کد خبر 628042
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵

رایزنی برای آتش بس در سوریه، روابط ترکیه با آمریکا- اروپا و روسیه، آینده بریتانیا بیرون از اتحادیه اروپا، مناسبات سیاسی و نظامی در شرق آسیا، تغییر رویکرد گروه 20 و نقشی که فرانسه برای خود قائل است تا 'کره زمین را ساماندهی' کند؛ از مهمترین حواشی نشست دو روزه در چین بوده است.

 به گزارش مشرق، 'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین عصر یکشنبه به وقت محلی، آغاز نشست دو روزه گروه 20 را در شهر هانگژو در شرق این کشور اعلام کرد. وی گفت شرکت کنندگان در نشست هانگژو، درباره رشد اقتصادی با روش های نوآورانه و نیز درباره مدیریت مالی گفت و گو خواهند کرد.

نشست های گروه 20، اگرچه گردهمایی های اقتصادی میان سران برخی از قدرتمندترین اقتصادهای جهان به شمار می رود، اما به دلیل حضور همین قدرت ها، معمولا حاشیه های سیاسی فراوانی دارد. این گزارش، به مرور خلاصه ای از حاشیه های نشست هانگژو می پردازد.

** آمریکا و برگزیت

'باراک اوباما' رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، در نخستین روز از نشست جی-20 بر ادامه 'روابط ویژه' کشورش با انگلیس حتی پس از خروج لندن از اتحادیه اروپا تاکید کرد. وی تکلیف اروپاییان ناخشنود از لندن را هم روشن کرد و گفت آمریکا متحدی قوی تر از بریتانیا در جهان ندارد و دو کشور همچنان در حوزه های امنیتی، تروریسم و بازرگانی همکاری نزدیک خواهند داشت.

'ترزا مِی' نخست وزیر انگلیس نیز پس از نخستین دیدارش با رئیس جمهوری آمریکا در حاشیه نشست جی-20، گفت دو کشور در جست و جوی فرصت های تازه ای خواهند بود که برگزیت در اختیارشان می گذارد و از آن، موفقیت خواهند ساخت.

'ترزا می' به روشنی گفت کشورش همه پرسی دیگری در زمینه خروج از اتحادیه اروپا برگزار نخواهد کرد.

'دونالد تاسک' رئیس شورای اروپا، ساعاتی پس از سخنان می و اوباما، گفت تا زمانی که انگلیس فرآیند دوساله خروج از اتحادیه را آغاز نکند، مذاکره ای در این زمینه با لندن انجام نخواهد شد.

وی یادآور شد که 'پیش-مذاکره' با منافع 27 عضو دیگر اتحادیه اروپا سازگار نیست.

** روسیه – آمریکا – سوریه

اوباما در روز اول از نشست جی-20، با اشاره به اوضاع سوریه گفت رایزنانِ واشنگتن و مسکو 24 ساعت روز تلاش می کنند تا برای کاهش خشونت در سوریه به توافقی دست یابند، هرچند این هدف هنوز محقق نشده است.

اوباما اعتراف کرد مذاکرات بسیار دشوار خواهد بود و روسیه و آمریکا 'بشدت اختلاف نظر دارند'.

'جان کری' وزیر امور خارجه آمریکا نیز یکشنبه شب به خبرنگاران گفت واشنگتن برای دستیابی به توافق با مسکو عجله نخواهد کرد. وی در حاشیه مذاکراتش با همتای روس خود در چین، گفت دو کشور در زمینه بسیاری از مسائل فنی به تفاهم رسیده اند، اما همچنان مسائل حل نشده دیگری باقی است.

** اوباما و اردوغان

رئیس جمهوری آمریکا در نخستین دیدارش با 'رجب طیب اردوغان' رئیس جمهوری ترکیه پس از کودتای اخیر در آنکارا، گفت واشنگتن می کوشد تا مسئولان این کودتای نافرجام را به دست عدالت بسپارد.

رئیس جمهوری آمریکا همزمان به همتای ترکیه ای خود گفت که تکمیل فرآیند امنیت در مرزهای ترکیه و سوریه، بسیار مهم است. اشاره اوباما به امکان داعش برای ورود به خاک سوریه از مرزهای ترکیه است.

باراک اوباما افزود ترکیه نباید بار بحران پناهجویان را به تنهایی بر دوش بکشد.

اردوغان نیز در این دیدار گفت نباید میان 'تروریسم خوب و تروریسم بد' تفاوتی قائل شد. وی گفت آمریکا و ترکیه باید به دیدگاه مشترکی علیه تروریسم دست یابند.

ترکیه و آمریکا در زمینه نقش نیروهای کرد در مبارزه با داعش در سوریه اختلاف نظر دارند. واشنگتن کردها را نیرویی موثر علیه داعش می داند، اما ترکیه از قدرت گرفتن نیروهای کرد در مرزهایش نگران است.

** آلمان و ترکیه

'آنگلا مرکل' صدراعظم آلمان پس از دیدار با رئیس جمهوری ترکیه گفت امیدوار است آنکارا ممنوعیت دیدار قانونگذاران آلمانی با نیروهای نظامی آلمان در ترکیه را لغو کند.

روابط برلین و آنکارا بویژه پس از آن دچار تنش شد که پارلمان آلمان در ماه ژوئن (خرداد – تیر) در مصوبه ای رسمی، کشتار ارامنه به دست عثمانیان که یک قرن پیش رخ داده بود را، 'نسل کشی' نامید.

مرکل درباره مذاکره با ترکیه بر سر ورود اتباع آن کشور به اتحادیه اروپا بدون نیاز به روادید نیز گفت، وی رسیدن به نتیجه در این باره را ممکن می داند.

اتحادیه اروپا پیش از این پذیرفته بود که در قبال برخی تعهدات، این مزیت را به آنکارا بدهد. تغییر تعریف ترکیه از تروریسم به گونه ای که روزنامه نگاران و دانشگاهیان هدف قرار نگیرند، یکی از این تعهدات بود. جلوگیری از ورود پناهندگان از خاک ترکیه به اروپا در ازای دریافت پول، تعهد دیگر آنکارا بوده است. ترکیه از پذیرش تعهد نخست تاکنون خودداری کرده است.

** فرانسه و درخواست درباره کارگران و محیط زیست

'فرانسوا اولاند' رئیس جمهوری فرانسه در واپسین ساعات شب از نخستین روز نشست گروه 20، خواستار هماهنگی اقتصاد جهان برای حمایت از کارگران و محیط زیست شد.

وی با گذاشتن پیامی روی صفحه اش در تارنمای فیسبوک نوشت: نقش فرانسه این است که به ساماندهی کره زمین ادامه دهد (!)

اولاند که یک سوسیالیست است و کشورش به خاطر قوانین پیچیده کار شهرت دارد، در این پیام افزود 'کشور ما با جهانی سازی بدون مقررات و به گونه ای که الگوهای اجتماعی در جنگ با یکدیگرند، مخالف است.'

اولاند با پیمان های تجاری که حقوق کارگری را نادیده می گیرند نیز مخالفت کرد و آمریکا و چین را به خاطر تصویب پیمان آب و هوایی پاریس ستود.

** بهبود روابط آنکارا و مسکو

'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه و همتای ترکیه ای او نیز در حاشیه نشست گروه 20 دیدار کردند. رسانه های روسیه نوشتند پیش از دیدار این دو رهبر، کارگروه های کارشناسی از دو کشور با یکدیگر مذاکره کرده بودند تا زمینه را برای دیدار اردوغان و پوتین فراهم کنند.

روابط روسیه و ترکیه پس از آن تیره شد که ارتش ترکیه در نوامبر گذشته یک جنگنده روس را در مرز سوریه سرنگون کرد. تنش های فراوان میان دو طرف پس از آن فروکش کرد که اردوغان در ماه ژوئن (خرداد – تیر) از روسیه به خاطر این اتفاق عذرخواهی کرد.

'دیمیتری پسکوف' سخنگوی کرملین گفت لغو ممنوعیت واردات میوه ترکیه، از جمله موضوعات مورد بحث میان رایزنان دو طرف در نشست هانگژو بوده است.

** استرالیا و انگلیس

'مالکوم ترنبول' نخست وزیر استرالیا صبح روز دوم از نشست هانگژو گفت کشورش مصمم است برای دوست و متحد خود بریتانیا، 'همه نوع پشتیبانی و کمک' را در مسیر برگزیت فراهم کند.

نخست وزیر انگلیس نیز از اینکه ترنبول به وی پیشنهاد پیمان بازرگانی آزاد میان دو کشور داده است، ابراز خشنودی کرد و گفت لندن می خواهد جهانی نگر باشد.

** چین: مخالف استقرار موشک های آمریکا در کره هستیم

رئیس جمهوری چین در دیدار با همتای خود از کره جنوبی گفت پکن مخالف استقرار سامانه های ضدموشک آمریکا در خاک کره جنوبی است.

رئیس جمهوری چین هشدار داد، 'مدیریت اشتباه موضوع، به ثبات منطقه منجر نخواهد شد و می تواند بر اختلاف ها دامن بزند.'

کره جنوبی به تازگی از تصمیم خود برای استقرار سامانه های تاد (THAAD) ایالات متحده در جنوب شهر سئول خبر داده است. آمریکا و کره جنوبی، هدف از این کار را مقابله با 'تهدید کره شمالی' بیان کرده اند، اما پکن می گوید استقرار این سامانه، به معنای نفوذ نظامی آمریکا به شمال شرقی چین است.

** رایزنی آمریکا، فرانسه و آلمان درباره اوکراین

رهبران آلمان، فرانسه و آمریکا روز دوشنبه در حاشیه نشست گروه 20، درباره اوضاع اوکراین گفت و گو کردند. این نشست سه جانبه میان اوباما، مرکل و اولاند، پشت درهای بسته انجام شد و خبرنگاران اجازه دسترسی به محتوای آن را نیافتند.

اتحادیه اروپا، روسیه را متهم می کند که در شورش جدایی طلبان مسلح و روس تبار در شرق اوکراین دست دارد.

** مذاکره درباره سوریه بی توافق پایان یافت

وزیران خارجه آمریکا و روسیه نتوانستند درباره آتش بس دائم در سوریه به توافق دست یابند. مذاکره میان این دو وزیر، به صورت محرمانه انجام شد و دو طرف تنها توافق کردند که رایزنی ها برای دست یابی به یک معامله، ادامه یابد.

تقریبا 15 دقیقه پس از دیدار وزیران خارجه دو کشور، اوباما و پوتین نیز دیداری غیررسمی برگزار کردند. 'ند پرایس' سخنگوی کاخ سفید، اعلام جزئیات این دیدار را به بعد موکول کرد، اما به نظر می رسد اوضاع اوکراین و سوریه در دستور این جلسه دونفره بوده است.

ساعاتی بعد اعلام شد که رهبران دو کشور توافق کرده اند که به رایزنی درباره سوریه ادامه دهند و خیلی زود، حتی شاید در همین هفته، بار دیگر با یکدیگر گفت و گو کنند.

** آمریکا: کره شمالی را محکوم می کنیم

ایالات متحده پرتاب موشک بالستیک توسط کره جنوبی همزمان با برگزاری نشست گروه 20 در چین را محکوم کرد. مقام های آمریکایی آزمایش های موشکی کره شمالی را مغایر قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد می دانند.

واشنگتن اعلام کرد برای واکنش مناسب به کره شمالی، در حال رایزنی با متحدانش است.

** چین: گروه 20 متحول می شود

'شی جین پینگ' رئیس جمهوری چین، عصر دوشنبه پایان نشست دو روزه هانگژو را اعلام کرد.

شی با انتشار بیانیه ای مطبوعاتی، اعلام کرد که بر اساس توافق های انجام شده در این نشست، ساز و کاری تنظیم خواهد شد تا کسانی که مرتکب جرایم اقتصادی می شوند، نتوانند جرم خود را پنهان کنند.

وی گفت نشست هانگژو از این جهت دارای اهمیت است که اعضا توافق کردند گروه 20 از این پس، به جای آنکه گروهی برای واکنش به بحران های اقتصادی باشد، نقشی فعال در مدیریت بلندمدت اقتصاد جهان ایفا کند.

** ترزا می از مزایای خروج از اتحادیه اروپا سخن گفت

'ترزا می' نخست وزیر انگلیس، لحظاتی پس از پایان نشست هانگژو، گفت کشورهایی مانند هند و مکزیک اعلام کرده اند که آماده اند پس از برگزیت، موانع بازرگانی با بریتانیا را بردارند.

وی افزود وزیر بازرگانی استرالیا نیز این هفته به انگلیس خواهد آمد تا درباره آینده مناسبات ویژه بازرگانی میان دو طرف رایزنی کنند.

استرالیا نخستین کشوری است که خواستار امضای پیمان بازرگانی آزاد با بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا شده است.

نخست وزیر انگلیس گفت رهبران هند، مکزیک، کره جنوبی و سنگاپور، شخصا به وی گفته اند که از مذاکره با لندن برای حذف موانع بازرگانی استقبال می کنند.

** چشم انداز روابط ژاپن و چین

خبرگزاری چینی شین هوا اعلام کرد 'شی جین پینگ' در حاشیه نشست گروه 20 به 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن پیشنهاد کرده است که دو کشور تنش ها را کنار بگذارند و بسرعت برای عادی شدن روابط با یکدیگر بکوشند.

چین و ژاپن بر سر مالکیت جزایر سنکاکو اختلاف دارند. این جزایر در تملک ژاپن است.

استقبال گرم رئیس جمهوری چین از نخست وزیر ژاپن در هنگام ورود او به هانگژو برای شرکت در نشست گروه 20، توجه رسانه ها را به خود جلب کرده بود.

** مرکل: آتش بس در سوریه فوریت دارد

'آنگلا مرکل' شب دوشنبه دوباره از روسیه خواست که برای آتش بس در سوریه بکوشد. وی گفت: این موضوع، فوریتِ فراوان دارد.

صدراعظم آلمان گفت این موضوع را در دیدار شخصی اش با 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه نیز به وی گفته است.

آنگلا مرکل با اشاره به رایزنی های آمریکا و روسیه، افزود 'امیدوارم این رایزنی ها خیلی زود به نتیجه برسد. ما نیازمند آتش بسی بلندمدت هستیم که زمینه را برای خدمات بشردوستانه فراهم کند.'
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس