کد خبر 620436
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۴

بکر بوزداغ وزیر دادگستری ترکیه گفت: یقین داریم سازمان سیا مدارک بیشتری در ارتباط با نقش فتح الله گولن خود تبعید در آمریکا در کودتای نافرجام 15جولای (25 تیرماه گدشته) در اختیار دارد.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری آناتولی، بکر بوزداغ، در پنجمین مراسم دوره نامزدی قضات و دادستان ها که در سالن کنگره مرکز فرهنگی ناظم حکمت در آنکارا برگزار شد، با اشاره به وقایع مربوط به کودتای نافرجام 15 جولای و تفاوت نگاه حقوقی بین تشکیلات قضایی آمریکا و ترکیه در خصوص استرداد سرکرده گروه تروریستی فتو، گفت: براین باور است که سازمان اطلاعات آمریکا (سیا) در مورد کودتای 15 جولای ترکیه مدارک بیشتری در دست دارد.

او تصریح کرد، کسانی که عدالت را تخریب می کنند و برای تخریب آن به این جایگاه قضایی وارد می شوند٬ نخستین دشمن انسان و جهان هستند.

فتح الله گولن بیش از 15 سال است در پنسیلوانیای آمریکا به سر می برد. ترکیه به دنبال وقایع 25-17 دسامبر سال 2013 میلادی با متهم کردن گروه گولن به تشکیل دولت موازی در درون دستگاه دولتی و توطئه برای براندازی حکومت، خواهان اعاده گولن از آمریکا شده بود. به دنبال کودتای نافرجام تیرماه گذشته و روش شدن عمق و ابعاد گسترده دست عوامل گولن در این کودتا، آنکارا بر اعمال فشارهای خود به واشنگتن برای اعاده گولن افزوده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته است: آمریکا هرگاه از کشورش مجرم و متهمی را در ارتباط با تروریسم خواسته بدون دلیل و مدرک ما با آنها همکاری کرده ایم. اکنون آنها نیز باید بدون سووال و جواب گولن را به ترکیه تحویل دهند تا در این کشور محاکمه شود.
او گفته است اگر آمریکا هم پیمان و شریک راهبردی ترکیه است، باید این کار را بدون فوت وقت انجام دهد.

قرار است هیاتی از آمریکا ظرف هفته جاری و پیش از سفر جو بایدن معاون رئیس جمهوری آن کشور به آنکارا آمده و در خصوص اعاده گولن گفت و گو کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس