کد خبر 621366
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۰

هفته‌نامه «نیوزویک» آمریکا به بهانه حضور بانوان مسلمان در رقابت‌های ورزشی المپیک با انتشار مقاله‌ای در این رابطه نوشت: پنج واقعیت در مورد حجاب وجود دارد که باید مورد توجه جامعه قرار بگیرد.

به گزارش مشرق به نقل از «نیوزویک، در این گزارش می‌خوانیم: جامعه تمایل دارد زنانی را که حجاب دارند، مورد قضاوت قرار دهد.المپیک ریو ۲۰۱۶ ثابت کرد که این رقابت‌ها نه فقط عرصه‌ای برای دلاوری‌های ورزشی بلکه محلی برای تلنگر زدن به تصورات غلط سنتی در مورد فرهنگ‌هاست.
 
در غرب، بسیاری پوشش سنتی اسلامی به‌ویژه حجاب را نماد سرکوب می‌دانند و اینکه زنان به اجبار مردان مجبور به پوشیدن آن‌ها هستند.
 
اما ماجرا به این سادگی نیست؛ بسیاری از زنان به عنوان نماد دینی، قدرت و یا به‌سادگی به خاطر علاقه شخصی حجاب دارند.
 
اخیراً بازی والیبالیست محجبه ۱۹ ساله مصری، دعاء الغباشی، در مسابقات المپیک مقابل تیم والیبال ساحلی آلمان توجه زیادی را به خود جلب کرد.
 
عزم و رشادتی که الغباشی نشان داد، در تضاد با این فرضیه است که زنان مسلمان منفعل و سرکوب شده هستند.
 
ایکنا به نقل از نیوزویک در ادامه نوشت: امروز زنان مسلمان با پوشیدن حجاب تصورات موجود را به چالش کشیده‌اند. در حقیقت واقعیت‌هایی در مورد پوشش اسلامی وجود دارد که جامعه باید آن را بداند:

۱. حجاب نشان‌دهنده قدرت است

بعضی از زنان حجاب دارند زیرا سنت ملی کشورشان است و در منطقه، شهر یا کشور آنان یک هنجار است. برخی دیگر حجاب دارند زیرا نشان‌دهنده تعهد آنان به پوشش محجوبانه است و دلایل مذهبی دارند.
 
اقلیت کوچکی ممکن است، بگویند که مجبور به پوشیدن حجاب هستند. با این وجود مطالعات نشان می‌دهد که زنان مسلمان به‌عنوان راهی برای نشان دادن خویشتن‌داری و قدرت حجاب می‌پوشند.

۲. زنان مسلمان سرکوب‌شده نیستند

برای بسیاری از بانوان، پوشیدن حجاب در دست گرفتن کنترل فیزیکی و فاصله گرفتن از چالش‌هایی است که سبب به حاشیه رانده شدن زنان می‌شود. در حقیقت برخی بانوان جوان حجاب می‌پوشند تا فضای بیشتری برای مشارکت در فعالیت‌ها پیدا کنند.

۳. حجاب با تروریسم ارتباطی ندارد

از زمان حادثه ۱۱ سپتامبر، تصاویر منفی رسانه‌ها از مسلمانان، در کنار سیاست‌های ضد تروریسم کشورهای غربی، تصویر مسلمانان را مخدوش کرده است. تحقیقات انگلیسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت منجر به ایجاد تمرکز ناعادلانه نظارت‌ها بر مسلمانان در اماکن عمومی به‌ویژه فرودگاه‌ها شده است.
 
برخی از زنان مسلمان به دلیل فشارهای اجتماعی، حجاب را کنار گذاشته اما برعکس برخی دیگر شروع به استفاده از حجاب کرده تا تعهد خود به دینشان را نشان دهند؛ به هر حال حجاب نماد یک عقیده ثابت نیست اما به‌طور قطع نماد تروریسم هم نیست.

۴. حجاب به معنای عمیق کردن شکاف میان غرب و مسلمانان نیست

حجاب شیوه‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلف و نیز روش‌های مختلفی برای پوشیدن دارد. همچنین صنعت مد و پوشاک اسلامی نیز با تمرکز بر زنان جوان در حال گسترش است.
 
از بسیاری ابعاد، حجاب شبیه دیگر آیتم‌های پوشاک است که به شیوه‌های مختلف برای افزایش خرید بازاریابی می‌شوند و این تجارت جهانی مد اسلامی فراتر از مرزهای ملی و منطقه‌ای است و برای به حداکثر رساندن بازار فروش است نه تقویت شکاف میان غرب و مسلمانان.

۵. حجاب چیز ترسناکی نیست

اخیراً گزارشی با موضوع تعصبات ضداسلامی در انگلیس نشان داد که بیش از ۶۰ درصد قربانیان این تعصبات زنان هستند و اکثر آن‌ها هم به خاطر داشتن حجاب، قابل شناسایی بوده‌اند. اکثر مهاجمان نیز مردان هستند که انگیزه آن‌ها تصورات کلیشه‌ای در مورد مسلمانان بوده است. بنابراین به جای اینکه شما از حجاب بترسید، زنان باحجاب باید از دیگران بترسند.
 
زنان مسلمان به دلایل مختلفی حجاب دارند و یک زن محجبه ممکن است یک قهرمان المپیک، یک دانشجوی دکترا، یک مادر و یا همه این‌ها با هم باشد. هر تصوری که جامعه به حجاب ربط می‌دهد درست نیست و به همین دلیل است که ما باید شروع به تغییر دیدگاه خود کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    این نسخه کامل اسلام آمریکایی و حجابی است که غرب کم کم در حال پذیرش آن است. زن مسلمانی که از همه نظر شبیه زن غربی است و در تمام برنامه های غرب شرکت می کند و فقط سرش را با یک تکه پارچه می پوشاند! چرا غرب باید وقت خود را به مبارزه با این تکه پارچه تلف کند؟ شاید امروز ابلهانی باشند که مخالفت حنون آمیز فرانسه با بورکینی را نشانه آن بدانند که این پوشش اسلامی است! در حالی که نمی دانند که اتفافا این مخالفتها نوعی از مهندسی روانی مسلمانان برای دگرگون کردن مفهوم حیا و غیرت است. زنی که تمام حجم اندام بدنش پیدا است و همراه زنان غربی شنا می کند و فقط سرش را پوشانده است! یا مثلا زنی که به دور از همه تعاریف اسلامی حیا به المپیک می رود و جست و خیز می کند و لگد می پراند و همه مسلمانان او را قهرمان تصور می کنند چون یک تکه پارچه روی سرش گذاشته است! با این وضع مسلمین به کجا می روند؟ آیا جز این است که دارند همه هویت اسلامی خود را برای کسب چند مدال و یا پذیرفته شدن در نرم های غربی لیبرالیزه می کنند؟ با این وصف در المپیک های بعدی قطعا شاهد رقص روی یخ زنان مسلمان - البته باز هم با یک تکه پارچه روی سر - و چه بسا کشتی زنان مسلمان خواهیم بود. و قطعا کسانی که الان چنین چیزی را باور نمی کنند خودشان با ولع آن صحنه ها را تماشا خواهند کرد به خواهران مسلمان خود برای نمایش جالب در مقابل چشم میلیونها نامحرم تبریک گفته و افتخار خواهد کرد! و افتخار به چه ؟ به اینکه به خیال خود یکی از نقصهای اسلام را برطرف کرده و توانسته اند نشان دهند زن مسلمان هم می تواند به همان افتخارات دروغین غربی ها دست یابد و در نمایشهایشان شرکت کند! آیا وادادگی و التقاط بدتر از این هم می شود؟ مسلمانان کاملا فراموش کرده اند که کل این برنامه های جهانی جزو پروژه بزرگ ماسونی یکسان سازی فرهنگی جهان و ایجاد حاکمیت متحد ماسونی است. آنها یادشان رفته که چرا ارزش زن در اسلام فقط به پاکدامنی و حیا و دیده نشدن توسط مردان و البته مادری و تربیت انسان است. آری. امروز داعش را درست کردند تا هر مسلمانی جرات کند دم از حیا و غیرت و اجرای شریعت بزند فورا انگ و برچسب داعشی دریافت کند و در جا خرد شود. به خدای کعبه قسم همین مومنان داعشی نامیده شده رستگاران آخرالزمان هستند.
  • ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    واقعا که شما چشمتون رو به روی همه چیز می بندید همین مقدار حجاب باعث میشه خیلی ها بی حجاب نشن، شما واقعا ترجیح می دید دخترانی که دوست دارند شنا کنند بیکینی اسلامی بپوشند یا مثل زن غربی شنا کنند؟ در ضمن اگر یه جستجویی در اینترنت می کردید می دیدید که بیکینی اسلامی مثل مانتو هست و اصلا هم بدن نما نیست. دیدگاه های کسانی مثل شما واقعا باعث تاسف هست. همین مقدار حجاب باعث شده ورزشکاران زن مسلمان با بدن پوشیده به میدان بروند
  • ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    به ناشناس|۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱ شما هم بهتر است چشمتان را ببندیدد چون این لباس عین بی حجابی است و اتفاقا تمسخر حجاب است. کسی که اسلام را قبول دارد باید حجاب را رعایت کند آن طور که اسلام دستور داده است. من واقعا ترجیح می دهم مسلمانان تکلیف خود را مشخص کنند و یا براستی مسلمان باشند و یا اگر قبول نروند بروند درست کافر شوند. اما این حالت شترگاوپلنگی و التقاط درد آور تر از هر نوع کفر است. دختر مسلمان مگر مجبور است برود جلوی نامحرمان شنا کند که حالا برایش لباس شنا طراحی می کنید؟ بگذریم که آن لباسها شرم آور تر از آن است که یک مسلمان بخواهد دنبال دیدن تصاویرش برود! اینها برای شما عادی شده است! اتفاقا درد همین است که شما نمی فهمید اصلا این ورزشهای قهرمانی برای مردهایش هم فضیلتی نیست چه رسد به این زنهای ما بخواهند برای کسب این افتخارات غرب ساخته و دروغین پا روی حیای خود بگذارند. این همان گوساله سامری عصر جدید است. خدای شما شده هر چه غرب به عنوان ارزش معرفی کند. برای همین اسلامتان دارید برای تطبیق با آن آپدیت می کنید.
  • yas ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    آفرین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس