کد خبر 628402
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶

معامله‌ای که مدت‌ها در انتظار نهایی شدن بود بالاخره ممکن است رخ دهد. ده‌ها فروند از جت‌های جنگنده آمریکایی ممکن است طی قراردادی به قطر فروخته شوند.

 به گزارش مشرق، دولت اوباما این اخبار را که آمریکا و سایر کشورها درباره اجازه به ایران برای پا فراتر گذاشتن از محدودیت های توافق هسته ای تاریخی سال گذاشته به توافق رسیده اند، رد می کند. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری اصرار داشت: «هیچ سستی در تعهدات ایران وجود نداشته و هیچ استثنایی نبوده است.» اما در مقاله ای جدید که توسط موسسه علوم و امنیت بین المللی مستقر در واشنگتن به چاب رسیده است، ادعا می شود که آمریکا و سایر کشورها معافیت های ایران را تضمین کرده اند: «به طوری که تهران واجد شرایط برای دریافت تخفیف هایی در مجازات های تحریم اقتصادی در اوایل سال جاری است.»

اروپا و مسکو می خواهند صحبت کنند. واشنگتن؟ نه چندان. مقامات ایالات متحده در مورد پیشنهاد آلمان برای توافقنامه کنترل تسلیحات جدید با روسیه هیجان زده است؛ ایده ای که فرانسه نیز از آن حمایت می کند. دانیل بائر، فرستاده آمریکا به سازمان امنیت و همکاری در اروپا، به رویترز گفته است که واشنگتن می خواهد صحبت با مسکو را ادامه دهد: «در شرایطی که روسیه تعدادی از توافقات پیشین را نقض کرده است، باید درباره نزدیک شدن به ایده هرگونه توافق جدید با احتیاط عمل کرد.»

همان روز در گزارش وزارت خزانه داری ایالات متحده آمریکا اعلام می شود که این کشور یک سری تحریم های جدید علیه رورسه را تصویب کرده است. هدف این تحریم ها مجازات روسیه به خاطر تسلیحاتی است که از سال 2014 در اوکراین نصب کرده است. در تاریخ پنجشنبه رادوی آزاد اروپا درگزارش تحریم های اتحادیه اروپا می گوید که این تحریم ها شش ماه دیگر باقی می ماند چیزی که برای واشنگتن از اهمیت خاصی برخوردار است.

اشتباه احمقانه. سرهنگ ارتش ایالات متحده آشکارا علیه یکی از نزدیک ترین دوستان و متحدان واشنگتن صحبت کرد. دستیار رئیس ستاد ارتش ایالات متحده در اقیانوس آرام سرهنگ تام هانسن در گفت وگو با رادیو استرالیا اذعان داشت: «استرالیا نیاز به یک انتخاب دارد. بین تعادل در اتحاد با ایالات متحده و ارتباط اقتصادی با چین.»

پائول مکلری، خبرنگار فارن پالسی از وزارت دفاع درباره نظرات هانسن پرسید و سخنگو بلافاصله اعلام کرد که نظر این وزارتخانه از نظر سرهنگ هانسون بسیار دور است: «این ایده که استرالیا، یا هر کشوری، باید بین ارتباطش با ایالات متحده و رابطه با چین انتخابی انجام دهد کاملا نادرست است.» این نظر به صورت ویژه برای استرالیایی ها ارسال شد که درواقع برای ایجاد یک تعادل در رابطه اقتصادی با چین در کشمکش هستند.

جت ها می روند! شاید! معامله ای که مدت ها در انتظار نهایی شدن بود بالاخره ممکن است رخ دهد. ده ها فروند از جت های جنگنده آمریکایی ممکن است طی قراردادی به قطر فروخته شوند. دو سال است که روی قرارداد این فروش کار می شود؛ فروش 36 جنگنده جت بوئینگ F15 به ارزشی در حدود 4میلیارد دلار به قطر. درخواست دیگری برای فروش 28 فروند F / A- 18E / F سوپر هورنت، به علاوه گزینه ای برای 12تای دیگر، به کویت در یک معامله به ارزش حدود 3 میلیارد دلار نیز از سوی وزارت امور خارجه درحال بررسی است.

سو گندهای دروغین روسیه

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هک شدن شبکه کنوانسیون ملی حزب دموکرات و نشت فایل هایی از آنجا را تحسین اما هر گونه نقش و دخالت روسیه در این قضایا را انکار می کند. پوتین در مصاحبه با بلومبرگ این حملات را بی اهمیت عنوان کرده و می گوید «نکته مهم این جاست که محتوای دزدیده شده به مردم داده شده است. پوتین همچنین نقش داشتن روسیه در این حرکات را تکذیت کرده و گفت: «من چیزی در این باره نمی دانم و در سطوح دولتی و رسمی روسیه هیچ گاه چنین کارهایی نمی کند.» مقامات اف بی آی با تکرار دوباره ادعای خود اعلام کردند که شرکت امنیت سایبری گروه های هک کننده را به روسیه مربوط می داند.

روسیه و ژاپن به دنبال حل وفصل اختلافات بسیار طولانی خود بر سر مالکیت جزایر هستند. رئیس جمهوری روسیه در مورد این جزایری که در رزوهای پایانی جنگ جهانی دوم در سواحل شمالی ژاپن کشف و ضبط شدند با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن صحبت کرد. روسیه درباره بازپس دادن مالکیت این جزایر صحبتی نکرد اما به نظر می رسد که آنها مایل به گفت وگو هستند.

هم زمان مسکو اعلام کرده است که واحد نظامی جدید و سربازانی را دراستان شرق دور این کشور یعنی چوکوتکا اعزام می کند تا چشمشان به جزایری مشابه در آن منطقه باشد. اعزام تعداد زیادی از نیروهای روسی به چند ده مایلی سواحل آلاسکا می تواند اثرات جانبی زیادی داشته باشد.

چین

افسر ارشد نیروی هوایی چین می گوید که ارتش آزادی بخش خلق در بازار اسلحه به دنبال بمب افکن های جدیدی است. ما شیائوتیان، فرمانده نیروی هوایی ارتش آزدای بخش خلق چین، اظهارات مرموزی درباره برنامه ریزی روی بمب افکن های استراتژیک نسل بعد انجام داده است: «شما در آینده می بینید.» پیشرفته ترین بمب افکن استراتژیک موجود در نیروی هوایی چین تا کنون از نوع H-6K است.

کره جنوبی

سئول ممکن است آخرین مشتری زیردریایی p-8 پوزئیدون با قابلیت شکار هواپیماهای جاسوسسی بوئینگ باشد. مقامات وزارت دفاع کره جنوبی در مصاحبه با جوندانگ دیلی روزنامه کره ای اعلام کردند که روی زیردریایی P-8 به عنوان بخشی از تلاش خود برای مقابله با تهدیدهای زیردریایی های بالستکیک جدید کره شمالی حساب باز کرده اند. «محدودیت هایی در حال حاضر در زیردریایی های منسوخ شده ما وجود دارد.» نیروی دریایی کره جنوبی درحال حاضر زیردریایی های لاکهید P-3 را استفاده می کند که دراصل در سال های 1960 توسعه یافته بودند.

عراق

ارتش عراق هواپیماهای جدیدی برای جنگ علیه داعش خریداری کرده است. تصاویر ماهواره ای از پایگاه هوایی رشید بغداد در مجموع  21 فروند Su-25 هواپیماهای پشتیبانی نزدیک هوایی را نشان می دهند و نشانه هایی وجود دارد که عراق از نامزد احتمالی یعنی روسیه جنگنده هایی را خریداری کند. جنگنده های فعلی عراق در سال 2014 خریداری شدند و ایران نیز 5 فروند از جنگنده های خود به نام رشید را تابستان 2014 به عراق فرستاد.

جنگ ربات ها

بنا به گزارش رسانه های محلی، عربستان سعودی هواپیماهای بدون سرنشین بال لونگ را از چین خریداری کرده است. هواپیماهای بدون سرنشین، ساخته شده توسط گروه صنعت هوانوردی چنگدو چین، بسیار شبیه به هواپیماهای بدون سرنشین درنده آمریکایی است که قادر به شلیک موشک های هوا به زمین است. تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که هواپیماهای بدون سرنشین ریپر آمریکا روی باند فرودگاه در منطقه جیزان فرود آمده اند.

هاوربایک

آزمایشگاه تحقیقاتی ارتش یاد روزهای کودکی خود افتاده و در تلاش است تا به هاوربایک ها رنگ واقعیت دهد. پای سای، گزارش می دهد که در ویدیوی جدید منشتر شده از سوی این آزمایشگاه نمونه آزمایشی هاوربایکی نشان داده می شود که بسیار شبیه به یک کوادکوپتر بزرگ است. این لقبی است که ارتش به این ماشین مجهز لقب داده است که می تواند توسط سربازها در میدان جنگ استفاده شود. نمونه های اولیه هاوربایک در سال 2015 منتشر شد و این سرویس ارتش معتقد است که می شود از هاوربایک ها برای عملیات شناسایی تاکتیکی استفاده کرد.
 
منبع: دیپلماسی ایرانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    بنظرم واجبتر از هر کاری اینکه تکلیف روسیه روشن بشه دوست مائه یا دشمن
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    روسیه فقط با منافعش دوسته و بس- حال باید دید منافعش ماییم یا دشمنان ما.
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    2 0
    P8 و p3 هواپیمای ضدزیردریایی هستن
  • ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
    1 0
    P8 و p3 هواپیمای ضدزیردریایی هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس