«سرگئی کوژمیاکین» معتقد است با توجه به کارشکنی آمریکایی‌ها و بی‌میلی ائتلاف غربی به ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه، ائتلافی شرقی باید شکل بگیرد و کشورهایی مانند ایران، روسیه و چین در این ائتلاف عضو شوند.

سرویس جهان مشرق- همکاری استراتژیک-نظامی اخیر میان ایران و روسیه در پایگاه نوژه اگرچه خیلی زود پایان یافت، اما در کنار جنجال‌هایی که آفرید یک نکته را هم به خوبی نشان داد: تشکیل یک «ائتلاف شرقی ضدتروریسم» همان‌قدر که می‌تواند برای منطقه گره‌گشا باشد، آمریکایی‌ها را هم به وحشت می‌اندازد.

زمان تشکیل «ائتلاف شرقی ضدتروریسم» فرارسیده است/ ایران و روسیه باید زبان یک دیگر را بیاموزند/ ضرورت ایجاد اتاق رسانه میان دو کشور
وزرای دفاع ایران (چپ) و روسیه با یکدیگر دیدار می‌کنند

استفاده جنگنده‌ها و بمب‌افکن‌های روس از پایگاه هوایی همدان می‌تواند به عنوان گام اولیه خوبی برای تشکیل این ائتلاف تلقی شود، اما به شرط آن‌که پس از بسته شدن «موقتی» پرونده این عملیات، در موقعیتی دیگر به افتتاح پرونده‌ای قطورتر در این‌باره منجر شود؛ پرونده‌ای که مسلماً توان لازم برای ریشه‌کن کردن معضل تروریسم در منطقه را دارد.

زمان تشکیل «ائتلاف شرقی ضدتروریسم» فرارسیده است/ ایران و روسیه باید زبان یک دیگر را بیاموزند/ ضرورت ایجاد اتاق رسانه میان دو کشورسرویس جهان مشرق در خصوص این هم‌کاری اولاً استراتژیک و دوماً نظامی، سوءتفاهم ایجاد شده در مورد اعلام خبر آن و آینده‌ای که در صورت ادامه این هم‌کاری‌ها، در انتظار منطقه و بلکه جهان است، با «سرگئی کوژمیاکین» تحلیلگر روس مسائل بین‌الملل مصاحبه کرده است. متن کامل این مصاحبه به شرح زیر است.

هواپیماهای روسی در گذشته هم از فرودگاه‌های ایرانی پرواز کرده و کمک‌های بشردوستانه را به مناطقی از سوریه رسانده بودند، اما این پروازها به طور گسترده رسانه‌ای نمی‌شد. چه عاملی موجب شد تا این‌بار وضعیت متفاوت باشد و خبر هم‌کاری اخیر میان ایران و روسیه اتفاقاً در رسانه‌ها بازتاب زیادی پیدا کند؟

موضوع استفاده جنگنده‌های روس از پایگاه هوایی ایران در همدان بسیار پیچیده است. [در نتیجه همین پیچیدگی هم] طی تنها چند روز، دو کشور بیانیه‌هایی در این‌باره صادر کردند که [در ظاهر] کاملاً با یک‌دیگر متناقض بودند. به نظر من، نقش منفی [و تقصیر] به عهده برخی از رسانه‌های جمعی روسیه بود که عجولانه خبر این هم‌کاری استراتژیک نظامی بین مسکو و تهران را اعلام کردند.

در آن زمان، ایران علاقه‌ای به صدور چنین بیانیه‌های قوی [و مخابره چنین پیام‌های بارزی] به جهان نداشت. غرب به دنبال بهانه‌ای می‌گردد تا به تهران فشار بیاورد و به همین دلیل هم رفتار طرف روسی [نسنجیده و] برنامه‌ریزی‌نشده بود. با این وجود، من فکر می‌کنم این اختلافات حل خواهد شد و دو طرف در مورد هم‌کاری‌های نظامی بعدی در سوریه به توافق[های خوبی] خواهند رسید.

با توجه به سوءتفاهمی که در اعلام خبر این هم‌کاری به وجود آمد، به نظر می‌رسد یک نوع «اتاق رسانه» باید برای ائتلاف ایران -روسیه به وجود بیاید. به نظر شما آیا تشکیل چنین دفتری برای رسیدن به درک بیش‌تر میان دو کشور و جلوگیری از تکرار سوءتفاهم ضرورت دارد؟

کاملاً همین‌طور است. اگر ایران و روسیه می‌خواهند برنامه‌های بلندمدت و هم‌کاری‌های مؤثری در آینده داشته باشند، هماهنگی در مورد «سیاست‌های اطلاعاتی» میان دو کشور ضروری است. مسکو و تهران باید یاد بگیرند «به یک زبان مشترک صحبت کنند» [و زبان یک‌دیگر را بیاموزند]. در غیر این صورت، در آینده هم باید منتظر سوءتفاهم‌هایی مانند آن چیزی باشیم که درباره عملیات جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی همدان اتفاق افتاد.

زمان تشکیل «ائتلاف شرقی ضدتروریسم» فرارسیده است/ ایران و روسیه باید زبان یک دیگر را بیاموزند/ ضرورت ایجاد اتاق رسانه میان دو کشور
تصویری از حضور جنگنده‌های روس در پایگاه هوایی همدان که توسط «استراتفور» منتشر شد

به نظر شما تشکیل یک ائتلاف میان تهران و مسکو علیه داعش چه اندازه می‌تواند تأثیرگذار باشد؟

هیچ شکی نیست که چنین ائتلافی بسیار حائض اهمیت است. ایران و روسیه کشورهایی هستند که پیامدهای تروریسم و اسلام‌گرایی افراطی از جمله سلفیگری و وهابیت را از نزدیک لمس کرده‌اند. این دو کشور با مبارزه علیه داعش صرفاً شهروندان سوریه یا عراق را نجات نمی‌دهند، بلکه مردم خودشان را هم از خطر حفظ می‌کنند، چون اگر الآن مقابل داعش مقاومت جدی نشود، همین مردم فردا گرفتار تروریسم خواهند شد.

ما شاهد بودیم که چگونه مخالفانِ به اصطلاح میانه‌رو در سوریه که توسط آمریکا، عربستان سعودی و قطر تأمین مالی و تسلیح می‌شوند، پرچم سیاه داعش را برافراشتند [و به تروریست‌ها پیوستند] و مناطق بزرگی را در خاورمیانه اشغال نمودند. مطمئن باشید اگر این تروریست‌ها با مقاومت ایران و روسیه مواجه نمی‌شدند، بغداد و دمشق را تسخیر می‌کردند و در آن صورت پیامدهای تروریسم برای منطقه واقعاً وحشتناک بود.

آیا زمان آن نرسیده که یک ائتلاف شرقی ضدتروریسم در مقابل ناتو تشکیل شود و بر خلاف امثال ناتو و ائتلاف آمریکایی ضدداعش، «صادقانه و مؤثر» برای ریشه‌کن کردن معضل تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه کار کند؟

به نظر من الآن بهترین زمان برای تشکیل چنین ائتلافی است، چون جنگ خودخوانده آمریکا علیه تروریسم، با اهداف دیگری دنبال می‌شود [و به دنبال نابودی تروریست‌ها نیست]. آن‌ها می‌خواهند [دولت‌های] منطقه و اسلام‌گراهای رادیکالی را کنترل کنند که الآن هم دارند از آن‌ها به عنوان ابزار فشار بر حکومت‌های مستقل از جمله ایران استفاده می‌کنند.

زمان تشکیل «ائتلاف شرقی ضدتروریسم» فرارسیده است/ ایران و روسیه باید زبان یک دیگر را بیاموزند/ ضرورت ایجاد اتاق رسانه میان دو کشور
نقشه‌ای که نشان می‌دهد حمله به مواضع داعش در سوریه از پایگاه‌هایی مانند همدان (سبز) چه اندازه راحت تر و در نتیجه مؤثرتر از حمله از پایگاه‌های روس است

به نظر شما در صورتی که این ائتلاف بخواهد تشکیل شود، کدام کشورها باید عضو آن باشند؟

آن‌چه به منظور [تشکیل ائتلاف برای] مبارزه مؤثر با تروریست‌های داعشی ضرورت دارد انجام شود این است که کشورهایی دست به دست هم بدهند که حقیقتاً به دنبال ریشه‌کن کردن شرارت [تروریست‌ها] هستند نه کشورهایی که می‌خواهند از تروریست‌ها در بازی‌های سیاسی خود بهره ببرند. ائتلاف شرقی ضدتروریسم می‌تواند شامل ایران، روسیه، سوریه، عراق و لبنان باشد. هم‌چنین نباید فراموش کرد که هم‌کاری نزدیک با چین در این زمینه نیز ضروری است، چون این کشور هم از افراط‌گرایی رنج می‌برد؛ افراط‌گرایی در منطقه خودمختار سین‌کیانگ اویغور.

فکر می‌کنید چنین ائتلافی می‌تواند بعد از پیروزی در سوریه، تروریست‌ها را در عراق هم هدف قرار دهد؟

[بله، اما] تنها در صورت موافقت مقامات عراقی؛ که البته من فکر می‌کنم مقامات عراقی به این مسئله تمایل و علاقه داشته باشند. تنها در صورتی که مقامات عراقی [به عملیات ائتلاف در خاکشان] چراغ سبز نشان دهند، ائتلاف شرقی می‌تواند در خاک این کشور به طور مؤثر با تروریست‌ها مبارزه کند. هم‌چنین باید توجه داشت که مقابله با افراط‌گرایی باید یک‌پارچه شود؛ نمی‌توان داعش را در سوریه شکست داد در حالی که [دست روی دست گذاشته‌ایم و تماشا می‌کنیم که چگونه] تروریست‌ها در عراق ریشه می‌دوانند. عکس این هم نباید اتفاق بیفتد.

شما درباره ضرورت مبارزه با تروریسم برای تأمین امنیت مردم صحبت کردید. آیا ائتلاف شرقی نهایتاً می‌تواند در خاورمیانه آن کاری را انجام دهد که قدرت‌های غربی برای تأمین منافع خودشان به قیمت ناامنی منطقه تا کنون از انجام آن امتناع کرده‌اند؟

بدون تردید آمریکا، عربستان و اسرائیل در برابر هرگونه اقدامی توسط نیروهای ائتلاف شرقی در عراق [و کشورهای دیگر] موضع خواهند گرفت. این‌ها در مقطع کنونی در حال اجرای پروژه جداگانه خودشان هستند؛ [استقلال منطقه] کردستان. ضرورت دارد که از تجزیه عراق و سوریه جلوگیری شود، چراکه این اتفاق نتیجه‌ای جز گسترش بی‌ثباتی در کل منطقه نخواهد داشت. و تقویت روابط میان ایران و روسیه است که [می‌تواند و] باید از وقوع این سناریو جلوگیری کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • مغز متفکر ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    از پایگاه اصفهان عمل کنن بهتر نی؟؟؟ از رادارهای ترکیه دور تر هم هستن
  • حسین ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    همکاری رسانه‌‌ای و استفاده از تکنیک نوین در رسانه‌ بسیار مهم و حتی پیش زمینه همکاری نظامی هست ، یادمون باشه کشورهای غربی و صهیونیستها قبل از تمام جنگها با رسانه‌ اون را توجیه کردند و افکار عمومی‌ را همراه کردند ، اونها جنگ‌هاشون ظالمانه بود و جنایت بود ولی‌ ما و حتی روسیه که دشمن در کنار مرز هامون آمده چرا باید برای امر مقدّس دفاع از سرزمین و مردم انقدر ضعیف کار کنیم؟ چرا دروغهای رسانه‌ ‌های خارجی‌ برای خیلی‌‌ها قابل قبولتر از حرفهای راست رسانه‌ ‌های ما هست ؟ این دلیلش ضعف شدید و مدیریت رسانه‌‌ای غیر علمی‌ و منسوخ ما نیست ؟
  • محمد ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    باید هواسمون به این روسها باشه هر لحظه ممکنه زیر پامون رو خالی کنن...
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    چینی ها هم بیان همدان 3 تایی بزنیمشون!
  • ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    ایران و روسیه نمی تونن کاملا در یک ائتلاف با هم ست بشن چون : روسیه در تاریخ ایران کاملا بدسابقس از قیام میرزا کوچک خان بگیرید که سر میرزا در نهایت از تنش جدا شد تا بلایی که سر کشور ما در معاهده هایی مثل گلستان و ترکمنچای آوردن و .... خوب بعد انقلاب هم روسیه باز بارها و بارها در عمل دلال بودنشو نشون داد مثلا در همین اس 300 ، صهیون پیشنهاد تکنولوژی پهبادی داد شد وضعیتی که رقم خورد یا در همین سوریه ، زیر پوشش جنگنده های روسی مقاومت وحشتناک در جنوب حلب پیشروی کرد یکهو روس ها 2 ماه جبهرو به پیشنهاد صلح آمریکایی !!!! متوقف کردن حرامزاده ها از نو بازسازی شدند و فجایعی مثل خان طومان شکل گرفت و خیلی از مناطق مجدد سقوط کرد ، یعنی روس ها انقدر ساده لوحن که نفهمیدن آمریکا قصدش چیه ؟؟؟!!! یعنی روس ها با ماهواره هاشون و نیروی هواییشون نقل و انتقال نیروهای حرامی را ندیدند ؟؟؟!!! بیشتر بنظر می رسه روسیه جبهه مقاومت بجلو می برد تا از غرب امتیاز بگیرد . نظام و دولت ایران به روسیه صد در صد مطمئن و خوش بین نیستند . در طرف مقابل ، شعار انقلابی ما نه شرقی نه غربیه ، یک ائتلاف احتمالا در قدم اول پایگاه مشترک می خواهد که در ایران نشدنیس و البته که درسته ولی می شود اقدامات نشست و برخواست و تجهیز مهمات را حداقل بدون حاشیه انجام داد .
  • ماجد ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    اولا اینکه مرگ بر آمریکا واسرائیل دوما این روس ها به درد رفاقت نمیخورن فقط باید به خدا وملت وامام متکی بود همین
  • ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی
  • ملا ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    حواسمون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس