عبدالباری عطوان تاکید کرد که هلاکت شماری از فرماندهان رده اول و دوم این گروه تروریستی ما را به این نتیجه می رساند که احتمالا هدف بعدی نابودی «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش است.

به گزارش مشرق، «عبدالباری عطوان» سردبیر رأی الیوم در مطلبی به بررسی ابعاد مختلف هلاکت «ابومحمد العدنانی» سخنگوی رسمی گروه تروریستی-تکفیری داعش پرداخته است.

بر اساس این گزارش عطوان در این خصوص می نویسد: پیش از مشخص شدن مسئول به هلاکت رساندن «العدنانی» سخنگوی رسمی داعش و کسی که نخستین بار در سال ۲۰۱۴ میلادی خلافت این گروه تروریستی در سوریه و عراق را اعلام کرد، می گوییم که هلاکت او بلاشک خسارت بزرگی برای داعش است.

زیرا العدنانی علاوه بر توانایی های بالای نظامی و رسانه ای به صورت همزمان، تجربه بیش از ۲۰ سال اقدامات این چنینی را داشته است. رقابت آمریکا و روسیه برای برعهده گرفتن مسئولیت ترور العدنانی نشان از جایگاه و اهمیت وی دارد.

مرگ العدنانی نتیجه نفوذ امنیتی به صفوف داعش است که موضوعی عادی است. زیرا دستگاه های اطلاعاتی کشورهای جهان بسیار پیشرفته هستند.

عطوان در ادامه می افزاید: هلاکت العدنانی خسارت سنگینی برای داعش است. زیرا او بیش از یک فرد سخنگو فعالیت می کرد و یک مغز متفکر نظامی بود. او پس از مرگ «ابوعمر الشیشانی» در ژوئیه گذشته، مسئولیت فرماندهی بخش نظامی داعش را برعهده گرفت. العدنانی پیش از سال ۲۰۰۰ میلادی به القاعده پیوست و با «ابو مصعب الزرقاوی» سرکرده القاعده در عراق بیعت کرد. العدنانی در حدفاصل سال های ۲۰۰۵ میلادی تا سال ۲۰۱۰ میلادی توسط آمریکا در عراق بازداشت شد و از جمله افراد انگشت شماری بود که نطفه ایجاد داعش را در زندان بوکا واقع در نزدیکی بصره، پی ریزی کرد.

او همچنین از دوستان نزدیک «ابوبکر البغدادی» سرکرده داعش بود. پس از اینکه ابومصعب الزرقاوی کشته شد، العدنانی به عنوان عضو شورایی که پس از هلاکت الزرقاوی تشکیل شد، انتخاب شد. داعش بعدها از طریق این شورا ایجاد شد.

سردبیر رأی الیوم تصریح می کند: ۲ کشور بزرگ به ویژه آمریکا از هلاکت العدنانی احساس خرسندی می کنند؛ زیرا وی نقشه بیشتر حملات اخیر به پاریس، بروکسل، اورلاندو و نیس را طراحی کرده بود. همچنین توانایی زیادی هم در جذب عناصر برای داعش از غرب داشت. آخرین فایل صوتی متعلق به العدنانی در ماه مِی گذشته منتشر شد؛ وی در این فایل صوتی عناصر داعش و شبکه های آن را به انجام حملات خونین علیه آمریکایی هاو فرانسوی ها تشویق کرد و بر استفاده از تمامی سلاح ها و راه ها برای آسیب زدن به آنها تاکید کرد.

داعش در اعلام خبر هلاکت العدنانی عجله کرد و تاکید کرد که وی از جمله اشراف بود و جایگاه او همانند ابوبکر البغدادی سرکرده داعش است. این موضوع نشان می دهد که البغدادی انتقام وی را خواهد گرفت.

عطوان بیان می کند: حقیقت مهم که نمی توان از آن چشم پوشید این است که داعش علاوه بر از دست دادن شهرهای مهمی مانند الرمادی، فلوجه، منبج، تدمر و جرابلس، شماری از سرکردگان رده اول و رده دوم خود را در تمامی زمینه ها از دست داده و همین امر نیز موجب شده که کارشناسان پیش بینی کنند هدف بعدی احتمالا خود ابوبکر البغدادی باشد. هر چند که فرد دیگری جایگزین العدنانی می شود اما انتخاب جایگزین برای او به دلیل نقش موثر و پررنگش در داعش بسیار سخت است.

درست است که داعش بسیار خسارت دیده اما به طور کامل نابود نشده و یک گزینه در برابر خود دارد؛ آن گزینه مخفیانه نیز روی آوردن به نقشه B است؛ یعنی افزایش اقدامات تروریستی و گسترش در دیگر مناطق جهان اسلام. در حقیقت نقشه A به بُعد جغرافیایی محدود می شد ولی نقشه B دارای خطرات بسیار بیشتری است.

سردبیر رأی الیوم در پایان تاکید می کند: جشن گرفتن برای نابودی داعش حتی اگر البغدادی سرکرده آن نیز دستگیر شود، زود است. زیرا داعش پیش از آن که یک جریان سیاسی و نظامی باشد، یک جریان اعتقادی است. جریان موجود در منطقه از جمله آشوب ها و مداخلات نظامی شرایط را برای اقدامات فرقه ای داعش فراهم می کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس