حیرت روسیه از ناتوانی آمریکا در تکفیک تندروها از میانه‌روها در سوریه صرفاً اظهاراتی دیپلماتیک است چرا که مسکو یقین دارد واشنگتن به دنبال وقت‌کشی برای ایجاد تحول در اوضاع میدانی سوریه است.

 به گزارش مشرق، شکست آمریکا در گزینش مخالفان میانه‌رو مسلح در سوریه ادامه دارد، پیش از این واشنگتن از برنامه آموزش و تربیت هزاران مسلح مخالف دولت سوریه سخن گفت اما نتوانست بیش از شصت تن را آموزش بدهد که این تعداد هم سپس به پنج تن تنزل یافتند.

پس از آن آمریکا برای مدتی به طور جدی از مخالفان میانه رو مسلح حرفی نمی‌زد تا اینکه حوادث اخیر شهر حسکه روی داد و به اعتقاد برخی ناظران، آمریکا کردهای سوریه را گزینه بهتر و مطلوب‌تر برای میانه رو خواندن دانست و به آنها وعده داد که در برابر حملات هوایی روسیه و سوریه از آنها پشتیبانی هوایی کرده و از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.

برخی می‌گویند معلوم نیست آمریکا در گزینش مخالفان میانه‌رو و تمایز آن با تندروها ناکام بوده یا برای وقت کشی تظاهر به این امر می‌کند به معنای دیگر واشنگتن از میانه‌روها سخن گفته و وعده جدایی گروه‌های تندرو از میانه‌روها را می‌دهد اما تاکنون اقدام عملی در این خصوص نکرده است.

در بیش‌تر اوقات آمریکا کسانی را که سلاح خود را به روی دولت سوریه و داعش نشانه می‌گیرند ابزاری برای تحقق اهداف خود می‌بیند و معنایش این است که دولت سوریه و داعش در یک کفه هستند و جبهه النصره هم مرتبط با القاعده با دولت سوریه و داعش جنگ می‌کند، با وجود اینکه النصره یک گروهک القاعده‌ای است و از سوی دیگر جنبش احرار الشام هم که با همه این گروه‌ها جنگ می‌کند.

بنابراین چیزی که مطابق میل آمریکاست درگیری بین گروه‌های تروریستی در سوریه از یک سو و درگیری آنها با دولت سوریه از سوی دیگر است به عبارت دیگر آمریکا با به فرسایش کشیدن قدرت ارتش سوریه و نابودی این کشور تظاهر به تلاش برای رسیدن به راه حل سیاسی می‌کند.

در همین راستا ماریا زاخاروا، سخنگوی رسمی وزارت خارجه روسیه چهارشنبه گذشته گفت: مسئولان برجسته آمریکایی تاکید کردند که واشنگتن تنها دو هفته برای قطع ارتباط عقب نشینی و یا تفکیک مخالفان میانه رو از تروریست‌ها زمان نیاز دارد. واشنگتن در ماه‌های فوریه و مارس سال جاری میلادی به روسیه در این خصوص اطمینان داد اما هنوز نتوانسته مخالفان میانه رو را از تروریست‌ها در سوریه جدا کند و البته مسکو هنوز علت ناتوانی آمریکا در اجرای این مساله را نفهمیده است.

حیرت روسیه از ناتوانی آمریکا در تکفیک تندروها از میانه‌روها در سوریه صرفا اظهاراتی دیپلماتیک است چرا که مسکو یقین دارد که واشنگتن به دنبال وقت کشی برای ایجاد تحولی در اوضاع میدانی سوریه است.

آمریکا قبل از اینکه وعده تفکیک گروه‌های مسلح در سوریه را بدهد جبهه النصره را در فهرست تروریسم جای داده بود اما از این قضیه چشم پوشی کرد و این گروهک را هدف حملات هوایی ائتلاف بین المللی قرار نداد.

آن زمان مخالفانی مثل معاذ الخطیب و میشیل کیلو نیز با تروریستی خواندن جبهه النصره مخالفت کردند  و همین قضیه ثابت می‌کند که چرا آمریکا اقدام به جدا کردن گروه‌های تندرو از میانه‌روها نمی‌کند.

اما دیگر گروه‌های تروریستی مثل احرار الشام، جنبش نور الدین زنکی و جیش الاسلام نیز با وجود اینکه صاحب ایدئولوژی‌های سلفی تندرو هستند به درخواست متحدان حاشیه خلیج فارس نزد آمریکا میانه رو خوانده می‌شوند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس