کد خبر 627925
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱

استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: تک فرزندی، قدرت سازگاری و تفاهم فرزند را کاهش میدهد چرا که دائم در خانه کانون توجه خانواده است.

به گزارش مشرق، سال‌هاست که کاهش رشد جمعیت به عنوان زنگ خطر تهدید کننده جامعه ایرانی به گوش می‌رسد و افزایش سن ازدواج، کاهش تعداد فرزندان و تمایل خانواده‌ها به تک فرزندی از متهمان اصلی کاهش نرخ رشد جمعیت ایران هستند.
 
نرخ رشد موالید در سال 90 به 1.4 درصد و در سال 93 با روند رو به رشد به 4.2 درصد رسید اما در سال 94 مجدد با روند کاهشی به 2.3 درصد رسید.طبق گفته‌‌های علی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور،  تمایل خانواده‌های ایرانی به تک فرزندی یا نداشتن فرزند افزایش جمعیت کشور را تهدید می‌کند و  19 درصد خانواده‌ها تک فرزند و 14 درصد بدون فرزند هستند.
 
اغلب کشورهای پیشرفته جهان به منظور تشویق مادران به فرزندآوری، سیاست‌های حمایتی از فرزندآوری را طراحی کرده‌اند، سیاست‌هایی از جمله مرخصی زایمان، هدیه‌های مالی، مقرری ماهیانه، امکانات بهداشتی و تغذیه‌ای رایگان و بسته‌های حمایت از مادر و کودک.
 
در ایران نیز اگرچه سیاست‌هایی برای حمایت از مادارن به منظور فرزندآوری تدوین شده است اما این سیاست‌ها و قوانین کمتر رنگ اجرا را به خود گرفته‌اند به عنوان مثال افزایش مرخصی زایمان از 6 ماه به 9 ماه به دلیل عدم توانایی در تأمین بار مالی از سوی اغلب ادارات و به ویژه بخش خصوصی اجرا نمی‌شود.
 
در رابطه با ضرورت‌های افزایش جمعیت جامعه و تبعات منفی تک فرزندی با محسن ایمانی استاد دانشگاه تربیت مدرس به گفت‌وگو نشستیم.
 
سال‌هاست که تک فرزندی به یک پُز اجتماعی به ویژه در میان اقشار مرفه جامعه تبدیل شده است علت ریشه گرفتن چنین تفکری در میان طبقاتی از جامعه چیست؟
 
** ایمانی:  زمانی که از بُعد دین به خانواده نگاه می‌کنیم یکی از ویژگی‌های اصلی فرزندآوری است و حضرت فاطمه (س) که الگویی برای زنان ایرانی هستند 4 فرزند دارند. در نگاه دین تأخیر در فرزندآوری به دلیل عدم تمکن مالی مورد قبول نیست.
 
ممکن است خانواده‌ای دو فرزند و دیگری 5 فرزند داشته باشد و این به توانایی پدر و مادر باز می‌گردد که بتوانند فرزندان را به دنیا آورده و به خوبی تربیت کنند در حقیقت از نگاه دین یکی از راه‌های گسترش امت اسلامی تعدد فرزندان است.
 
 تبعات منفی تک فرزندی برای خانواده چیست؟
 
** ایمانی: وقتی یک فرزنددر خانواه است امتیازات بسیاری به او می‌دهند و پدر و مادر دائم با خودشان می‌گویند یک فرزند داریم بنابراین بهترین امکانات را برایش فراهم کنیم بنابراین امتیازهای اضافه به تک فرزند خود می‌دهند که این در فرآیند اجتماعی شدن و اجتماعی کردن او مشکلاتی ایجاد می‌کند.
 
در خانواده‌ای که چندین فرزند دارند، آنها با یکدیگر بازی کرده،‌در هنگام مشکلات از یکدیگرحمایت می‌کنند و به لحاظ رشد اجتماعی به یکدیگر کمک‌های خوبی می‌کنند. در خانواده‌هایی که تعداد فرزندان بیشتر است تفاهم وسازگاری آنها بیشتر خواهد بود و مهارت‌های اجتماعی بهتری را کسب می‌کنند.
 
احساس پشتوانه با داشتن خواهر و برادر بیشتر مشهود است ودر هنگام مشکلات حمایت بیشتری از یکدیگر می‌کنند اما در تک فرزندی بُعد خانوار محدود است و چنین حمایت‌هایی وجود ندارد.
 
سایر کشورها به لحاظ فرزندآوری و تشویق خانواده‌ها به این امر چه وضعی را دارند؟
 
** ایمانی: چینی‌ها که برای مدتی طولانی تک فرزندی را تبلیغ می‌کردند، اجازه داشتن فرزند دوم را صادر کرده‌اند چرا که تمام دنیا به این باور رسیده است جمعیت به حفظ امنیت جامعه کمک می‌کند. متأسفانه هم‌اکنون افکار فمینیستی غرب در جامعه ایرانی مشاهده می‌شود به گونه‌ای که برخی زنان فرزندآوری را عامل برهم خوردن تناسب اندام خود می‌دانند یا تحت تأثیر این نوع تفکرات، زنان به مستقل بودن و عدم وابستگی به مردان تشویق می‌شوند.
 
برخی تفکرات، مادر بودن را که در دین اسلام جایگاه ویژه‌ای دارد در حد شستن بچه، تعویض او و نگه داری از کودک خلاصه کرده و ارزش این موضوع را کاهش می‌دهند.
 
اگر بخواهیم جمعیت امروز حفظ شود نرخ رشد جمعیت کشور باید 2.2 باشد اما هم‌اکنون کمتر است و این با گذشت زمان باعث رشد منفی جمعیت خواهد شد. کشورهای غرب که رشد جمعیت آنها منفی است مهاجرپذیر هستند و فرزندان دو رگه در آنجا متولد می‌شوند اما کشور ما مهاجرپذیر نیست.
 
اگر رشد جمعیت منفی شود، هرم جمعیتی به هم خورده و تعداد سالمند زیاد می‌شود و با ایجاد چاله جمعیتی جمیعت فعال 19 تا 25 ساله کاهش خواهد یافت.
 
کاهش رشد جمعیت علاوه بر اثرات منفی بر جامعه بر خانواده نیز تأثیر منفی دارد به گونه‌ای که سازگاری اجتماعی و نازپروری و توجه ویژه به تک فرزندان را شاهد خواهیم بود و این کودک در خانه پُرتوقع تربیت می‌شود اما جامعه به این موضوع که او تک فرزند است کاری ندارد در چنین شرایطی کودک به محض ورود به مدرسه با مشاهده اندکی سختی یا ناملایمتی احساس سرخوردگی می‌کند.
 
فرزندان بیشتر برای والدین چه امتیاز و مزایایی را خواهد داشت؟
 
**‌ایمانی:‌ وقتی تعداد فرزندان بیشتر است خانواده در هنگام بروز مشکلات می‌تواند از همراهی و همفکری آنها بهره‌مند شود و والدین نیز در دوران کهنسالی از نعمت وجود فرزندان برخوردار خواهند شد به عنوان مثال در هنگام بیماری پدر یا مادر تعدد فرزندان بسیار کمک کننده است و ممکن است برخی بگویند برای پدر و مادر مُسن پرستار گرفته می‌شود اما آیا مراقبت فرزند با مراقبت پرستار یکسان است و پرستار می‌تواند محبت فرزند را به والدین داشته باشد؟
 
متأسفانه برخی خانواده‌ها به دلیل راحت طلبی و صرف انرژی کمتر تمایل به داشتن یک فرزند دارند یا برخی دیگر از مخارج کودک واهمه دارند.
 
اگر والدین را به فرزندآوری تشویق می‌کنیم قطعاً باید سطحی از رفاه اجتماعی و تسهیلات از سوی دولت ارائه شود تا آنها به این موضوع تمایل داشته باشند
 
** ایمانی:‌ قطعاً همزمان با تشویق والدین به فرزندآوری،‌دولتمردان نیز باید در اندیشه باشند و شغل، بیمه و رفاه اجتماعی را برای افزایش جمعیت فراهم کنند در حقیقت این سازوکارها باید متوازن با یکدیگر باشند یعنی باید سطح رفاه اجتماعی را توسعه داد تا با افزایش جمعیت مردم و جامعه به مشکل نخورند.
 
باید به فکر اشتغال جوانان بود، هم‌اکنون برخی خانواده‌ها چندین فرزند بیکار در خانه دارند و همین مسائل به عنوان یک ضدتبلیغات برای فرزندآوری است.11.5 میلیون جوان در آستانه ازدواج مجرد هستند، علت آن چیست، اشغال ؟ نداشتن مسکن؟ باید این موارد را شناسایی و با حل آنها، جوانان را به ازدواج تشویق کرد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    1 0
    به خاطر خالی بودن جیب مردم از پول................
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    ههههههههههههخخخخخخخخخخخ از اون اختلا هایی که میکنید یک کمی رو به مردم بدید تا انام فرزند بیشتری بیارند
  • سبز ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    2 0
    خودتون رو زدید به اون راه خرج و مخارج در ایران یا نمی دونید چقدره یا خودتون اون قدر مایه دار و بی دردید که نمی فهمید یه بچه هم زیاده! فقط مدرسه بچه می شه ماهی 5 میلیون تومان! اگر نه باید بره تو مدارس دولتی با یه عده معلم بی وجدان و اکثرا بی ادب نه تنها در خون نشه بلکه بی ادب و پرخاشگر بار بیاد. والا من باشم حتی یه بچه هم نمیارم کلا قراره مثلا دو میلیون حقوق داشته باشم اون بچه بدبخت چه گناهی داره که من فقط باید یک میلیون اجاره خونه بدم!
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    1 0
    یه زمانی تحصیل رایگان و اینهمه خرج و مخارج نداشت الان نمیشه بهش فکر کرد "یکی فرزندم بردم ثبت نام مدرسه 6000000 تومن شده قبلا در مدارس تبعیض نبود تو این زمان فاصله طبقاتی در مدارس ایجاد شده"
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    اره به خدا من ده ماهه بچه دار شدم هزینه زایمان خانمم نزدیک 4 تومن شد بچمم یکم مشکل داشت تقریبا هفته ای یک بار دکتر بودیم که در درمانگاه سپاه که ارزون تر بود ویزیت فوق تخصص 22 و جاهای ازاد 40 تومنه یه شربت ساده برای رفلاکس 22 تومنه که تقریبا دو هفته یه بار باید می خریدم اغلب داروهای تقویتی گرونن مثلا یه روغن برای بچههایی که رفلاکس دارن که از اغلب بچه ها دارن 85 تومنه (mct oil) شیر خشک ارزونترینش 18 هست و برای بچه من شیر مخصوص میخواست که کمیابم بود 30 تومن قیمت داشت الان که بهتر شده هر دو روز باید 20 تومن بدم شیر نان براش بخرم تازه پوشکشو پدرم میخره تا خرجم سبک بشه که اونم هر هفته باید 35 تا 43 (متغیره) بده جای پوشک خدا وکیلی رواست با این خرج ها مردمو از بچه دار شدن منصرف کنید؟
  • ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    1 0
    تک فرزندی راه رفتن بر روی لبه تیغ است. اگر خدای ناکرده اتفاقی برای تک فرزند بیفتد، پدر و مادر همه ی سرمایه زندگی خود را از دست داده اند و دیگر فرصتی برای جبران ندارند. آنهم در کشوری مانند ایران که بیشترین مرگ و میر کودکان و نوجوانان در اثر سوانح و حوادث اتفاق می افتد
  • ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۱
    0 1
    متاسفم برای کسانی که فکر میکنند روزی بچه شون دست اوناست طبق آیه قران روزی هرکسی را خدا تضمین کرده این از بی ایمانی ماست مشکل اینه که ما وظایف خودمون را می خوام به عهده کسی دیگه بذاریم مادر به جای تربیت بچه به فکر پول دراوردن وتربیت را به مهدها میسپاره که معلوم نیست جی یادش می دن اگر حقوق یه مادر را از هزینه ای مهد و خورد و خوراک و پوشاکی و هزینه ایاب و ذهاب را ازش کم کنیم به نظرتون چقد بمونه خوبه تقریبا 100یا 200 تومان در ماه آیا این مبلغ در ماه به اینده بچه می ارزد البته کسانی هم هستند که مجبورن من سخنم با کسانی هست که صرف فرار از مسئولیت خانه وبا تمکن مالی و یا حتی بی حسولگی در پرورش اشتغال را ترجیح میدهند از اوردن بچه امتناع میکنند
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴
      0 0
      بله روزی منظور خورد و خوراک هست و قطعا از این نظر تربیت 15 فرزند هم امکان پذیر است اما دوست عزیز هزینه مسافرت و تفریح و اموزش و ازدواج و درمان جزو روزی به حساب نمی آید و در غیر این صورت این همه خلاف کار و کودک کار هم وجود نداشت همه برای درامدی جهت تامین چیزهایی غیر از نان خالی زحمت می کشند سال به سال از قدرت خرید حقوق ماهانه ما کم و کم تر می شود چه پاسخی برای حسرت های مادی و معنوی فرزندمان داریم حسرت یک لباس عید و یک مسافرت در سال و غذای درست حسابی و بدون استرس چندین سال است به دل مان مانده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس