بعد از پایان جنگ دوم جهانی، ارتش‌های آلمان و ژاپن توسط متفقین به رهبری آمریکا (به عنوان طرف پیروز جنگ) بین سال‌های 1945 و 1946 منحل شدند اما این انحلال زیاد طول نکشید و فقط تا اواسط دهه 1950 میلادی ادامه داشت.

سرویس دفاع و امنیت مشرق - در سخنان جدید فرمانده سابق جنگ و قائم‌مقام سابق فرماندهی کل قوا نه فقد تحلیل که فقر اطلاعات، بیش از هر چیز به چشم می آید، آنگاه که ماحصل اقتصاد امروز آلمان و ژاپن را به دلیل محرومیتشان از داشتن نیروی نظامی پس از  جنگ جهانی دوم دانسته و در ادامه، نسخه ای ایرانیزه از این روش تحقیر آمیز اما ناکام آمریکا پیچیده و البته به تکرار سخنان این ایام، اجرایش را به دوره دوم دولت روحانی حواله می دهد.
 
آنچه از فحوای این سخنان می توان برداشت کرد، چندین گزاره مهم است که هر کدام از انها در ادامه این مطلب مورد بررسی و اشارات تاریخی قرار می گیرد.
 
اولین نکته، پاسخ به این سوال است که آیا نیروهای مسلح ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی دوم تعطیل شدند؟ دلیل و مدت زمان آن چه بود؟ آیا این کشورها هم اکنون از تصمیمات آن دوران خود رضایت دارند؟ هزینه های مادی و معنوی چنین اقدامی در ژاپن و آلمان چقدر بوده است؟
 
آلمان؛ فشار ناکام امریکا برای کوچک سازی نیروهای مسلح
 
بعد از پایان جنگ دوم جهانی، ارتش های آلمان و ژاپن توسط متفقین به رهبری آمریکا (به عنوان طرف پیروز جنگ) بین سالهای 1945 و 1946 منحل شدند اما این انحلال زیاد طول نکشید و فقط تا اواسط دهه 1950 میلادی ادامه داشت. آلمان غربی خیلی زود از این توقف و کاهش نیرو پشیمان شد و از میانه دهه 1950 میلادی، ارتش آلمان مجدد پا به عرصه وجود گذاشته و سریعا به سمت گسترش سازمانی رفت.
 
ژاپن و آلمان 
تانک های لئوپارد 2 ارتش آلمان
 
بر این اساس، قانون خدمت نظام وظیفه برای مردان بین سن 18 الی 45 سال دوباره مصوب شد و در طول جنگ سرد، ارتش آلمان در سه شاخه زمینی، دریایی و هوایی، به صورت گسترده تر فعال و تبدیل به ستون فقرات پیمان ناتو در برابر پیمان ورشو شد. آمارها نشان می دهد، استعداد انسانی نیروهای مسلح آلمان در آنها سالها به نیم میلیون نفر نظامی و 170 هزار نفر کارمند غیر نظامی رسیده بود.
 
ژاپن و آلمان 
جنگنده های یوروفاتیر تایفون آلمانی
 
هزینه های نظامی آلمان نیز بر همین منوال، شدیدا افزایش یافته و در دهه 1980 و همزمان با اوج گیری دوباره جنگ سرد بین شرق و غرب، هزینه های دفاعی آلمان غربی به حدود 2.5 درصد ارزش تولید ناخالص داخلی بود که برای نمونه این رقم در سال 1988 میلادی در حدود 542 میلیارد دلار بوده است.
 
البته در دوران پس از جنگ سرد و اتحاد مجدد دو آلمان، برای مدتی این کشور در مسیر کاهش بودجه و تعداد پرسنل نظامی خود رفت اما در سالهای اخیر، مسئولان این کشور با چرخشی آشکار، مجددا سیاست افزایش بودجه و تعداد پرسنل نظامی خود را به دلایل مختلف مثل تهدیدات سایبر، افزایش توان دریایی و اطلاعاتی و همچنین گسترش حضور نظامی در سایر بخش های جهان فعال کرده و قرار است از 34 میلیارد دلار فعلی تا سال 2020 میلادی به حدود 39 میلیارد برسد.
 
مقامات آلمانی در یکی از جدیدترین برنامه های خود برای گسترش کمی و کیفی نیروهای مسلح، اعلام کرده اند که به 14300 نیروی جدید به منظور تقویت توان نظامی خود نیاز دارند.
 
نگاهی به سرنوشت تعطیلی کوتاه مدت ارتش در ژاپن و آلمان/ پشت پرده نسخه آمریکایی برای تحقیر و چپاول دو ملت‌ 
15 کشوری که بالاترین هزینه نظامی را دارند  رتبه 8 و 9 این لیست: ژاپن: 41 میلیارد دلار آلمان: 36.7 میلیارد 
 
ژاپن؛ کاپیتولاسیون آمریکایی در ازای نداشتن ارتش مستقل
 
اما ژاپن یکی دیگر از طرفهای شکسته خورده در جنگ بود که پس از پایان جنگ جهانی یعنی 1945 تا اواسط دهه 1950 میلادی، فاقد هرگونه نیروی نظامی بود اما ژاپنی ها نیز در اواسط آن دهه، با عقبگرد از سیاست های مقطعی خود، نیروهای مسلح خود را دوباره سازمان دادند.
 
البته ژاپنی ها به دلیل شرایط متفاوت به نسبت آلمانی ها و محدودیت های بیشتری که توسط آمریکا بر قانون اساسی ژاپن اعمال شده بود، توجه کمتری به نیروی نظامی خود داشتند.
 
ژاپن و آلمان 
 
با توجه به اینکه بخش عمده ای از وظیفه دفاع از ژاپن در طول جنگ سرد بر عهده آمریکا قرار داشت، ایالات متحده انواع قوانین و مجوزهای خاص را برای ادامه حفاظت از ژاپن بر این کشور اعمال کرده و هزینه هنگفتی را نیز بر دولت و مردم ژاپن تحمیل می کرد و عملا ضمن دریافت هزینه های چند برابر برای حفاظت از این کشور، نسبت به تحقیر مردم با اتفاقاتی تلخ چون تجاوز به دختران ژاپنی، اقدام می کرد.
 
ژاپن و آلمان 
 
اما طی سالهای اخیر، ژاپنی ها متوجه شدند با شرایطی رو به رو هستند که آمریکا دیگر توان سابق برای حمایت از ژاپنی ها را در برابر تهدیدات جدید ندارد و به همین دلیل در چند سال اخیر به سرعت به سمت گسترش توان دفاعی خود رفته اند و برای سال مالی آینده برای پنجمین سال پیاپی رکورد شکنی کرده و این بار تقاضای 50 میلیارد دلار بودجه دفاعی کرده است.
 
سال گذشته نیز قانون مهم اجازه به نیروهای نظامی این کشور برای حضور در عملیات های نظامی خارج از خاک ژاپن داده شد که بسیاری از کارشناسان آن را یک گردش 180 درجه در سیاست های خارجی این کشور می دانند. در عین حال، تداوم حضور نیروهای امریکایی برای کمک به ارتش این کشور، با مخالفت شدید مردمی مواجه و اخبار مربوط به تظاهرات اقشار مختلف جامعه، هر از چندگاهی در رسانه ها منعکس می شود.
 
نسخه انحرافی برای درمان اقتصاد یا فلج کردن نیروهای مسلح
 
اگرچه ظاهر تحلیل رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ارائه نسخه برای درمان اقتصاد کشور است اما در نظر گرفتن مقطعی چند ساله از تاریخ فعالیت 60 ساله ارتش آلمان و ژاپن و مقایسه تعطیلی کوتاه مدت و اجباری فعالیت نیروهای مسلح این کشورها با روند فعالیت نیروهای مسلح کشورمان، فاقد پشتوانه علمی و تحلیلی صحیح است.
 
مفهم خطرناک این سخنان آنجا بیشتر نمایان می شود که وی با اشاره به باز شدن راههایی برای تکرار آن تجارب تلخ در آلمان و ژاپن برای کشورمان، بیان می کند که "مطمئنم دوره دوم دولت روحانی می‌تواند ما را به آنجا برساند".
 
شاید بد نباشد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای اطلاع بهتر از مصالح عالیه نظام بویژه نیروهای مسلح، با مطالعه قانون اساسی از جایگاه و ساختار نیروهای مسلح کشورمان بهتر مطلع شده و بدانند فرمانده این نیروها، همان رهبر معظم انقلاب است و نه رییس جمهور و نه مسئولان دولتی و نه رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در جایگاهی نیستند که برای تعطیلی که نه، حتی کند شدن فعالیت نیروهای مسلح نظر و دستوری بدهند.
 
در عین حال، نگاهی به وضعیت و پیچیدگی های امنیتی و نظامی منطقه، نشان می دهد اهمیت توجه به نیروهای مسلح کشورمان از سالها و دهه های گذشته، حیاتی بوده و قطعا، رشد اقتصادی کشور نیز مرهون همین امنیت و جانفشانی نیروهای مسلح کشورمان است. 
 
حال که قرار است با آدرس های غلط، بهبود وضعیت اقتصادی به پیش نیازهایی چون تعطیلی و کاهش نیروهای مسلح گره بخورد، بهتر است حداقل با مطالعه واقعیت ها، علت ها و پشیمانی مجریان طرح تعطیلی نیروهای مسلح در ژاپن و آلمان، عاقبت اجرای نسخه های آمریکایی برای عزت و شرافت مردم ژاپن نیز برای مردم توضبح داده شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 82
  • یک ارتشی ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    30 34
    هر کس بخواهد توان نیروهای نظامی ایران را کم کند خائن است
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    33 17
    واقعا ژاپن وآلمان مورد چپاول آمریکاقرار گرفته اند ؟؟اوضاعشون که هزار ان برابراز ما بهتره
  • دوم اینکه ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    14 7
    دوم هم اینکه مربوط به سو استفاده غالب زرد نیوز از مطالب ظاهرا صحیح اما بیربط به موضوع است این است که به طور مثال تجاوز چند سرباز از میان ده ها هزار کادر ارتش آمریکا ربطی به تحقیر ملت ژاپن توسط چیزی بنام آمریکا ندارد. بلکه این صرفا یک تجاوز حساب میشود که توسط هر کس رخ میدهد.( در خود ژاپن مجله کودکان جنسی رسما چاپ میشود!! یا از زمان های دور آلت جنسی را به عنوان برکت دهنده کشاورزی پاس می‌دارند) انحلال هر دو ارتش هم کاری عقلانی بوده و البته سو استفاده آمریکا از این دو موقعیت در برابر بلوک شرق انکار ناپذیر است.
  • hadisli ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    6 3
    خدا این سیاستمدار پیر را عاقبت به خیر کند.
  • ایرانی ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    9 15
    هر کس بخواهد توان نیروهای نظامی ایران را کم کند خائن است
  • ناشناس ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    5 4
    این احمق هایی که ایشان مشاوره می دهند چه کسانی هستند؟
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    4 3
    اینا ولش کن ... ما را بگو با خرید اینترنت بسته ای ...!!! 100 گیگ بسته خریدیم... اولاش سرعتش خوب بود...ولی الان با مصرف حدود20 گیگ سرعت افتضاحه..!!! چرا انقدر فریب میدن؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ناشناس ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    6 3
    در صلاحیت ایشان نیست که درباره نیروهای مسلح ایران نظر بده
  • ناشناس ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    8 3
    اگه به ما حمله شد حتما مهدی و فائزه و.... میخوان جلوشون رو بگیرن
  • محمد حسین ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    8 4
    به امید خدا بودجه دفاعیمون به 32 میلیارد دلار میرسه.
  • ناشناس ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    3 2
    حتما وقتی هم فرمانده جنگ بود میگفت حالا در جبهه نیرو زیاده بفرستید خونه چون خرجشون زیاده و ایجوری ما مجبور به عقب نشینی شدیم
  • scorpion ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 1
    خدا عاقبت هممون رو به خیر کنه انشالله
  • ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    7 3
    هیچی دیگه امارات همزمان رزمایش بالگردی با امریکا با تمرین هدف اشغال جزایر ایرانی برگزار میکنه و بعد ایران هم نیورهای نظامی را تعطیل کنه. منتها سوالی است که ژاپن و آلمان تقریبا بعد از جنگ اشغال راهبردی شدند و خیالشون راحت بود که دیگه بعد تحت سیطره بلوک پیروز گرفتن کسی مجدد اشغالشون نمیکنه. حالا نکته اینجاست کدوم کشور ایران را اشغال یا بهتره بگم کدوم دولت قراره ایران را به اشغال غرب در بیاره که دیگه نگران حمله ی مثلا امارات و یا عربستان نباشیم و نیروهای نظامیمون را تعطیل کنیم؟
  • ناشناس ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    5 1
    پیشرفت آلمان و ژاپن پس از جنگ مرهون پیشرفت های نظامی در دوران جنگ و پس از آن است
  • ناشناس ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    6 1
    آمریکا پیشرفت ههای خود را مدیون پیشرفت نظامی و فروش تسلیحات است.اینترنت و تلفن همراه و جی پی اس و... همه مدیون صنایع نظامی است.
  • ناشناس ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 2
    عجب نمیدونستم که حاج آقا پیشگویی هم میکنه.یا شاید میخوان کودتای انتخاباتی کنند.وای نکنه قراره تقلب بشه؟؟؟
  • حسین ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 6
    من یک نمونه دیگر از اعتماد به آمریکا و حساب اشتباه کردن روی این اعتماد و نتیجه پشیمان کننده اون را در یک کشور اروپایی عرص میکنم ، این مطلبی هست که من با چشم خودم دیدم و با گوش خودم از مدم این کشور اروپایی شنیدم. لهستان کشوری هست که آمریکاییها تا مغز استخوان اینها نفوذ کردند و تمام اختیراتشون را دست اینها دادند تا جایی که حکومت احمق لهستان اومد مردم خودش را سپر بلای دولت آمریکا کرد و سپر موشکی آمریکا در لهستان قرار گرفت به این امید که آمریکا به اینها کمک کنه و اینها عزیز بشن پیش آمریکا. خوب نتیجه چه شد ؟ آمریکایی ها در یک حرکت بسار تحقیر کننده روادید تمام کشورهای اروپایی که حتی سطح رفاه بسیار پایینتر از لهستان را لغو کرد و یا روادید و ویزای فوری در فرودگاه برای اونها مقرر کرد ولی این وسط حتی حاضر نشد روادید در فرودگاه به لهستانیها بده که مردم لهستان به وضوح میگن که تحقیر شدیم. بسیاری از شرکتهای آمریکایی قسمت کوچکی از تکنولوژی خودشون را به کشورهای اروپایی انتقال دادند ولی هیچ تکنولوژی قابل و برجسته ای به لهستان منتقل نکردند. و ده ها مورد دیگه که الان مجال ذکر اونها نیست. اینها وقتی با همپیمان خودشون که حاضر شده امنیت مردمش را فدای منافع آمریکا کنه چنین برخوردی میکنن خوب آیا این حماقت نیست که فکر کنیم ایرانی که دشمن و مخالف سیستم صهیونیستی حاکم بر آمریکا هست در صورت مذاکره منفعت قابل توجهی از جانب آمریکا و غرب در یافت میکنه؟ بله مذاکره با آمریکا برای خنثی سازی تهدیدها و به قول خودمون دفع شر مشکلی نداره ولی وابسته کردن امور اقتصادی و سیاسی کشور به نتیجه این مذاکره اشتباهی فاجعه‌آمیز و حماقتی غیر قابل جبران هست.
  • ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 6
    باشه تو راست میگی...... تا 37 سال پیش برجام که نبود چرا نتونستیم حتی یه تانک بسازیم// الان پخش نمیکنی ولی مشکل یه چی دیگس
  • سرباز امام خامنه ای ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    6 3
    حاج آقا از این افاضات زیاد میفرمایند. یکی نیست بگه حاج آقا کدم آدم عاقلی امنیت رو رها میکنه میره دنبال پیشرفت اگه امنیت نباشه که پیشرفتی نیست اول امنیت بعد پیشرفت
  • بی سواط ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 1
    ادم از دیدن نگرش رفسنجانی به این نتیجه میرسه عاقبت انسان چطور میشه الله و اعلم برای عاقبت به خیری خودتون زیاد دعا کنین
  • سردار ۰۴:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 3
    مشرق بی نظیری
  • ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    6 5
    نکته مهم این جا است که مردم احمقی هستند که گمان می کنند ژاپن و آلمان بعد از جنگ جهانی به توسعه اقتصادی رسیدند! حال آنکه اتفاقا این کشور قبل از جنگ به قدرتهای برتر اقتصادی و نظامی دنیا تبدیل شده بودند و اساسا یکی از دلایل وقوع حنگهای اول و دوم جهانی هم رقابت بین همین قدرتها با انگلیس و آمریکا و روسیه بود. زاپن بر پایه دیکتاتوری ویژه ای که توسط آیین شینتو حمایت می شد و امپراطور را خدا می دانست، موفق شد یک نیروی ملی بسیار فداکار و قدرتمند ایجاد کند که هم روسیه را شکست دهد و هم چین و کره را تسخیر کند و هم بزرگترین قدرت اقتصادی آسیا تبدیل شود. هواپیمای زیروی ژاپنیها در سال اول جنگ جهانی دوم به اذعان همه متخصصان برترین جنگنده آن روز دنیا بود. هر چند بعدها آلمانیها و آمریکاییها هواپیماهای برتری ساختند. آلمان یکبار بااقدامات فریدیک ویلهلم و تلاشهای مغز متفکری مانند بیسمارک به برترین قدرت صنعتی و نظامی اروپا در مدتی کوتاه تبدیل شد. تا جایی که به فکر یافتن مستعمره و رقابت با انگلیس افتاد و همین مساله به نگ جهانی اول منجر شد و اگر ورود ناگهانی آمریکای تازه نفس در سال آخر جنگ نبود قطعا آلمان جنگ را می برد. آلمان بعد از حنگ اول نابود و اقتصاد و ارتشش عملا از بین رفت و جمهوری دست نشانده وایمار همه همتش را بر همکاری با آمریکا و گرفتن وامهای کلان گرفت و آلمان را تاخرخره زیر قرض برد و بیکاری و فحشا و فساد اداری کشور را فرا گرفت و مارک بی ارزش ترین پول اروپا شد. اما هیلتر آمد و در مدت کوتاهی روحیه ما می توانیم و خودکفایی را در آلمان دمید و در مدت کمتر از دهسال آن ویرانه را دوباره تبدیل به قویترین قدرت نظامی و اقتصادی دنیا کرد تا جایی که بسیاری از سیاستمداران دیگر کشورها آلمان را الگوی موفقیت می دانستند! پس آنچه آلمان و ژاپن را به جایی رساند فقط روحیه ملی آنها بود. بعد از جنگ آمریکا تلاش کرد آن روحیه سخت کوشی و جنگندگی را از امور نظامی و سیاسی به صرف امور اقتصادی سوق دهد چرا که می داند اگر این ملتها فرصت نفس کشیدن پیدا کنند دوباره قدرت سابق را احیا می کنند. اما چرا فیلیپین ژاپن نشد؟ چرا پرتغال آلمان نشد؟ چرا پرو و مصر و بنگلادش و صدها کشور دیگر به جایی نرسیدند؟ چون بر خلاف تفکر احمقانه برخیها در ایران، رسیدن به هیچ موفقیتی بدون رنج و با خواندن وردی به نام رابطه با آمریکا و تعامل با جامعه جهانی میسر نیست. با این نظام فاسد اداری و تصمیم سازی و فرهنگ بشدت مصرفی و بیگانه پرست، سرنوشتی بهتر از سر نوشت فیلیپین در انتظار ایران نخواهد بود.
  • یعقوب ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 0
    قسمت دردآور ش اینجاست که توجلسه سخنرانی ایشان همه معلم بودند ودر تایید حرفهای ایشان سوت وکف می زدند یعنی این آقایان با یک سرچ معمولی تواینترنت می توانستند جایگاه ارتش آلمان و ژاپن را تو جهان بدانند کما اینکه چند روز پیش یکی از خبرگزاریها به نقل از یک موسسه آمار انگلیسی اسامی 10 ارتش برتر دنیا را از لحاظ بودجه وامکانات درج کرده بود که ژاپن وآلمان جزء آن لیست بود
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 2
    به انگیزه های آقای هاشمی و پاسخگویی شما کاری ندارم. اما این دو کشور با توقف فعالیتهای نظامی چند سال به اقتصاد خود اجازه تنفس دادند. اما شاید در حال حاضر نسخه بهتر برای ما عدم هیاهیوی رسانه ای در توسعه نظامی و تولید سلاحهای جدیدباشد و مهمتر از آن سهیم کردن بخش خصوصی در تولید محصولات نظامی و سر ریز تکنولوژی بخش نظامی به غیر نظامی است. در غیر این صورت امریکا با زمین گیر کردن اقتصاد ما در بخش نظامی ما را به سمت نابودی خواهد کشاند و در نهایت خواهیم شد کشوری شبیه کشورهای اروپای شرقی و شوروی که هزینه ای سنگین نظامی و اقتصاد ضیف علی رغم داشتن ارتشهای قوی موجب متلاشی شدن آنها شد
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 1
    کشوری که ارتش ضعیف داشته باشه،‌ به درد جرز دیوار هم نمی خوره. هر ننه قمری به یه همچین کشوری می خواد زور بگه. کشوری که اقتصاد ضعیف داشته باشه هم همینطوره. منتها یه چیزی داریم بهش میگن صراط مستقیم. نه این وری نه اون وری!
  • شناس ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 4
    با این همه صناعت و فناوری پیشرفته از فهمیدن این چیزی که مشرق فهمیده عاجزن؟!
  • رییس یاماتو ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 2
    یه بچه دبستانی هم به این حرف عالی جناب سرخ پوش میخنده . زوال عقل
  • ناشناس آذری ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 0
    شاید بد نباشد رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، برای اطلاع بهتر از مصالح عالیه نظام بویژه نیروهای مسلح، با مطالعه قانون اساسی.... پسر خوب نسخه جمهوری اسلامی و هرآنچه قوانین و مقررات در آن است توسط آقای هاشمی رفسنجانی و دو سه نفر دیگه طراحی و تصویب و پیاده شده.
  • ایران ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 1
    چرا این قدر مطالبتان جهت دار و پر از کینه و خشم نسب به گروه های اصلاح طلب و کشور های غربیست ؟ خود ژاپن و آلمان هیچ کینه ای از آمریکا ندارند با اینکه بزرگترین جنگ ها رو کردند ! شاید رقابت اقتصادی کنند و در خیلی جاها آمریکا را به زانو در بیارند ولی حرف از تنفر نیست . بی سو و رها بنویسید کمک کنید جامعه ای آرام تر و پر از عشق و احترام به دیدگاه های دیگران که شاید برعکس دیدگاه ما باشند بسازیم. انا حق نباشید !
  • رییس یاماتو ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    جناب هاشمی ضعیف در این جهان پایمال است ! این اواخر عمری سعی کنید عاقبت بخیر به اون دنیا تشریف ببرید
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    2 0
    زرنگ ژاپن سرکش تره یا امریکایی که با یک بمب صدهزار زن و مرد رو قتل عام کرد؟ بعدشم چه ربطی داشت حرفت به موضوع بحث؟
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 0
    احساس میکنم یک خیانت و فتنه ی بزرگ در راهه
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 1
    شش تا خائن سر صبحی منفی دادن
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    همین؟ کاری عقلانی بوده؟ آنوقت ادعای ابلهانه شما کدام گزاره منطقی پشتیبانش است؟؟؟؟ البته اگر این دو سرزمین را کشور مستقلی یافته اید
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 0
    به ایران آری. عشق بورزید! عشقی با طعم بردگی! آنها مستر باشند و شما اسلیو. کلا عشق همین است دیگر!
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    برجام اومد الان تانک میسازیم؟! شما چرا استقلال حاکمیت را خلط میکنید با تماثیل بیهوده
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    این اتفاق میفته مشرق دست و پا نزن چون سیاست نظام دیگه مثل دوره قبل درگیری با دنیا نیست
  • ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    وضع خوب دقیقا یغنی اینکه بعد از هفتاد سال هنوز قانون اساسی موقت داشته باشی! وضع خوب یعنی طویله ات روبه راه باشد! تا خدمات بهتری به اربابت ارائه کنی.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    این احمقها که اشاره کردی به بدتر از فیلیپین هم راضیند
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    تا عقل را چه معنا کنیم! عقل برای شما صرفا در تامین شکم و زیر شکم خلاصه می شود و از اساس چیزی به نام استقلال و شرف برایتان معنا ندارد.
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    اتفاقا این انگیزه ها هستند که باعث متلاشی شدن میشوند تا خائنی نباشد فروپاشی رخ نمیدهد
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    به خطا مثبت دادم. آلمان وژاپن با آمریکا رقابت نمی کنند بلکه صرفا برای سرمایه داران یهودی مثل سگ کار می کنند. برای آن یهودی هم پول مهم است نه کشور.
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    آلمان و ژاپن کشور مستقلی نیستند چون قانون اساسیشان نوشته آمریکاست حالا هی صغری کبری بچینید ببینیم کجا را فتح میکنید شاید هم قرار است در فتح ایران به آمریکا یاری دهید
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 0
    این دو کشور استقلالشان را دادند و زیر چتر حمایت آمریکا آمدند و واقعا هم دیگر نیازی به ارتش ندارند. ارتش نیاز یک کشور مستقل است نه یک مستعمره. اما می بینید باز هم در حال تجهیز و تسلیح خود به انواع سلاحهها هستند. اصلا همین آلمان برای تانکهای لئوپارد را می سازد و در پروژه تایفون مشارکت می کند و یا زیردریایی اتمی درست می کند؟
  • ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    مگر غیر از این بود؟ 13 شهریور 61 (کتاب خاطرات آ.هاشمی): "قبل از دو عملیات ناموفق اخیر [عملیات رمضان و عملیات مسلم بن عقیل] فضای کشور برای طرح امکان ختم جنگ مناسب نبود و از سویی رزمندگان هم آماده بحث در این مسئله نبودند. ولی فعلاً وضع به گونه ای است که در شورای عالی دفاع مورد بحث قرار بگیرد".
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    مرده را نمی توان زنده کرد. اگر در این شرایط که داعش بیخ گوشمان است و ترکیه یک بام و چند هوا به خود جسارت دخالت نظامی و ورود به کشورهای همسایه را می دهد و اذربایجان و کردهای عراق و ترکیه و ... قصد تجزیه کشورمان را دارند و عربستانی که اماده هرگونه خرج در به زمین زدن ایران است اگر بخواهیم سلاحمان را زمین بگذاریم بیدرنگ کشته خواهیم شد و پس از ان زبانم لال ایرانی نخواهد بود که بخواهد ترمیم شود یا نه.
  • محمدمهدی دریجانی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    آقای دوم اولا که امریکا همه جا دنیا که ارتشش هست این کثافت کاری رو داره و دوما این تو ارتش امریکا حالت سیستماتیک داره و سوما این رویای آمریکائیست ارزش آمریکائیه ن خطای چند نفر ارتشی
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    چشم کورتو باز کن توان دفاعی راببین
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    این جت 88 نفره میتسوبیشی که میگن ساخت ژاپنه و ایران ایر میخواد بخره , موتورش ساخت آمریکاست! بخوان اینهو فوکر هلند جمعش میکنن
  • آریایی مسلمان ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ایران بخششی الهی ست . اسم ایران رو روی خودت نزار وقتی نمیتونی بفهمی ژاپن و آمریکا نداره وقتی در بردگی شیطان رقابت کنند
  • ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    واسه خودت صدقه بده !
  • ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    جمع کن عمو
  • ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ان شاء الله نه انشالله
  • ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    اگه معلم و استاد داشتیم که مملکت پیشرفت آنچنانی میکرد . بلد نیستن معلمی کنن دست پیشو گرفتن پس نیفتن
  • ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    سرکوب شیطان کار ماست
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    بیچاره مدافعان حرم که به خاطر امثال هاشمی بچه هایشان یتیم شد
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    بیچاره مدافعان حرم که به خاطر امثال اینها، بچه هایشان یتیم شد
  • ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    بیچاره مدافعان حرم که به خاطر امثال هاشمی، بچه هایشان یتیم شد
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    دوست عزیز با توجه به کامنت های اخیری که گذاشتید ظاهرا (احمق) تکیه کلام شماست . تحلیل منطقی خود را با حفظ عفت کلام دلپذیرتر کنید !
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    اولا که غلط کردند جنگ راه بندازن که با اون فضاحت شکست بخورند بویژه ژاپن که شروع کننده حمله به امریکا بود ثانیا خود این ملت ها از وضعشون راضیند بقیه ملت های جهان هم به دیده احترام به این دو کشور مترقی برخاسته از خاکستر نگاه می کنند حالا یک عده فقط به خاطر توجیه منافعشون کاسه داغتر از اش شدند !!!
  • ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    دست و پا را تو میزنی بیچاره البته آمریکا نگاه فلان هم نمیکند
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    ناشناس 5:35 دقیقا همینطوره
  • ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    این آقا حرفهای رمزدار وتلقینی زده است مسئله سیاسی وعقیدتی ایران با ژاپن وآلمان فرق میکند به همان منظور انقلاب کردیم مگر آقای رفسنجانی استقلال نمیخواست داشتن استقلال نیاز به قدرت نظامی دارد که در برابر دشمنان مقامت کنیم چه شده حالا 180 درجه چرخش پیداکرده است البته دلیلش واضح است که بماند...واما در کشور آلمان وژاپن فساد نمیکنند وبکشورشان خیانت نمی کنند و بیت المال را مثل مهدی هاشمی بالا نمیکشند .درضمن در حال حاضر ژاپن وآلمان قدرتمند ترین سلاحهارا دارد . واما موضع بعدی همه میدانند این اظهارات جهت دار هاشمی این است این که در دوره بعدی علی ال ظاهر برای آقای روحانی وباطنا برای نامزدهای همفکران خود رای جمع کند ولی دیگر مردم گول این حرفهارا نمیخورند چون در مسئله هسته ای کلاه گشادی سر مملکت رفته است
  • shayan ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    جالبه به کل مطلب که نشون میده حرف هاشمی مبنی بر نداشتن ارتش این دو کشور بی معنی و ناشی از عدم آگاهیه توجهی نداری و فقط به جمله تجاوز سربازای امریکایی اشاره کردی .. و اونم ربط دادی به وجود مجله جنسی کودکان در ژاپن.. خود ژاپن و آلمان ادعای عقلانی بودن کارشون نداشته و ندارند و تحت فشار های بین المللی اون زمان مجبور به این کار شدند ..و بلافاصله هم اون رو احیا کردند ولی شما انحلال ارتشون رو عقلانی میدونید؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    آدم خواب رو میشه بیدار کرد ولی کسیکه خودش رو به خواب زده هرگز نمیشه بیدار کرد.جناب ناشناس 2:17 تو خودت رو به خواب نزدی! بلکه خودت رو به بی هوشی زدی!! با این شرایط انتظار دیدن واقعیات از آدمی مثل تو واقعا بیهودست. ولی حداقل کمی وجدان و انصاف داشته باش.به خدا قسم که بد نمی بینی.هر چند که از کامنتی که گذاشتی کاملا میشه دریافت که فرسنگها از انصاف به دوری.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 2
    یه مشت متعصب بی سواد میان منفی میدن
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    بلند شو داداش لنگ ظهره !! يه آبي به صورتت بزن شايد يه كم هوشيار بشي!!!
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    در جواب ناشناس 11:17! دوست عزيز آخه در برخورد با اين تفكر كودكانه , محترمانه ترين واژه اي كه مي توان پيدا نمود كه مناسب حال اين افراد باشه همين كلمه احمقانه است!
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    به غیر موشک چی ساختیم....سلاح انفرادی هم نساختیم که موشکم خدا خیری بهه کره بده
  • میترا ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    روحانی قرار نیست از توان دفاعی یا هجومی ایران کم کنه تازه به لطف برجامs300 بهینه شده وارد کشور کرد و مذاکراتی با روسیه و چین برای خرید دیگر تسلیحات شده و بعد از گذشت 4 سال از برجام که دیگه خیلی هم دور نیست ایران می تونه جنگنده هم بخره.لطفا الکی خبر های این طوری رو پخش نکنید چون با این کار فقط آب به آسیاب دشمنانمون ریخته می شه
  • ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    کاسه داغتر از آش
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    شتر در خواب بیند پنبه دانه
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    اوضاع مالیشون فوق العادست اما همه چیزشون زیر نظر آمریکاست. رژیم شاه هم دقیقا عین آلمان و ژاپن بود
  • ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    مدافعان حرم هرگزبه خاطر امثال هاشمی و ...مسئولین فعلی نمی روند بجنگند آنها درراه خدا و اسلام و اهل بیت می جنگند
  • بهرامی ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    حضرت آیت الله خامنه ای با انتقاد شدید از کسانی که روزگار و دنیای فردا را دنیای مذاکره می دانند و نه موشک خاطرنشان کردند: روزگار، روزگار همه چیز است وگرنه به راحتی و به صراحت حق ملت را خواهند خورد. ایشان افزودند: اگر این حرف از روی ناآگاهی گفته شده باشد یک مسئله است اما اگر از روی آگاهی باشد خیانت است. رهبر انقلاب، نمایش موشکهای پیشرفته و دقیق سپاه پاسداران را موجب خرسندی ملتهایی خواندند که از امریکا و رژیم صهیونیستی، دلشان خون است اما کاری از دستشان بر نمی آید. ایشان افزودند: دشمنان مدام در حال تقویت توان نظامی و موشکی خود هستند در این شرایط چطور می گوییم روزگار موشک گذشته است؟ حضرت آیت الله خامنه ای این حرفها را شبیه حرفهای برخی اعضای دولت موقت دانستند که اوایل انقلاب می‌گفتند جنگنده های اف – 14 را که خریده‌ایم به امریکا پس بدهیم، به دردمان نمی‌خورد! رهبر انقلاب افزودند: در آن موقع ایستادگی و افشاگری کردیم و چندی بعد که صدام به ایران حمله کرد معلوم شد چقدر به این ابزارهای دفاعی نیاز داریم. رهبر انقلاب با تأکید مجدد بر موافقت خود با ابزار دیپلماسی و مذاکره سیاسی بجز چند استثنا افزودند: طوری تبلیغ نکنند که انگار با گفت‌وگو مخالفیم، ما می‌گوییم باید قوی و هوشیار مذاکره کرد تا سرمان کلاه نرود. ایشان در خصوص اقتصاد مقاومتی نیز خاطرنشان کردند: تکرار حرفها و شعارها، کسالت بار می شود بنابراین هنگام «اقدام و عمل» برای بهبود وضع اقتصادی کشور و اوضاع معیشتی مردم است.
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    پرت و پلای عینی را لمس کردم
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    روحانی بدون حمایت حاج آقا که رای نداشت
  • سید ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    صرفا توجه به امنییت و نیروی نظامی بدون در نظر گرفتن رفاه اجتماعی کاربردی ماندگار نخواهد داشت و نظر آیت اله اینه که هر چیزی به جای خودش و بهترین کار ایجاد تعادل و میانه رویست .. کشورهای قدرتمند همانقدر که به نیروی نظامی نیاز دارند ، محتاج پیشرفت اقتصادی و سیاسی هستند
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    1 0
    در این دنیای پر از دشمن، اولویت اول باید حفظ امنیت باشد. به قول یک دوست ، جناب هاشمی بهتر است اول بگویند: اگر حقوق های نجومی نباشد و اختلاس های پانصد میلیونی که ممکن است در ساخت یک سد چند میلیاردی اتفاق بیفتد جلویش گرفته شود و ریخت و پاش و دزدی و بخشیدن خانه های چند صد متری به دوستان و همفکران ، جلویش گرفته شود، کلی پول می شود که می تواند صرف آبادانی و علم و پیشرفت می‎شود. اگر اختلاس کرسنت نبود که دوستان شما انجام دادند الان کلی پول تو کشور بود که می توانست صرف آبادانی کشور شود. بی تدبیری این دولت آنقدر عیان است که می خواهند، به بودجه نیروهای انتظامی و امنیتی دست برد بزنند.
  • نسل اول انقلاب ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    حجت الاسلام هاشمی باید بداند که علت پیشرفت چین و ژاپن این است که مفسدین اقتصادی را اعدام می کنند و ذخیره نظام معرفی نمی کنند !!
  • استاد تاریخ ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    آلمان و ژاپن بعد از جنگ پیشرفت نکردند، قبل از جنگ بسیار پیشرفته بودند ناو هواپیمابر می ساخت ژاپن که امروز چند کشور بیشتر توانایی ساختش رو ندارن موشکی که آن روز آلمان می ساخت در زمان خودش هیچ کشوری هنوز نتونسته بود بسازه در جنگ و اصولا توسعه امری سیستمی و فرهنگی است و حتی اگر صنعت با خاک یکسان بشه میشه زودی درستش کرد
  • ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    درود . راه همینه . خائنین به ایران را , دزدها را باید دار زد .
  • ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    باید آقا زاده های فاسد را دار زد آن وقت حاج آقا هاشمی خواهد دید ایران چه جوری پیشرفت میکنه
  • ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    آقای هاشمی , راه پیشرفت در مجازات مفسدین است. آقا زاده های فاسد. اونارو که دار بزنیم میبنی که مملکت چه انگیزه ای پیدا میکنه.
  • ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    منم عجیب همین احساسو دارم. خدایا ما را در این امتحان شرمنده خون شهدا نکن...
  • سوال از حاجی آقا خاطره ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    اگر آلمان ارتش ندارد، پس اینهایی که در افغانستان و ترکیه پایگاه زده اند و با هواپیماهای خودشان اطراف مرزهای ایران مانور می دهند و آمریکایی ها را حمایت می کنند، کی هستند که روی ابزارهاشون سه رنگ طلایی، قرمز و سیاه زده اند و اونیفورم نظامی هم دارند؟ ارتشی ها کشور آلمان نیستند؟ آیا آلمان یکی از بزرگترین صادر کنندگان مدرن ترین اسلحه های روز دینا نیست؟ آیا زمان قجر هم اینطوری مصلحت تعیین نمی کردند؟ آنها ارتشی های خودشان فرستاده اند بیخ گوش شما ، جناب حاجی اقا، شما برای ما روضه می خونین که ارتش نمی خواهیم؟ حال شما خوبه؟
  • ناشناس ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 1
    صددرصد!!!!
  • ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    1 1
    اگر آقازاده های مفت خور که ملت را به بیچارگی کشانده اند اعدام شوند ما از هر نظر پیشرفت خواهیم کرد ، این آقازاده ها تابعیت انگلیسی دارند و نماینده انگلیس در ایران هستند
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    2 1
    شما هم دست از اسلام ناب محمدی امام حسین و شعار هیهات من الذله بکش از ژاپن و المان هم برای امریکا بهتر خواهی بود و شاید از انها هم مقتدرتر شدی منتها دیگه اخرت خودت را سیاه بدون متاسفانه خائنین و وطن فروشان و دزدان بیت المال بلایی سر این ملت اورده اند که امریکایی ها جرائت اوردن ان را بر سر ملت نداشتند و واسه همینه که کشوری که اینهمه ثروت داره باید 8 میلیون جوان بیکار و اقتصاد پکیده و داغون داشته باشه مشکل این مملکت در وهله اول امریکا نیست دزدانیست که در نقش دوست با ملت ایران همراه هستند و متاسفانه بر گرده این ملت سوارند اصلا ارزش انسان همین جا مشخص می شه و معادلش به انسان از نعمت های بهشت به او داده می شه انسانی که در غبار فتنه می تونه راست را از کج تشخیص بده یعنی بصیرت داره این انسان ارزشمنده این انسان مثل یک دور و گوهر و مثل یک شخص المپیادی از میان سخترین مسائل به موفقیت می رسه و الا اگر قرار باشه یک حکومت کاملا حق و قدرتمند بدون مشکلات وجود داشته باشه و بخواد با شیطان جنگه و تو توی این مسیر سختی نکشی و راحت لم بدی و به پیروزی برسی که اصلا ارزشی نداره نمی دونم متوجه منظورم می شوید یا خیر
  • رضا ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 1
    تحلیلتون عالی بود و از خوندنش لذت بردم. فقط یه اشکال داشت و اون هم اینکه آمریکا سال آخر وارد جنگ نشد بلکه دسامبر 1941 وارد جنگ شد که هنوز سه سال و نیم از جنگ مونده بود.
  • مغز متفکر کجایی؟ ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۵
    0 1
    توان نظامی از اوجب واجبات است به خصوص اگر آواکس هم داشته باشد.
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 1
    رمز عملیات عفت : بریزید تو خیابونا
  • آریایی مسلمان ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
    0 1
    درود
  • ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    1 2
    شما از ارتش امریکا چی میدونی که نظر میدید توی ارتش امریکا در ماه رمضان نباید در ملا عام چیزی خورده بشه اینم بگید خوب همچین تجاوز تجاوز میکنید که انگار اوی ایران تجاوز مداریم مگه برای یه زن بیگناه فرق داره توسط یه خارجی مورد تجاوز قرار گرفته یا توسط یه هموطن تازه هموطن که بدترم هست به نظرم پدیده تجاوز ربطی به یک کشور یا ارتش نداره رابطه مستفیم با سطخ شعور ادم بودن یک شخص داره
  • ۲۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۰
    1 1
    آلمان و ژاپن بودجه نظامیشون روی هم 10 برابر الآن ایران هست این دروغ ها رو کی در دنیا باور می کنه!!؟
  • ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۸
    1 0
    چرا الکی حرف میزنی از وقتی روحانی اومده تمام فعالیت های نظامی خوابیده حداقل در دوره قبلی چند تا تلاش برای پروژه های هوا وفضا کردن (غیراز موشک)ولی حالا چی هیچی مگس هم هوا نکردیم
  • ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۰
    1 1
    ما با این همه ثروت حاصل از نفت و گاز از کشور ژاپن و آلمان سالهای سال عقب تر هستیم .چه از لحاظ نظامی . پزشکی . داروسازی . صنعت . و ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس