سردار دهقان گفت: از مواردی که در دولت یازدهم در بالاترین سطح سیاسی میان روسای جمهور ایران و روسیه پیگیری شد، موضوع موشک های S-300 بود.

به گزارش مشرق، نشست خبری سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح از دقایقی قبل در محل این وزارتخانه برگزار شد.

سردار دهقان در این نشست به تشریح آخرین دستاوردها و برنامه‌های وزرات دفاع در تجهیز و پشتیبانی از نیروهای مسلح و موضوعات دیگر مرتبط با این وزارتخانه خواهد پرداخت.

سردار دهفان گفت: یکی از مواردی که در دولت یازدهم در بالاترین سطح سیاسی میان روسای جمهور ایران و روسیه پیگیری شد بحث بر سر موشک های S-300 بود.

وی در خصوص موضوع شکایت ایران از روسیه بر سر این موضوع نیز اظهار داشت: شکایت قبلی بنا بود زمانی که طرف مقابل قرارداد را به طور کامل اجرا کرد پس گرفته شود که ما هم این کار را کردیم.

دهقان در عین حال افزود: البته اگر در ادامه مسیر روسها این قرارداد را اجرا نکنند حق شکایت خواهیم داشت.

وزیر دفاع گفت: روس ها می‌خواستند بجای S-300، سامانه S-400 و آنتی 2500 بدهند که ما قبول نکردیم.

وی گفت: ارتباط ایران با روسیه در جهت ارتقای همکاری در سطوح راهبردی است و پذیرش هواپیماهای روس هم در همین راستا بود که به خواست دولت سوریه و همکار دوجانبه ایران و روسیه صورت گرفت.

وزیر دفاع ادامه داد: داعش امروز نفس‌های آخر را می کشد و در آینده نتیجه اقدام ایران و روسیه در سوریه را خواهید دید.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست‌های سعودی در قبال مسایل منطقه تصریح کرد: عربستان در تمامی زمینه ها در یمن شکست خورده و در باتلاق فرور رفته است.
 
 وزیر دفاع گفت: به نااهلان سعودی اعلام می کنیم منافقین آنقدر نحس هستند که با هرکه پیوند برقرار کنند این نحوست به آنها نیز منتقل می‌شود.

وزیر دفاع ادامه داد: ترکیه نیز به یکی از پایگاه‌های عمده حمایت از داعش تبدیل شده بود اما آنها دیدند که سرمایه گذاری‌شان به یاد رفته و امنیتتشان به خطر افتاده و امروز دولت ترکیه به این واقعیت رسیده و دیده که چه ظرفیتهایی علیه اسلام به کار رفته است.
 
سردار دهقان در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص لایحه ششم توسعه و جای خالی حوزه هوایی در این برنامه نیز گفت: آنچه در این لایحه از طرف دولت مطرح شده، همه جوانب های دفاعی را در بر می گیرد و در آن اصل بازدارندگی مد نظر بوده است.

وی افزود: ما سالهای قبل در حوزه هوایی و جنگنده سرمایه گذاری جدی نکردیم اما در 3 سال اخیر فصل جدیدی در این حوزه گشوده  شده است.
 
وزیر دفاع ادامه داد: ما زیرساختهای لازم برای تولید هواپیماهی جنگی را داریم و دفاتر طراحی ما در بالاترین سطح قادرند هر نوع پرنده ای را طراحی کنند.

دهقان خاطرنشان کرد: گلوگاه ما در این حوزه، موتورهای هوایی بود که اولین موتور هوایی ملی را فردا رونمایی می‌کنیم.

وی افزود: هواپیمای 588 نیز که یک هواپیمای آموزشی است را در مراحل پایانی تولید داریم که تا پایان امسال پرواز خواهد کرد.

وزیر دفاع اظهار داشت: ما توانسته‌ایم هواپیمای صاعقه را خودمان طراحی و تولید کردیم و قادریم در هواپیماهای غربی و شرقی -چه در موتور و چه در باقی سیستمها- اصلاحات جدی کنیم.

دهقان ادامه داد:در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم چراکه همه زیرساختها برای این کار فراهم است و اگر این امر صورت بگیرد، توان طراحی و تولید هرنوع جنگنده ای را به دست خواهیم آورد.

وی تاکید کرد: ما همه نیازهایمان را خودمان تامین می کنیم و اگر این امکان نبود، آنها را می خریم و روسیه میتواند یکی از کشورهای هدف برای خرید باشد.

دهقان در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و ترورویستها در سوریه بوده است. 
 
 وزیر دفاع از نمایش سامانه موشکی «باور373» در نمایشگاه فردای صنعت دفاعی خبر داد و گفت که این سامانه آماده تست است و امسال نیز عملیاتی می‌شود.

سردار دهقان خاطرنشان کرد: محصولات نظامی ایران به 5 قاره جهان صادر می‌شود.

وزیر دفاع درخصوص تعامل دولت با نیروهای مسلح نیز گفت: آقای روحانی خودشان سابقه در نیروهای مسلح دارند و دولت هیچ کوتاهی در این خصوص نکرده است.

سردار دهقان همچنین از سفر قریب‌الوقوع وزیر دفاع چین به ایران خبر داد.
 

وی گفت: جنگنده قاهر313 در مراحل نهایی ساخت و تولید قرار دارد و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود.

وزیر دفاع ادامه داد: قاهر یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و یک جنگنده سبک نظامی و آموزشی است ک نمونه‌های کوچکتر آن قبلا ساخته شده و امروز در مراحل پایانی ساخت است.

وزیر دفاع گفت: اگر وزارت ارتباطات برای موشک «سفیر» تامین منابع کند، ماهواره‌های ساخت دانشگاه شریف و امیرکبیر امسال پرتاب می‌شود.

 سردار دهقان گفت: پرونده پارچین در شورای حکام و آژانس انرژی اتمی بسته شده است اما اینکه بر مبنای پروتکل الحاقی یا ان.پی.تی درخواستهایی در این باره شود، انجام آن مشروط به قبول کردن طرف مقابل است که در این راستا عربستان و برخی کشورها پولهایی خرج می کنند ولی موفق نخواهند شد.

وی همچنین از مذاکره ایران با روسیه و چین برای برگزاری رزمایش‌های مشترک نظامی و امداد دریایی خبر داد.

وزیر دفاع درخصوص کمک ایران به مقاومت نیز اظهار داشت: هر جا، هرکی برای مقابله با اسراییل از ما کمک بخواهد، این کار را بی دریغ انجام خواهیم داد.

سردار دهقان درخصوص تسلیح کرانه باختری نیز گفت: این کار باید توسط خود فلسطینی‌ها انجام شود و هر جریانی که در این مسیر قدم بردارد را کمک خواهیم کرد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 103
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 55
  • ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 1
    واسه چی اس 400 قبول نکردی؟
  • محمد ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    منتظر رونمایی های فردا 31 مرداد هستیم.خدا کنه رادار هواپایه یا موتور جت یا موشک هوا به هوا باشه.شایدم باور 373 باشه.هرچند 373 از مال قرارگاه هستش.
  • علیا ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    باید دید تفاوت سیستم اس300 درخواستی ایران با اس400 و آنتی2500 پیشنهادی روسیه در چی بوده. ما فقط یه سری اعداد و ارقام میخونیم که فلان قدر برد رادار و فلان قدر برد موشک و ... اما حتما تفاوت های بسیار مهمی بین مدل اس400 پیشنهادی روسیه با اس300 درخواستی ما وجود داشته. چون اس400 جدیدتره مگراینکه تفاوت در نیاز ایران و هدف ایران برای استفاده از این سیستم وجود داشته باشه.
  • سعید ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 2
    خیلی باهوش هستید اگه s400 رو رد کردید بخاطر تحویل s300 خسته نباشی!
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    سردار اس چهارصد و انتی دوهزاروپانصد که باهم خیلی بهتر بود
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    چرا آخه؟! S-400 که برد موشکهاش بیشتره . آنتی 2500 هم میگرفتید برا نیرو زمینی .
  • لور قهرمانِ خوزستان ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    بله که وزیر دفاع ایران با هوش و درایت هست!! چون ما قرار نیست صرفا مصرف کننده باقی بمونیم..باید خودمون بتونیم تولید کنیم!! پس قاعدتا بنا به دلایلی مهندسی معکوس اس-300 از اس-400 راحت تر هستش و این باعث میشه ما خیلی زودتر بتونیم سامانه های دفاع موشکی خودمون رو وارد فاز عملیاتی کنیم..
  • حسین ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    حتما یه دلیلی داشته بی دلیل که نمیشه
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    زیر ساخت چینی داریم
  • علیا ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    2 0
    چه خبرای مهمی. فردا موتور ملی جنگنده. تا آخر سال هواپیمای جت آموزشی و فردا سامانه ی باور و ... موفق باشید و باعث عزت ایران باشید. وزیر دفاع ادامه داد: ما زیرساختهای لازم برای تولید هواپیماهی جنگی را داریم و دفاتر طراحی ما در بالاترین سطح قادرند هر نوع پرنده ای را طراحی کنند. دهقان خاطرنشان کرد: گلوگاه ما در این حوزه، موتورهای هوایی بود که اولین موتور هوایی ملی را فردا رونمایی می‌کنیم. وی افزود: هواپیمای 588 نیز که یک هواپیمای آموزشی است را در مراحل پایانی تولید داریم که تا پایان امسال پرواز خواهد کرد. دهقان ادامه داد:در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم چراکه همه زیرساختها برای این کار فراهم است و اگر این امر صورت بگیرد، توان طراحی و تولید هرنوع جنگنده ای را به دست خواهیم آورد. وزیر دفاع از نمایش سامانه موشکی «باور373» در نمایشگاه فردای صنعت دفاعی خبر داد.
  • رضا ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    منظورش اینه که معلوم نیست s400 کی میخاستن بما بدهن بعد نمونه صادراتی s400 مسلما ضعیف تر
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اعتدال سیاسی داشته باشید نه در خرید سلاح
  • ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اقای وزیر کاش توضیح میدادید چرا اس 400 رو فدای اس 300 کردید خوشحالم بالاخره قراره از باور373 رونمایی بشه خبر ساخت موتور هواپیمای داخلی نیز خبر خوبی بود :)
  • حسین ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    همین S300 برد رادارش 400 کیلومتره و نیاز بخرید گرون قیمت S400 نبود . کاش باور رو در رزمایشی میدانی نشون میدادید نه در نمایشگاه به هر حال خدا قوت میگیم به همه تلاشگران مخلص کشور.
  • شهرام ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    امیدوارم ایران توانایی تولید جنگنده های فوق پیشرفته را به دست بیاورد.
  • مانترا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    s 400 که باید پیشرفته تر از s300 باشه چرا قبول نکردند
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    سلام برسردار برام سوال چرا اس400را قبول نکردین خواهشان توضیح
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    s400 رو قبول نکردید؟!
  • شهرام ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    قبول نکردن اس 400 از یک جهتی خوب است و ان این است که ایران در زمینه دفاع هوایی و موشکی تجهیزات و سلاح های فوق پیشرفته ای دارد و ممکن باور 373 به همان اندازه اس 400 نیازهای ایران را براورده سازد. و من احتمالا فکر می کنم انگیزه ی خرید اس 300 بعد از این همه سال فقط جنبه سیاسی داشته باشد که به بهبود روابط ایران و روسیه کمک کند. و یک مورد دیگر اینکه تجهیزاتی که در رژه 29 فروردین رونمایی شد اکثرا تجهیزات سامانه ی اس 400 بود بنابرین ممکن است ایران سامانه ای قویتر از اس 300 تحویل گرفته باشد. و این امر نیاز به اس 400 را در کنار باور 373 کمرنگتر میکند.
  • محمدرضا ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اگه به جای مثلاً سه تا سامانه اس400 شما 10 تا اس300 بگیری تو این بی پولی، این عین هوشمندیه
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    هنوز نیروهای مسلح ازیه مشت کلاش و ژ۳زنگ زده استفاده میکنن وتوانایی ساخت یه سلاح انفرادی استاندارد رو نداریم
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    حیف که پیام های مهم و محرمانه در قسمت غیر قابل انتشار نزد مسئولین سایت همچون دری نایاب نگهداری می شود!!!
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    موتور توربو جت به چه دردی می خوره آخه باز توربو فن بود جای توسعه داشت
  • ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    این نمایشگاه کجاست ما هم می تونیم بریم
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    به مجلس ربط نداره لابد به عمه بنده ربط داره
  • محمد حسین ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    درجواب ناشناس 11:08-------دلیل خرید ak 103 این هست که طراحی و تولید سلاح انفرادی مثل کلاشینکف با دوام بالا نیاز به مواد گران و زیرساخت داره که خریدش از تولیدش ارزون تره وگرنه ما فاتح و فجر و خبیرو رونمایی کردیم و چون هزینه بالایی داشت و مطابق نیازهای ما نبود.
  • محمد حسین ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    خدا کنه فردا تانک کرارهم رونمایی بشه.
  • ناشناس ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    فرق اس 300 و اس 400 و آنتی 2500 چیست؟
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    - "ایران جایگزینی S-400 به جای S-300 را قبول نکرد" : به نظر بنده کار عاقلانه ای انجام شده چراکه نزدیک ترین زمان تحویل s-400 به مشتری خارجی (چین) دو تا سه سال آینده است و سفارش ما بعد از چین هند الجزایر ویتنام قرار می گرفت که احتمالا 6 تا 7 سال آینده می شه. تا اونموقع احتمالا خودمون یک کارایی کردیم در ثانی بحث هزینه هم مهمهو - "در گام بعدی بناست موتور توربوجت سنگین را در کشور بسازیم". این اقدام یعنی ساخت توربوجت به جای توربوفن نیز (به نظر بنده) کار عاقلانه ای است چرا که توان علمی و توان فناوری برای ساخت موتورهای توربوفن بسیار بالا و بسیارپر هزینه تر از توربوجت هاست. در حالی نیازهای دفاعی ما با ساخت موتورهای توربوجت تا حدود زیادی مرتفع می شود. البته نباید از مزایای توربوفن ها و توسعه آنها در آینده نه چندان دور غافل ماند. اینها همه اش نظر شخصی و نه کارشناسانه است.
  • ناشناس ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    پس کی تور ام 2 ام را خریداری می کنیم؟
  • آرش ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    موتور توربوجت به دلیل مصرف سوخت زیاد و سروصدای بیش از حد دیگر امروزه کارایی ندارد و همه بدنبال به کار گیری تولید و نصب موتورهای کم هزینه وپر بازده توربوفن هستند
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    ان شاالله موفق باشید،سردار پس رونمایی تانک کرار چی شد؟دلمون میخواد ببینیمش
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    ما الان در مورد چی داریم بحث می کنیم...هان
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    این جنگنده قاهر واقعا کی پرواز واقعی اون را در میدان می بینیم امیدوارم واقعا یک جنگنده منحصر به فرد تمام ایرانی باشه
  • amin ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    جناب آقای دهقان, قانون اساسی در رابطه با پایگاهی نظامی کاملا شفاف هست , در ضمن مجلس حق دارد که در کلیه امور مملکت دخالت کند . در ضمن از نظر حقوقی اتباع روس, با چه ویزای در کشور ما هستند ؟ به چه اجازه شهروندان روس از پایگاه نظامی ما عکس برداری کردند ؟ در ضمن به چه مجوزی هواپیمای مسلح خارجی در فضای کشور ما تردد میکنند ؟ در صورت کشف فرکانس رادارهای نظامی , چه تضمینی هست که ان در اختیار کشورهای دیگر قرار ندهند ؟ در صورت حالت امرجنسی که خلبان مجبور به ترک هواپیما شود) این کار از خلبان روس مسبوق به سابقه هست که سبب کشته شدن شهروندان در نمایشگاهی هوایی شده هست( , و هواپیمایی مسلح موجب کشته شدن شهروندان ایرانی شود, چه مجازاتی در انتظار ان خلبان خواهد بود ؟
  • پیمان ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    خدا قوت سردار انشاءالله سلامتی همه ی شما ودانشمندان عزیز که برای امنیت این آب وخاک تلاش می کنن
  • هادی ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    به همین خیال باش..... جوانان ما فعلا سرگرم تلگرام و اینستاگرام و ..... این چرت و پرت ها شده... البته همه نه هاااا
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    چون دیر تحویل میدادن
  • ایران آباد ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    خرید تسلیحات نظامی متعارف در تمام حوزه های هوایی دریایی وزمینی و موشکی در کنارتولید آنها در داخل وهمچنین تقویت جنگهای سایبری وتسخیر فضا برای اشراف بر دشمنان الویت اول ما باید باشد تقویت نامحدود وبی حدوحصر بنیه نظامی از نان شب مردم ایران واجب تر است وهمچنین دستیابی به تسلیحات غیر متعارف که امروزه مثل نقل و نبات در دسترس اکثر کشورهای دنیا اعم از قوی وضعیف است باید مد نظر قرار گیرد تا در مقابل دشمنان مسلح به اینگونه تسلیحات خود دست بسته نباشیم کشوری که قدرت نظامی بالا دارد هیچگاه مورد تهدید یا تجاوز قرار نمی گیرد در معادلات بین المللی حرف اول را می زند .وسرنوشتش را خودش تعیین می کند .
  • ناشناس ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    قطعاً تخصص و اطلاعات نظامی مسئولان دفاعی کشور به خصوص وزیر دفاع از همه ما که ادای کارشناس را در می آوریم ولی در حقیقت از روی احساسات و سلیقه شخصی اظهارنظر می کنیم ،به مراتب بیشتر است و بهتر از همه ما می دانند که چکار کنند.
  • ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اس-400 صادراتش از 2016 مجازه
  • ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    آنتی 2500 واسه نیرو زمینیه
  • ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    منتظر ساخت و تست موشک ضدماهواره و توقف پخش برنامه های مسموم کننده از ماهواره ها هستیم
  • ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    در مورد توربوجت با شما موافقم، چراکه توربوفن های جدید مثل f-136 و f-135 که آخرین دستاوردهای تکنولوژی آمریکا هستند sfc یا مصرق سوختی نزدیک به توربوجت ها دارند و عملا نسبت مزیت به هزینه پایینی دارند
  • محمد حسین ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اس 400 برد و توان کشف کردن و مقاومت در برابر جنگ الکترونیک بهتری نسبت به اس 300 داره------------آنتی 2500 در توان مقاومت در برابر موشک بالستیک (نه هر موشک بالستیکی) و اس 300 توان مقاومت در برابر موشک های کروز(مثل تام هاوک آمریکایی) وز چون ایران بیشتر تهدید موشک کروز داره اس 300 پی ام وی یو 2 گرفت و چون موشک کروز در ارتفاع پایین پرواز میکنه و سرعتش کمه راحت تر نابود میشه.
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    5 سامانه s-400 سفارش بدید بچینیم در مناطق ساحلی . خوزستان و بوشهر و هرمزگان و چابهار و مازندران . اون 4 تا s-300 هم باشه واسه تهران و اصفهان و تبریز و مشهد
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    .s400 رو قبول نکردین!!!مگه قبلا نگفتین قاهر فقط یه طرح مفهومی هست
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    وی گفت: جنگنده قاهر313 در مراحل نهایی ساخت و تولید قرار دارد و در آینده نزدیک عملیاتی می‌شود. وزیر دفاع ادامه داد: قاهر یک هواپیمای پشتیبانی نزدیک و یک جنگنده سبک نظامی و آموزشی است ک نمونه‌های کوچکتر آن قبلا ساخته شده و امروز در مراحل پایانی ساخت است.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    زیادی پیچیدش کردی طرف گفته اینو می خوای ماهم گفتیم نه اونو می خوایم همین
  • مهندس ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    مهندس اگه مهندس باشه فقط با نگاه کردن قطعه رو میفمه. مهندسی معکوس چه صیغه ای راه انداختید!!! حیف وقت نیست با مهندسی معکوس تلف بشه، تخیل همیشه کار راه اندازتر بوده و هست.
  • محسن ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اگه به خبرها دقت کرده باشید سامانه باور 373 رو نمایی خواهد شد و نیاز کشور تا حد قابل قبولی رشد خواهد کرد اما سامانه اس 400 نوع پیشرفته اس 300 خواهد بود که ایران با داشتن باور 373 نیاز ضروری نخواهد داشت اما برای انتقال تکنولوزی و ارتقای مذل اس 300 همین سامانه ها به روزرسانی خواهند شد برای نمونه های دیگر باور 373 برهمین اساس ایران تمایلی برای خرید اس 400 نشان نداد و شاید برای تکنولوزی جدید شبیه اس 500 یابالاتر در خصوص پدافند هوایی برد بلند مداکره کنند و دوستان به کارشناسان صنعت دفاعی اعتماد کامل داشته باشید جون افراد بسیار مجرب و از نظرعلمی بسیار توانا می باشند .
  • ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    البته زیرمجموعه سران قوا رئیس مجلس رو هم شامل میشه. به هر حال حرف رو نباید به این شیوه بیان میکرد.
  • حسین ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    طرح جدیدی این دولت نداشته؟
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    الان این چه اخباری داشت ؟؟ نه گفت کدوم مدل جنگنده رو بخریم و نه هواگرد!
  • حسین ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    چین هم زیرساختای روسی و بعضا غربی داره
  • شهرام ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    هادی جان جوان ایرانی یکی هم تو. بلدی بساز .خودت از همه بیشتر به شبکات اجتماعی اعتیاد داری اینطوری اسمش رو از حفظی. بعدشم من در حق کشورم ایران دعا کردم و می کنم . مثل تو ایه یاس نمی خونم.
  • حسین ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    کانلا با این حرفت موافقم حتی توسربازی مربی خودش تو ژ3 وکلاش کلافه شده بود ازبس گیر میکردن
  • ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    دقیقا به دلیل اینکه کارشناسانه نیست، نظر دومتون نادرسته، چون موتور توربوفن پیچیدگی بیشتری نسبت به توربوجت نداره به جز در قسمت شفت.
  • شناس ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    در مورد همه چی مطلب وزیر رو نخونده باشی این میشه دیگه
  • حسین ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    امین خان تا بخواهیم به همه سوالاتت بپردازیم داعش به در خونتون رسیده و اونوقت ایکاشهای امثال شماها بدردی نخواهد خورد پس بزار بزرگان مملکت کارشونو بکنن واعتماد داشته باش و بدون که ایران سربلندتر از قبل از این مناقشه ساخت صهیون بیرون خواهد اومد.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    مشکل ریشه ایی مملکت ما بحث درآمده درآمد عمده کشور ما درآمد نفتیه که نمی شه روش حساب کرد درواقع پاشنه آشیل کشور ما درآمد نفتیه اما اگر : 1 . توریسم را باور کنیم و راه بندازیم همچنان که خیلی از کشورها اصلا نفت و گاز و معدن ندارند درآمدشون کلا از توریسمه 2 . صنایع تبدیلی در صنعت و کشاورزی و ... در این حالت می توانیم بودجه دفاعی و ساخت زیرساخت ها را افزایش دهیم ، این بودجه دفاعی برای ایرانی که این همه دشمن دارد بسیار کم و ناچیزه .
  • امیر ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    محسن از اون حرفا زدی اس 400 حتی تحویل دیر هنگامشم ارزش داره باور ایرانی فقط از نظر راداری با اس 400 قابل مقایسه هست برد موشک مهمه اگه روسیه بفروش بود ایران حتما پیش خرید رو اعلام میکرد
  • امیر ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اصلا میشد یه گردان اس400 آزمایشی پیش خرید کنند اس 400 پایانی برای اف22
  • امیر ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    راست میگن یه سیستم اس 400 بگیرن دروغشون معلوم میشه
  • سید دکتر محمود ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    حالا هی نظر منو سانسور کن ایشون که میگه هنوز قاهر رو نساختند پس اون نمایش و ... چی بود؟ فقط میخواستید تو دنیا مسخره تان کنند؟
  • ناشناس ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    بعد از سی و هفت سال تولید ژ-3 رفتیم از روسها کلاشینکف خریدیم. تولید ملی را رها کردیم.
  • دکترای مهندسی مکانیک ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    در جواب به به ناشناس 15:04 1- اصولا توربوماشین های محوری شفت (shaft) ندارند و سپول (spool) دارند. این دو از لحاظ طراحی و نوع تنش مکانیکی که تحمل می کنند، متفاوتند. 2- سپول هر دوی توربوفن ها و توربوجت ها هیچ تفاوتی با هم ندارد هر دو می توانند بنا به نیاز دوگانه و یا تنها یکی باشند، به عنوان مثال می توان به توربوجت های خانواده tumansky R-29 , tumansky R-35 اشاره کرد که سپول های هم محور دوتایی دارند و یا توربوفنSnecma M53 که تنها از یک سپول استفاده می کنه. 3- بزرگترین و کلیدی ترین تفاوت توربوفن های مدرن با توربوجت ها اضافه شدن اطاقک تقسیم فشار بعد از کمپرسور اول و قبل از کمپرسور دوم است که به موتور اجازه می دهد تا به صورت هوشمند جریان بای پس by-pass را تنشیم کنند. در ثانی این اطاقک، اجازه می دهد تا سپول ها در خلاف جهت همدیگر بچرخند که این امر راندمان موتور را بالاتر می برد 4- اگر نظر ناشناس 13:05 درست باشه ، منم با نظر ناشناس 11:48 موافقم
  • سیاوش ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    مطمین باشید آقای دهقان فرد لایقی هستش و حتما خیر اس ۳۰۰ نقد از اس ۴۰۰ نسیه بیشتر بوده.
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    روحانی عشق منی با تدبیر و امید تفاوت را لمس کنید دیگه گذشت دوره ی رونمایی از یه مشت ماکت! زنده باد دولت کبیر تدبیر و امید
  • ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    یک خاطره جالب که فرمانده هوا فضای سپاه سردار حاجی زاده در تلویزیون بیان کردند (مضمون): سالها پیش بعد از تجزیه شوروی این امکان برای ما بوجود آمد که با قیمتی فوق العاده پایینتر (مثلا یک دهم) موشک خریداری کند. تنها یک نفر با این موضوع مخالفت کرد. مقام معظم رهبری. دلیلشان هم این بود که ما در مراحل آخر تحقیقات و ساخت موشک هستیم و در صورت خریداری به این شکل ممکن است کار تولید موشک در داخل سست شود. و اینگونه بود که سالها بعد ایران تبدیل شد به یکی از معدود قدرتهای موشکی جهان. البته من نمیدونم دلیل قبول نکردن S400 چی بوده. شاید مثلا این بوده که s300 رو میشد زود تحویل گرفت ولی s400 رو باید چند سال صبر میکردیم. شاید هم دلایل دیگر مهمی داشته.
  • عزیزم کجایی ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    اونایی که ساخت قاهر رو مسخره میکردن الان کجان؟
  • ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    موتورهای توربوجت بیشتراز۴۰ سال هستوکه جاشونو دادن به توربوفن ماقراره تازه توربوجت بسازیم یک سوال اگرتاحالا نمی ساختیم پس ادعای عملیاتی شدن چند اسکادران صاعقه از کجا میاد قاهر چی قرار بود نسل بود شدآموزشی وپشتیبانی نزدیک تازه چند وقت قبل هم که گفته بود فقط یک طرح مفهومی بوده
  • حامد ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    1 0
    سلام. برادران همه چیز رو به مسخره بازی نگیرید یکم هم فکر کنید. اتفاقا ایران سلاح های انفرادی ساخته. ولی ما این همه کلاش و ژ3 داریم تو سطح کشور. یهو همشونو بریزیم تو جوب بعد هم واسه کل کشور بیای سلاح بسازیم. کلی خرجش یشه اونم برای هیچی. خب وقتی کلاش و ژ3 هنوز عین بچه آدم کار میکنه چرا الکی این همه ضرر بدیم؟
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    در دولت یازدهم زحمت کشیدید
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    کدام فناوریه پایه است، توربوجت یا توربوفن. قوربون قدت، اولی رو بدست بیا حالا...
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    هروقت قاهر پرواز کرد بیاید ازاین طرح دفاع بکنید اونهم نمونه اصلی سرنشین دار نه نمونه رادیو کنترلی
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    پایگاه نظامی به بیگانه دادن با اجازه استفاده به پنج شش هواپیما از باند پایگاه جهت پرواز علیه دشمنی که داره به بچه های خودمون تو سوریه و عراق حمله میکنه فرق میکنه ((مجلس)) حق داره نه دوتا نماینده ، مجلس هم چیزی نگفته اتباع روس با همون ویزایی اینجان که خلبانهای مسافربری صدها کشور دیگه شهروندان روس از هیچ جای پایگاه ما (بجز آسفالت باند!!) عکس نگرفتن (البته وقتی ماهواره های دشمنامون تو فضا همه چیز رو میبینن لازم نیست جیمز باند درقالب شهروندان روس !! دربیاد و کیفیت آسفالت مذکور رو به امریکا و انگلیس مخابره کنه !! هواپیماهای بمب افکن از حریم مسکونی رد نمیشن از پزچمی که باهاش نظر دادی هم خوشم نمیاد .
  • ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    والا اینجور که معلومه قاهر هنوز ابتدا راهه! والا اگر یک پرنده نسبتا سبم مثل سوخو 25 که بسیار هم کار راه اندار هست میساختبم خوب بود پاکستان در حال جی 17 ساختن هست ما ..............
  • ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    توربوفن همان اضافه کردن فن هست به توربوجت برای وارد کردن هوای بیشتر و توان بیشتر و مصرف سوخت کمتر این رو بسازیم اون رو ظرف چند سال میشه ساخت
  • سروش ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    جناب امیرخان اس 400 رو روسها با کلی تأخیر و درنگ تحویل می دادن و با حوادثی که در منطقه در حال اجراست فرصت از دست میرفت و چه بسا گزینه روی میز منفعلانه غرب در نبود اس300 اجرایی میشد اون موقع دیگه اس 500 هم ارزشی نداره میشد نوش دارو پس از مرگ سهراب.
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    سال گذشته ماهواره بر سیمرغ معرفی شد در روز ملی صنایع دفاعی چی شد!؟؟...اصلا پرتاب شد!!
  • ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    دهقان در پاسخ به سوالی درباره اعتراض نمایندگان مجلس و اینکه حضور هواپیماهای روسی در ایران باید در مجلس بررسی شود، گفت: این موضوع ربطی به مجلس ندارد. این کار تصمیم نظام در جهت مقابله با داعش و ترورویستها در سوریه بوده است. ایول....
  • منوچهر ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    امیر جان فکر کن حرف بزن اس 400 به گفته کارشناسان نظامی و منابع موثق زیر 40 کیلومتر اف 22 رو شناسایی میکنه که دیگه برای زدنش دیره
  • ugd ۲۱:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    کشور های روسیه و آمریکا با اون همه سایقه تونستند این جور سیستم هارو بسازن اون وقت ایران توی یه چند سالی همین طوری باور بسازه!!!!!!!!!!!!!! این سیستم به هیچ وجه توانایی مقایسه با اس 300 ورو نداره چه برسه به اس 400
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    دستاوردهای این دولت تماما مربوط به دولت قبل هست شما باورت میشه با نفت 30 دلاری حضرات رفته باشن موتور جت ساخته باشن!؟؟؟
  • منوچهر ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    آنتی 2500 صرفا برای مقابله با موشک های بالستیک طراحی شده اس 400 همان اس 300 فقط بردش افزایش پیدا کرده قرار بود اس 300 پی ام یو 3 باشه که به خاطر تغییراتی مثل رادارش به اس 400 تبدیل شد اس 500 هم که سال 2017 نمایش داده میشه وتا سال 2020 کامل عملیاتی میشه برای مقابله با موشک های قاره پیما ماهواره های جاسوسی و موشک های بالستیک میان برد هستش که فناوری پیچیده ای نیست آمریکا تو سال 2004 موشک اس ام بلاک 3 رو ساخت که زدن موشک های بالستیم ،قاره پیما و ماهواره های پیشرفته ی جاسسوی رو میتونه داخل و خارج از جو زمین حتی که نسخه اس ام بلاک 6 فراتر از جو زمین اهداف رو نابود میکنه که این نسخه های بلاک سه و بلاک شش نسخه ی دریا پایه هستن که از ناو شلیک میشن پس اس 500 سامانه ی غولی نیست .
  • منوچهر ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 0
    راست میگه ناشناس پس به مجلس ربط نداره به کی ربط داره؟
  • منوچهر ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
    0 1
    دوستان باور 373 هم از روی سامانه ی اچ کیو 9 چین ساخته شده نمیدونید بدونید بله ایران از چین به صورت مخفیانه اچ کیو 9 دریافت کرده اچ کیو 9 هم از روی اس 300 روسی ساخته شده که چین با این ابهت کپی کردنش نتونست مثل اس 300 درست کنه نتونست با این ابهتش عین اس 300 درست کنه نسخه ی پاینتر تر از اس 300 رو درست کرده انوقت ایران بتونه از خودتون سوال بپرسید و منطقی جواب بدین نه از روی تعصب خبر دقیق دارم مشرق سانسور نکن لطفا منتشر کن لطفا.
  • ناشناس ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    ناشناس جان دیگه این ادعاها کلیشه شده، چون ما در عرصه دفاعی از ابتدای انقلاب تحریم هستیم و چین هم در حد زیادی این تحریم را رعایت کرده است، بومی سازی گسترده در صنعت دفاعی در عرصه های گوناگون واقعیتی است که حتی خود غربی ها هم به آن اذعان کرده اند (بارها در مجلات معتبر دفاعی به این مطلب اذعان شده است) ، ولی برخی خودباختگان داخلی ، باز هم حرف خود را می زنند، بدون آنکه کوچکترین دلیلی ارائه دهند.
  • ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    سال گذشته سیمرغ رونمایی شد قرار بود اولین ماهواره عملیاتی ایرانی رو پرتاب کنه چی شد!؟ هیچ...رونمایی باید عملیاتی باشه و به تولید انبوه برسه نه نمایش
  • علی ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 1
    راست میگی هادی جوونای ما مشغول تلگرامو دوردورو دختر بازیو و لهو و لعبن، تا الانم که کشور با همه هجمه ها و فشارهای سیاسی و اقتصادی شرق و غرب، در امنیت و سرپا و با قدرت ایستاده شانسی بوده. راست میگی خو...
  • علی ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    اتفاقا این دوستمون که از کلاشو ژ3 ایراد میگیرن باید بدونن کلاش یکی از بهترین سلاحهای انتفرادی از جنگ جهانی تا امروزه چون باز و بستش آسونه و اینکه سلاح ارزونه و در دسترس. اینکه گیر داره ربطی به سلاح نداره طراحیش عالیه وکارایی و سبکیش مناسبه. منتها اون مهماتی که به من و شما توی سربازی میدادن و اون سلاحی که دست ما بود تاریخ گذشته هستش اصطلاحا آموزشیه نگران نباش به موقع همه دشمنان امام زمان متوجه قدرت ما خواهند شد. هرکس در قبال وظایف خودش مسئول و پاسخگو باشه همه چیز درست میشه
  • ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    سرکه نقد به از حلوای نسیه. به نظر من غیرکارشناس ، این اس 300 رو بعد چند سال میخوایم تحویل بگیریم حالا گه بخوایم اس 400 داشته باشیم خدا می دونه چند سال باید منتظر باشیم بدن ندن. در ضمن اگه می خوان لطف کنن خوب در کنار این چند تا اس 300 یکدونه هم اس 400 بدن. ها.
  • ناشناس ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جناب دکتر!!!!! یه کم مطالعه کن تا سطح اطلاعاتت در این زمینه بره بالا، شما هنوز نمی دونی بین رونمایی و عملیاتی شدن یک جنگنده تفاوت هست؟ اون چیزی که رونمایی شد کانسپت یا طراحی مفهومی بود، و همان زمان رونمایی هم اعلام شد که تا چند سال آینده این هواپیما عملیاتی خواهد شد.
  • ناشناس ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    1 0
    ایران از چین سامانه اچ کیو 9 خرید!!!! ،محرمانه هم بوده و هیچ کس هم نفهمیده ، فقط شما فهمیدی!!!! چون چین نتونسته کپی کنه، نتیجه گرفتی که قطعاً ایران هم نمی تونه!!!! واقعاً چقدر این نظر کارشناسی است!!!!، مگه ایران مدعی شد که سامانه باور 373 کپی اس 300 است که شما چنین ادعایی می کنی؟خیلی از سامانه ها در دنیا هستند که برخی عملکردهای مشابه دارند ، دلیل نمی شه که کپی هم باشند، حالا خوبه ایران در سالهای اخیر چندین سیستم پدافند هوایی رونمایی کرده ، اونم تو اوج تحریم، وگرنه شما چی می گفتی، به نظر شما اگر چین کاری را نتوانست انجام بدهد، قطعاً ایران هم نمی تونه!!!!!به نظرتون این نظر منطقیه؟
  • ناشناس ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    حرفت درسته، ولی رونمایی هم مهمه، نشون میده ما به تکنولوژی مورد نظر دست پیدا کردیم، برای عملیاتی شدن و تولید انبوه هم باید زیر ساخت های اون فراهم بشه که این کار نیازمند بودجه است ، اگر بودجه مناسب تخصیص پیدا نکند، کار به تاخیر می افتد.
  • amin ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    ناشناس عزیز , اولان در مورد پرچم خدمدتون بگم , محل تحصیل بنده است با بورس تحصیلی که خودم به خاطر تحقیقات دریافت کردم نه از سرمایه مردم . در ضمن شهید دوران, بابایی چمران هم در امریکا تحصیل کردند ۱. در مورد مجلس و طبقه قانون اساسی اصل۸۴ : هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايد. پس نماینده این حق را دارد که سوال بپرسد ۲. تا جای که بنده در جریان هستم , خلبان هواپیما نظامی ان هم مسلح غیر نظامی فرق میکنه , پس در نتیجه ویزا هم فرق میکند ۳. آیا شما به عنوان یک شهروانده ایرانی اجازه داری که از همان آسفالت عکس بگیرید , فقط جهت اطلاع شما , سیستم حفاظت اطلاعات اجازه حمل گوشی دوربین داره را به محدوده نظامی نمیدهد , پس به قاعدتا اتباع بیگناه حق عکس برداری را ندارند . یعنی شما معتقدید که سیستم حفاظت اشتباه میکنه و جیمز باندی عمل میکند , شما از کجا اطمینان دارید که فقط از آسفالت فیلم گرفتند؟ در ضمن پس چیدمان هواپیماها که منتشر شده از آسفالت نیست ۴. شما از کجا آگاهید که از منطق مسکونی رد نمیشود , اگر اینجور هست پس چرا دولت عراق , در صورت عدم عبور از منطق مسکونی , مجوز عبور داده است . ولی جواب سوال من این نیست , یک سوال مطرح شده پس جواب منطقی دهید لطفآ . ۵. سوال آخر بنده در مورد رادارهای نظامی است , چرا جواب ندادید ؟ میدانید در صورت داشتن دیتا ها رادار حمله و کور کردن رادار بسیار راحتر هست
  • amin ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    حسین عزیز, من به عنوان یک شهروند ایرانی سوال پرسیدم , در مورد پایگاهی که استراتژیک ترین پایگاهه هوای ایران هست. سوال منطقی پرسیدم , جواب منطقی بدهید . در ضمن اگر احساسی جواب دهم , همانگونه که صدام حسین نتوانست با حمایت هواپیماهای ساخته روسیه در ایران عزیز کاری بکنه این گروهه ملعون هم نخواهد توانست . آیا حضرت علی نفرمود که مرا آشکارا و نهان امر به معروف و نهی از منکر کنید , آیا از ان حضرت بالاتر داریم ؟ پس سوال پرسیدن هیچ ایرادی نداره. آیا پیامبر در جنگه خندق از نظرات سلمان سود نبرد ؟ و اما امسال من که فرمودی که فرض شما را بر نشناختن شما از حقیر فرض میکنم . اما حضرت علی علیه السلام می فرمایند: " نگاه کن چه چیزی گفته می شود ، نگاه نکن چه کسی می گوید." *انظر الی ما قال و لاتنظر الی من قال. لطفا از این دیدگاه جواب دهید
  • ناشناس ۱۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    جناب، پاکستان پیزی که به قول شما ساخته، با همکاری چین و تحت لیسانس روسیه ساخته، ولی ما تحریم هستیم وچنین امکانی برای ما فراهم نیست، فقط می توانیم روی توان بومی خودمون تکیه کنیم واگر امکانش بود ، واردات داشته باشیم، پس قیاست مع الفارقه ، با وجود تحریم، ایران با تکیه بر توان داخلی ، دستاوردهای چشمگیری در حوزه زمینی ودریایی وزیر دریا و هوایی و موشکی و هوافضا داشته است واین جای تحسین دارد.
  • ناشناس ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    عملیاتی شدن صاعقه که ادعا نیست، فیلم پرواز صاعقه یک و دو هر دو در اینترنت موجوده ، برو سرچ کن،در ضمن مگه ایران ادعا کرد صد در صد قسمتهای صاعقه بومی است که شما عملیاتی شدن اونو زیر سوال می بری؟!!!!! اگه منظورت اینه که توربوجت منسوخ شده و همه دارند از توربوفن استفاده می کنند، نظرت درست نیست، اگر منسوخ شده بود قطعاً ایران از همان ابتدا دنبال توربوفن می رفت، طرح قاهر از همان ابتدا هم اعلام شد که طراحی مفهومی یا کانسپت است وعملیاتی شدن اون چند سال طول می کشه.
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    توریسم ؟!
  • ناشناس ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۱
    0 0
    آقا امیر چه دروغی معلوم بشه؟!!!! چین که اس 400 سفارش داده قراره تا چند سال دیگه بهش بدهند، اگر ما می خواستیم اس 400 بگیریم شاید تا هفت یا هشت سال باید منتظر می موندیم، تازه اگر بهمون می دادند، نکنه انتار داری نقد را ول کنیم و به نسیه دلمون را خوش کنیم؟!!!!!
  • ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۲
    0 1
    خودمونو گول نزنیم موشکی که ما امروز می سازیم امریکا صد سال پیش ساخته پس الکی به ابن موشکها دل خوش نکنید اگه جنگی بشه این مردم هستند که می تونند نجاتتون بدن نه موشک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس