این شائبه که سامانه‌های پدافندی کشور کپی تجهیزات روسی یا چینی است، با رونمایی از باور 373، برطرف شده و ایران در زمره معدود کشورهایی قرار می‌گیرد که طراحی و ساخت سامانه پدافندی مدرن را به صورت بومی اجرا کرده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، بعد از مدتها انتظار بالاخره در روز 31 مرداد ماه و همزمان با روز صنعت دفاعی، سامانه پدافند هوایی باور 373 در مراسمی با حضور رییس جمهور رونمایی شد و در حدود یک دهه طول کشید تا طرحی که با دستور فرمانده معظم کل قوا شروع شده بود به یک محصول قابل اطمینان و افتخار آفرین تبدیل شود.
 
باور 373 از کجا آمد؟
 
امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی در این باره می گوید: در همان ابتدا و زمانی که اولین بحث‌ها مبنی بر تحویل ندادن S300  مطرح شد و نفرات ما هنوز در روسیه دوره می‌دیدند، مقام معظم رهبری به وزارت دفاع دستور دادند که "بروید و خودتان این کار را ملی کنید" و از آن زمان این کار در دستور کار قرار گرفت که طراحی مفهومی آن هم در وزارت دفاع، هم در قرارگاه و هم برخی مراکز علمی و دانشگاهی کشور آغاز شد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) همچنین در خصوص نام سامانه بومی جایگزین S300، گفت: نام این سامانه بومی "باور 373" است که 373 از القاب رسول‌الله(ص) در حروف ابجد بوده و "باور" نیز یعنی ما باور داریم که این کار انجام می‌شود.
 
4 سامانه در مراسم رونمایی
 
در مراسم رونمایی از سامانه باور 373 از 4 جزء این سیستم رونمایی و طبق معمول نیز اطلاعات خاصی برای آن ارائه نشد. یکی از این اجزاء شامل سامانه کنترل و فرماندهی سامانه باور است که در حقیقت همان پست فرماندهی یا به عبارت دیگر قلب سیستم محسوب می شود. کلیه اطلاعات بدست آمده از سامانه های راداری، کنترل و ارسال داده ها، فرمان پرتاب و تقریبا تمامی امور از این بخش کنترل می شود.
 
باور 
واحد کنترل و فرماندهی سامانه باور 373
 
بخش دیگر رادار کنترل آتش معراج 4 است که بر اساس اعلام رسانه ها یک رادار آرایه فازی است. این رادار اطلاعات مربوط به هدف مثل سرعت، ارتفاع و سمت را به سیستم فرماندهی منتقل کرده و شرایط را برای قفل بر روی هدف و اجرای آتش فراهم می کند.
 
باور 
رادار معراج 4
 
باور
در پس زمینه، رادار کوچکتر که احتمالا رادار ردگیری است مشخص می باشد
 
در تصاویر همچنین رادار کوچکتری نیز به نمایش درآمد که به نظر شبیه به رادار ردگیری سامانه باور است و به نظر می رسد همان سامانه ای باشد که قبلا در جریان بازدید علی لاریجانی رییس مجلس از دستاوردهای دفاعی کشورمان تصاویری از آن از طریق رسانه ملی پخش شده بود.
 
باور 
 
این نمونه رادار ردگیری که مختص اهداف با برد متوسط به بالا است، وظیفه ردگیری اهداف هوایی و موشک‌های بالستیک را دارد و در نمایشگاه سال 1393 دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بر روی خودروی جدید ظفر به نمایش در آمده بود.
 
پرتابگرها؛ بخش متفاوت سامانه باور 373
 
اما بخش پرتابگرها در سامانه باور 373 را شاید بتوان متفاوترین و جذاب ترین بخش از این سامانه به شمار آورد. پیش از این و با توجه به این که از باور به عنوان یک «اس 300 ایرانی» یاد می شد بسیار تصور می کردند که احتمالا با پرتابگرهای استوانه ای مثل اس 300 روسی رو به رو شوند اما با انتشار تصاویر باور مسائل بسیار جالبی مشخص شد.
 
باور 
باور 
پرتابگر عمودی سامانه باور 373 - به فاصله از زمین و سوراخ های روی لانچر دقت کنید
 
از نظر ظاهری این پرتابگر بیش از هر چیز دیگر یادآور سامانه پرتاب عمودی مارک 41 نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا است و نشان می دهد متخصصان ایرانی بدون آنکه اصرار و توجه ویژه ای برای استفاده از ساختار و طراحی سامانه اس 300 داشته باشند، به دنبال استفاده از همه تجارب جهانی برای معرفی یک محصول بومی بوده اند.
 
باور 
بارگیری پرتابگرهای عمودی مارک 41 نیروی دریایی آمریکا
 
در این سامانه آمریکایی، سلول های پرتابگر مثل باور در موقعیت عمودی در کنار هم بر روی شناور نصب می شوند. این نوع طراحی به خوبی نشان می دهد که مهندسان ایرانی به سمت الگوی متفاوتی رفته در این بخش رفته و اصولا به دلیل عدم امکان همکاری با آن کشورها در این بخش، ما با یک طرح کاملا بومی رو به رو هستیم و نمی توان کوچکترین ابهامی در استقلال طراحی و اجرای این سامانه داشت.
 
از سوی دیگر زاویه قرارگیری این پرتابگر نشان می دهد که ما با یک سامانه پرتابگر عمودی رو به رو هستیم که خود نشان از رسیدن به یک فناوری مهم در داخل دارد. پرتابگرهای عمودی به لحاظ فضای اشغالی مساحت کمتری را به خود اختصاص داده و می توان در یک فضای ثابت تعداد بیشتری از آنها را نصب کرد.
 
در عین حال اینکه تمامی سامانه های معرفی شده در مراسم روز صنعت دفاعی، متحرک بوده و نشان می دهد موضوع تحرک، یک اصل کاملا اجرایی در طراحی و ساخت سامانه های پدافندی کشورمان است که اکنون در بهترین نمونه آن، اجرایی و عملیاتی شده است.
 
پرتاب عمودی؛ سرد یا گرم ؟ مسئله این است
 
اما در بحث پرتاب عمودی ما با دو بحث متفاوت رو به رو هستیم که به عنوان پرتاب گرم یا پرتاب سرد مطرح هستند. پرتاب گرم، حالتی است که موشک همزمان در درون پرتابگر فعال شده و گازهای ایجاد شده از طریق خروجی های تعبیه شده بایستی از پرتابگر تخلیه شوند. این نوع طراحی نیازمند سطح بالایی از تکنولوژی خصوصا در بخش مواد به منظور تحمل حرارت ایجاد شده است.
 
در گونه پرتاب سرد مثل سامانه موشکی تور ام یک یا اس 300 ، موشک مورد نظر در مرحله اول به وسیله جریان گاز ایجاد شده توسط یک سامانه تولید کننده گاز، از پرتابگر به بیرون پرتاب شده و سپس موتور آن فعال می شود. این نوع پرتابگرها به نسبت نمونه های گرم معمولا سنگین تر و گران قیمت تر هستند.
 
تصاویر منتشر شده از سامانه باور 373 این احتمال را تقویت می کند که باور ایرانی از نوع پرتاب گرم باشد. فاصله بخش انتهایی پرتابگر از سطح زمین و همچنین وجود دو سوراخ در بخش بالایی این پرتابگر ها به احتمال فراوان به جهت خروجی گازهای حاصل از احتراق است.
 
باور 
سامانه تلاش و موشک صیاد 2 - به تفاوت اندازه با باور 373 دقت کنید
 
اما نکته مهم دیگر درباره این پرتابگر این است که در مقایسه با پرتابگرهای سامانه تلاش، ما شاهد افزایش قابل توجه اندازه لانچر هستیم که به صورت کاملا واضح، خبر از استفاده از موشکی با طول بیشتر می دهد که طبیعتا امکان برد و ارتفاع درگیری بیشتری را فراهم می کند.
 
شناورهای جدید نداجا؛ مقصد احتمالی بعدی باور
 
با آن که تا به امروز هیچ صحبت خاصی در این باره نشده است اما از لحاظ فنی و ظاهری می توان از پرتابگر های سری باور با انجام اصلاحاتی در شناورهای سنگین نیروی دریایی ارتش نیز برای قرار دادن انواع موشک های پدافندی و آفندی استفاده کرد، امری که امروزه در بسیاری از نیروهای دریایی پیشرفته جهان مرسوم است.

با این اوصاف، ناوهای نیروی دریایی کشورمان که به انواع موشک ها و اژدرها برای مقابله با اهداف دریایی و زیرسطحی مجهز هستند، با نصب این سامانه مدرن پدافندی، دیگر دغدغه ای برای مقابله با تهدیدات هوایی نیز نداشته و همین موضوع بر قدرت دفاع از مرزها و منافع دریایی کشورمان خواهد افزود.
 
از سوی دیگر، این اتهام و شائبه که پیش از این درباره سامانه های پدافندی کشورمان مطرح و آنرا وابسته یا کپی طرح ها و تجهیزات روسی یا بعضا چینی می دانستند، با این سامانه جدید کاملا برطرف شده و اکنون جمهوری اسلامی ایران در زمره معدود کشورهای جهان قرار می گیرد که طراحی و ساخت یک سامانه پدافندی مدرن در لایه های مختلف را به صورت بومی اجرایی کرده است.
 
شاید با عنایت به همین طرح و انگیزه متخصصان دفاعی کشورمان باشد که بر روی لانچر سامانه باور 373، جمله ای مهم از فرمانده معظم کل قوا درج شده که فرموده اند «من به این پروژه، امید دارم»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 84
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 24
  • ناشناس ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 0
    بسیار مشتاقیم امیر دلاورمان فرزاد اسماعیلی با حضور در شبکه خبر این دستاورد مهم وافتخارآمیز را تشریح کند.زنده باد ایران وزنده بادنیروهای مسلح و قهرمان جمهوری اسلامی ایران
  • محمد ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    یک نکته ای که اینه که آیا کولد لانچ هست یا هات لانچ؟! از ظاهر لانچر انگار هات لانچه
  • محمود ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    ایول. خوشمان آمد موفق باشند انشاالله که بهتر از اینا بسازن اگه ماکت نباشه و کارآیی داشته باشه خیلی خوبه
  • ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 1
    خخخخخخخخخ
  • حسن ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 2
    درود برحزب الله
  • persian gulf ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    دستمریزاد خسته نباشید. درود بر تمامی سرباز های جان بر کف وطن.
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    این تازه شروع کاره این پروژه هنوز جای کار زیادی داره متاسفانه ما ایرانی ها حتما باید در تنگنا قرار بگیریم که دنبال تولید ملی و خلاقیت بریم
  • ۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    13 1
    این هوش و آینده نگریه نخبه های مملکته که فن آوری شرق و غرب را ترکیب می کند بومی تحویل می دهند !!! چرا ؟ اگر روزی روزگاری با روسیه درگیر شویم روس ها از بخش آمریکاییش سر در نمی یارن !!! اگر با آمریکا و ناتو درگیر شویم از بخش روسیش سر در نمی آرن !!!! در کل ملاک اول قدرت یک نیروی نظامی ، بومی بودنشه یعنی هیچ کشوری ندونه سخت افزارهای نظامیش چگونه کار می کنه این یعنی غافلگیری و بازدارندگی . الان ترکیه و عربستان در نگاه اول ارتش های قدرتمندی دارند اما دقیق می شویم می بینیم که مقابله با ارتش عربستان و ترکیه قابل ارزیابیه عربستان که تناژ تناژ فقط سلاح می خره هیچی ترکیه هم مثل زمان پهلویه که همه می گفتن اوووووووف ایران چه خبره ، انقلاب شد مستشاران آمریکایی رفتند مشخص شد ایران تا به حال حتی اجازه نداشته یک کیت ساده جنگنده که در هر سورتی پرواز عوض می شه رو باز کنه درصورتیکه کلا چهار تا سیم پیچه !!!!! به مدد بومی بودن ، آمریکا از مواجهه با ایران ترس داره چون از جنگ افزارهای ایرانی اطلاعات و تحلیل نداره نمی تونه حساب کتاب کنه چقدر خسارت می بینه .
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    3 1
    به این میگن غیرت ایرانی
  • ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    عالی عالی
  • علی ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 3
    این سامانه ای که چند سالی ناتمام مانده بود درست بعد از ورود s300به ایران تکمیل می شه,یکم عجیب نیست؟
  • ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 1
    ای کاش صحبت های سردار دهقان درباره روس ها رو هم منتشر می کردید که چطور به ایران دهن کجی کردند سر قضیه پایگاه نوژه
  • ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 1
    دست خوش
  • ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    الحمدلله افتخار کردم خدا را شکر دستمریزاد. رو هوا همینطوری نمی شه گفت به ایرانی بودنم افتخار میکم باید دلیلی وجود داشته باشد پیشرفت علمی و تکنولوژیک از جمله دلایل است . دم متخصصین گرم
  • ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    نصر من الله و فتح قریب
  • ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 1
    اگه واقعا اینطور است پس چرا از اول اصرار به خرید این سیستم داشتید و براش سر ودست میشکاندید.با پولی که بابت خریداین سیستم از کشور خارج شد میشد همین سامانه را گسترش داد یا اینکه در پروژه های دیگر سرمایه گذاری کرد.
  • حامد ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    4 0
    به نظر من ایران خودرو و سایپا رو بدن دست وزارت دفاع در عرض 10 سال محصولات مشابه هیوندای بسازیم ..... علت پیشرفت و زارت دفاع در مقابل خودروسازان عدم وجود باند بازی، نظارت دقیق، تعهد مدیران و کارکنان، انتصاب بر اساس شایسته سالاری ، برنامه ریزی و تابع ولایت بودنه ...
  • ایرونی ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خدا قوت و دست مریزاد به تمامی تلاشگران عرصه صنعت دفاعی کشور
  • ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    به امید خبرای خوبی از قاهر و تانک کرار
  • مهدي ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ما ايرانيان فقط وفقط اگر خود را باور كنيم خيلي اتفاقات شگرفي براي ملتمان روي ميدهد مانند فرزندي كه بعد هر شكست دوباره تشويق ميشود تا به پيروزي فكر كند و بدين طريق حس اعتماد به نفس در او تقويت ميگردد واگر همش سركوفت بشنود و تو نميتواني انجام بدهي و كار تو نيست بشنود در مرحله اول حس اعتماد به نفس او را از بين ميبريم بايد نسل نو را با حس اعتماد بنفس پرورش داد جهت جهش علمي همراه با صنعت متوليان امور آموزشي والبته خانواده ها
  • رضا ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آفرین صد آفرین به این توانمندی و هوش ( آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند)
  • راستگو ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    خواهشمند است به شعور مردم توهين نكنيد اگر مي‌توانستيد بسازيد چرا از روسيه s300 خرديد؟؟؟؟؟ شما سلاح سبك هم وارد مي‌كنيد حالا بهتر از s300 ساختيد؟؟؟؟؟؟
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دوست عزیز یه چیزی هست به اسم قابلیت اطمینان. سیستم ایرانی هنوز راه داره تا قبلیت اطمینان بالای 95 درصد و باید تا اون وقت هم پوشش داده بشه خلا پدافند برد بالا...ضمن اینکه وقتی شما دانش تولید محصولی مثل باور رو دارید درآوردن دل و روده اس 300 هم براتون راحت تره....خلاصه بگم نمیشه در یک جمله استراتژی دفاعی بخش پدافندی رو فهمید و نقد کرد...
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 1
    چرت نگو سایت مشرق - چرت نگو - حیا کن از مردم فریبی - حیا بی حیا
  • وحید ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 1
    اگه باور ایرانی بهتره پس چرا رفتین اس 300 خریدین ؟؟لطفا توضیح بدین.
  • آریو سوئد ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    سه عامل در پیشرفت ما در زمینه دفاعی نقش اساسی داشته. اول مدیریت مستقیم رهبری بر این مجموعه دوم وجود نیروهای مومن و متخصص در صنعت دفاعی کشور و سوم تحریم است. در دوران جنگ تحمیلی حتی سیم خاردار هم به ما نمی فروختند .
  • ایزا ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    2 0
    خب حالا وقتش رسیده یه خودروی ملی درست و حسابی طراحی کنید!
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    با توجه به بخش الکترونیک این موشک ها(بخصوص ضد فریبشون) نداشتن برنامه ای برای موشک های هوا به هوا خیلی زشته(همپوشانی بسیاری از قسمت ها)......فونیکس یا همون فکور 90 بدلیل جثه بزرگ و عدم مانور پذیریش در قرن 21 کفر مسلم است ......
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    توی متن توضیح داده: پرتاب گرم.
  • سروش ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    منظورت اینه دیگه: یک نکته ای که اینه که آیا پرتابگر سرد هست یا پرتابگر گرم؟! از ظاهر لانچر ها انگار پرتابگر گرمه تصاویر منتشر شده از سامانه باور 373 این احتمال را تقویت می کند که باور ایرانی از نوع پرتاب گرم باشد. سطح سواد شما چقدره؟! به اندازه به کار بردن دوتا لغت خارجی مثلا من متصخص( متخصص) هستم ؟! ( ببخشایید)
  • ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اتکا به نیروی خودی بهترین روش در تمام زمینه هاست . اگر ما به نیرو و دانش داخلی متکی باشیم قدرت های استعماری بیشتر از ما حساب خواهد برد .
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    عزیزم! صنایع دفاعی ما تقریبا انحصاری تر از صنایع خودرویی است. مسلما اگه شما از تجهیزات آمریکایی و روسی استفاده کنی و بعد به سراغ بومی شده بری، متوجه کیفیت و اختلاف میشی.
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دلیل رونماییش در این زمان این بود که بعدا نگن از روی موشک روسیه کپی شدهو
  • ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    تعداد لانچرها خیلی کمه. پتریوت و s300 4 تا موشک دارن. ولی این 2 تا داره. چرا تعدادشونو بیشتر نکردن؟ راحت4 تا میشد.
  • محمد ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    واقعا دمشون گرم....با یکم توجه بیشتر دولت صنایع دفاعی بهترم میشه.... و یچیزی میخواستم به اون بی سوادایی که همش از مملکت و وطن و جوانان زحمتکش صنایع دفاعی ایراد میگیرن و میگن همش گپی یا چینی و ...هست.... آخه مگه سامانه دفاع هوایی بستنی یخی هست که کپی کردنش کار هرکسی باشه....توانایی کپی کردنم اکثر کشورهای توسعه یافته ندارن....
  • سیاوش ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    شاید ب اس 300 نرسه ولی همین که وارد همین عرصه شدیم خیلی خوبه
  • امیز ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    درود بر مهندسان ایرانی جانم فدای ایران
  • سیاوش ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    به نظر من خیلی زود رونمایی کردن مشخصه که نواقص زیادی دارi انشالله خبر های خوبی منتشر بشه متخصصین خدا قوت
  • همدان ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    درود خدا بر ایرانیان با غیرت وبا تمدن این افتخار است
  • حامد در پاسخ به ناشناس ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    پاسخ به ناشناس گلم ! صنایع دفاعی اتفاقاً برعکس نظر شما به نظر من در میدان رزم قابل مقایسه با محصولات کشورهای غربیه ... همانطور که در جبهه داعش و ... امتحان خودشونو پس دادن... این که از نظر کیفیت گاهاً ممکنه بعضی محصولات پایین تر هم باشند درسته و شامل همه نمیشه ... ولی عدم کارایی محصولات، باند بازی، مونتاژ کامل محصولات، عدم بروزرسانی محصولات و ... که در صنعت خودروسازی به وفور دیده می شه در صنایع دفاعی تقریبا وجود نداره
  • ناشناس ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ناشناس جان ، تنوع در سیستم پدافند هوایی یک اصل مهمه، در ضمن هیچ گاه کشور نباید خالی از پدافند هوایی برد بلند باشه، باور 373 تازه ساخته شده ، بعد یک مدت طول می کشه تا تست نهایی بشه و عملیاتی بشه، در ضمن بحث تولید انبوه اون هم هست که به هر حال یک مدت زمانی را به خودش اختصاص می ده، ولی اس 300 در حال حاضر عملیاتیه و به اندازه مورد نیاز کشور هم سفارش داده شده و در اختیار پدافند هوایی کشور قرار گرفته است. در عین حال جای خوشحالی دارد که کشورمان به فناوری پیشرفته در طراحی و ساخت سامانه های پدافند هوایی برد بلند دست یافته است ، اونم از نوع پرتاب گرم، در حالی که در گزارش اشاره شده که سامانه اس 300 از نوع پرتاب سرد است، حالا به نظر شما اشکالی داره که ما هم سامانه پدافندی از نوع پرتاب سرد داشته باشیم(اس 300) و هم سامانه پدافندی از نوع پرتاب گرم (باور373) ؟
  • رسول ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    دردو بلای شما بخوره تو سر همه لس آنجلسی ها .
  • ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    با حلوا حلوا کردن دهن شیرین نمیشه! از رزمندگان مدافع حرم بپرسید که چقدر از تسلیحات ایرانی استفاده میشود؟ مسلسل ها مون کار نمیکنه خدا عاقبت موشک ها رو بخیر کنه البته خود کفایی خوبه و لازمه ولی با اینها نمیشه جلوی هواپیما های مدرن عربستان و اسراییل را گرفت
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جناب راستگو اگر کامل متن را می خوندی ، جواب سوالت را داده بود، باور 373 از نوع پرتاب گرم است واس 300 از نوع پرتاب سرد ، پس با هم متفاوته، در ضمن در گزارشم نگفته بود کدام بهتره، چون این دو سامانه متفاوت هستند و هر کدام کارایی خاص خودشونو دارند ،در ضمن ایجاد تنوع در سیستم پدافند هوایی یک اصل مهم در امنیت هوایی هر کشور محسوب می شود، در زمینه واردات اسلحه سبک هم ما درسته که خودمان می سازیم ، ولی بحث تولید انبوه هم مطرحه ، خیلی از کشورهای دنیا خودشون سلاح سبک می سازند ولی سلاح سبک هم وارد می کنند، مثل آمریکا که از سوئیس یا آلمان هم سلاح سبک وارد می کنه یا چین که خودش سلاح سبک می سازه ولی از روسیه هم وارد می کنه یا هند که روسیه سلاح سبک وارد می کنه در حالی که صنایع دفاعی بومی پیشرفته ای دارد، پس دلیلی که آوردی قابل قبول نیست ، چون این یک روال طبیعی در دنیاست.
  • ناشناس ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    وحیدجان در متن توضیح داده شده که وقتی شروع به ساخت باور373 کردیم که روسیه ، صدور سامانه اس 300 را به ایران ممنوع کرده بود، در ضمن باور 373 از نوع پرتاب گرم است و اس 300 پرتاب سرد، پس دو سامانه متفاوت هستند، به نظر شما اشکالی داره که ما هم سامانه از نوع پرتاب گرم داشته باشیم وهم سامانه از نوع پرتاب سرد؟
  • ناشناس ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ناشناس چرت را تو می گی که هیچ دلیلی برای حرفات نداری، نه این گزارش جامع و فنی که خیلی خوب به جزییات اشاره کرده، فکر کنم از این که سامانه باور 373 به ثمر رسیده ، حسابی داری می سوزی و آتش گرفتی ، چاره تو فقط یک لیوان آب سرده.
  • ناشناس ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    محمد جان ، با این گزارش دقیق و فنی ثابت شد که ادعای کپی کردن هم ادعای گزافی بیش نیست ، هر چند به قول تو کپی کردن هم عرضه می خواد که خیلی کشورها توانشو ندارند.
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    انشاءالله تعداد لانچرهاشو اضافه می کنند، وقتی تا این مرحله رسیدند ، قطعاً اضافه کردن لانچر براشون کاری نداره.
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    ما که آشنایی داریم از این عبارت های شما خندمون گرفت، "عدم وجود باند بازی، نظارت دقیق، تعهد مدیران و کارکنان، انتصاب بر اساس شایسته سالاری ، برنامه ریزی" اتفاقا هیچ کدوم اینها نیست!
  • ناشناس ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ناشناس11:16 با چی آشنایی داری؟ از چی خندت می گیره؟ موفقیت های وزارت دفاع در بومی سازی بر هیچ کس پوشیده نیست و حتی دشمنان این کشور هم به آن اذعان کرده اند، اگر به قول خودت هیچ کدوم اینها نیست پس چیه اگه راست میگی؟!!!!! قطعاً یک تفاوتی بین صنایع موفق و افتخارآفرین دفاع و صنایعی مثل خودروسازی هست.
  • کوروش بزرگ ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    درجنگ مشخص میشود که این سامانه ضدموشکی چندمردحلاج است.
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اینم ممکنه 3-4 تایی باشه
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آواکس هم میتونید بسازید . فقط ی تعدادی ایلیوشین96 بخرید که روش نصب شه
  • آریایی مسلمان ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    از این سامانه های باور و تلاش ببرید در سوریه , پشت مرزهای اسرائیل نصب کنید. در سوریه پایگاه نظامی پدافندی بزنید.
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جناب راستگو!!!!! چه ربطی داره؟ چین خودش سلاح سبک می سازه ولی سلاح سبک هم از روسیه وارد می کنه، یا خود آمریکا که خودش سلاح سبک می سازه ولی از سوئیس و آلمان هم وارد می کنه یا هندکه صنایع نظامی ومی پیشرفته ای داره ولی سلاح سبک وارد می کنه، در ضمن وقتی ایران شروع کرد به ساختن باور373 کردکه روسیه صدور اس 300 را به ایران ممنوع کرده بود، بارها توضیح داده شده ، ظاهراً شما نشنیدی!!!!در ضمن طبق گزارش باور 373 از نوع پرتاب گرم است و اس 300 از نوع پرتاب سرد ، پس با هم متفاوتند وچه بهتر که ایران هر دو نوع سامانه را داشته باشه ، چون هر کدام کارایی خاص خودشو داره، وسامانه پدافندی از نوع پرتاب گرم تکنولوژی بالاتری نسبت به پرتاب سرد داره، چون در بدنه لانچر پرتاب از آلیاژهای پیشرفته ای استفاده میشه که تحمل حرارت ناشی از احتراق موشک درون لانچر را داشته باشه.
  • ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    بسیار خوشحال شدم
  • ناشناس ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    جناب ناشناس شما نمی خواد نگران باشی، الان در عراق از تجهیزات ضدزره ایرانی مثل موشک دهلاویه دارند استفاده می کنند، وتصویرشم در همین مشرق نیوز منتشر شد و بارها مقامات عراقی به خاطر صدور تسلیحات ایرانی تشکر کردند، قابلیت موشک های ایرانی هم که در جنگ غزه به اثبا رسید، موشک هایی مثل فجر3 و فجر 5 ، اینم که گفتی با اینا نمیشه جلوی اسراییل وعربستان را گرفت!!!!! دیگه از اون حرفا بود، قدرت بازدارندگی موشکی ایران و قدرت پدافند هوایی ایران که پهباد فوق پیشرفته آرکیو 170 را شناسایی می کنه و اونو وادار به فرود می کنه، بر همگان ثابت شده، پس الکی جو منفی نده، اون حرفی هم که در مورد مسلسل گفتی ، خودتم می دونی که دروغه ، پس تکرارش نکن.
  • ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ترکیه رو با سعودی مقایسه میکنی ؟ ارتش ترکیه توانمندی انسانی قابل توجهی داره. در ضمن یکی از 5 کشور دارنده خط تولید اف -16 با لیسانس خوشه !
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    باز هم جو گیری ! همین کشوری که هیچ غلطی نمیتونه بکنه هیچ سلاحی رو مشابه ایران نمیسازه ولی همین مقاله اذعان کرده باور به سامانه های موشکی نیروی دریایی امریکا شبیهه . خیلی سلاح های دیگر ایرانی همین شباهت ها رو دارند.
  • مغز متفکر قلابی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    یه آواکس بخرید این لا نچرا رو روش نصب کنید عجب چیزی میشه.
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اینقدر دشمانان رو دست کم نگیرید برید تاریخ ایران رو بخونید که هر وقت ایرانی ها دشمنو ضعیف حساب میکردن شکست خوردن . در ضمن ترکیه و عربستان رو باهم مقایسه نکن ترکیه خط تولید اف16 بلوک50 رو داره و هر ماه تو رزمایش ها ناتو هست و صنایع نظامی پیشرفته داره وتولید میکنه تولیداتش استاندارد ناتو و غرب هست. میخوای مطمئن بشی راجب صنایع نظامیشون سرچ کن تو نت
  • حسین ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    امیراسماعیلی ساده نیس که بیاد کنار باور عکسی بندازه و بره اون موقعی میاد که با شلیک و اصابت موشک پدافند به هدف بصورت میدانی اثبات کنه و این میشه رونمائی واقعی نه اینکه با عجله بخاطر اینکه خبری در روز صنعت دفاعی کشور تهیه بشه بیان و رونمائی موقتی کنن . چون سال بعد یحتمل نرسن .
  • ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    شعا ر ها رو کنار بزارید امریکا قدرت اول اقتصاد دنیاست و بزرگترین ارتش دنیا و بانک ها و موسسات رو داره همینطور تو المپیک همیشه اوله.
  • ناشناس ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    موشک های ایرانی که در جنگ 33 روزه و جنگ غزه ، توانمندیشون به اثبات رسید، در ضمن تمام این سامانه ها کاملاً تست میشه، نیروهای مسلح ایران هم تجربه هشت سال دفاع مقدس را دارند، یعنی با شرایط واقعی جنگی کاملاً آشنا هستند.
  • ناشناس ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    1 0
    ناشناس 13:35 خوب شباهت داشته باشه، که چی؟ خیلی از سامانه های نظامی دنیا از نظر ظاهری با هم شباهت هایی داره، آقا رضا از توانمندی کشورش خوشحاله، این اسمش جوگیریه؟!!!! اتفاقاً خیلی دیگه از سلاح های ایرانی هم هستند که ممکنه چنین شباهت هایی نداشته باشند، در ضمن لانچرها یا استوانه ای است یا مکعبی ، نکنه شما انتظار داشتی ایران لانچر مثلثی!!!!! بسازه تا شباهتی به سامانه دیگری نداشته باشه؟!!!!!! جناب ناشناس15:07 اگه آمریکا قدرت داره چی به تو می رسه که تبلیغ آمریکا را می کنی؟ تو برای کشورت چکار کردی؟ تنها هنرت تبلیغ مجانی برای آمریکا و خودباختگی جلوی این کشوره؟!!! در ضمن شعار وقتی است که فقط حرف بزنیم و حرفمون منجر به عمل نشه ،در حالی که ما شاهددستاوردهای عظیمی از فرزندان این کشور هستیم.
  • ناشناس ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ناشناس 13:33 و 15:02 منظور از زدن مثال در مورد ترکیه ، نادیده گرفتن توانمندی اون کشور نبود ، منظور این بود که چون تکنولوژی مورد استفاده این کشور آمریکاییه ، آمریکا تمام اطلاعات مربوط به سلاح های مورد استفاده ارتش ترکیه را داره، وچیز پنهانی در مورد این ارتش این کشور براش وجود نداره، ولی قابلیت های نظامی ایران یک ابهام بسیار بزرگ برای آمریکاست که خودشون هم بارها به اون اذعان کردند، حتی سیستم هایی که قبل از انقلاب به ایران فروختند، به قول خودشون این قدر تغییر کرده که تبدیل به یک محصول جدید شده، درسته ترکیه هم سلاحاشو نوسازی می کنه ولی همه اینها با هدایت و هماهنگی آمریکاست وهیچ چیز مخفی و ابهام آمیزی برای آمریکا وجود نداره.
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ممکنه زیر سامانه یا دل و روده s300 های قدیمی روسیه رو خریده باشند یا تکنولوژی گلوگاهی، به هر صورت اعترافی نخواهند کرد. امیدواریم به خدا که کاملاً بومی باشه یا بشه إن شاء الله...
  • ناشناس ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    ناشناس 17:19 این چه حرفیه که میزنی برادر من، اس 300 از نوع پرتاب سرده ولی باور373 از نوع پرتاب گرم، حتی از نظر شکل ظاهری هم با هم فرق دارند، در ضمن قبل از اینکه اس 300 به ایران برسه ، باور 373 مدتها در حال ساخت بود،اگر این طور که تو میگی که سامانه قدیمی اش 300 را قبلاً گرفته بودند، بازم همه دنیا می فهمیدند چون این طور چیزها در عصر ارتباطات مخفی نمی مونه وخودتم می دونی .
  • حسن ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 1
    زنده باد فرزندان ایران. زنده باد برادران متخصصمون. بعضی اشخاص که نظر میدن طوری صحبت میکنن که انگار این کارا هیچ ارزشی نداره.این توانمندی اصلا به چشمشون نمیاد!!؟؟نظر تخصصی هم میدن!! معذرت میخوام ولی ما واسه زدن حرف مفت همیشه اماده ایم ولی اسم عمل که میاد نفسمون میره. زنده باد هرکس که باعث پیشرفت این کشور میشه و کاری میکنه .خدا حفظت کنه برادر من
  • جمشید ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    نمیشه یه دستاوردی هم در زمینه سفره مردم داشته باشید؟
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    نه نمیشه چون خود شما مردم در حال خرید کالاهای قاچاق هستید که تولید داخلی رو نه منهدم بلکه با خاک یکسان کرده
  • ۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    تسلیحات داخلی خوب کار نکنه میشه درستش کرد ولی خارجی چی؟ میشه بهترش کرد؟ میشه وقتی فروشنده نیست خرید؟ نه
  • ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    شما شعورداشتی می دیدی کاملا لانچرش و رادارش با اس300 فرق می کنه برو داخل همان سایت های آشغال غربی
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    خودروسازی ایران مونتاز سازی هست کی گفته خودرو سازی داریم!!
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    یک ساله تست گرم میشه در عرض دو ماه نمیشه حتی رنگ کرد
  • سهراب1349 ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    به نظرمن اگرهمین باور373برروی ناوهای جنگی نیروی دریایی سواربشه مانندرزمناوهای روسی کلاس کی روف ازقدرت بسیاربالایی برخوردارمیشه تصورکنیدیک ناوبزرگ جنگی باداشتن تمامی انواع موشکها به یکی ازامن ترین مکان های رزمی بدل میشه
  • صفرپور ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    اواخر جنگ دیدیم توانمندی پدافند ساخت داخل را.که درپنجاه هزارپایی اولین جنگنده پیشرفته دشمن راشکار کرد.وکارشناسان نظامی دنیا رابهت زده کرد...
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    فک کنم یه شبه کپیش کردن رفت پی کارش خخخخخ
  • شناس ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    کلا وقتی منحرفین در بحث و استدلال کم میارن از سر حقد وکینه زبان به یاوه گوئی باز میکنن . این جزو خصلتاشونه وعوض هم نمیشن.موتوا بغیضکم
  • حسین ۰۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    به فینیکس توهین نکن که الانشم بهترینه با برد200 ک م ایرانیش. کدوم موشکو سراغ داری با یه شلیک 4 تا میگ عراقو متلاشی کرده باشه.
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    حضرات خوش خيال چين و هند مثل شما شعار نو خالي نمي دهند صنايع نظامي آنان با كارشناسان روسي ارتباط دارند . شما ادعا مي‌كنيد همه چيز را خوتان مي‌سازيد اگر سربازي رفته باشيد كيفيت نازل سلاح هاي ايراني را تجربه مي‌كرديد خيل مواقع ار پي جي ايراني منفجر نمي‌شود. از خواب خوش بيدار شويد نيروي هوايي شما تعطيل است. شعار ندهيد.
  • حسین ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۴
    0 0
    اون کار با ترکیب نیروی هوائی و پدافند بود. هاگ+اف14=سرنگونی میگ29 بدبخت عراق.
  • کریم ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۷
    0 0
    ابزار پدافند را ساده تر هم میشودساخت.بایک خرج پوکه با دو یاسه سر جنگی هدایت شونده مثال تانزدیک هدف رفته وازانجاجدا شده هدف را مورد اصابت قرار میدهد
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    0 0
    درود بر متخصصان مومن ایرانی/ انشاءالله بزودی شاهد آزمایش موشک تاد ایرانی باشیم، این موشک ضد موشک برای موشکهای خارج از جو زمین عمل می کند/ موفق باشید/ منتظریم ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس