سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه مواضع خود در خصوص سوریه را به کسی دیکته نمی‌کنیم، گفت: فعلا صحبت در خصوص همکاری‌های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه زود است.

 به گزارش مشرق، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در نخستین نشست خبری خود با خبرنگاران که صبح امروز (دوشنبه) برگزار شد،  در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات یکی از نمایندگان عضو کمیسیون قضائی مجلس مبنی بر اینکه طلب ایران از آمریکا ربطی به برجام ندارد و آمریکا باید این طلب را پرداخت کند، اظهار داشت: باید دید منظور کدام طلب است. بعد از انقلاب دعوی مختلفی، هم ما نسبت به آمریکا داشتیم هم آنها نسبت به ما که بعضی از آنها ممکن است پیگیری و در دادگاه لاهه حل و فصل شده باشد و برخی هنوز پرونده‌اش باز باشد و مباحثی هم هنوز به صورت ادعا وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دستگیری برخی از مسئولان به دلیل دو تابعیتی بودن عنوان کرد: هیچ مسئولی تاکنون به این اتهام دستگیر نشده و اگر کسی دستگیر شده به دلایل دیگر بوده است.

* همراهی 80 شرکت اقتصادی با ظریف در سفر به آمریکای لاتین

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص سفر وزیر خارجه کشورمان به آمریکای لاتین گفت: مباحث دیپلماتیک انتها ندارد و روابط دیپلماتیک می‌تواند در زمینه‌های مشترک بین دو کشور روز به روز ارتقا پیدا کند. آمریکای لاتین از مناطقی است که دارای پتانسیل‌های خاص خودش هست. شاید به دلیل فاصله زیاد برخی تصور کنند که قرابت‌های ما با یکدیگر کم است، اما تصور من این است که قرابت‌های ما با یکدیگر زیاد است، هم به دلایل سیاسی و هم به دلایل اقتصادی.

بهرامی ادامه داد: یکی از اهداف دولت و وزارت امور خارجه، دیپلماسی اقتصادی و بسترسازی و زمینه‌سازی برای کار اقتصادی سایر نهادهای دولتی و غیردولتی است. لذا در اولین فرصتی که امکان‌پذیر بود که این راه طولانی را وزیر امور خارجه و هیأت همراه طی بکنند با هماهنگی‌هایی که از پیش تعیین شده بود، با استقبال طرف آمریکایی این سفر آغاز شد.

وی با بیان اینکه بیش از ٨٠ شرکت اقتصادی که عمدتا از بخش خصوصی هستند هیات را همراهی می‌کنند، گفت: این نشان از اشتیاق بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است و امید داریم در این سفر زمینه صادرات غیرنفتی و کمک به تولیدکنندگان داخلی را فراهم کنیم و آمریکای جنوبی هم پتانسیل‌های خوبی برای بهره‌مندی ما دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به همکاری دولت‌های قبلی با برخی از کشورهای آمریکای لاتین تاکید کرد: ما نیز باید این راه را ادامه دهیم و جلوتر برویم.

* فرافکنی عربستان برای سرپوش گذاشتن به مشکلات خود

بهرامی در خصوص ادعاهای مطرح شده در رسانه در خصوص ترور سفیر عربستان در بغداد و اتهامات وارده به ایران تصریح کرد: عربستان در شرایط دشواری قرار دارد و از این حرف‌ها زیاد زده می‌شود. برای ما اینکه عربستان دائما فرافکنی بکند جای تعجب ندارد و سعودی‌ها دنبال یک دشمن فرضی می‌گردند تا به مشکلات خود در منطقه به خصوص در یمن و سوریه سرپوش بگذارند.

* رد خبر بازداشت سفیر ژاپن در تهران

وی برخی اخبار در خصوص بازداشت سفیر ژاپن در تهران را تایید نکرد و افزود: این موضوع یک سو تفاهمی بود که به دلیل نداشتن کارت شناسی سفیر مورد سوال و جواب قرار گرفته و همراه سفیر با وزارت خارجه تماس گرفته و وزارت خارجه به نیروی انتظامی اعلام می‌کند وی سفیر است و از مسئولیت سیاسی برخوردار است.

* روابط ایران و روسیه راهبردی است/توافقنامه‌ای با روسیه نداریم

سخنگوی وزرات امور خارجه درباره استفاده روسیه از پایگاه هوایی نوژه نیز با بیان اینکه روابط ایران و روسیه راهبردی است، تاکید کرد: ما در این مورد توافقنامه‌ای با روسیه نداریم.

بهرامی با بیان اینکه روابط ما در چند سال اخیر با روسیه از توسعه‌ زیادی برخوردار بوده است، ادامه داد: در برخی از حوزه‌ها با روسیه مواضع بسیار نزدیکی داریم از جمله در مبارزه با داعش و تروریسم در منطقه و آنچه که منطقه را ناامن می‌کند، برای ما امنیت مهم است و برای امنیت کشور از هیچ تلاشی کوتاهی نمی‌کنیم که یکی از موارد هم این بود که در همین راستا با روسیه تفاهمی داشتیم که مشترکا بتوانیم اقداماتی را انجام دهیم.

وی افزود: با اطلاع و مجوز قبلی و با درخواست خود روس‌ها قرار شد ما به آنها اجازه بدهیم از منطقه برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه استفاده کنند.

* قول و قرارهایی با ترکیه گذاشته شد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران و ترکیه روابط خوبی را در گذشته داشته‌اند، اظهار داشت: بعد از ماجرای کودتا که ایران اولین کشوری بود که این کودتا را محکوم کرد، با توجه به مسائلی که گریبان‌گیر ما و ترکیه در منطقه است از گذشته رایزنی‌های بسیاری داشتیم و بعد از تحولات ترکیه این رایزنی‌ها تشدید شد و از روز بعد از کودتا براساس قراری که با دوستان ترک خود داشتیم قرار بود سفر وزیر خارجه کشورمان به آنکارا صورت گیرد که خود آنها به دلیل مسائل امنیتی سفر را به تعویق انداختند.

بهرامی با بیان اینکه در سفر ظریف به آنکارا مذاکرات مفصلی صورت گرفت و قول و قرارهایی نیز گذاشته شد، عنوان کرد: ظریف و اردوغان سه ساعت به تنهایی صحبت کردند و مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی در این سفر بحث شد و قرار شد رایزنی‌های فشرده‌ای ادامه یابد که در پی آن هفته گذشته سفر وزیر خارجه ترکیه به ایران را داشتیم.

وی ادامه داد: وزیر خارجه ترکیه با ظریف مذاکره‌ای مفید و سازنده‌ای داشت و قرار ما این است که این رایزنی‌ها و تماس‌ها در سطوح مختلف سیاسی، اقتصادی و پارلمانی ادامه یابد و بتوانیم همکاری‌های خود را تا حد امکان در حوزه دوجانبه و به خصوص مسائل منطقه توسعه دهیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی بار دیگر تاکید کرد که زمان سفر اردوغان به ایران هنوز مشخص نشده و آنچه در رسانه‌ها مطرح شده کذب است و هر زمان تاریخ این سفر مشخص شود اطلاع‌رسانی خواهد شد.

* نگرانی عربستان از وضعیت جدید ایران

بهرامی در خصوص برخی انتقادهای که به عملکرد وزارت خارجه در بحث‌های منطقه‌ای وارد می‌شود، گفت: ما یک کشور چندصدایی هستیم و نظرات مختلفی در خصوص مسائل گوناگون همیشه مطرح بوده و هست و احتمالاً یک دیدگاه هم این است که وزارت خارجه در مسائل منطقه فعال نبوده است که من به این نظر احترام می‌گذارم.

وی با بیان اینکه در مقام دفاع نیستم که بخواهم آن نظر را رد کنم، عنوان کرد: قضاوت در این خصوص با خود شماست.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما بعد از شروع کار دولت جدید با توجه به مشکلات گذشته که اتفاق افتاده بود، فضای بازی را برای همکاری جهانی و روابط دوجانبه پیدا کردیم، در برخی نقاط آن مقدار که ما توقع داشتیم، شاید پیش نرفتیم ولی این ناشی از عدم کارآمدی وزارت خارجه یا دولت نیست و دلایل خاص خودش را دارد.

بهرامی افزود: وقتی توانستیم در مرحله جدید به تفاهمات خوبی نائل شویم و دریچه‌های خوبی به روی سیاست خارجی ما باز شد، برخی از این واقعه به هراس افتادند و نگران شدند و مسیر حرکت خودشان را تغییر دادند.

وی با بیان اینکه یکی از این کشورها عربستان بود، خاطرنشان کرد: عربستان تصور نمی‌کرد ما در صحنه جهانی به جایگاه بهتری برگردیم، لذا با توجه به توان، قدرت و جایگاه ایران به عنوان کشوری با تمدن بالا و پتانسیل‌های مختلف دفاعی، اقتصادی و مردمی، تا حدی نگران شد که شاید موضعیت جدید ایران بتواند برای آنها تهدیدکننده باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: عربستان دست به اقداماتی زد و بخشی از مشکلات ما به لیل کارشکنی‌هایی است که اینگونه کشورها در منطقه به دلیل نگرانی‌ از آینده ایران دارند و من این انتقاد را که ایران در موضوعات منطقه‌ای کم‌کاری داشته را نمی‌پذیرم.

بهرامی تاکید کرد: ایران دست هر کشوری که آماده همکاری باشد را به گرمی می‌فشارد.

*

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما همچنان بر مواضع قبلی مان درباره سوریه باقیمانده ایم، تاکید کرد: همچنان معتقدیم بحران سوریه راه حل نظامی ندارد.

بهرامی در عین حل افزود: ما با ترکیه در گذشته در خصوص سوریه اختلاف نظر داشته ایم و هنوز هم برخی اختلاف ها وجود دارد و توقع نداریم با یک دیدار به تفاهم جدی برسیم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: ما مواضع خود در خصوص سوریه را به کسی دیکته نمی کنیم و کسی هم نمی تواند مواضع خود را به ما دیکته کند و در عین حال نمی توانیم پیس بینی کنیم که ترکیه در آینده مواضع خود را نسبت به سوریه تغییر دهد.

بهرامی تصریح کرد: فعلا صحبت در خصوص همکاری های سه‌جانبه ایران، روسیه و ترکیه هنوز زود است.

وی با اشاره به برخی اخبار مبنی بر برنامه سرکرده منافقین برای سفر به عربستان نیز گفت: عربستان دچار توهم جدی است و با توجه به مشکلاتی که در درون و منطقه دارد، دست به حرکاتی هیجانی می زند که راه به جایی نخواهد برد.

بهرامی با بیان اینکه عربستان به هر کاری برای فشار به ایران دست می زند، افزود: بهتر است آنها به آینده خود بیاندیشند و بدانند که ثبات در منطقه به نفع خود سعودی ها هم خواهد بود.

وی درباره زمان و مکان آینده کمیسیون مشترک پیگیری برجام نیز گفت که هنوز این زمان و مکان مشخص نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سولی در خصوص ماجرای 2 دیپلمات اروپایی در غرب کشور و برخی اخبار درخصوص بازداشت آنها گفت: وزارت خارجه از این ماجرا مطلع بود و طبیعتا دیگر ارگانها هم خبر داشتند اما تخلف خاصی صورت نگرفته و اطلاعیه استانداری (کردستان) هم در این رابطه دقیق نبود.

بهرامی ادامه داد: این 2 دیپلمات توسط استانداری متوقف شده و بعد از ارائه مدارک نیز موضوع حل شد و اصلا دستگیری رخ نداده و تاکنون گزارشی هم از نهادهای امنیتی در این خصوص نداشته ایم.

وی گفت: دیپلمات هایی که در تهران هستند می توانند به هر نقطه ای از ایران سفر کنند آنها به تشریفات وزارت خارجه اطلاع می دهند و ممکن است سفر تفریحی یا به دعوت استان ها باشد

سخنگوی وزارت خارجه افزود: سفر دیپلمات ها به دیگر نقاط کشور منعی ندارد و ما باید امنیت آنها را تامین کنیم ممکن از بلندگوهای مختلف برخی در این خصوص صحبت کرده و خواستار مجازات هایی هم شده باشند اما تا زمانی که ما از نهادهای انتظامی و امنیتی گزارش مستندی دریافت نکنیم اقدامی نمی توانیم انجام دهیم.

بهرامی اضافه کرد: همه ما امروز دوربین در دست داریم و اگر تخلفی صورت گرفته شود حتما برخود خواهیم کرد اما تا جایی که من می دانم سفر توریستی بوده است

وی در بخش دیگری از سخنان خود، درباره وضعیت پیگیری پرونده حادثه منا، گفت: این ماجرای، حادثه ای غم انگیز بود که باید پرونده آن مفتوح بماند.

بهرامی ادامه داد: از ابتدا در وزارت خارجه کمیته ای برای پیگیری این پرونده تشکیل شد که بسیار فعال است و کار را دنبال می کند و اکنون هم در حال بررسی است که چگونه می تواند از طرفیت های بین المللی برای پیگیری این پرونده استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تداوم نا امنی در ترکیه چرا تصمیم گرفته شد که تورهای گردشگری به ترکیه از سرگرفته شود، گفت: به خاطر یکی دو انفجار در یک کشور مرزها را نمی بندند. این اتفاقات در دیگر کشورها مانند فرانسه هم می افتد. ما ممنوعیت دولتی را برداشتیم و اختیار را به آژانس ها دادیم.

بهرامی درخصوص مواضع ایربن دربرابر موضوع یمن نیز تصریح کرد: ایران نقشی در یمن ندارد و ما در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی کنیم، همانطور که به دیگر کشورها هم اجازه دخالت در خصوص مسائل کشورمان را نمی دهیم.

وی درباره روابط ایران و انگلیس هم گفت: سفارت دو کشور در سطح کاردار فعال است و امکان ارتقای روابط به سطح سفیر وجود دارد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    افرین پسرم
  • ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دیوار مرگ را با رفتن روسیه از ایران شاهد خواهید بود. تنهایی در سوریه و عراق و همدان کرمانشاه بجنگید
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    صحنه داخلی ایران خیلی به درد اختلاف و دو دستگی میخوره
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دمت گرم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس