کد خبر 62082
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۶

زنوزق یکی از باسوادترین روستاهای کشور است، تعداد افراد دارای لیسانس و فوق لیسانس در روستا زیاد است و هر سال بر این تعداد افزوده می شود؛ کافی است با یکی از اهالی هم کلام شوید تا اطلاعات جالبی در این مورد بگیرید.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، زنوزق نام روستایی است که به عنوان بزرگترین روستای پلکانی ایران با منظره ای بسیار زیبا و مرمانی میهمان نواز در شمال غربی آذربایجان شرقی قرار گرفته است. 

 سفر تا دل باغهای زردآلو
 
بعد از رسیدن به شهر تبریز و ادامه مسیر تا شهر مرند، در میان باغات پربار و رنگارنگ، روستایی خودنمایی می کند که عنوان بزرگترین روستای پلکانی ایران را داراست؛ روستای زنوزق.
 

زنوزق در کوهپایه‌های کوه قلعه قرار دارد و به همین خاطر از اصول معماری پلکانی ایران هم استفاده کرده؛ اتفاقا به همین دلیل هم به زنوزق یا "زنوز داغ" مشهور شده، یعنی زنوز کوهستانی و به مرور و در گویش عامیانه به زنوزاغ و زنوزق تبدیل شده است.

این منطقه به دلیل شکل کوهستانی منحصر به فردش، دهها چشمه جوشان دارد، چشمه هایی که بیشتر آنها در باغات می جوشند و موجب استمرار سرسبزی می شوند.

اواخر بهار و تابستان فرصت خوبی برای دیدن حاشیه های روستاست؛ آبشار دامجی قیه یکی از جاذبه های دیدنی زنوزق به شمار می رود؛ برای رسیدن به این آبشار از حاشیه روستا باید  سه کیلومتر در مسیر جاده "کوه کمر" پیش بروید، اطمینان داشته باشید از دیدن این مسیر خسته نخواهید شد، به خصوص در این فصل که باغات حاشیه جاده را سیب های رنگین و زردآلو و گردو پوشانده و منظره زیبایی را به وجود آورده است.
 

امتداد این جاده به ییلاق "ماهار" می رسد، دشت وسیع و سرسبزی که اهالی از سبزیجات تازه و مفید آن بهره می گیرند.

به گزارش مهر، اگر طالب دیدن یک سد پر آب هستید، می توانید این جاده را تا تندیس "فهمیده" طی کنید، بعد به سمت راست بپیچید، چند دقیقه بعد سد زنوز را خواهید دید که حاشیه ای سرسبز و دیدگاهی زیبا دارد.

هرچه باشد اینجا روستایی است که آثاری از دوره ایلخانی و صفوی دارد و بسیاری معتقدند قدمت روستا خیلی بیشتر از اینهاست؛ حتی برخی با استناد به نقوش برخی سنگ قبرها، قدمت سکونت در زنوزق را تا دوره میتراییسم عقب می برند.

در مدت حضور در زنوزق، یادتان نرود که چهار محله ی اصلی روستا را ببینید تا با نحوه زندگی مردم بیشتر آشنا شوید؛ محله‌های بدیر، آقا بابا، سیدی و کوده‌لر حاصل تقسیم‌بندی هایی است که این خانه های پلکانی را در دل خود جای داده است.
 
کوده لر محله جدید روستا و مسیر سد است و باقی محله ها بخش های تاریخی روستا را تشکیل می دهند.

در این گشت و گذار، چیزی که بیش از همه توجه و تعجب شما را برخواهد انگیخت، سنگفرش مرتب روستا و در و پنجره هایی است که با رنگهای آبی و سبز و قرمز رنگ آمیزی شده اند.

البته این به جز حیرت شماست وقتی در مورد سطح تحصیلات مردم روستا مطلع شوید؛ زنوزق یکی از باسوادترین روستاهای کشور است، تعداد افراد دارای لیسانس و فوق لیسانس در روستا زیاد است و هر سال بر این تعداد افزوده می شود؛ کافی است با یکی از اهالی هم کلام شوید تا اطلاعات جالبی در این مورد بگیرید.

خانم مسنی که من در روستا دیدم که پیراهن بلند گلدار و دامن چین دار پوشیده بود و آن را با جلیقه مونجوق دوزی شده زیبایی زینت داده بود، نان تازه در دست داشت و بسیار خوش صحبت بود. می گفت دو هفته قبل از دیدار پسرش برگشته که ساکن آلمان است. سالهاست می رود و بر می گردد، اما زندگی در زنوزق را با هیچ جای دنیا عوض نمی کند!
 

اهالی می گویند در سی سال اخیر بیش از 500 نفر از اهالی روستا، پس از اتمام تحصیلات خود شغل معلمی را انتخاب کرده اند و تدریس از مشاغل مورد علاقه و پر رونق زنوزق است.

پشت بام های خوشمزه

زنوزق، روستای پلکانی زیبایی است. مثل تمام روستاهای پلکانی، پشت بام خانه پایین دست، حیاط خانه بالا دست است و اینگونه زندگی آرام و مسالمت آمیزی میان مردم جریان دارد.

روی بیشتر پشت بام ها می توانید طبق های بزرگ چوبی را ببینید که رویشان برگه زردآلو با سلیقه زیادی چیده شده است؛ اما این طبق ها هم قصه های جالبی دارند ... در فصل تابستان و بعد از رسیده شدن کامل زردآلوها، فصل خشک کردن میوه ها و درست کردن "برگه" فرا می رسد.
 

برای این کار، زردآلوهای رسیده و مناسب این کار را جدا کرده، می شویند، هسته آن را جدا می کنند و آنها را روی سینی چوبی باز می کنند.

حالا نوبت آماده کردن کوره است. به جز سوخت و هیزم، مقداری گوگرد در کوره ریخته می شود و وقتی کوره به دمای مناسب رسید، طبق های زردآلو در آن قرار می گیرد. این طبق ها باید بین هشت تا 10 ساعت در کوره بمانند، اما تا اتمام کار تقریبا سه روز باقی مانده است.

در این سه روز، طبق ها روی پشت بام خانه ها و زیر آفتاب تابستانی چیده می شوند تا آب اضافی آنها تبخیر شده و کاملا خشک شود.

این سه روز تنها فرصت دیدار از منظره چیده شدن طبق ها نیست، چون در تمام طول تابستان باغات میوه دارند و این فرآیند به مرور و در طول این فصل انجام می گیرد.

زنوزق چشم اندازهای زیبایی هم دارد؛ باغهایی که در هر کران چشم شما را می نوازد، درختان سیب و گردو و بادام و زردآلو و امثال آن زیادند. به همین دلیل این روستا در هر فصلی، دیدنی خاصی دارد، از زمان شکوفه دادن این درختان که همه جا رنگین می شود گرفته، تا رسیدن میوه ها و پاییز باشکوه این درختان و حتی زمستان سپید و بسیار سرد روستا، هرکدام زیبایی خاص خود را دارند.

دستانی پر از زردآلو

سوغاتی های زنوزقی بیشتر از جنس طبیعتند، انواع میوه و خشکبار برای خریدن قابل دسترسی هستند؛ زردآلو، قیصی، برگه زردآلو، لواشک، گردو و میوه های سردرختی روستا طعم بی نظیری دارند. برای تهیه این میوه ها باید از یکی از اهالی روستا بخواهید تا برایتان از این اقلام بیاورد و چون تمام اهالی باغدار هستند، هیچ کس به شما نه نمی گوید.

سبزی های کوهی مانند شنگ که در آش محلی ریخته می شود، غازیاقی که کوکو و خورش خوشمزه ای دارد و سیر وحشی هم خالی از لطف نیستند.
 

هم سیاحت، هم زیارت

در رفت و بازگشت به این روستای زیبا، می توانید از دیدنی های موجود در مسیر هم لذت ببرید.

اولین این دیدنی ها شهر زنوز است، شهری آرام و دارای معادن خاک سفید و تولید بالای ظروف چینی مرغوب.

در ادامه مسیر شهر مرند و اطراف آن با بناها و دیدنی هایی مانند مسجد جامع مرند یا کلیسای سهرل به استقبالتان می آید و دیدن تپه های رنگین و دشت های گل زرد، کوههای ماهار و آغداش و ییلاق منطقه خالی از لطف نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ن . ب ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    1 0
    انصافاً طبیعت زیبا و جاهای قشنگ و دیدنیهای بسیاری دارد. پیشنهاد میشود یه سری به آنجا بزنید، ارزشش را دارد.
  • عادل جفائی ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    1 0
    با سلام من یکی از بینندگان سایت شما هستم و خودم هم اهل این روستای با فرهنگ و خوش آب و هوا هستم ولی این روستا با این قدمت و مناظر به علت معرفی نشدن گمنام مانده باتشکر از زحمات شما سروران گرامی
  • العبد ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    1 0
    ياشاسين آذربايجان... آذربايجان اوياغدي انقلابا داياغدي ... بنده نيز اهل آذربايجان حوالي بستان آباد - قره چمن مي باشم حدود 30 سال است كه ساكن كرج هستم و هرسال تابستان براي تفريح به آذربايجان مي روم نمي دانم چطور طبيعت مناظر زيبابي آنجا را توصيف كنم فقط اين را مي توانم بگويم كه حيف ... حيف از آن مناطق كه طي سالهاي گذشته اغلب مردم روستاي آذربايجان بدليل كمبود امكانات و عدم وجود درآمد مناسب كشاورزي ودامداري مجبور به مهاجرت به تبريز و تهران نمودند . اكر مي خواهيد خيلي خوب از حال وهواي آذربايجان وروستاهاي آنجا مطلع شود كتاب شعر شهريار حيدر بابا يه سلام را بخوانيد ... يادش بخير
  • محسن بسیجی از مالزی ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۴
    0 0
    دم دولت گرم که تا اونجا اینترنت کشیده خدا همه رو موفق بداره
  • عبداللهی ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۵
    0 0
    بهشت های گمشده درایران تمام نداره.حقیقتا باید قدر زندگی دراین کشور بویژه بااین تنوع اقلیمی واین حکومت ولایی رابدانیم.خداهرچه نعمت بوده به قوم عجم داده.الحمدلله رب العالمین علی کل حال.خلایق هرچه لایق.
  • علي اصلاني اهل درق از توابع زنوزق ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    0 0
    ولي من متاسفم كه اين منطقه معروف دامجي قيه متعلق به روستاي درق ميباشد نه زنوزق در صورت امكان تصحيح فرماييد
  • نجف پروری ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۸
    0 0
    با سلام و سپاس فراوان برای شما آبشار دامجی قیه متلعق به روستای درق است نه زنوزق لطفا تصحیح بفرمایید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس