ ترک ها در "دیرالزور سوریه" خواهد رفت و بعد از جنگ عظیم، به سمت عراق لشکرکشی می کند. در این لشکرکشی به عراق، هیچ تعرضی به "کردهای عراق" نخواهد کرد و "رازی" است که بعدا آشکار خواهد شد. به پیشروی ادامه میدهد تا شیعیان ایرانی برای اولین بار عم شکست را در "کوفه و نجف" به سفیانی خواهند چشاند. داعش "کاریکاتور" و تئاتری از مراحل حمله سفیانی به عراق بو د با کارکردی متفاوت.
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    1 0
    اشتباه فکر می کنید حسین جان. عبارت "اخوان الترک"، پر از "رمز و راز" است. الان گفتنش به مصلحت نیست حسین جان.
  • اخوان الثالث ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    سرزمین ایران در روایات گاهی به طالقان یعنی محدوده کوه های البرز، خراسان و قوم سلمان و سرزمین مشرق و اهل قم آمده که همه منظور ایران است . شاهد مثال: عده ای خدمت امام هادی‌، رسیدند. حضرت پرسیدند اهل کجا هستید؟. گفتند "اهل ری". امام فرمودند خیلی خوش آمدید "اهل قم" .گفتند جانمان به فدای شما، ما اهل ری هستیم . حضرت گفت بله، ولی اهل قم هستید، اهل قم یعنی نماد شیعیان در این سرزمین و کل ایرانی ها . یا اینکه وقتی می گویند سید خراسانی از زمینه سازان ظهور در ایران است، خراسانی یعنی حاکم ایران . مثل شامی یعنی حاکم سوریه.
  • ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    1 0
    در احادیث شیعی قوم مشرق زمین که زمینه ساز ظهور امام شیعیان می شوند از استرالیا که نمی آیند بلکه از ایران شیعی هستند. وقتی داعش به عراق حمله کرد شیعیان کدام کشور از شهرهای کربلا و نجف و مراکز مقدسه شیعه حمایت و دفاع کردند؟ استرالیا ؟ یا چین؟. پس بهتر است مقداری مطالعه کنید. شبیه همین اتفاق که زمان حمله داعش افتاد، در هنگام حمله سفیانی به عراق رخ می دهد. و این ایران شیعی بوده و هست که از عراق در برابر حاکم سویه و نماینده غربی ها خواهد ایستاد.
  • ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۲
    0 0
    به نظر میرسه دولت ایران در جلوگیری از تجزیه سوریه با نقش غیر دولتی گروه های کرد کنار آمده یا فعلا سکوت اختیار کرده،سرطان دوم منطقه در راه هست و ایران در دولت جناب روحانی منفعل و ...
  • صدرا IR ۲۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    0 0
    مغزم منفجر شد تا حالا آنقدر چیز یاد نگرفتم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس