رئیس کارگروه هوافضای مرکز پژوهش‌های مجلس جزئیاتی از نحوه تصویب یک پیشنهاد مهم در این مرکز را تشریح کرد. در صورت الحاق این پیشنهاد به برنامه ششم، توان تهاجمی کشور به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

به گزارش مشرق، دولت در اجرای ماده 141 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی لایحه برنامه ششم توسعه کشور را جهت بررسی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرده که این لایحه در مجلس با شماره 104، به ثبت رسیده است.

اما در تاریخ 4 مرداد ماه سال جاری، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در نامه‌ای به مجلس، "ویرایش جدیدی از لایحه برنامه ششم" را که در دولت تهیه شده بود تقدیم مجلس شورای اسلامی کرد.

پس از دریافت ویرایش جدید این لایحه، مرکز پژوهش‌های مجلس به‌عنوان بازوی کارشناسی و تخصصی مجلس برای بررسی لوایح و طرح‌ها، کار بررسی این لایحه را آغاز کرد و نهایتاً گزارشی پیرامون نواقص و اصلاحات پیشنهادی، منتشر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در بخش هوافضای برنامه ششم توسعه کشور، یکی از نقاطی را که الزاماً باید سریع‌تر توسعه یافته و تقویت شود مدنظر قرار داده و یک بند مخصوص این حوزه برای اضافه‌شدن به لایحه برنامه ششم، پیشنهاد کرده است.
 
این مرکز پیشنهاد کرده که در بند 1 از ماده 34 لایحه برنامه ششم، یک بند به‌عنوان بند "ز" به ماده 34 الحاق شود. بند پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس مشتمل بر تقویت و توسعه نیروی هوایی کشور است.

این مرکز بند ذیل را برای الحاق به لایحه برنامه و نهایتاً تصویب آن در مجلس، پیشنهاد کرده است:

«ز: توسعه و تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح اعم از خرید، بازسازی، ساخت و نگهداری تا سطح آمادگی مصوب و عملیاتی نمودن کلیه هواپیماها و بالگردها و تسلیحات مرتبط و ایمن‌سازی پروازها».

به‌نظر می‌رسد که در تدوین لایحه برنامه ششم به‌عنوان یک سند بالادستی و الزام‌آور، در بخش نظامی به حوزه نیروی هوایی و تقویت ناوگان هواپیماهای نظامی کشور بی‌توجهی شده است و این مرکز به‌درستی این بی‌توجهی را شناسایی کرده و پیشنهاد بسیار خوبی برای رفع آن داده است.

در همین زمینه، مهدی فقیهی رئیس کارگروه هوافضای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند تصویب این بند، گفت: با توجه به اهمیت صنعت هوا و فضا در توسعه اقتصادی- اجتماعی و ارتقا امنیت کشور و روند رو به توسعه آن در کشورهای مختلف دنیا، توجه به بخش هوا و فضا در اسناد و قوانین کشور به‌ ویژه برنامه‌های توسعه‌ای از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
 
جزئیات نحوه تصویب یک پیشنهاد مهم در مرکز پژوهش‌ها/ مجلس با تقویت نیروی هوایی
مهدی فقیهی رئیس کارگروه هوافضای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی 

وی افزود: دفتر فناوری‌های نوین مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بررسی کارشناسی اولیه‌ای که در مورد احکام موجود در برنامه ششم توسعه در بخش هوا و فضا داشت، به این نتیجه رسید که خلأهای متعددی در عرصه هوا و فضای کشور وجود دارد. به همین منظور، این مرکز با حضور کارشناسان و مسئولان بخش‌های دفاعی و غیردفاعی و نمایندگان مجلس، برای حل این موضوع جلساتی تشکیل داد.

رئیس کارگروه هوافضای مرکز پژوهش‌های مجلس تصریح کرد: در این جلسات منوچهر منطقی رئیس مرکز ملی فضایی و رئیس سابق سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع، محسن بهرامی و علی‌اکبر گلرو رئیس و قائم مقام سازمان فضایی ایران، مدیرکل طرح و توسعه وزارت دفاع، نماینده صنایع هسا، نمایندگان کارگروه فناوری نوین و هوافضای مرکز پژوهش‌های مجلس، نماینده اتحادیه تولیدکنندگان حوزه هوافضا و . . . . حضور داشتند.

فقیهی اضافه کرد: با برگزاری این جلسات، در نهایت به چند بند و ماده الحاقی و اصلاحی برای حل مشکلات این بخش رسیدیم که در قالب گزارشی چاپ شد. بند مربوط به تقویت نیروی هوایی نیز توسط منوچهر منطقی در جلسات مطرح و با موافقت تمام اعضای کارگروه، به تصویب رسید و به عنوان پیشنهاد رسمی، به مجلس ارائه شد.

وی همچنین اظهار داشت: مجموعه‌ پیشنهاداتی که مرکز پژوهش‌های مجلس برای تقویت بخش هوایی - نظامی و هوافضا به مجلس ارائه کرده بود، پس از رأی‌گیری و تصویب در کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به‌عنوان پیشنهادات این کمیسیون به کمیسیون تلفیق ارسال شده است.

رئیس کارگروه هوافضای مرکز پژوهش‌های مجلس خاطر نشان کرد: از جمله مهمترین پیشنهادات این مرکز برای ارتقا و رشد صنعت هوایی و به خصوص نیروی هوایی این بود که ما پیشنهاد دادیم که، تقویت و توسعه ناوگان هوایی نیروهای مسلح از طریق خرید، بازسازی، ساخت و نگهداری تا رسیدن به سطح آمادگی مصوب و عملیاتی کردن کلیه هواپیماها، بالگردها و تسلیحات مرتبط و همچنین ایمن سازی پروازها در قالب برنامه ششم توسعه، الزامی شود.

فقیهی اضافه کرد: توجه به تقویت ناوگان هوایی - نظامی در کنار توجه به صنعت هوافضا و تقویت زیرساخت‌های فضایی از نتایج قابل توجه حاصل از جلسات این کارگروه بود؛ تاکید اکثر اعضای شرکت کننده در جلسه هم بر این مهم بود که ناوگان هوایی - نظامی کشور نیازمند بازسازی و ترمیم در جهت تامین امنیت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است.

وی در پایان گفت: با توجه به دستور اخیر فرماندهی معظم کل قوا مبنی بر افزایش توان تهاجمی کشور، تصویب این بند مهم می‌تواند به شکل بسیار قابل توجهی توان تهاجمی را از طریق تقویت نیروی هوایی، افزایش داده و این دستور را به عنوان سند بالادستی در دستور کار تمام دستگاه‌ها قرار دهد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مغز متفکر ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ساخت بمب افکن 70 تنی از اوجب واجبات است.
  • ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    شیفت دادی رو بمب افکن؟؟؟؟
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    توان نیروی هوایی ایران به شدت تحلیل رفته و در منطقه کاملا در موضع ضعف است. هر چه سریعتر باید نسبت به خرید هواپیماهای پیشرفته باید اقدام کرد. نباید هزینه زیادی روی تحقیقات گذاشت زیرا بسیار زمانبر بوده و نیاز نیروه هوایی به اورژانس رسیده !
  • سبز ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    شورش و درآوردی با این سانسور فجیعی که می کنی چیه نکنه معتقدی ایرانی که نمی تونه پراید بسازه می تونه بمب افکن بسازه! اون قدر سانسور کن تا سانسوردونیت پاره شه :)))
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    تقویت نهاجا و متعاقب آن توسعه پایگاه های هوایی ضروری می باشد.
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    امروز نیروی موشکی در وضعیت خوبی به سر می بره.اما ماهیت تهدیدات عوض شده و به سمت تحرک بالا رفته مثل داعش و نیروی موشکی بیشتر برای حمله به مراکز ثابت قابل استفاده هست.به همین دلیل نیروی هوایی باید تقویت بشه تا این ضعف در برابر نیروهای با جابجایی سریع رفع بشه
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    در اینکه هزینه کرد برای افزایش صلابت و اقتدار قوای مسلح بالاخص نیروی هوایی از واجب ترین هزینه هایی است که حاکمیت میتواند انجام دهد هیچ شکی نیست لیکن اینجا سوالی مطرح میگردد و آن اینکه پس چرا یکی از ایرادات وارده به پیشینیان همواره بحث خرج کردن سرمایه های کشور در راستای تقویت قوای مسلح می باشد؟؟
  • مغزمتفکر ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    در توسعه نیروهوایی هم آواکس باید خریداری بشود. آواکس واقعا اوجب الواجبات واجبین است آواکس برای ما ضروریست آواکس
  • مغزمتفکر اورجینال ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    این بدله منه بچه ها من فقط میگم آواکس و موشک ضدماهواره اوجب هستن. این دروغگوئه
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    دست خودش نیست رفیق شعورش کمه. وتحمل نظرات مخالفو نداره یه سایت درجه3
  • محمد حسین ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    پیشنهاد بنده 250 سوخو 30 و 100 سوخو 35 و 8 آواکس و 12 سوخت رسان آیلوشین 78 و 10 Y20 چینی و 20 آنتنف 178 و بروز رسانی میگ 29 ها به SMT و سوخو 24 ها به ام2 و خرید 25 سوخو 34.خرید تموم اینا 30 میلیارد دلار(شامل تسلیحات و نگهداری و قطعات یدکی و شبیه سازها) میشه که با پرداخت 3.8 میلیارد دلار طی 8 سال صاحب این ناوگان هوایی شد.
  • حمید23 ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    حیف که مشرق نظرات رو ساسور میکنه ولی خیلی جالبه که وقتی می خواستیم ایرباس بخریم منتقدان اصولگرای دولت می گفتن باید با توان داخلی تکیه کرد ولی حالا که میخایم از روسیه جنگنده بخریم سایت اصولگرای مشرق حمایت میکنه
  • عشق نیروی هوایی سپاه ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سوخو34 با همه آپشنهاش 35 میلیون دلاره . ی 50 تا فول آپشن بگیریم و 200 فروند هم فقط بدنه و موتور بگیریم به عنوان تانک پرنده . با بمبها و الکترونیک ایرانی برای زدن تروریستها.
  • صفرپور ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    اراده محکم ایمان به هدف میتواند سازنده پراید راهواپیماسازکند.به وزارت دفاع پیشنهاد میکنم .که مکانی رابرای خلاقیتهای مردمی کشور درنظر بگیرند.تاطرح هاارائه گردد.وخودم چند طرح کم هزینه دارم حاضرم افتخارا ارئه دهم .تاباهزینه کم درساخت ادوات جنگی بیشترین بهره گرفته شود.
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    خاک تو سرمشرق
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    هر جفتتون مغزتون کف داره عزیزم
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سایت اینترنتی دانشگاه امام حسین جذب ایده میکنه . به اون سر بزن راهنماییت میکنه
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    رهبری منظورش از توان تهاجمی موشک دوربرد بود نه جنکنده ای که روی خلیج فارس بوووووووووم خواهد ترکید با سرعت یک سوم موشک
  • ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    850 فروند سوخو30 و 35 و 34 بخریم .
  • ناشناس ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    مقایسه صنعت خودرو و دفاعی یک قیاس مع الفارقه ، چون منافع عده ای افراد معلوم الحال و باندبازی در صنعت خودرو باعث می شود که این صنعت پیشرفت واقعی نکند، ولی در صنعت دفاعی با چنین وضعیتی روبرو نیستیم و پیشرفت های صنعت دفاعی امریست واضح که حتی دشمنان ایران هم به آن اذعان می کنند ، و دستاوردهای گسترده و درخشان در صنعت دفاعی ، فقط می تواند از جانب افراد خودباخته و ضعیف النفس و خود کم بین که حتی در کارهای شخصی خود هم محتاج کمک دیگران هستند و بقیه را هم مثل خودشان می بینند، نفی و انکار شود.
  • ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    بازسازی هوانیروز هم خیلی مهمه! هلیکوپتر های ترابری سبک و سنگین و دیدبانی، هواپیما های باری سبک و سنگین،گشت دریایی و اواکس و هلیکوپتر های تهاجمی هم همونقدر مهمه که خرید ۸۰ فروند سوخو ۳۰ مهمه!
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    تا وقتی مستقل نشیم همینه، قوی ترین و گران ترین نیروی هوایی وارداتی با اولین جنگ و تحریم قدرتشو از دست میده ، ما نیروی هوایی قوی داشتیم ولی سال 67 بیشتر قدرتش رو از دست داده بود چون بومی نبود. مسلما هر جنگی تحریم و لابی هم دنبالش داره.
  • ۰۲:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    برادر پای خودشون 35 ملیون میافته ، به ما که برسه میشه دو سه برابر!!!
  • ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
    0 0
    موشک بالای 2000 کیلومتر نیاز داریم؟
  • ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    پیشنهاد من اینکه که همین مبلغ را صرف ساخت داخل کنیم.
  • محسن ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    طبق قطعنامه سازمان ملل فروش جنگ فزار سنگین به ایران ممنوع هست ، خرید را فراموش کنید فکر ساخت داخل باشد ، زنده باد مهندسین خودمون
  • محسن ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۳
    0 0
    فقط ساخت داخل ، با پول این 850 تا میتوانیم به مرز دانش های مورد نیاز در این عرصه برسیم.
  • ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    0 0
    بابا ارواح خاک بابات تورو به اون که اعتقاد داری این پروژههای هوا یی را دنبال کنید (ساخت جنگنده) برای این پروژه ها پول وسرمایه ملی خرج شده برای خوشایند یک کشور و چند در صد دستخوش معامله که گیر واسطه میاد این طرح ها رو بیخیال نشید حالا هم که تمام زیر ساخت ها از مواد سوپرالیاژ و مواد کامپوزیت و الکترونیک که تو کشور وجود داره
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    اینهایی که گفتی از 60 میلیارد دلار هم میزنه بالا .
  • ۲۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    0 0
    جنگنده یعنی امنیت .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس