کد خبر 621573
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷

اهالی محل می‌گویند این چشمه‌ها سال‌های سال است که همینطور رها شده و وارد نهر آب می‌شوند؛ می‌گویند چند سال پیش عده‌ای آمدند و آزمایش هم کردند؛ حتی قول دادند که جلوی هدر رفت نفت خام را بگیرند ولی هیچ اتفاقی نیافتاد.

به گزارش مشرق، وارد کوچه‌های شیب‌دار نمره 2 که می‌شوی، با عبور از هر پیچ، بوی نفت خام تندتر می‌شود؛ از بالای تپه هم نگاه کنی، می‌شود رد شیارهای نفتی که از چشمه‌های ته دره غل غل می‌کند را ببینی؛ چشمه‌های نفتی که به گفته‌ اهالی نمره 2، سال‌ها است که از دل زمین می‌جوشد و در خط القعر دره‌ای که گه‌گاه نهر آبی از آن عبور می‌کند، می‌ریزد.
 
نزدیک‌تر که می‌شوی بوی نفت خام آنقدر تند می‌شود که تصور می‌کنی با هر نفس کشیدن، حجم زیادی از نفت و گاز را یکجا قورت می‌دهی؛ نفت خام از حفره‌های ریزی در حاشیه نهر کم آبی غل غل می‌کند و آرام آرام وارد آب می‌شود و رد سیاه و چربش روی آب شناور می‌ماند و با وزش هر نسیم، شکلک‌های سیاه و چرب پیچ و تاب می‌خورند و شکلک‌هایی از موجودات مضحک و گاه ترسناک می‌سازند.
 
چشمه‌های رها شده نفت در مسجد سلیمان +تصاویر

اهالی محل می‌گویند این چشمه‌ها سال‌های سال است که همینطور رها شده و وارد نهر آب می‌شوند؛ می‌گویند چند سال پیش عده‌ای آمدند و آزمایش هم کردند؛ حتی قول دادند که جلوی هدر رفت نفت خام را بگیرند ولی هیچ اتفاقی نیافتاد.
 
فرز، جستی می‌زند و به آن طرف نهر می‌پرد؛ تکه سنگی را بر می‌دارد و محکم داخل چاله‌ای که درست زیر یکی از چشمه‌های نفتی درست شده می‌اندازد؛ حجم زیادی از نفت خام، به بالا پرتاب می‌شود؛ سیاه و به شدت غلیظ؛ غلظت نفت خام در کنار برخی از این چشمه‌ها به اندازه‌ای زیاد است که به قول محلی‌ها تبدیل به قیر شده؛ تکه سنگ دیگری را به دست می‌گیرد و به زور، لایه‌ای از نفت خام غلیظ و قیر مانندی را می‌تراشد و می‌گوید: ببینید؛ این رسوب نفتی است که سال‌ها است از این چشمه‌ها بیرون می‌آید؛ آنقدر غلیظ شده که از قیر هم سفت است.
 
چشمه‌های رها شده نفت در مسجد سلیمان +تصاویر

به نهری که امتداد باریکش تا پایین دره ادامه دارد اشاره می‌کند و می‌گوید: نفت خام وارد آب منطقه شده و خیلی از مشکلات زیست محیطی به وجود آورده؛ اصلاً سرمایه‌ای که هدر می‌رود به کنار، تمام محیط زیست این منطقه به خاطر این چشمه‌های نفتی در خطر است؛ اینجا سطح ذخایر نفتی آنقدر بالا است که نفت خودش می‌جوشد و خارج می‌شود؛ به هر حال اگر این نفت خام، ارزش ندارد، حداقل باید فکری برای حل مشکلات زیست محیطی این منطقه بکنند؛ این نفت ممکن است تمام آب‌های زیرزمینی و محیط زیست ما را آلوده کند ولی انگار نه انگار...
 
خوب که دقت می‌کنیم در هر چند متر رد چشمه‌های نفتی روی سنگ‌های دره باقی مانده و نفت سیاه آرام آرام از دل کوه می‌جوشد و غل‌غل کنان وارد نهر آب می‌شود؛ می‌گویند این مشکل نه فقط در این دره، که در برخی دیگر از مناطق مسجد سلیمان هم وجود دارد؛ حتی تا چند سال پیش نیز در خانه برخی از اهالی مسجد سلیمان، گاز طبیعی از سوراخ‌های زمین بیرون می‌زد و وضعیت خطرناکی را به وجود آورده بود؛ گازی که باعث شد شرکت نفت، زندگی در آن مناطق را ممنوع اعلام کند... مناطقی که هنوز بوی تند گاز از آن‌جا استشمام می‌شود.
 
چشمه‌های رها شده نفت در مسجد سلیمان +تصاویر

موضوع روان‌بودن چشمه‌های نفتی در بخش‌هایی از مسجدسلیمان موضوعی نیست که محدود به سال‌های اخیر باشد بلکه از بیش از 10 سال قبل بعضی از رسانه‌ها نیز به این موضوع پرداخته و درباره خطرات آن هشدار داده‌اند اما تاکنون هیچ گوش شنوایی نه برای کنترل این حجم از نفت که در سال‌های گذشته حتی خروجی یکی از این چشمه‌ها را 5 بشکه در روز اعلام کرده‌اند نیست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 2
    این چشمه نفت ها حاصل مهاجرت نفتهای باقیمانده در مخازن استخراج شده هستند و مقدارشان آنقدر نیست که ارزش اقتصادی برای استخراج داشته باشند.
  • محمدامین ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 3
    فتوشاپه
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    2 0
    از وزارت زنگ زده نفت و سازمان غبارگرفته محیط زیست چه انتظاری دارید؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس