کد خبر 626562
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

شلیک موشک جدید یمنی با برد بیش از ۸۰۰ کیلومتر پیام‌های جدید برای ائتلاف متجاوز به یمن داشته و معادلات درگیری‌ها را بار دیگر ترسیم می‌کند.

 به گزارش مشرق، به نقل از پایگاه خبری المنار، اعلام ارتش یمن و کمیته‌های مردمی مبنی بر پرتاب موشک بالستیک برکان 1 که صبح جمعه به سمت منطقه غرب طائف انجام شد، یک غافلگیری بی‌سابقه بود که پیامدهای زیادی بر اوضاع استراتژیک شبه جزیره عربستان و اطراف آن خواهد داشت. شبکه ماهواره‌ای یمنی المسیره به نقل از یک منبع نظامی اعلام کرد که موشک بالستیک برکان 1 در تجربه عملیاتی موفق خود یک هدف نظامی سعودی در منطقه طائف واقع در شرق مکه مکرمه را هدف قرار داده است.

منابع یمنی گزارش می‌دهند که نیروهای موشکی ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به این ترتیب دستاوردی جدید و بی‌سابقه را محقق کرده که شامل وارد کردن موشکی جدید در مرحله عملیاتی و شلیک آن به عمق عربستان سعودی است. بر اساس گزارش این منابع موشک مذکور بردی بالغ بر 800 کیلومتر داشته و می‌تواند کلاهکی انفجاری با وزن نیم تن را حمل کند. موشک مذکور متخصص تخریب پایگاه‌های نظامی استراتژیک دشمن است.

منابع مذکور معتقدند که این دستاورد پیام‌های متعددی را به فرماندهان تجاوز سعودی - آمریکایی به یمن دارد. از جمله این پیام‌ها این است که ملت یمن با وجود محاصره و جنگ از طریق پتانسیل نخبگان و مبتکران خود قادر به توسعه صنایع جنگی خود با هدف پاسخ دادن به تجاوز مستمر به کشور است.

برکان 1 چه موشکی است؟

موشک یمنی جدید، نسخه اصلاح ‌شده موشک‌های اسکاد سی روسی و موشک شهاب 2 ایران است که برد آن به صدها کیلومتر می‌رسد. این موشک موتوری تک مرحله ای دارد و قدرت حمل کلاهک جنگی حاوی 700 کیلوگرم مواد منفجره را دارا است.

از آنجا که فناوری رسیدن به سوخت جامد بسیار پیچیده است ، به نظر می‌رسد سوخت مورد استفاده در این موشک‌ها مایع باشد. موشک‌های مذکور 4 باله در قسمت پشت خود برای رهگیری اهداف دارد. عملیات تجهیز این موشک‌ها نیازمند پایگاه‌های مخفی زیرزمینی است، چرا که درغیر این‌ صورت از طریق رصدهای هوایی این عملیات لو می رود، چرا که تجهیز این موشک‌ها و آماده‌سازی آنها برای شلیک به زمان قابل توجهی نیازمند است. موشک مذکور بردی بالغ بر 12 متر دارد و انتقال آن با استفاده از کامیون‌های بزرگ صورت می‌گیرد. این موشک  به علت قدرت تخریب بالایی که در نتیجه مواد استفاده شده در کلاهک جنگی خود دارد، تهدید بزرگی برای موانع نظامی مستحکم و مجتمع های عمرانی است.  

تحول استراتژیک در معادله درگیری‌ها

ورود موشک برکان 1 به معادله درگیری با عربستان سعودی ، تحولی است که نشان دهنده شکست عربستان و متحدانش در کشف مناطق تولید و انبار و آماده‌سازی این موشک‌ها است. این در حالی است که عملیات شلیک این موشک‌ها شبانه صورت می‌گیرد و این موضوع در نحوه آماده سازی و تعیین هدف موشک تأثیرگذار خواهد بود.

اعلام استفاده از موشک ها تحول استراتژیک در قبال عربستان به شمار می‌رود ، به گونه‌ای که دایره ای به شعاع 800 کیلومتر وارد عرصه جنگ بر ضد یمن می‌شود. همچنین استفاده از موشک برکان 1 توسط یمن در این درگیری‌ها ، نقشه تهدیدات مستقیم بر ضد پایگاه‌های نظامی خارجی در کشورهای حاشیه خلیج فارس و شرق آفریقا و حتی سرزمین‌های اشغالی را بار دیگر ترسیم کرده و تأثیرات عمده ای بر معادلات استراتژیک در منطقه ایجاد خواهد کرد.

وزارت دفاع یمن دیروز از پرتاب این موشک پرده برداشت ، خبرگزاری رسمی یمن در این رابطه بدون نام بردن از هدف مورد اصابت قرار گرفته در این عملیات ، اعلام کرد که موشک مذکور با دقت بسیار زیادی به هدف مورد نظر برخورد کرده است.

سرتیپ بازنشسته هشام جابر رئیس مرکز مطالعات راهبردی خاورمیانه و کارشناس مطالعات راهبردی جهان عرب، شلیک موشک بالستیک 1 به خاک عربستان را حاوی پیام‌های جدیدی برای ائتلاف تحت فرماندهی عربستان علیه یمن دانست.

وی در گفت وگو با العالم با اشاره به توان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن در وارد کردن خسارت و تلفات به ائتلاف تحت فرماندهی سعودی تصریح کرد: همواره خبر اقدامات غیرمنتظره ارتش و کمیته های مردمی یمن را که در زمان مناسب انجام می شود، می شنویم. ارتش و کمیته های مردمی بویژه از توان موشکی خود در زمان مناسب برای ضربه وارد کردن به اهداف مورد نظر بهره می برند.

وی افزود: بعد از گذشت سه ماه از آغاز این جنگ بیهوده یکسال و نیمه، سخنگوی ارتش سعودی اعلام کرد که همه توانمندیهای نظامی ارتش یمن ویران شده است اما تحولات و حوادث بعد از آن نشان داد که هر چند وقت یکبار، توانمندیهای موشکی جدیدی در یمن خود را نشان می دهد. این اولین باری نیست که ارتش یمن از موشک های بالستیک علیه مواضع عربستان استفاده می کند.

این کارشناس عرب، شلیک موشک برکان 1 را در چارچوب سیاست بازدارندگی ارتش و کمیته های مردمی یمن توصیف کرد و گفت: این اقدام اصلا یک عملیات انتقام جویانه نیست بلکه عملیات بازدارندگی در برابر حملات حدود 18 ماهه ارتش سعودی و هم پیمانانش علیه یمن با انواع سلاح ها است. 9 هزار بمباران هوایی تا این ساعت فقط به گسترش نفوذ القاعده در یمن و قتل هزاران یمنی از جمله 800 کودک منجر شده است.

جابر در اشاره به شلیک موشک برکان 1 تصریح کرد: آنچه امروز روی داد، یک عملیات ویژه بوده و حاوی این پیام به نیروهای متجاوز است که ما اینجا هستیم و قادریم تا اهداف شما را در عمق عربستان هدف قرار دهیم.

وی افزود: ما شاهد بوده ایم که ارتش و کمیته های مردمی یمن از این کشور دفاع می کنند و برخی موشک های سبک و کاتیوشا و گلوله توپ را به سمت اهداف نظامی در نجران و عسیر در مجاورت خاک عربستان با مرز یمن شلیک می کنند و همزمان نیز نوعی عملیات چریکی را انجام می دهد، اما امروز شاهد یک تحول ویژه راهبردی جدید هستیم؛ سرهنگ لقمان سخنگوی ارتش یمن گفت که این راهبردی جدید با هدف رساندن پیام بازدارندگی در وهله اول و تلاش برای فهماندن این مطلب به نیروهای متجاوز و هم پیمانانشان است که ارتش یمن سلاح کافی دارد و می تواند عمق خاک عربستان را هدف قرار دهد.

این کارشناس نظامی تصریح کرد: ائتلاف تحت فرماندهی عربستان در قبال هر گونه ناکامی نظامی خود، به بمباران تاسیسات نظامی و غیرنظامیان یمنی روی می آورد و امروز شاهد این مسئله در سراسر یمن هستیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    واقعا این یمن خیلی مظلومن هیچکس حتی اونارو یاد نمیکنه هیچ مسؤولی بجز تعداد انگشت شماری ندیدم که از اونادفاع کنه اما خدا هست و تو قیامت از تک تک این مسؤولین سؤال میشه چه کردن و هیچ جوابی ندارن که بدن
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۳
    0 0
    از داخل یمن تا جده کمتر از 700 و از لب مرز یمن تا ریاض پایتخت فتنه و نفاق حدود 850 کیلومتر است که می توانند با کاهش مواد منفجره به این برد دلچسب هم برسند وداغ بردلهای این سلفی های وهابی آشغال بگذارند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس