در حالی که ترکیه به عنوان دومین ارتش بزرگ پیمان ناتو بعد از آمریکا، از یک نیروی بزرگ زرهی برخوردار بوده و تانک‌های به روز و پیشرفته‌ای مثل لئوپارد 2 و ام 60 تی را در اختیار دارد اما فعلا از آنها برای ورود به سوریه استفاده نکرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از گذشت حدود 5 سال از آغاز حملات تروریست ها و تکفیری ها به شهرهای مختلف سوریه، همچنان برخی بازیگران در تلاش هستند با اضافه شدن به این ماجرای هزارتو، منافع و نامی برای خود دست و پا کنند و اکنون نیز ارتش ترکیه به عنوان جدیدترین بازیگر این ماجرا، به صورت نیروی پشتیبان و در کنار نیروی های گروه تروریستی ارتش آزاد، وارد سوریه شده است.
 
پشتیبانی از تروریست‌ها با تانک‌های قدیمی
 
با شروع عملیاتی که ترک‌ها آن را "سپر فرات" می نامند شاهد ورود نیروی های ارتش آزاد و همچنین تانک ها و نفربرهای ترکیه ای به خاک سوریه بوده ایم. این نیروی مشترک هدف خود را نابودی گروه تروریستی داعش و همچنین گروه های چریکی کرد در شمال سوریه اعلام و بر این اساس رسما نبرد را آغاز کرده است.
 
اما با ادامه درگیری ها و در اتفاقی به نوعی غیر منتظره، شاهد آن هستیم که یگان های موسوم به " نیروهای دموکراتیک سوریه" نیز که از حمایت آمریکا برخوردار هستند از حملات ائتلاف ترکیه و ارتش آزاد در امان نبوده و مورد اصابت قرار گرفتند.
 
 تانک
تانک های ام 60 ترکیه در راه سوریه
 
در عین حال، یک نکته عجیب از ابتدای حملات این ائتلاف نظامی به خاک سوریه، به چشم می آمد چراکه تقریبا برای تمامی افرادی که این بحران را رصد می کنند، این مسئله مشخص شده است که سلاح های ضد زره نقش بسیار مهمی در نبردهای سوریه ایفا می کنند و هر گروه مجهز به تانک یا زره پوش، اگر از سطح مناسب حفاظتی برخوردار نباشد در شرایط بسیار بدی قرار خواهد گرفت.
 
بر اساس آنچه تا به امروز در سوریه دیده شده است انواع موشک های ضد زره مثل کورنت روسی، تاو آمریکایی و میلان ساخت آلمان و فرانسه و انواع دیگری از این سلاح ها به وفور در دست گروه های مختلف در سوریه دیده می شود.
 
ترکیه نیز به عنوان دومین ارتش بزرگ پیمان ناتو بعد از آمریکا، از یک نیروی بزرگ زرهی برخوردار بوده و تانک های به روز و پیشرفته ای مثل لئوپارد 2 و ام 60 تی را در اختیار دارد که توان رزمی مناسبی به این کشور داده است.
 
تانک 
پیشروی ام 60 های ترک در خاک سوریه
 
در عین حال آنچه که ارتش ترکیه طی روزهای اخیر به میدان سوریه فرستاده است، تانک های نسل قدیمی M60 ساخت آمریکا به حساب می آید و در فضای فعلی سوریه و با توجه به توضیحاتی که در بالا درباره حجم تسلیحات ضد زره در سوریه داده شد، این اقدام ترک‌ها بسیار سوال برانگیز توصیف می شود چراکه در این وضعیت تانکی مثل نسل اولیه ام 60 به راحتی توسط نیروی مقابل، نابود خواهد شد. در کنار این تانک ها، توپ های خودکششی 155 میلی متری و همچنین تعدادی از نفربرهای ارتش ترکیه - عمدتا از مدل ام 113 - وارد سوریه شده اند.
 
این پیش بینی ها درست از آب درآمد و دو روز قبل بود که دو دستگاه تانک ترکیه ای توسط نیروی های کرد مورد اصابت موشک قرار گرفته و به کشته و مجروح شدن تعدادی از سربازان ترک منجر شد. منابع ترک اعتقاد دارند یکی از تانک ها با موشک میلان و دیگری با موشک کورنت هدف قرار گرفته اند.
 
تانک 
انتقال تانک های لئوپارد ترکیه به مرز سوریه
 
 تانک
انتقال ام 60 های ارتقاء یافته به مرز سوریه - به برجک متفاوت دقت کنید
 
نکته مبهم اینجاست که معمولا در هر شرایط جنگی، قوی ترین یگان ها و تجهیزات در نوک پیکان نیروی حمله کننده وارد می شوند اما در قصه حمله به سوریه توسط ترکیه شاهد داستانی متفاوت بودیم. بر اساس برخی تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، تعدادی از تانک های ام 60 ارتقاء یافته و همچنین لئوپارد ارتش ترکیه به مرز این کشور با سوریه اعزام شده اند اما تا این لحظه خبر یا تصویری از حضور آنان در این درگیری منتشر نشده و همان تجهیزات قدیمی و فاقد توانمنی به میدان اصلی رزم وارد شده اند.
 
تجربه ترک‌ها از برخورد با موشک کورنت
 
حدودا چند ماه قبل بود که یک دستگاه تانک M-60T ارتش ترکیه در نواحی مرزی این کشور هدف حمله با موشک ضد زره کورنت قرار گرفت اما به لطف زره جدیدی که بر روی این مدل از تانک نصب شده بود، این تانک و خدمه آن جان سالم به در بردند.
 
تانک 
ام 60 تی ترک که با موشک کورنت هدف قرار گرفت اما تانک و خدمه سالم ماندند
 
تقریبا در همان زمان بود که دو قبضه از توپهای خود کششی ترکیه ای نیز که در نزدیکی مرز سوریه مستقر شده بودند با موشک های هدایت شونده "میتس ام" هدف قرار گرفته و نابود شدند. از این دو حادثه به خوبی می توان نتیجه گرفت که ارتش ترکیه کاملا از شرایط نبرد سوریه و نقاط ضعف و قدرت خود و همچنین دشمنانش آگاهی کامل داشته است.
 
چرا ترکیه تانک‌های قدیمی را به سوریه فرستاد؟
 
مسلما برای داشتن یک تحلیل عمقی از شرایط سوریه و نتایج حضور نظامی ترکیه در این کشور باید مدتی صبر کرد اما در هر حال حاضر می توان دو تحلیل را برای این حرکت عجیب ترک ها مطرح کرد. عده ای از کارشناسان و تحلیلگران قدیمی در این کشور، از همان آغاز برخورد دولت با کودتاچیان و حامیان آنها هشدار می دادند که این موضوع باعث شکسته شدن ساختار و ابهت ارتش ترکیه خواهد شد و تبعات آن را در تصمیم گیری ها و تاکتیک های نیروهای مسلح این کشور نیز می توان پیش بینی کرد.
 
بر این اساس می توان در ساده ترین حالت، پیش بینی کرد که به دلیل کودتای رخ داده در ترکیه، حجم زیادی از ژنرال ها و افسران رده بالای ارتش این کشور، زندانی، اخراج و یا بازنشسته شده اند و ممکن است این حرکت به دلیل عدم حضور بزرگان نظامی ارتش ترکیه شکل گرفته باشد و از نتایج دستوری سریع و سیاسی باشد.
 
{$sepehr_media_1734361_400_300}
 
نابودی تانک‌های ترکیه‌ای در سوریه
 
اما دومین امکان قابل طرح برای این حرکت که می توان آنرا ملموس تر و نزدیک تر به واقعیت تصور کرد آن است که این اقدام، یک تاکتیک از سوی دولت ترکیه برای بهانه تراشی جهت افزایش حملات و باقی ماندن طولانی تر در سوریه باشد.
 
بر اساس اخبار منتشره، در ساعات پس از حمله به تانک های ترکیه ای، نیروی هوایی این کشور حملات بسیار شدیدی را به مواضع کردها و نیروهای دموکراتیک سوریه آغاز کرده و به نوعی مبارزه با داعش که شعار اصلی ورود به خاک سوریه بود، فراموش شده است.
 
بر این اساس، ترک‌ها با تاکتیک کشته سازی در خاک سوریه و سر دادن شعارهایی در زمینه گرفتن انتقام از قاتلان نیروهای این کشور، می خواهند بهانه لازم را برای حضور طولانی مدت در این کشور و اجرای نقشه های دیگر به دست آورند و با تصور اینکه تداوم حضور در خاک سوریه نیازمند دادن خون است، اقدام به استفاده از تجهیزات قدیمی و فاقد سامانه های لازم برای مقابله با توانمندی ضدزره طرف مقابل، کرده اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 21
  • غیر قابل انتشار: 37
  • محمد حسین ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 11
    ترکیه 350 تا لئوپارد 2 A4 قدیمی دست دوم آلمان و 900 تا ام 60 داره که از این 900 تا 170 تاش ارتقاء یافته به کلاس سابرا اسرائیلی هستند که تانک های سابرا امتحانشونو با ترکیدن پشت سرهم در جنگ 33 روزه نشون دادن.ترکیه ناوگان زرهیش به اسم و عدد قویه ولی در عمل پخی نیست به طوری که یه مهمات انرژی جنبشی با توان 700 میلیمتر رو ندارن.
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 11
    لعنت به ترکیه
  • ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 11
    مرگ بر ترکیه
  • ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 1
    همون ام60 ها ارتقا یافته الان خیلی هم قوی هستن.در ضمن یه سوال تانک آبرامز قویتره یا مرکاوا4؟
  • پارمیدا ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 10
    ترکیه در باتلاق بحران ترکیه تجزیه خواهد شد
  • ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    18 2
    مرگ بر پ ک ک و هر چی تروریست کرد بی وجوده
  • علی ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 8
    البته یه اختمال دیگه هست که تانکها به تروریستا تحویل بدن با پول اعراب
  • محمد ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    4 0
    شاید قرار است این تانکها در سوریه باقی بمانند و به انها نیاز ندارند.
  • ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 1
    از این حرفا برای عربستان هم زیاد شنیدیم پارمیدا
  • پاسخ 14:36 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 12
    مرگ بر هرچی تخم و ترکه ی مغول بی فرهنگه
  • ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    2 12
    مرگ بر داعش پرور و تروریست پرور بزرگ ترکیه
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 9
    ترکیه در سوریه می جنگند آن وقت دو تا ایرانی ترک زبان و کرد زبان به هم می پرند! واقعا خدا عقل بدهد. عینا شبیه اعراب جاهلی. خیال می کنند از هر کس با آنها همزبان بود باید کورکورانه اطاعت کنند! آقای ترک زبان کجا بودی وقتی ارتش عثمانی زنان تبریز را به کنیزی می برد؟ آقای کرد کجا بودی وقتی همین کردهای تجزیه طلب با کلاشنیکف در حلق نوزاد چند روزه شلیک می کردند؟
  • داود ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 1
    عزیز من چرا از خودت تحلیل و پیش بینی در میاری! یگان عمل کننده تیپ زرهی غازی عنتبه که تانک سازمانیش m60a3 tts هست. چون هدف عمده این نیروها پشتیبانی آتش از ارتش آزاد هست از این تانک داره استفاده میکنه، البته احتمالا در ادامه عملیات از لئوپار 2 های منتقل شده از استانبول هم استفاده بشه.
  • محمد حسین ۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    هردوشون خوبن و به نظر من مرکاوا 4 چون میتونه 8 نفر رو حمل کنه و حفاظت بهتری داره.
  • اشنا ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 4
    مرگ بر خردوغان حامی تروریست
  • مومنی ثانی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 4
    به نظر من، این تانکها در اختیار سربازان محکوم به اعدام و شرکت کننده در کودتا قرار گرفته اند.نیرویی که درجلو می جنگند همان محکومین به اعدام است. نیرویی که با سلاح پیشرفته در پشت سر آنهاست، برای کنترل این عده است که در صورت فرار،آنها را از بین ببرند. از سویی، این عده که هم در پشت سر با مرگ مواجهند هم در مقابل، سعی می کنند به خوبی بجنگند شاید این جنگ باعث بخشودگی آنها شود. شاید آنها در تعهدنامه ای سری، به شرط عدم اعدام به جنگ اعزام شده اند. در هر صورت مشکوک است.وگرنه کدام کشوری سربازان خود را به کام مرگ می فرستند؟
  • مومنی ثانی ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 1
    البته شاید بشه یه نظر دیگه غیر از چیزایی که قبلا نوشتم داشت. ترکیه هنوز از بعضی از نیروهاش بیمناکه، ولی سندی برای اثبات گناه آنها نداره، به همین جهت، اینا را به همچی قتلگاهی می فرسته از طرفی می ترسه اینا به کردها ملحق بشن، که در این صورت، تانکهای پیشرفته ای را از دست نداده و در صورت مواجه، خودش به راحتی می تونه نابودشون کنه. نظر سوم من، کشیدن جنگ با کردها، از مناطق داخلی ترکیه به میدان نبردی وسیع تر و دشت باز است. مسلما کردهای پ ک ک، برای شکار این تانکها، از کوههای صعب العبور ترکیه به دشتهای سوریه میان، اینطوری هر دو دشمن را یکجا میتونن بزنن یکی نیروهای غیروفادار ارتش خودشون رو، دوم نیروهای رزمی پ ک ک رو..اما به نظرم پ ک ک، نادان نباشد که جنگ را از استانهای ترکیه به سوریه بکشاند.
  • ۱۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    8 1
    بنظرم باید به ترکیه حق داد چون همسایه سوریه هست و باید از کشورش محافظت کنه
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 2
    من شرط ميبندم ام ٦٠ در مقابل كورنيت دوام نمياره و اون عكس يه تبليغ دروغين بود آخه اين خنده داره كه موشك كورنيت كه توانسته تانك مركاوا ٤ رو مثل پنير ببره ولي در مقابل تانك پنجاه سال پيش شكست خورد حالا هر چقدر هم بهسازي روش انجام گرفته باشه اين موضوع غير قابل باور هستش در ضمن تانكهاي جديد حتي در مقابل آر پي جي ٢٩ هم ضعيف عمل كردند چه برسه به موشك كورنيت و يا تاو ٢
  • امین ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    دقیقااا
  • ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 3
    این تانکها فقط موشک باران روسیه و ایران نیازه
  • ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    3 0
    به غیر از این تانک ها ترکیه تانک ملی آلتای رو هم داره که استاندارد های روز دنیآ رو داره
  • ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    11 1
    مرگ بر دشمنان ترکیه
  • ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 3
    جوک خوبی بود
  • ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 10
    موندم بعضیا چطور از ترکیه طرفداری میکنن مرگ بر هر کی با ترکیه و وهابی های پست صفته دور نیست روزی که ناخالصی ها رو بریزم از این خاک پاک بیرون و بندازیشون همون جهنم دره ایی که ازش اومدن لعنت خــــــــــــــدا بــــــــــــــــر ترکیه مـــــــــــــــــــــــــــــــــــرگ بـــــــــــــــر ترکیه
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 10
    من موندم این مغول تبار ها چه فکری با خودشون کردن ترکیه با این حماقتش چه هدفی رو دنبال می کند؟
  • ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 4
    عزیزم واسه ی یه کشوری که همه چیزو بهش میدن دستور العمل فناوری و همه چیز رو داره باید به عقل کوچیکشون شک کرد که تا حالا نتونسته به قول تو تانک آلتا رو بسازه این ماییم که بدون کوچکترین کمکی داریم تسلیحات خودمونو میسازیم و نیازی به کسی هم نداریم و ترکیه عربستان که نوکرای آمریکا به حساب میان که سهله اربابشون هم کم آورده و جرات نداره چپ نگاه کنه به هر حال به تو دوست عزیز و بقیه ی ..... که معلوم نیست چه دخلی به این کشور فلک زده(ترکیه) دارین که اینقد سینه ی این وهابی ها رو به سینه میزنید بگیم که شیعیان پیروز حق بر علیه باطل هستند. نقشه شما وهابی رو مثل همیشه از بین میبریم و رسواتون میکنیم.
  • ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 3
    هر ابلهی می داند که سلاح به پ ک ک توسط امریکایی ها آنهم از طریق فرودگاههای کردنشین ترکیه ارسال می شود و اردوغان در پشت پرده استقلال منطقه کرد را به بهای ادامه حیات ننگین خودش و پسران جنایتکارش مثل صدام که استقلال کردها را پذیرفت اردوغان نیز پذیرفته خوب اگر ترکیه این حرفها را صادقانه می زند این کردها از کجا تسلیحاتشان را تامین می کنند از عراق یا سوریه یا روسیه همه می دانند اسلحه به پ ک ک از اینجرلیک ترکیه می اید حتی در ترکیه همه می دانند نزدیکی ترکیه به ایران و نمایش کودتا برای فریب ایران و روسیه و سوریه برای حمله به سوریه است اگر اینجرلیک تعطیل شود پ ک ک نابود می شود
  • علی ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 2
    تحلیل مشرق به نظر می آید درست باشد: ترک‌ها با تاکتیک کشته سازی در خاک سوریه و سر دادن شعارهایی در زمینه گرفتن انتقام از قاتلان نیروهای این کشور، می خواهند بهانه لازم را برای حضور طولانی مدت در این کشور و اجرای نقشه های دیگر به دست آورند و با تصور اینکه تداوم حضور در خاک سوریه نیازمند دادن خون است، اقدام به استفاده از تجهیزات قدیمی و فاقد سامانه های لازم برای مقابله با توانمندی ضدزره طرف مقابل، کرده اند.
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    5 0
    منم موندم چطور عده قلیلی پس فطرت سنگ تروریستای کودک کش پ ک ک رو به سینه می زنن. همونور که بزرگتراتونو به درک واصل کردیم شما نخاله های وطن فروشو که دستتون به خون مردم ایران آلوده س رو هم نابود می کنیم. مرگ بر تروریستای نجس پ ک ک مرگ بر تروریستای نجس پژاک و هر چی وطن فروشه بی مقداره
  • ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    از طرفی اینا عضو ناتو هستن و با هماهنگی امریکا وارد سوریه شدن پس خودشون خوب میدونن که این تانکها إسیب پذیرن از طرفی هم نمیان از قصد این کارو بکنن و جون نظامیهاشونو به خطر بندازن چون از لحاظ روانی به قدرتشون آسیب میزنه. احتمالا امریکا بهشون قول داده که داعش با حرف ما عقب نشینی میکنه و کرد ها هم براتون خطرساز نمیشن و تحت کنترل ما هستن
  • ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    مرگ بر دیکتاتور
  • مغزمتفکر اورجینال ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    2 0
    يه سوال داشتم كسي ميداند تركيه آواكس هم دارد
  • ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 6
    اینجا کسی طرفدار پژاک و پ ک ک و غیره نیست اینجا همه طرفدار ایران هستن جز یه عده بی صفت و بی هویت که دارن از ترکیه قوم یاجوج و ماجوج حمایت میکنن ترکیه ی نکبت همونه که اومد آذربایجانمونو قتل و غارت کرد اومد تجاوز کرد به زنان و بچه های کشورمون. موندم چه دخلی به ترکیه دارن بعضی که سنگ ترکیه رو به سینه میزنن یعنی از کارایی که ترک ها اومدن تو ایران انجام دادن خوششون اومده که هی طرفداربی این رژیم ضعیف کش رو میکنن؟؟؟ چندین قرنه داریم با همین ترک های عثمانی میجنگیم چون زبون نفهمند و هیچی حالیشون نیست مثل اجداد مغولشون چیزی درک نمیکنن اونوقت یه عده وطن فروش و جیره خوار علی اف و خردوغان اومدن حمایت میکنن از ترکیه؟؟!! نه داداش کور خوندی.همه ی وهابی رو زیر سنگ هم باشن به زودی به درک میفرستیم.
  • ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 2
    ترکیه و عربستان دنبال تقسیم خاورمیانه به صورت قومیتی و مذهبی بین خودشون هستن فعلا دشمن مشترکی به نام ایران دارن ترتیب ایران رو که بدن مثل سگو گربه میفتن به جون هم!...
  • حسين ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 5
    تانك آلتاي ساخت تركيه نيست. تانك بلك پنتر كره جنوبي است كه در تركيه مونتاژ ميشود و تانك چندان خوبي هم نيست.
  • حسين ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 6
    كلا شايعات بي اساس زيادي در مورد تركيه مفنگي رواج پيدا كرده كه هيچكدام حقيقت ندارد. از جمله اينكه تركيه به غلط ارتش دوم ناتو معرفي ميشود . كه اصلا اينطور نيست. به خاطر اينكه در تركيه خدمت نظام وظيفه اجباري است تعداد نفرات نيروي زميني آنها بعد از آمريكا در رده دوم است . اين معني اش قدرت دوم بودن در ناتو نيست. ارتش هاي اروپايي خدمت وظيفه عمومي ندارند و روي نيروي هوايي و دريايي متمركز شده اند. و تامين سرباز نيروي زميني را هم به عهده تركيه گذاشته اند . تركيه نيروي هوايي و دريايي مدرن و نيرومند ندارد و فقط تفنگچي براي ناتو تامين ميكند.
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    0 0
    تبلیغات کمتر ببین
  • ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    5 1
    زنده باد ترکیه
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۹
    3 0
    جوانک فراموش نکن که الان ناموستو و خاکی که توش هستی مدیون باکری ها هستی. دلیرمردان ترک لشگر عاشورا که به اعتراف طارق عزیز وریر خارجه صدام عامل اصلی شکست صدامیان بود در طول جنگ. ایتقدر ایران ایران نکن که حنای شما پیش ایرانیان رنگی نداره یادمان نرفته اوایل انقلاب چه جنایات فجیعی که مرتکب نشدید. علی رغم این همه فحاشی به ترکها که نشان بی بدیل از بی فرهنگی و بی تربیتی خانوادگی تو داره در کل از اینکه از تروریستای کرد نجس مثل پ ک ک، پژاک، و هزارتا گروه تروریستی کرد دیگه که مثل قارچ با اسمهای مسخره الفبا روییده اند تبری می جویی. باعث خوشحالیه. امیدوارم این از وطن پرستی باشه نه از ترس.
  • تیرداد ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    0 5
    ناشناس آلمانی تعداد شهدای اذربایجان غربی و شرقی و اردبیل و قزوین از شهدای تهران کمتره برو از سایت بنیاد شهید سرچ کن قومیت بازی در نیار
  • تبریزلی ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۱
    4 0
    مرگ بر هرچی تروریسته چه پ ک ک وچه داعش یاشاسین ترکیه
  • ایرانی غیر کرد ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 5
    شکاف قومیتی بوجود امده در ترکیه را به بوزگوردی های وحشی تبریک میگم
  • ایرانی اذری ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 7
    یک سوال از طرفداران عثمانی هاو پانترکیسم ..شیعه علی(ع) چگونه میتواند به گرگ زادگی وگرگ پروردگی و نواده تموجین وتیمور لنگ وحشی شیعه کش افتخار کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ایرانی ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۲
    0 7
    اذری هستم از اقوام سر افراز ایرانی نه ترک وتاتار و مغول وقرقیز و ایغور وحشی..شهید باکری هم خود رو ایرانی میدونست..نه طرفدار عثمانی گری وبوزگوردی گری و وحشیگری وفرصت طلبی و خود بر تر بینی قومی عثمانی ها...
  • تبریزلی اصلی ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۹
    4 0
    بنام خودت کامنت بذار
  • محمد ارجمند ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۴
    0 4
    اذری یا کرد هر دو از اقوام ایرانی هستن من اذری و کرد هستم کلی دوست و اقوام از هر دو قومیت دارم بنظرم دید مردم نسبت به کردها الوده به تبلیغات دشمن شده کردها ادما بافرهنگی هستن نه تروریست و اذری ها مردمی شریف با هوش و شجاع به همه هموطن ها یاداوری میکنم ایران تمام سهم ما از دنیاست عاقل باشیم باهم اتفاق کنیم نه نفاق و همگی شکرگزار امنیت ایرانمون باشیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس