کد خبر 625807
تاریخ انتشار: ۱۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۱

دفاع از آبروی برجام این روزها به هر صورتی انجام می‌شود حتی اگر به قیمت دفاع از متهم به جاسوسی باشد چنانکه رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای اصرار بر جاسوس خواندن او را توهینی آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران دانسته است!

به گزارش مشرق، عبدالرسول دری اصفهانی نماینده بانک مرکزی و مسئول امور بانکی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با گروه ۵+۱ و یکی از کارکنان ستاد اجرای برجام بوده است. وی قبل از انقلاب با کمیته خزانه داری آمریکا کار می‌کرد و مسئولیت کمیته بخش مربوط به انگلیس را بر عهده داشته است و پس از انقلاب در وزارت دفاع استخدام می‌شود و مسئولیت بخش مطالبات ایران از آمریکا را بر عهده می‌گیرد.
 
پس از مدتی وزارت دفاع دریافت که با وجود مستندات قوی در محاکم بین‌المللی آراء صادره به نفع ایران نیست. همین موضوع موجبات اخراج او را از وزارت دفاع فراهم می‌آورد. وی پس از اخراج به کانادا رفت.
 
در دور جدید بازگشت دری اصفهانی به ایران که هم زمان با روی کار آمدن دولت یازدهم بود به عنوان مشاور ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی مشغول به کار می‌شود و در جریان مذاکرات برجام، زیر مجموعه تیم حمید بعیدی نژاد در بخش امور مالی برجام فعالیتش را آغاز کرد.
 
تا اینکه سه شنبه 26 مردادماه جاری جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران در نشست خبری از دستگیری و بازداشت یک متهم ایرانی دو تابعیتی در تهران و ارتباط این متهم با سرویس جاسوسی انگلیس خبر داد.
 
در شرایطی که سخنگوی وزارت امورخارجه دستگیری فرد دو تابعیتی در هواپیمای ظریف را تکذیب می‌کرد حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس هم با تایید خبر نقل شده از کریمی قدوسی اعلام کرد:  «دری اصفهانی در همراهی با ظریف قصد فرار از ترکیه به کانادا را داشت که دستگیر شد.»
 
سابقه کار به نفع آمریکا
 
حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره‌کننده هسته‌ای در دفاع از متهم به جاسوسی گفته است: اخیرا برخی افراد و سایتها به پخش مطالبی نسبت به آقای عبدالرسول درّی مبادرت کرده‌اند و از جمله اینکه وی بعنوان یک فرد دو تابعیتی ایرانی و انگلیسی سالهاست حتی زمانی که مسئول پرونده دعاوی علیه آمریکا در وزارت دفاع بوده است علیه منافع کشور جاسوسی می‌کرده است و اخیرا نیز مشخص شده است که بعنوان عضو تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان اطلاعات محرمانه مذاکرات را به سرویس‌های جاسوسی انگلیسی و آمریکایی ارائه می‌کرده است و برای این خدمات خود ماهانه 7500 پوند حقوق دریافت می‌کرده است.
 
بعیدی نژاد افزود: دری اصفهانی سابقه بیش از دو دهه حضور در دعاوی بین‌المللی را دارد و اصرار بر جاسوس خواندن او توهینی آشکار به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی ایران است.
 
دو بار گزیده شدن از یک سوراخ!
 
اینکه چرا و چگونه فردی با سابقه همکاری با آمریکا وارد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌شود، از جمله مهم‌ترین سوال‌هایی است که پیرامون این پرونده مطرح است و به قول وبگاه تحلیلی المانیتور: «جاسوس دستگیرشده تیم هسته‌ای ایران دقیقا در بخش به مشکل خورده برجام؛ یعنی همان تحریم‌ها مسئولیت داشته است» که مهم‌ترین بخش برجام بود. نفوذ تا این حد در جریان برجام می‌تواند از زوایای پنهان و تاریک آن را بیشتر از پیش روشن سازد.
 
هر چه زودتر جلوی تصمیم و انتخاب اشتباه گرفته شود بهتر است و با این وجود چرا دستگیری این فرد و متهم خواندن او به جاسوسی از نظر بعیدی نژاد توهین به نهادهای امنیتی است؟ البته در ورود این فرد به تیم مذاکره‌کننده می‌توان کوتاهی یا عدم نظارت دقیق را بررسی کرد.  
 
چگونگی نفوذ این فرد بررسی شود
 
محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگویی درباره سابقه دری اصفهانی گفته است: «فردی که در کمیته مالی برجام به عنوان مسئول ایفای نقش می‌کرد با MI6 و PWC ارتباط داشت. این شخص در اواخر دهه 70 با وزارت دفاع همکاری داشت و به عنوان نماینده ایران در دعاوی کشورمان علیه آمریکا در دادگاه لاهه حضور می‌یافت اما بعدها مسئولین وقت نظارتی متوجه شدند وی به نفع آمریکا کار می‌کند و به همین علت او را بازداشت و از کار اخراج کردند.»
 
سعیدی با اعلام اینکه چگونگی حضور دوباره وی در تیم مذاکره‌کننده برجام تعجب‌آور است، عنوان کرد: «من از وزیر اطلاعات در این‌باره سوال کردم، اگر وزارت اطلاعات به این شخص تاییدیه صادر کرده است، توضیح دهد دلیل آن چه بوده و اگر از آن بی‌اطلاع بوده چرا در طول این مدت نسبت به حضور چنین فردی با آن سوابق در کمیته مالی برجام، بی‌توجهی کرده است؟»
اگر مسئولیتی ندارید چرا دفاع می‌کنید؟
 
رئیس تیم کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ابتدا در مقام دفاع از متهم به جاسوسی که سابقه‌ای نه چندان خوشایند داشته برآمده است و سپس در ادامه متذکر می‌شود: «وزارت امور خارجه و مسئولین تیم مذاکرات هسته‌ای مسئولیتی در قبال گزینش و یا اصولا چه ردّ یا قبول نمایندگان نهادهای ذیربط رسمی کشور ندارند.
 
مجموعا ده‌ها نفر به عنوان نمایندگان نهادهای ذیربط، تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان را در مذاکرات همراهی می‌نمودند که ورود به بحث صلاحیت این افراد نمی‌تواند از مسئولیت‌های وزارت امور خارجه و اعضای تیم مذاکرات هسته‌ای کشورمان باشد.»
 
باید به ایشان یادآور شد که اگر در قبال گزینش افراد تیم مذاکرات مسئولیتی ندارید و ورود به بحث صلاحیت این افراد از مسئولیت‌های شما نیست چطور امروز در مقام دفاع از متهم برآمده‌اید؟ آیا دفاع از فردی که به فروش اطلاعات متهم است امروز در حیطه مسئولیت شما قرار می‌گیرد؟ آیا بر سلامت کامل رفتاری این فرد اشراف کامل دارید؟
فرد بازداشت شده دارای تابعیت مضاعف است
 
به گزارش فارس، «سید حسین نقوی حسینی» سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که صبح دیروز (چهارشنبه)  با عنوان بررسی «پروژه نفوذ» برگزار شد، گفت: در این جلسه که جمعی از مسئولان اطلاعات سپاه حضور داشتند، ارکان پروژه نفوذ در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی – فنی، ایدئولوژی و غیره مورد بررسی و تبیین قرار گرفت، همچنین در این جلسه، اهداف دشمن در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت تشریح شد ودر این زمینه نمونه‌های مختلفی که مورد بهره‌برداری قرار گرفته بودند، معرفی شدند.
 
نقوی حسینی تصریح کرد: همچنین در این جلسه مطرح شد که افراد دو تابعیتی مورد توجه جدی سرویس‌های اطلاعاتی دشمن هستند و در پروژه نفوذ به کار گرفته می‌شوند و نمونه‌های مختلف به کار گرفته شده دارای تابعیت مضاعف هستند که در همین راستا اشاره شد فردی که در جریان مذاکرات هسته‌ای به اتهام جاسوس بازداشت شد، دارای تابعیت مضاعف است.
 
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: لازم به توضیح است که جلسات مذکور در آینده ادامه خواهد داشت تا پروژه نفوذ به طور مستمر رصد شود.
 
پیگیری ابهامات موجود درباره آزادی فرد متهم به جاسوسی
 
به گزارش دانا، «جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به آزادی «دری اصفهانی» با قرار وثیقه با اشاره به اینکه وجود متهم به جاسوسی در تیم هسته‎ای توسط سخنگوی دستگاه قضا تایید شده است بیان کرد: ما نیز در برنامه خود پیگیر این مسئله هستیم، در جلسات کمیسیون امنیت ملی ابهامات موجود درباره آزادی این فرد را پیگیری خواهیم کرد و از طرف کمیسیون قضایی نیز پیگیری می‎کنیم که به چه علتی یک فرد متهم به جاسوسی باید با قید وثیقه آزاد باشد؟
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص چرایی آزادی دری اصفهانی با بیان اینکه قراین این مسئله را در گذشته دیدیم تصریح کرد: سابقه نشان داده که در خصوص حسین موسویان(فرد نفوذی در تیم مذاکره‌کننده اسبق) و جیسون رضائیان نیز برای آزادی فشار آوردند و این احتمال را می‎دهیم که در خصوص دری اصفهانی نفوذی تیم هسته‎ای نیز باز از طرف همین افراد فشار صورت گرفته باشد؛ همچنان که این احتمال نیز وجود دارد که براساس یک تدابیر اطلاعاتی این فرد با قید چند روز در این قضیه آزاد شده باشد که این مسائل را در کمیسیون امنیت ملی پیگیری و بررسی می‎کنیم و سوال خواهیم کرد که چه افرادی در آزادی این فرد دخیل بودند.
 
وی با بیان اینکه این فرد با سابقه ممتد در جاسوسی مورد شناسایی قرار گرفته گفت: تعجب این است که چگونه این فرد وارد تیم هسته‎ای شده است و این تعجب زمانی بیشتر می‎شود که براساس گزارشاتی که اکنون در سایت‎ها موجود است؛ این فرد بیان می‎کند که به درخواست نهاوندیان مسئول نهاد ریاست جمهوری وارد تیم مذاکره‌کننده شده است.
 
دری اصفهانی به درخواست نهاوندیان وارد تیم مذاکره‌کننده شد
 
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در ادامه عنوان کرد: این سوال را باید از رئیس جمهور پرسید که چگونه آقای نهاوندیان یک فرد نفوذی را حمایت می‎کند و مهم‌ترین بخش مذاکره که بحث پولی و بانکی است به این فرد سپرده و مشاور آقای ظریف در این بخش می‎شود و در نهایت نیز که آقای روحانی به این فرد مدال و 50 سکه می‎دهد، آن هم کسی که با تابعیت کانادایی در تیم مذاکره حضور داشته و مدیریت این بخش مهم مذاکره  را به عهده می‎گیرد که هم‌زمان با آن آمریکایی‎ها و انگلیسی‎ها براساس اطلاعات داده شده بازگشت تحریم‎ها را نیز بررسی می‎کردند که این اتفاق رخ داده است.
 
به گزارش نسیم، کارشناسان و ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که حضور دری اصفهانی با تابعیت مضاعف یک اشتباه راهبردی از سوی نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور و ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی بوده است.
 
البته در این میان برخی دیگر معتقدند که وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه مسئول این اتفاق هستند؛ وزارت اطلاعات به دلیل آنکه باید اشراف بیشتری بر افراد تیم مذاکره‌کننده می‌داشت و وزارت خارجه به آن سبب که باید از نهادهایی که دسترسی به سوابق این فرد دارند استعلام‌های امنیتی لازم را اخذ می‌کرد. استعلام‌هایی که البته عدم اخذ آنها از آغاز دولت حسن روحانی به دفعات در خصوص برخی انتصاب‌های دولتی مطرح بوده و قبلا نیز مشکلاتی از این دست را پدید آورده است.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۰۲:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    5 0
    هرروز یک خبر نحس ازاین بد جام به گوش میرسد
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    5 0
    چرا و چگونه چنين شخصي با وثيقه آزاد شده است!؟
  • ایزا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    4 0
    خدایا خائنین به این مملکت و اونایی که نونشون رو تو خون این مردم میزنن میخورن و هر وقت کم میارن از خون پاک شهدا مایه میزارن رو به خودت واگذار می کنیم.به حق علی (ع) ظهور آقامون رو برسون.
  • ناشناس ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    2 0
    آخی طفلی بیگناه بهش تهمت جاسوسی زدنند از رو بروید عجب رویی دارید که از یک وطن فروش دفاع می کنید حتما این هم مقصر دولت قبلی
  • وحید ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    3 0
    آقایون ساده لوح چرا جوابگو نیستید چرا فرفکنی میکنید!؟
  • مرتضیsk ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    3 0
    وزیر اطلاعات باید پاسخگو باشد
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    3 0
    درود بر روحانی؟؟؟؟؟؟؟!!!!!! واقعا افرادی که به روحانی رای دادن الان چه حالی دارن؟؟؟؟
  • دامغانی ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    2 0
    اخه چرا با اینگونه حرفها که فلانی سهل انگاری کرد ودیگری دقت نکرد باعث تطهیر انها میشوید چرا احتمال عمدی بودن اینگونه خیانتها را نمیدهید.اینکه کسانی از خائنین دفاع ویا باعث نفوذ خائنین به مسائل مهم کشور میشوند را باید محاکمه کرد.تا مشخص شود که سهل انگاری بوده یا عمدی این خیانتها صورت گرفته است
  • ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    0 0
    از چه نظر؟
  • ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    2 0
    اعدام نشده هنو؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس