بی‌بی‌سی فارسی در سالگرد کودتای 28 مرداد که با محوریت این رسانه اجرا شد، به بهانه همکاری مشترک نظامی ایران و روسیه در پایگاه نوژه همدان، دلواپس از دست رفتن تمامیت ارضی ایران شده است.

سرویس جنگ نرم مشرق- جنجال و بحث رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین به‌ویژه بی‌بی‌سی فارسی در رابطه با انتشار خبر میزبانی پایگاه هوایی نوژه همدان از چند جنگنده و بمب افکن روسی جهت عملیات مشترک ایران و روسیه علیه تروریست‌ها در سوریه، بار دیگر نشان داد که شاید این رسانه‌ها نتوانند به مردم بگویند که چگونه فکر کنند، اما می‌توانند تعیین کنند به چه فکر کنند! کارکرد اصلی بی‌بی‌سی فارسی نیز تحقق همین نظریه برجسته‌سازی (Agenda setting theory) است که با تمرکز بر روی بعضی از رویدادها، تلاش می‌کند از طریق انتخاب و برجسته‌سازی بعضی از موضوعات و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری، بر آگاهی و اطلاعات مردم تأثیر دلخواه بگذارد.

 
 بی‌بی‌سی فارسی در راستای نظریه برجسته‌سازی، با تمرکز بر روی بعضی از رویدادها، تلاش می‌کند از طریق انتخاب و برجسته‌سازی بعضی از موضوعات و رویدادها در قالب خبر و گزارش خبری، بر آگاهی و اطلاعات مردم تأثیر دلخواه بگذارد

وزارت دفاع روسیه در راستای تاکید بر فصل جدید روابط ایران و روسیه که در طول تاریخ روابط این دو کشور بی‌سابقه بوده است، اقدام به انتشار ویدئوی بلند شدن جنگنده و بمب افکن‌های خود از پایگاه نوژه همدان برای حمله به تروریست‌ها در شهر حلب، دیرالزور و ادلب کرده و پیغام مهمی را به طرف غربی‌ها مبنی بر شکل‌گیری و قدرت جبهه جدید متشکل از روسیه و محور مقاومت علیه نیروهای نیابتی غرب به رهبری آمریکا می‌دهد؛ اما در خلا موج حمایت داخلی جهت تقویت رسانه‌ای این جبهه جدید، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین به‌ویژه بی‌بی‌سی فارسی با برجسته‌سازی، و تکرار اخباری که واقعیت را وارونه نشان می‌دهند، به مهندسی افکار عمومی دست ‌می‌زنند و گویی غیر از روایت مورد اشاره خود، هیچ واقعه دیگری وجود نداشته و ندارد.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران 
 بی‌بی‌سی با تکرار گزارش‌های خبری، گزاره‌ای مانند "زیر سوال رفتن استقلال کشور" را برای مخاطب تقویت می‌کند
 
بی‌بی‌سی تلاش می‌کند با تکرار گزارش‌های خبری، گزاره‌هایی مانند "واگذاری پایگاه نظامی به روسیه" و "زیر سوال رفتن استقلال کشور" را برای افکار عمومی تقویت کند، تا این موضوع به مسئله اعتراض مردم به حاکمیت و همچنین اختلاف میان مسئولان تبدیل شود. اتفاقی که در بالاترین سطح امنیتی و نظامی یعنی شورای عالی امنیت ملی جهت افزایش ضریب امنیت کشور تصویب شده است.

بی‌بی‌سی فارسی تمرکز گزارشات خود را روی اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی که در رابطه با عدم واگذاری پایگاه نظامی به کشور خارجی و استقلال کشور است، می‌گذارد و بین مفهوم «دادن امتیاز پایگاه نظامی تحت امر» با مجوز «پرواز به‌منظور عملیات در جبهه مشترک» برای مخاطب خود ابهام ایجاد می‌کند.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
 در سالگرد کودتای انگلیسی ـ آمریکائی ۲۸ مرداد سال ۳۲ که با مشارکت بی‌بی‌سی انجام شد، این رسانه لزوم به رسمیت شناختن استقلال و تمامیت ارضی و احترام به شان حاکمیت را به مخاطبان یادآوری می‌کرد!

این رسانه وابسته به دولت انگلیس، با برجسته‌سازی این اخبار به‌دنبال تعیین اولویت برای افکار عمومی ایران بود؛ جالب آن‌که در سالگرد کودتای انگلیسی ـ آمریکائی ۲۸ مرداد سال ۳۲ که با مشارکت بی‌بی‌سی انجام شد، این رسانه لزوم به رسمیت شناختن استقلال و تمامیت ارضی و احترام به شان حاکمیت را به مخاطبان یادآوری می‌کرد و در برنامه «نوبت شما» ضمن اعتراض به این اتفاق، موضوع برنامه را به این اختصاص داد که آیا مجوز مزبور ناقض اصل ۱۴۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و خدشه به استقلال سیاسی ایران نیست!؟

مسئله دوم که در گزارش‌های بی‌بی‌سی فارسی دنبال شد، ارتباط تصویر "عمران" کودک 5 ساله سوری که توسط مسئول رسانه‌ای یکی از گروه‌های تروریستی تکفیری وابسته به ارتش آزاد سوریه منتشر شده با بلند شدن جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان برای حمله به مقر تروریست‌ها در حلب و دیگر شهرهای سوریه است.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران 
رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران 
 مرتبط کردن تصویر کودک 5 ساله سوری با بلند شدن جنگنده‌های روسیه از پایگاه هوایی نوژه همدان در گزارش بی‌بی‌سی، به مخاطب القا می‌کند که ایران به‌طور غیرمستقیم در کشتار کودکان سوری دست دارد

عامل انتشار این عکس "محمود رسلان" مسئول رسانه‌ای گروه تروریستی تکفیری حرکت نورالدین زنکی است که ماه گذشته انتشار ویدئوی مشارکت وی در عملیات ذبح کودک 12 ساله فلسطینی ساکن اردوگاه فلسطینی‌نشین "حندرات" در شمال حلب افکار عمومی جهان را بشدت تکان داده بود. وی در ویدئوی منتشر شده برای عوامل ذبح این کودک آرزوی طول عمر و توفیق می‌کند.

 
 رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران
رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران 
 عامل انتشار  عکس کودک سوری، "محمود رسلان" مسئول رسانه‌ای گروه تروریستی تکفیری حرکت نورالدین زنکی است که ماه گذشته  در عملیات ذبح کودک 12 ساله فلسطینی ساکن اردوگاه فلسطینی‌نشین "حندرات" در شمال حلب مشارکت داشت

تروریست‌ها مدعی هستند که بمباران جنگنده‌های ارتش روسیه موجب کشته شدن کودکان می‌شود، در حالی که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده هیچگاه بمباران محلات مسکونی را انجام نداده است. بی‌بی‌سی فارسی نیز در این پروپاگاندای رسانه‌ای، طرف تروریست‌ها را می‌‌گیرد و به مخاطب القا می‌کند که ایران نیز به‌دلیل دراختیار قرار دادن پایگاه همدان جهت میزبانی چند جنگنده روسی، به‌طور غیرمستقیم در کشتار کودکان سوری دست دارد.

رسانه کودتاچیان، دلواپس از دست رفتن استقلال ایران + تصاویر 
 ظاهرا بعضی مسئولان به‌دلیل ندانستن تکنیک‌های رسانه‌ای و پروپاگاندا، نیاز به آشنایی با تکنیک‌های عملیات‌روانی رسانه وابسته دولت انگلیس دارند

البته این نکته نیز مهم است که شاید از مردم عادی نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت و به دلیل کم‌کاری رسانه‌های داخلی در موضوعاتی نظیر همکاری نظامی روسیه و ایران، تحت تاثیر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین قرار نگیرند، اما عملکرد بعضی مسئولان و نخبگان در افتادن در بازی این رسانه‌ها قابل قبول نیست؛ مسئولانی که به‌دلیل ندانستن تکنیک‌های رسانه‌ای و عدم آشنایی و اشراف بر قوانین کشور، به‌ظاهر نیاز به آشنایی با تکنیک‌های عملیات‌روانی رسانه وابسته دولت انگلیس دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 44
  • ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    آفرین مشرق
  • ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اعتراض کننده ها یه مشتی هستند نه از سیاست نه از دوستی نه از دشمنی هیچ اطلاعی ندارن اگه داعش به کشور ما نزدیک شود نه خودشان نه بچه هایشان به صحنه نمی آیند بهتر تا آبرویشان نرفته ساکت بشند
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    چرا بی بی سی نگران استقلال خود انگلیس نیست وقتی آمریکا از 1942 تا اکنون دهها پایگاه نظامی در جزیره بریتانیا تاسیس کرده است؟ پایگاههایی نظیر آلکونبری، برادفورت سنت جان ، ملفورد، فیرفورد و پایگاههای متعدد دیگر و احدی هم حق ندارد جتی در مورد دلیل استقرار این همه پایگاه آمریکایی در انگلیس آنهم بعد از جنگ جهانی سوال کند!
  • مهیار خوش سیما ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    بی بی سی بنگاه خبری وابسته به سلطنت انگلستان است. شبکه اطلاعاتی انگلستان هم زیر نظر نظام سلطننتی این کشور است و تو حدیث مفصل بخوان از این مجمل
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اتفاقا کاملا اطلاع دارند. آنها بسیار امیدوار بودند منافقین یا داعش به تهران برسند.
  • masoud ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    بعضی خائنان در ایران هم با بی بی سی هم نوا شدن.
  • ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اون نماینده هایی که درخواست بررسی رو کردن رو اسماشونو بنویسین ببینیم کیا با بی بی سی همسو هستند
  • ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جناب بی بی سی فارسی ماتاسفم براتون. شماها که از تروریست های داعش تحت عنوان حکومت اسلامی عراق و شام یاد کرده و می کنید و باعث مسخره خود شدید. کجای این تروریست ها دولت بودند. واقعا متاسفم براتون. که دوم خروستون بیرون زد. مهمان بودن جنگنده های روسیه جهت اهداف ایران است و بدانید ایران و روسیه در یک جبهه مشترک هستند. هیچ ربطی به نقض قانون اساسی ایران ندارد و شناها به سفارش محور عربی عربی و غربی خودتا را فروخته اید. بی بی سی در ایران مدتی است اعتبار کاذب خود را ازدست داده است چون طرفدار گروهک داعش است و متاسفانه مدیرانش هم معلومه که جنایتکاران و کود ازارانی می باشمد. پس بی بی سی دخالت در امور دااخلی ایران نکنید. و از مزدوری محور عربی عبری و غربی دست بردارید.
  • ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    كاري كه اين دوستان در سال 88 كردند ، هيچ داعشي با مملكتش نميكرد !! دلواپسان آمريكا و اسرائيل هر چند اندكند ولي تاريخ نشون داده ايران بيشترين ضربه اي كه خورده از دست همين قماش يوده و خواهد بود ، يك مشت وطن فروش !
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    بی بی سی عوضی
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    هم نوا بودن ولی کم کم دارن خودشان را رسوا می کنن البته امیدوارم اسامیشان اعلام شود کسانی که درخواست بررسی داده اند
  • ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جلبه که نخست وزیر جدید انگلیس بر ضد داعش سخنرانی می کنه و میگه شما نه حکومت هستید نه هیچ چیز دیگه بعد بی بی سی فارسی میاد ازشون حمایت می کنه ؟؟؟؟؟ بعد انگلیسی ها شدن مدافع قانون جمهوری اسلامی ایران !!!!!!!!!!!!!! پس لطفا حضرات انگلیسی به بندهای دیگر قوانین جمهوری اسلامی احترام بگذارند و فضولی تو کار جمهوری اسلامی ایران نکن .
  • یوسف بهلولی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    با سلام اینا وفتی تو قلب رئاکتور داشت سیمان پر میشد دقیقا کجا تشریف داشتن؟
  • محمد ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    لطفاً دلواپسان استقلال کشور در موضوع پایگاه هوایی همدان یه مقدار دلواپس قرارداد های نفتی IPC و قرارداد بانکی FATF باشند بد نیست تمام مشکلات ما حل میشه؟!!!
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    نمایندگانی که همه در خانه خود ماهواره دارند
  • ابی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    سلام، منفعت اتحاد منطقه ای در دو حوزه برجسته می باشد. اول پایداری امنیت شهروندی و دوم تشکیل اقتصاد بومی متناسب با شرایط منطقه. در پیوندهای غیر منطقه ای تنها منفعت اقتصادی مهم است. حاصل اتحاد ایران و روسیه در مقابل داعش (غرب) تامین امنیت شهروندان منطقه خاورمیانه و بعد از آن بهرهبرداری از ظرفیت های مالی به نفع مردم منطقه می باشد. اما حاصل اتحاد عربستان با آمریکا مبادله ثروت مردم خاورمیانه با اسلحه و غارت ثروت منطقه از طریق بازار سیاه میباشد. غرب نگران از دست دادن بازار سیاه مالی خود است. رفتار ایران در قبال مردم خاور میانه کاملا صحیح میباشد.
  • علی از تهران ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جالب اینه بعضی هموطنان عزبز که دغدغه نه شرفی و نه غربی شون به اوج رسیده کافیه اسم غرب و امریکا بیاد تا اب از لب و لوچه شون راه بیفته... ضمن اینکه این نکته ساده رو نمیفهمن یا نمیخوان بفهمن این ما نیستیم که دست از مواضع مون کشیدیم و با روس ها فعلا متحد شدیم بلکه فعلا اونا هستن که دارن تو مسیر ما حرکت میکنن و به مواضع ما نزدیک شدن و تا وقتی به نفع منافع ملی ما رفتار کنن قدمشون روی چشم وگرنه ما رو به خیر و اونارو به سلامت
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    انگلیس و بی بی سی نگران استقلال ایران شدند!!!
  • ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    بی بی سی و ...بخش رسانه ای ارتش امریکا و انگلیس هستن
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    به نظرتون این وطن فروشان استخوان لیس اگه به آرزوی کثیفشون برسن و جمهوری اسلامی ایران بر فرض محال تبدیل بشه به حکومت دست نشانده و دلخواهشون، اونوقت دیگه برای کی واق واق کنن و با نشر شایعه و اکاذیب برای کی دم تکون بدن؟! اینا نون و آب کثیفی که میخورن و حقوق آلوده ای که میگیرن از صدقه سر وجود ایران اسلامیه
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    از بی بی ... هر حیلت و سفسطه و مغلطه و خباثتی نظار میرود.
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    یکی از درس های مهم نهج البلاغه که راه راست و کج رو از هم نشون میده اینه که حتی اگر حق هستی برای بدست آوردنش حق نداری از هر ابزاری استفاده کنی و اگر استفاده کردی راه حق تو بی شک منحرف شده.
  • ناشناس ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر انگلیس
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    دمت گرم داداش
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    نکته خوبی رو گفتی از درخواستشان کاملا معلومه
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    وقتی رسانه های ما اینقدر ضعیف عمل میکنن در جنگ رسانه ای و دشمنان اسلام با قدرت به مظلوم نمایی مشغولند چه فایده گفتن این حرفا وقتی که حتی بعضی از مسئولین دغدغه مبارزه با این سم پاشی ها ندارن چند عکس از کودکان مظلوم سوری عراقی و یمنی بحرینی و.....پخش شد و شهرت جهانی پیدا کرد که در جبهه ما قرار دارند من حتی به پخش گسترده عکس ها و فیلم های اونا(توروریست ها) بدبینم نقشه ایه اما کو دید باز ....................
  • امیر ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    هرگاه دشمنان مابرآشفتندنشانه عملکردخوب ماست ماکه به کسی پایگاه نداده ایم این اقدام درراستای اهداف ماست شمابیبی سی ها برویدپایگاههای آمریکارا دردنیانگاه کنید ببینیدچندکشورپرمدعا ازخوداختیاری ندارند؟ آنوقت بیاییدودرموردسوخت گیری هواپیمادرایران حرف بزنید
  • پويا ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اسامي نمايندگاني كه يكدفعه رگ وطن پرستيشون موقع حمله به داعش ورم كرد رو هم بنويسيد
  • ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    یک عده در این کشور هستند که مانند افراد نابینا عمل می کنند هر کس دستشان را بگیرد به هر راهی ببرد می روند . با این تفاوت که اینها خود را به کوری زده اند و دست خود را به منافقین و دشمن داده اند و دشمن وحشی را نمی بینند و هر کاری نظام برای حفظ کشور و انقلاب انجام دهند اینها مخالفند و نمی بینند که اگر این شاخه بریده شود . ابتداً ناموس خود اینها به تاراج خواهد رفت .
  • یاعلی ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خیلی جالبه بالای یکی از عکس ها ( عکس بچه ) نوشته : حال و روز امروز نوه های بنی امیه!!!!
  • ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این مسئولانی که با جنگ روانی بی بی سی اَشنایی ندارند اخراج و کسانی که اشنایی دارند استخدام شوند.
  • ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    این جماعت که اشاره کردی تا پای دشمن روسینه اش نباشه متوجه نمی شه و گول دوست نمایی انها رامی خورد
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    واقعا دمت گرم چه چیزی رو دیدی توصفحه این یار تروریسته که عکس بچه هست نوشته حال امروز بچه های بنی امیه !!!!!
  • محمود ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اگه دو تا نماینده منتقد هم نباشه دیگه این مجلسو نمی شه دمکراتیک نامید هر کسی برای هر موضوعی نظری داره مهم نظر جمعی است .
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    الان آمريكا در تركيه بحرين كشورهاي اروپايي و آسيايي پايگاه نظامي دارد كه دولت آن كشورها هيچ نظارتي بر آن ندارند. اگر آمريكا اينجا پايگاه نظامي درست مي كرد موجبات افتخار سكولارها و اصلاح طلبان بود.
  • رضا از مشهد ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اولا اینکه روسیه چرخیده طرف ما و جنگنده های استراتژیک خودشو اورده نشان ار قدرت ایران و تبدل شدن به قدرتیع که روسیه میتونه بهش تکیه کنه و به زودی چین هم به ایران میپیونده و بهتره شلوغش نکنین...ما داریم با داعش مبارزه میکنیم و این تصمیمم در همین راستاست...
  • رضا ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    خاک عالم بر سر بی بی سی و ملکه کفتار
  • روزبه ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    احسنت به تیتر.به جای بی بی سی گفته بشه رسانه کودتاچیان خائن به ملت واقعا عالی میشه
  • محمدحسین ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 0
    مرگ بر انگلیس مکار و فتنه انگیز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس