22 کشور از 30 کشوری که از سوی بریتانیا در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار گرفته‌اند، از واردات تسلیحات انگلیسی بهره‌مند می‌شوند و لندن هم از منافع مالی آن.

سرویس جهان مشرق - بریتانیا در جدیدترین آمار صادرات سلاح رتبه دوم جهانی را به دست آورد.

به گزارش ایندیپندنت بریتانیا پس از آمریکا به بزرگترین تأمین‌کننده سلاح در جهان و خاورمیانه طی 10 سال اخیر تبدیل شده و گوی سبقت را از روسیه، چین و فرانسه ربوده است. نکته مهم در این آمار، فروش تسلیحات لندن از سال 2010 میلادی تا کنون به ارزش مجموع 7.9 میلیارد پوند به 22 دولت از 30 دولتی است که از سوی بریتانیا در فهرست ناقضان حقوق بشر قرار گرفته‌اند.

از مجموع صادرات سلاح بریتانیا، دوسوم در خاورمیانه آب می‌شود که نشان از منافع سرشار لندن از تنش‌های سیاسی و منازعات نظامی در این منطقه کلیدی از جهان است. [1]

بریتانیا دوسوم از صادرات سلاح خود را به دیکتاتورهای خاورمیانه می‌فروشد

پس از اوج‌گیری انتقادات نسبت به حمله عربستان به بیمارستان پزشکان بدوم مرز،

ایالات متحده اعلام کرد تعداد مستشاران نظامی خود را از ائتلاف به کمتر از 5 نفر کاهش می‌دهد

گزارشگر ایندیپندنت در ادامه به عربستان سعودی به عنوان یکی از خریداران اصلی سلاح بریتانیا با وجود انتقاد سازمان ملل از رژیم آن به دلیل نقض قوانین جنگ در یمن اشاره می‌کند. جالب اینکه هم اتحادیه اروپا و هم کمیسیون توسعه بین‌المللی در مجلس عوام بریتانیا خواستار پایان‌دادن به فروش سلاح به دولت‌های سرکوبگر شده‌اند.

حتی چند روز گذشته در حاشیه همایش گروه بیست در هانگژو چین، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با مقامات عربستان نسبت به نقض حقوق بشر در یمن ابراز نگرانی کرده است، [2] اما اینها موجب نشده تا فروش تسلیحات به ریاض متوقف شود.

اگر چه ائتلاف جنگ علیه یمن به رهبری عربستان سعودی بارها مدعی «احترام کامل به قوانین بشردوستانه بین‌المللی» شده است اما شواهد حاکی از نقض مکرر این قوانین از طریق بمباران مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز تولید غذا است تا فشار بر مردم یمن افزایش یابد.

گزارش گاردین نشان می‌دهد در ماه‌های پس از آغاز عملیات نظامی عربستان علیه یمن، در مه 2015 میلادی جنگنده‌هایی به ارزش 1.7 میلیارد پوند، در ژوئیه همان سال موشک‌های هوا به هوا به ارزش 990 میلیون پوند و در سپتامبر همان سال بمب‌هایی به ارزش 62 میلیون پوند به عربستان فروخته شده است. [3]

بریتانیا دوسوم از صادرات سلاح خود را به دیکتاتورهای خاورمیانه می‌فروشد
جنگنده‌ها بزرگترین سهم را در منافع مالی بریتانیا از صادرات تسلیحات به عربستان به خود اختصاص داده‌اند. بنابر این عجیب نیست اگر لندن نقض قوانین جنگ بواسطه عملیات Eurofighter Thyfoon در یمن را محکوم نکند

علاوه بر بمب، موشک و جنگنده‌هایی که بریتانیا به عربستان فروخته، قطعات پهباد و تجهیزات هدف‌گیری به رژیم صهیونیستی و مسلسل به بحرین صادر شده است.

آندرو اسمیت از اعضای «پویش علیه تجارت اسلحه» در مورد آمار منتشره می‌گوید استقلال صادرکنندگان سلاح در بریتانیا موجب می‌شود دولت این کشور نتواند به گونه‌ای مؤثر برای مقابله با نقض حقوق بشر در جهان عمل کند.

وی عملکرد دوگانه لندن را که از سویی خود را حامی «حقوق بشر و دموکراسی» نشان می‌دهد و از سوی دیگر «برخی از سرکوبگرترین رژیم‌ها در جهان را حمایت کرده و تسلیحات آنها را تأمین می‌کند»، «دورویی و ریاکاری» توصیف کرد. اسمیت ابراز نگرانی کرد این رژیم‌ها در روابط خود با لندن، نه فقط تسلیحات،‌ بلکه علاوه بر آن «حمایت سیاسی و مشروعیت برای خود می‌خرند».

پیشتر سخنگوی دولت بریتانیا گفته بود لندن در بررسی صلاحیت خریداران اسلحه «به اندازه کافی سخت‌گیرانه» عمل می‌کنند.



[1] http://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/britain-is-now-the-second-biggest-arms-dealer-in-the-world-a7225351.html#gallery

[2] http://www.independent.co.uk/news/uk/politics/g20-theresa-may-saudi-arabia-yemen-human-rights-weapons-a7225876.html

[3] https://www.theguardian.com/world/2016/may/28/uk-weapons-sold-countries-poor-human-rights-saudi-arabia

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    پول این عرب های خلیج فارس را می کشن بالا برای کشتن هم زبان های خودشان توسط خودشان چقدر اینها خر و پست هستند وچه روباه مکاری است این انگلیس خبیث
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    لعنت الله بر انگلیس
  • حسین ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    1- امارات متحده عربی : در سال ۱۸۵۳ توسط بریتانیا یک قرارداد بین شیوخ مستقر در منطقه ای موسوم به ساحل دزدان (امارت متحده عربی‌ امروز) بسته شد و این منطقه حاشیه خلیج فارس از ساحل دزدان به سواحل متصالحه تغییر نام داد و سالها بعد در سال ۱۹۶۶ بریتانیا با حمایت کامل از زاید بن آل نهیان امارت متحده عربی‌ که حکومتی پادشاهی و موروثی و غیر دموکراتیک هست را تشکیل داد. 2- بحرین: در سال ۱۳۵۰ با فشار انگلیس و دسیسه این رژیم استعمارگر و خیانت محمد رضا شاه پهلوی بحرین که استان ۱۴ام ایران بود و بسیاری از مرم آن به زبان فارسی صحبت میکردند و اکثریت قاطع آنها شیعه مذهب هستند بدون هیچ مقاومت و جنگی از مام میهن و سرزمین ایران جدا گردید و خاندان آل خلیفه که اصالتا خارجی‌ و اهل عربستان و منطقه نجد (زادگاه وهابیت) بودند توسط انگلیس به حکومت بحرین گمارده شدند و حکومتی دیکتاتور و سرکوبگر و موروثی تشکیل دادند. 3-عربستان سعودی: طی‌ سالهای ۱۹۰۲-۱۹۳۲ مشهورترین پیروان فرقه وهابیت (که خود با مباشرت انگلیس تشکیل شده) در نجد عربستان با پشتیبانی‌ مالی ، سیاسی و تسلیحاتی دولت استعماری انگلیس و با شروع کودتای خونین و جنگها و قتل عامهای متعدد به ترتیب ریز ، مکه و مدینه را اشغال کردند و حکومت عربستان را به نم عربستان سعودی بنا نهادند و تا امروز تنها حکومتی هست که به نم یک قبیله و خانواده گذشته شده و تا امروز قتلعام و جنایت این خاندان در بلاد اسلامی و مناطق دیگر دنیا ادامه داره و هنوز بیشترین پشتیبانی‌ را از طرف پدر خنده خود یعنی‌ انگلیس دریافت میکنه. و......... خوب با در نظر گرفتن این حقیقت که حکومتهای ظالم و اصولا دیکتاتوری در منطقه خاور میانه توسط رژیم پادشاهی انگلیس تشکیل شده و به ثبات رسیده آیا انتظاری غیر از حمایت کامل از طرف انگلیس از این جورثومه فساد و ظلم باید داشته باشیم ؟ همه میدونین رژیم صهیونیستی که مستقیما توسط انگلیس تشکیل شده، اون وقت باید برای ما عجیب باشه که وهابیت و حکومتهای دیکتاتوری تشکیل شده توسط انگلیس رابطه اطلاعاتی‌ و گروه‌های تروریستی همکار با رژیم صهیونیستی داشته باشند؟ آیا باید عجیب باشه که داعش و القاعده در اقصی نوقت دنیا جنایت کردند الا در سرزمین فلسطین اشغالی که نام جعلی اسراییل روی اون گذشته شده؟
  • Unknown ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    بعدش یک بیسواد میگه که آلمان و ژاپن بعلت کاهش هزینه نظامی پیشرفت کردند. کل سیستم غرب بر پایه میلیتاریزم بنا شده و پیشرفته ترین سلاح های نظامی در اختیارشون هست . این جملات از یک بچه ی بیسواد باید انتظار داشت که بگوید. البته ان شالله ایران هم با خرید و تولید بومی سوخو ۳۰ و تانک تی ۹۰ جبهه مقاومت را قوی تر خواهد کرد و همچنین سربازان امام زمان (عج) آماده نبرد بزرگ خواهند شد. اون شخص هم داره با ایجاد فتنه راه آمریکارو آسان تر میکنه در حالیکه واقعیت اینست که علاوه بر مذهبیون ؛ ناسیونالیست هاهم حتی موافق کاهش توان نظامی نیستند و یکی از ایراداتی که به جمهوری اسلامی همواره گرفتند که چرا شاه ملعون اف ۱۴ خرید اما جمهوری اسلامی تسلیحات پیشرفته نمیخرد!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس