کد خبر 628686
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲

وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه با بی بی سی به حمایت علنی و تسلیحاتی کشورش از مخالفان دولت سوریه اعتراف کرد.

 به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مورد وضعیت اخیر جنگ سوریه با خبرنگار بی بی سی به مصاحبه پرداخت.

مشروح این مصاحبه به شرح زیر است:

عادل الجبیر: من نمی توانم این موضوع را درک کنم که چگونه بشار اسد می خواهد سوریه را مدیریت و کنترل کند و به پیروزی دست بیابد.

و اینکه چه چیزی در سوریه ناگریز به تغییر است و سؤال است که چگونه؟

مجری: طرح جدیدی وجود دارد که مخالفان سوری آن را مطرح کرده اند. این طرح با طرح هایی که در گذشته مطرح شده بود چه تفاوتی دارد؟ در این دوران گذار 18 ماهه تعداد زیادی طرح مطرح شده بود.

عادل الجبیر: مخالفان اسد همواره پیشنهادات دست یافتنی پیشنهاد داده اند اما دولت اسد همواره آن ها را رد کرده است و هیچ پیشنهادی روی میز نداشته است. اما این‌بار مخالفان گامی به جلوتر برداشته اند و پیشنهاد بهتری را با جزئیات بیشتری مطرح کرده اند. یک طرح برای گذار از وضعیت فعلی در سوریه و اینکه سوریه در آینده باید چطور اداره شود و همه باید در اداره و حکمرانی این کشور دخیل باشند و باید دموکراسی برقرار شود.

این پیشنهاد مخالفان اسد برای ایجاد یک نظام جدید در سوریه است. علاوه براین تحمل طرف مقابل نیز برای رسیدن به این نقطه ضروری است. هیچ بهانه ودلیلی نباید وجود داشته باشد و نباید گفت که مخالفان هیچ برنامه و طرحی برای آینده سوریه ندارند و یا برنامه آن ها منطقی نیست. ما از این طرح و پیشنهاد جدید استقبال می کنیم.

ولی آیا رژیم اسد پاسخگو خواهد بود؟ اعلامیه ژنو یک که هدف از آن ایجاد یک شورای انتقالی،  قانون اساسی جدید، انتخابات جدید و حکومت جدید بدون بشار اسد است را اجرا خواهد کرد؟

مجری: در حال حاضر عربستان سعودی و روسیه در حال مذاکره هستند. چه تضمین دوباره‌ای می‌دهید که در هفته‌های اخیر این طرح بتواند نتایج سازنده‌ای در برداشته باشد؟

عادل الجبیر: ما هنوز هم نمی‌توانیم بگوییم که این طرح موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر زیرا تعداد زیادی از کشورها در این ماجرا دخیل هستند. من به این طرح خیلی خوش‌بین نیستم و روی رژیم اسد و به تمایل او به مذاکره در مورد این طرح حسابی باز نمی‌کنم.

اما ما باید پیشنهادات را بررسی کنیم و ببینیم که آیا متحدان اسد آماده‌اند تا فشار لازم را به او وارد کنند تا از جامعه بین الملل تبعیت کند. به همین دلیل ما آمده‌ایم تا پیشنهادات را بررسی کنیم و ببینیم که چه اتفاقی در آینده خواهد افتاد.

مجری: اما شما و متحدان خود مانند قطر، امارات و آمریکا در این جنگ و طی در ماه‌های اخیر تسلیحات و کمک‌های زیادی به حلب فرستاده‌اید. بنابراین تنها دولت اسد نیست که به راه‌حل نظامی فکر می کند بلکه شما هم در حال اجرای چنین راه‌حلی هستید. این همان نقشه دومی هست که شما آن را مطرح کرده بودید.

عادل الجبیر: ما اعلام کرده‌ایم که از مخالفان میانه‌روی سوریِ دولت اسد حمایت می کنیم این کار را کردیم و در حال حاضر هم به این حمایت ادامه می‌دهیم. ما از مردم سوریه حمایت می کنیم زیرا هنوز راه‌حل سیاسی به وجود نیامده است اما همه طرف‌ها را به اجرای یک‌راه حل سیاسی تشویق می کنیم تا دیگر جنگی وجود نداشته باشد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهماندار هواپیما ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    اخه سوسمار خور شما با یک عده دمپایی به پا نمی تونید بجنگید انوقت شکر زیادی چرا می خورید
  • mehdi ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۹
    0 0
    جناب اقای جبیر اگه اربابت امریکا یکم شما رو تحویل مبگیرد فقط بخاطر وجود قدرتی چون ایران هست چرا که شما رو برای حفظ بقای اسراییل و منافع خودش در مقابل ایران نیاز دارد پس قدر قدرتی چون ایران را بدانید دوم ابنکه با ایجاد دشمتی کاذب چون ایران کلی سلاح به شما فروخته و پول سر شاری نصیبشون میشود پس بدون حتی امربکا و غرب برای دوشیدن شیر شما نیاز به ایران دارد و اگر در ظاهر خواهان نابودی ایران میباشد در باطن و عملا نمبخاد دشمنی چون ایران را جهت دوشیدن شما از دست بدهد پس بروید کمی عاقلانه فکر کنید و به فکر این باشید پول نفتتان یه روزی تمام خواهد شد و هبچکس برا شما حتی امربکا و اسراییل که شما نوکر سبنه چاکشان هستید براتون تره هم خورد نخواهند کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس