رئیس اتاق فکر راست گرای اسرائیلی معتقد است داعش در جهت منافع غربی ها حرکت می کند.

به گزارش مشرق، طبق نظرات اتاق فکری که با ناتو و رژیم صهیونیستی همکاری قراردادی دارد، غرب نباید داعش را نابود کند. داعش گروه تروریست افراطی است که در سوریه و عراق مرتکب نسل کشی و پاکسازی قومیتی گروه های اقلیتی شده است.

رئیس این اتاق فکر معتقد است این گروه «می تواند به عنوان ابزار مفیدی برای تحلیل بردن» قدرت ایران، حزب الله، سوریه و روسیه به کار رود.

افرایم انبر در مقاله ای که در تاریخ 2 آگوست سال جاری میلادی منتشر شد نوشت: «ادامه وجود داعش، در جهت منافع راهبردی ماست. نابود کردن داعش، اشتباهی راهبردی است.»

انبر معتقد است آمریکا با همکاری روسیه در نبرد علیه این گروه افراط گرا، دچار اشتباه راهبردی می شود که باعث «قدرت گرفتن محور مسکو-تهران-دمشق خواهد شد» و به طور ضمنی اشاره کرد که اتحاد روسیه-تهران-سوریه در حال تسلط بر خاورمیانه است.

او افزود: «غرب باید داعش را ضعیف تر کند اما نباید آن را نابود کند. تضعیف داعش از نابود کردن آن بهتر است.»

انبر در مقاله خود پیشنهاد داده که جنگ در سوریه طولانی تر شود. این جنگ تا کنون باعث ویرانی کشور، کشته شدن صدها هزار نفر و آواره شدن بیش از نصف جمعیت سوریه شده است.

انبر در پاسخ به این توجیه که شکست دادن داعش باعث باثبات تر شدن خاورمیانه می شود گفت: «ثبات به خودی خود، ارزشی ندارد. ثبات موقعی خوب است که منافع ما را تامین کند. گاهی بی ثباتی و هرج و مرج، باعث تغییرات مثبتی می شوند.»

انبر همچنین مدعی شد دشمن اصلی غرب، داعش نیست؛ بلکه ایران است. او همچنین دولت اوباما را به دامن زدن به مسئله داعش و مشروعیت بخشی به ایران به عنوان «بازیگر منطقه ای» متهم کرد. داعش در سوریه، عراق و مناطق دیگر در حال کشتار و پاکسازی قومیتی شیعیان بوده است.

وی مدعی شد اگر مخالفان بشار اسد، از جمله النصره و انشعابات آن شکست بخورند، در مناطق دیگری فعالیت خواهند کرد که به پاریس و برلین نزدیک تر است. جبهه النصره که شاخه سوریه القاعده است، یکی از قدرت مندترین گروه های کشور سوریه است.

به ادعای انبر، «حزب الله لبنان نیز که مورد حمایت ایران است، به شدت مشغول نبرد با داعش است و منافع غرب را تامین می کند. این که بگذاریم آدم بدها، آدم بدها را بکشند، تفکر پلیدی است اما مفید است و اگر قرار باشد به آدم خوب ها آسیب کمتری بزنند، اخلاقی است.»

مدت کوتاهی پس از انتشار مقاله انبر، دیوید واینبرگ، رئیس روابط عمومی مرکز نیز در مقاله ای مشابه مدعی شد داعش عروسک خیمه شب بازی «احق کارآمدی» است که باید از آن بهره برد.
راهبرد پیشنهادی انبر و واینبرگ در حلقه سیاست خارجی آمریکا و اسرائیل، پدیده جدیدی نیست. این سیاست، یادآور سیاست آمریکا در دوران جنگ سرد است که طی آن افراط گرایان در برابر کمونیست ها و ملی گراهای چپ گرا از طرف آمریکا حمایت می شدند.

در جنگ دهه 1980 افغانستان، سی آی ای و بنیادگرایان آموزش دیده و مسلح، توسط متحدان آمریکا یعنی پاکستان و عربستان سعودی، در جنگ علیه شوروی، مورد پشتیبانی مالی قرار داشتند. این شورشیان مورد حمایت آمریکا، بعدها به القاعده و طالبان تبدیل شدند.

رژیم صهیونیستی هم در دهه 1980 از سیاست مشابهی استفاده کرد. این رژیم از نیروهای راست گرای اسلامی در برابر سازمان آزادیبخش فلسطین که ملی گرا و چپ گرا بود حمایت می کرد.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس