یک نشریه تخصصی آمریکایی می‌گوید بالگردهای توپدار آپاچی آمریکا 4 سال است که برای مقابله با قایق‌های تندروی ایران تمرین می‌کنند و حتی در یک تمرین مشترک با اماراتی‌ها، به یکی از جزائر خلیج‌ فارس حمله کرده‌اند.

به گزارش مشرق، نشریه تخصصی نظامی «وار ایز بورینگ» با اشاره به رویارویی‌های اخیر شناورهای ایرانی با کشتی‌های آمریکایی در خلیج‌فارس، به گزینه‌های آمریکا برای پیروزی در نبرد احتمالی با ایرانیان پرداخته است.

نوشته‌های این نشریه البته اولین واکنش به این ماجرا نیست؛ هفته گذشته بود که «جوزف وتل» مسئول فرماندهی مرکزی آمریکا، گفته بود که «نگران تصمیمات فرماندهان نیروی دریایی سپاه هستیم ولی نهایتاً این آمریکاست که در آنجا (خلیج‌فارس) غالب خواهد شد.» (جزئیات بیشتر)

نشریه نظامی آمریکایی گفته ارتش آمریکا برای پیروزی در نبرد با قایق‌های پرشمار ایرانی، به استفاده از آتش سنگین بالگرد توپدار آپاچی روی آورده است.

بخش‌های از این مقاله به شرح ذیل تقدیم می‌گردد:

بالگردهای توپدار ارتش آمریکا حداقل 4 سال است که برای چنین رویارویی تمرین می‌کنند.

در آوریل 1988 (سال 1367) نیروی دریایی آمریکا در بزرگ‌ترین نبرد دریایی خود پس از جنگ جهانی دوم، با شناورهای نظامی ایران درگیر شد.

ملوانان آمریکایی برای درگیری با ناوشکن‌ها و زیردریایی‌های بزرگ شوروی آموزش دیده بودند ولی شناورهای آمریکایی، تسلیحات مناسب برای رهگیری قایق های تندرو و چابک ایرانی را که حالا به راکت مجهز شده بودند، نداشتند. ایرانی‌ها از نفربرهای دریایی کوچک هم به عنوان مین‌گذارهای مرگ‌آور بهره می‌بردند که نیروها و شناورها آمریکایی راه مناسبی برای مقابله با آن نداشتند.

پنتاگون با در نظر گرفتن این نقطه ضعف، سریعاً بالگردهای مسلح‌شده بلک هاوک و پرنده کوچک را به همراه نیروهای یگان ویژه 160 (که حالا نامش به هنگ 160 نیروهای ویژه عملیات هوابرد تغییر یافته) به خلیج‌ فارس فرستاد. این بالگردها از روی عرشه ناوشکن‌ها و عرشه بازطراحی شده شناورهای پشتیبانی نفت‌کش‌ها پرواز می‌کردند.

تمرین مشترک آپاچی‌های آمریکا و امارات برای حمله به قایق‌های ایرانی در خلیج‌ فارس
بالگرد بلک هاوک که برای عملیات رزمی بر روی دریا بهینه‌سازی شده است

مهارت‌ مانند عضله است و به تمرین نیاز دارد؛ از همین رو بود که در دهه 90 و دهه اول قرن جدید، نیروهای آمریکایی، تمرینات خود را بر روی آب ادامه دادند.

سال 2011 بود که «محمدرضا رحیمی» معاون اول رئیس‌جمهور وقت ایران، تهدید کرد که مسیر تنگه هرمز به روی کشتی‌های خارجی بسته می‌شود و از همان هنگام، مانورهای رقابتی ایران و آمریکا در منطقه کلید خورد.

از سال 2012 پنتاگون آپاچی‌ها را به مأموریت‌های دریایی خلیج‌فارس وارد کرد. آپاچی با تجهیز به موشک هدایت‌شونده هل‌فایر، راکت‌انداز هایدرا و مسلسل سنگین 30 میلی‌متری می‌تواند به راحتی با قایق‌های کوچک ایرانی مقابله کند؛ قایق‌های که با تاکتیک «ازدحام» و در شمار بالا به شناورهای آمریکایی حمله می‌کنند.

تمرین مشترک آپاچی‌های آمریکا و امارات برای حمله به قایق‌های ایرانی در خلیج‌ فارس
آپاچی مسلح به 4 موشک هلفایر و یک قبضه هایدرا با چند راکت

گرچه ارتش آمریکا سال 2011 اکثر نیروهای خود را از عراق خارج کرد، ولی اعزام نیرو به کشورهای مجاور ایران از جمله کویت و بحرین ادامه یافت. واحدهای نیروی زمینی ارتش هم ارسال بالگردهای بلک هاوک و آپاچی به کویت را کماکان ادامه دادند.

اینجا بود که ارتش آمریکا با مشکلی دیگر مواجه شد و آن عبارت بود از نبود تجربه پرواز عملیاتی بر روی دریا در میان بسیاری از خلبانان.

فرماندهان آمریکایی برای ایجاد آمادگی در میان نیروهای خود، با فرمانده گارد ملی ارتش مستقر در کارولینای جنوبی که اتفاقا به تازگی از کویت بازگشته بود ملاقات کردند و نتیجه این شد که خلبانان آپاچی با همراهی خلبانان گارد ملی، پرواز بر روی آب‌های آزاد را تمرین کردند.

این تمرین‌ها بر روی خلیج مکزیک و سواحل کالیفرنیای جنوبی انجام گرفت و خلبان با چگونگی نشست و برخاست در ساحل و پرواز از روی عرشه آشنا شدند.

در این میان تیپ 36 هوابرد گارد ملی تگزاس برای آموزش بیشتر وارد کویت شد و در آنجا به نیروهای آمریکایی مستقر، نحوه پرواز عملیات بر روی آب را آموزش داد.

سال 2013 بود که تیپ 4-22 پس از نهایی شدن آموزش‌ها در آمریکا، وارد کویت شد و در اولین گام، یگان آپاچی‌های تیپ به سمت جزیره فیلچا در فاصله 20 کیلومتر سواحل کویت در خلیج‌فارس رفتند و در آنجا با همراهی آپاچی‌های نیروی هوایی امارت متحده عربی، به اهداف موجود شلیک کردند و پس از اتمام عملیات، بر روی هاورکرافت یواس‌اس‌هارپر فری فرود آمدند.

این تمرین، بازسازی صحنه نبرد با ایران بود.

سپاه پاسداران در چند جزیره خلیج‌فارس، پست‌های فرماندهی دارد که شناورهای مسلح به راکت و اژدر از آنها دفاع می‌کنند.


بالگردهای مدرن و قابل آپاچی هم مانند هر پرنده آهنین دیگری، در صورت برخورد به موانع جدی، مجبور به فرود یا محکوم به سقوط می‌شوند.

نظامیان ایرانی در خلال جنگ 8 ساله و پس از روبرو شدن یا بالگردهای میل-24 ارتش بعث عراق که بدنه‌ای زرهی داشتند، به فکر تکیه بر توان داخلی برای تولید سلاحی غیرقابل تحریم برای دور کردن این «ارابه‌های شیطان» افتادند.

روزهای جنگ و استفاده از همه امکانات موجود در کنار نوآوری رزمندگان سپری شد و در روزهای پس از جنگ، ایرانیان با استفاده از نقاط قوت دوش‌پرتاب «استینگر» که درسش را در والفجر 8 پس داده بود و نمونه بادوام و کارآمد شرقی یعنی «ایگلا»، دوش‌پرتاب خود را ساختند.

تمرین مشترک آپاچی‌های آمریکا و امارات برای حمله به قایق‌های ایرانی در خلیج‌ فارس
دوش‌پرتاب میثاق

خانواده دوش‌پرتاب‌های ایران میثاق نام دارد و تاکنون 2 نمونه از آن در رسانه‌ها به نمایش درآمده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر به ثمر برسه قاهر 313 هلیکوپتراشون ته خلیج فارسن وگرنه با دوشپرتاب تلفاتمون خیلی بالاس
  • متنفر از یانکی ها ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    در جنگ تحمیلی نه تنها این دو دولت حرامی ، بلکه تمام دولت های حرامی بر علیه نظام نو پای جمهوری اسلامی پشت سر صدرالحرامیون یعنی صدام ملعون بودند ، هیچ غلطی نتوانستند بکنند. و در وضعیت کنونی که ایران به مراتب قوی تر از سال های اولیه انقلاب است ، قطعاً هیچ غلطی نمی توانند بکنند. استمرار حرکت رو به جلوی جمهوری اسلامی ، تمام حرامیان را عصبانی کرده است ، ولی ملت ایران همان پاسخ شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی را برای آنان تکرار کرده و خواهد کرد که : از دست ما عصبانی باشید و از این عصبانیتتان بمیرید. ان شاءالله
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    هلیکوپتر های تهاجمی به تعداد بالا... قایق های رباتیک بدون سرنشین....بمب های خوشه ای مین ریزی دریایی جلوی حجم زیاد قایق ها...سامانه لیزری....
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    موشکامونو منحرف میکنن. و از ده کیلومتری میتونن به ما شلیک کنن. راهکارهای مقابله چریکی لازمه. و استفاده از تک تیراندازهایی مثل آرش. حالا هاشمی جون بگه ما موشک لازم نداریم!
  • مسعود ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    خودت ميگي ١٠كيلومتري آرش فوقش ٣كيومتر رو پوشش بده همين
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    آپاچی ها به موشک فوق دقیق انگلیسی بریم استون مجهز هم میشن که توان شلیک از 40 الی 70 کیلومتر داره اونم به اهداف با سرعت زیاد....ریسک نمیکنن ما بیایم ده کیلومتری بعد شلیک کنن
  • ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    زنده می گیریمتون تا خودتون غلط کردن رو صرف کنید.
  • اصولگرا در سیاست خارجی و اصلاح طلب در مواضع داخلی ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سردار محسن رضایی:" ما در خلیج فارس دست بالا رو داریم " والسلام
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سامانه های ا س 300 توپخانه دور برد (( هویتزر 2S19 Msta-S)) و نیروی زرهی سنگر ها و موانع ایذایی در سواحل جزایر خلیج فارس و جزایر خالی از سکنه ایرانی خلیج فارس که خط مقدم جنگ آینده هست باید مستقر شوند .
  • سبز ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    والا ما که از توانایی ارتش و نیروی نظامی کشورمان خوشحال می شویم اما من شخصا اهل توهم نیستم با چندتا قایق تندرو نمی شه ناو آمریکا و تجهیزات پیشرفته آن را هدف قرار داد تا دیر نشده به فکر راه حل جدیدی برای مقابله باناوهای آمریکا باشید با یه کلیپ ما ایستاده ایم ناو های آمریکا نابود نمی شوند!
  • shayan ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    به وقتش جوری بزنیمتون که نفهمید از کجا خوردید این شعار نیست در عمل ثابت شده
  • حاج رضا ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ناو رو كه با قايق تندرو نمي زنن.. قوي ترين ناو آمريكا در برابر موشك خليج فارس و اژدر حوت هيچ شانسي براي فرار نداره...
  • آریایی مسلمان ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    الله به نیروهای مسلح ایران برکت دهد
  • سیروان اهل سنندج کردستان ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    به خاک پاک کشورم قسم بهخدا قسم به جان مادرم قسم اگه یکی از این کشورهای عرب سیاه دست به خاک ایران بزنه میزنم لط و پارشون میکنم و اینو بدونن امثال من زیاده که پوست کلشونو بکنه.(هشدار به سگای اطراف شاخاب پارس:پایــــــــــــــــــــــــــــــنده باد ایران).
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    امریکا نمی زنه نمی زنه - ولی اگه بزنه عجیب می زنه ها
  • ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    بشین تا قاهر درست بشه
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    شعار شعار شعار
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    میشه بزنیشون ولی در عرض نیم ساعت کل پالایشکاه ها و دکل ها نفتی و پارس جنوبی رو با صدها جنگنده نابود میکنن
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    جوگیر نشو
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    باید تعداد ناوشکن های مثل سهند زیاد بشن چون مجهز به توبخانه سنگین و بهباد انتحاری هستن هلیکوبترا به مشکل میخورند
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    باید صاعقه هامونو ارتقا بدیم در حدی که بتونن موشک هوا به هوا در حد اسپارو حمل بکنن
  • shayan ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    یه مشت بچه ریختن اینجا هنوز تو فاز بازی های امریکایی هستن که طرف یه نفر یه کشور و میگیره بچه جون امریکا تا ححالا با هیچ کشور قدرتمندی بعد جنگ جهانی نجنگیده با لیبی افغانستان افریقا ویتنام نگاه به تسلیحاتش نکن تاکتیک حرف اول و میزنه البته سلاح بی تاثیر نیست من چند سال قبل کربلا بودم اون موقع که امریکایی بودن یه عراقی تعریف میکرد اینا مثل سگ از ایران و سپاه میترسن به قول یکی از شهدای مدافع حرم پر افتخار ترین دوره تاریخ ایران هخامنشی نیست همین عصر حاضر که لبنان و عراق و کلی کشور دیگه برادر ما میدونن خودشون درسته کشورای قدرتمندی نیستن ولی به موقع همینا جوری وفاداریشون و نشون ممیدن که کسی باور نکنه
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    در جواب 11:21 . برادر من ایران برای مقابله با ناو فقط از قایق استفاده نمیکنه از موشک های بالستیک هم استفاده میکنه مثل موشک خلیج فارس و هرمز 1و 2 که انفجار زیادی دارد و فقط با برخورد یکی از این موشک ها ناو هواپیمابر از عملیاتی شدن میافتد
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    خوبه ارتقا ولی خب هنوز اینقدر تکنولوژی بالا رو نداریم شاید در آینده
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    به خاطر نیرو هوایی قدرتمند و بزرگشه بیشتر .لامصب ده هزارتا جنگنده مختلف تو سرتاسر پایگاه ها دنیا داره
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    بله ثابت شد و در جنگ8ساله با عراق زدیمشون ولی بعدش به هواپیما مسافربری رحم نکردن و تاسیسات و چند ناو و نفت کش کشتی ها تجاریمونو بمباران کردن
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ماشاءالله
  • yas ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    یه عده آدمای خاص اومدند نظر میدن,اونم نظرای ذلیلانه...!! ,میگه آمریکا هواپیما داره ,مگه ما موشک نداریم...!هر زدنی اگر موفق هم باشه؛خوردن عجیبتری داره..!
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 0
    عراق صدام حسین چی بود پس با اون همه سلاح شیمیایی و پنجمین ارتش زرهی دنیا؟ آلمان نازی و ژاپن قدرتمند خاور دور پی پس
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    shayan. جوگیر واقعی باشه تو جومونگ
  • آریایی مسلمان ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    تا باور 373 تکمیل شه , ی s-400 بگیرید بزارید هرمزگان تا عمق آسمان امارات رو میزنه .
  • بی نشان ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ما هم قایقهای خودمونو به رنگ ابی خلیج فارس در بیاریم{البته بنده نمیدونم این استتار جهت ندیدن نیروهای دشمن میتونه مانع از ندیدن نیروهای خودی بشه یا نه} و البته روی قایقها بدافندهای قوی و مدرن جهت مبارزه با هلی کوبترها نصب کنیم
  • ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    هرچی هم داشته باشیم اونا صد برابر بیشترشو دارن
  • حسین ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    بهترین سلاحها برا نابودی هر نوع ناو دشمن یکی موشک خلیج فارسه و دیگری آن دو اژدری که در زیردریائیهای مینی جت غدیر شلیک میشن هست و چون در عمق کم بزمین میشینن قابل کشف نیستن ومیتونن بهترین ضربه رو با دو اژدر به ناوها بزنن /فرستادن قایقای بدون سرنشین پر از مواد منفجره وشلیک کروزهای متنوع برا گیج کردنشون جهت انجام مرحله اصلی با دو مورد اولی ذکر شده کارشونو میسازه
  • ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    ما قبلا دو جنگنده آمریکا رو و هلی کوپتر کبرا رو زدیم اونهم تو اوج جنگ با عراق پدافند هوایی و موشک های دوش پرتاب و توپ های مجهز به سیستم اپتیک هلی کوپتر ها رو زمین گیر میکنه آپاچی توی یمن امتحانش رو پس داده چندین بار مورد اصابت قرار گرفته زیر دریایی موشک های کروز موشک های بالستیک اژدر افکن ها قایق های بدون سرنشین مین های دریایی و سلاح های دیگه که رو نمایی نشدند هم هستند قایق های هجومی مسلح به موشک واژدر آخرین راهه
  • نظامی بازنشسته ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    دشمن رو نباید دست کم گرفت...مخصوصا امریکا که توان تکنولوژیک بالایی داره استفاده از قایق های تندرو با سرنشین یعنی افزایش تلفات فقط سیستم دفاع نزدیک فلانکس رو بررسی کنید
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    اول باید از رو جنازه 10 میلیون بسیجی رد بشن تا بتونن ایران تصرف بکنند
  • کیان ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    احتمالا فرمانده عزیز نیروی دریایی سپاه داره با لبخند تمامی مطالب شما دوستان عزیز رو که کامنت گذاشته اید میخونه و زیر لب آروم میگه: نگران نباشید عزیزان من، کارهای زیادی هست که ما میتونیم برای امنیت شما انجام بدیم که هنوز هیچکس خبر نداره.
  • ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    درود بیکران بر دلیر مرد مسلمان کرد ایرانی
  • ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 0
    شعار نیست عمل کردیم شما ندیدید یا کورید یا خودتونو زدید به کوری دشمنهم اعتراف می کنه ولی شما !!!
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    ناشناس ۱۳:۵۴ حتما اونها هم می زارن با یه بالستیک ناوشون نابود بشه!!!
  • ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    اون زمان ارتش ایران تا بن و دندان مسلح بود
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    ناشناس کجاست گفت مسلمانه؟
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    به موقش همشون تو سوراخ موش هستند
  • ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    تا زمانیکه عراق و سوریه و یمن آرام نشده وقت جنگ نیست فعلا صبر کنید
  • ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    فقط شعار بدید خب برین تو سوریه جنگ رو تموم کنید مشرق اگه انصاف داری درج کن
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 0
    نیرو هوایی اون موقع در حد اسرائیل قوی بود و پرقدرت اینقدر داستان سازی نکنید ایمان و سلاح مکمل همدیگه هستن
  • امین ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۸
    0 0
    در کنار قایق های تندرو که خوب هم هست باید بالگرد های زیادی تولید کنیم تا با بالگرد هم بتونیم بهشون حمله کنیم هرچی باشه سرعت بالگرد بیشتر از قایق تندرو هست
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    0 0
    در جواب 00:28 . برادر من روی ناو هواپیما بر سامانه های زد موشکی مثل فالانکس و باراک و sea و... وجود دارد که این سامانه ها تنها میتوانند موشک هایی با سرعت 400 متر بر ثانیه را هدف قرار دهند ولی موشک خلیج فارس سرعتش 3 کیلومتر متر بر ثانیه هست. حالا به نظر تو ایا این سامانه ها میتوانند موشک خلیج فارس رو که سرعتش 6 برابر بیشتر از حد هدف قرار دادن این سامانه ها هست هدق قرار دهند
  • میلیتاریست ۰۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    در جواب 12:38 و 14:52. بالخره جنگه . اگه بین ایران و امریکا جنگ بشه ما به احتمال زیاد پالایشگاه ها و مناطق نفتی و گازی رو نابود شده خواهیم دید ولی به قیمت نابودی اسرائیل و نابودی تمامی پایگاه های امریکا و نابودی شرکای امریکا اگر وارد جنگ شوند در ضمن این هم بدانیم اگر ایران در جنگ سکو های نفتی عربستان و قطر و امارات را بزند چه بلایی سر اقتصاد دنیا میاید و در کل ما هم ضرر میبینیم ان ها هم ضرر میبینند ولی ضرر ایران کجا و ضرر امریکا کجا در جنگ احتمالی ایران و امریکا در عرض 1 ساعت تمام پایگاه های امریکا در خاور میانه با حملات موشکی نابود میشود و اون وقت هست که امریکا برای جنگ با ایرن تنها نیروی دریایی را در اختیار خواهد داشت و اون موقع شما فکر کنید ناو ها و زیردریایی های ایران با پشتیبانی هوایی مثل سوخو 30 حامل موشک یاخونت چه بلایی سر نیروی دریایی امریکا می اورند
  • میلیتاریست ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    قدرت ایران توی حمله قوی تره یه مقایسه بین حملات موشکی فراوان و حملات هوایی بکن میفهمی
  • گمنام ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 0
    اوضاع ایران در دوران جنگ کم از اوضاع یمن کنونی نداشت 1-یه موشک نداشت رفتن با التماس از لیبی و کره شمالی خریدن اونم 4یا5تا 2-تمام فرماندهان تازه کار بودن و به گفته سردار رضایی تجربه جنگ نداشتن 3-نیروی دریایی وزمینی یک دهم قدرت حالا رو نداشت 4-سپاه ، بسیج و حتی ارتش چارت منظم ،تعریف شده و منظمی نداشتن 5-اوضاع داخلی افتضاح بود یعنی منافقین بودن،کوموله ودموکرات بودن،جدایی طلبان در خوزستان و... 6-ایران هیچ جا نفوذ نداشت و تنها کشورای 7-سوریه،لیبی،کره شمالی،لبنان تا حدودی با ایران رابطه خوبی داشتن و بقیه چشم دید ایرانو نداشتن 8-صنایع دفاعی فوق العاده مبتدی بود چون تمام متخصصان گریخته بودن 9-اطلاعات نظامی ایران توسط خود فروخته ها تماما در اختیار صدام بود و... اما چرا ایران شکست نخورد چون ایمان داشتن مردم،اعتماد به نفس فوق العاده بالا بود،شوق یادگیری فنون نظامی فوق العاده زیاد بود،جامعه فقط به حرف رهبر گوش میدادن نه بی بی سی نه وی او ای و... که فقط روحیشون له کنن بگن شما بدبختید،باحمله صدام نابودید،صدام همه جا رو گرفت،مسئولان میخوان فرار کنن،انگلیس دلسوز شماست،آمریکا غمخوارتونه،فرانسه نگران حقوق حقه شماست،بیرون از ایران اوضاع گل و بلبله بیکاری فقط ماله ایرانه،گیردادن پلیس فقط ماله ایرانه و... مطرب،داش مشتی،حزب اللهی،روحانی،دکتر،مهندس،بنا،لبنیاتی،کشاورز،استاد،معلم، دانش آموز و... هم تفنگ دست گرفتن چون به این جمله باور قلبی داشتن که حزب الله هستن و در کتابی که اعتقاد دارن از جانب خداست گفته شده فان حزب الله هم الغالبون آره هموطنای خوب من جنگ خوب نیست و ویرانی به بار میاره اما زورگویی هم خوب نیست و ویرانی به بار میاره پس زیر بار حرف زور نرید در ضمن اون کسایی که میگن بسیجیا الن و بلن آیا شما می دونید واسه تحصیلتون تو آرامش،واسه رفت و آمدبی دغدغه خودتونو خواهر و مادر و همسرتون تو خیابون،واسه مسافرت با آرامشتون به شمال به جنوب به شرق به غرب،واسه ورزش و تفریح لذت بخشتون و... چقدر خون بسیجیا ریخته شده تو مرز ،چقدر کتک خوردن واسه اینکه نذاشتن کسی ناموستونو اذیت کنه،چقدر ناسزا شنیدن،چقدر پشت سرشون حرف بوده،چقدر بهشون گفتن جیره خوار در حالی که خیلی اوقات از جیب هزینه کردن واسه فعالیتا و... در ضمن اونایی که گفتن چرا بسیجیا به سوریه نمیرن بدونن که اطلاعاتی که دارن کمتر از حذ معقول برای قضاوته من نمیتونم تعداد بگم اما فقط میگم کمی به دور و بر نگاه کنید متوجه می شید که جاهای خالی زیاد دیده میشه البته بسیجیا توشون بد هست اما روح فعالیتای بسیج خدمت به مردمه و انسان سازیه و من الله توفیق
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه
  • رامین ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۴
    0 0
    درهرجنگی قدرت اقتصادی وصنعتی تعیین کننده پیرورمیدان است نه فلان.وبهمان اسلحه.حالاخودتان مقایسه کنید..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس