یکی از مطالب شاخصی که جنجال‌های زیادی هم به پا کرد، خبر انتصاب یکی از سفرای وزارت خارجه بود که پس از انتشار این خبر، دولت رسماً بیانیه‌ای صادر کرد و بنده را تهدید به شکایت کرد.

دولت به خاطر چه خبری مهدی محمدی را تهدید به شکایت کرد؟

سرویس سیاست مشرق - مهدی محمدی سال‌ها سابقه روزنامه‌نگاری دارد و نامش با «کیهان» پیوند خورده است. او در کیهان رشد کرد و سال‌ها دبیری گروه سیاسی روزنامه کیهان را بر عهده داشت و سرمقاله‌های زیادی در موضوعات سیاسی نوشت، اما او به صورت تخصصی در عرصه هسته‌ای وارد شد و از زمان دبیری حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی و مذاکرات با اروپا، یادداشت‌ها و مقالات محمدی درباره مباحث هسته‌ای، خوانندگان بسیاری را جذب کرد. به خاطر همین تخصص در مسائل هسته‌ای بود که در زمانی که بار مذاکرات هسته‌ای بر روی دوش سعید جلیلی بود، محمدی به عنوان نیرویی رسانه‌ای به تیم هسته‌ای اضافه شد و در مقطعی سخنگویی این تیم را نیز بر عهده داشت.

با شروع مذاکرات در دولت جدید، او به یکی از منتقدین جدی رویکردهای دولت در پرونده هسته‌ای تبدیل شد و در مناظره‌ها و مصاحبه‌های زیادی به نقد نظرات مسئولین سیاست خارجی دولت یازدهم پرداخت. نظرات او در خبرگزاری‌های مختلف و روزنامه‌های کیهان و وطن امروز و ... در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

او از دی‌ماه 1394 و با راه‌اندازی کانال شخصی‌اش در تلگرام، تحلیل‌های خود را در این فضا نیز عرضه می‌کند و تاکنون توانسته بیش از 24 هزار نفر را جذب کند.

البته همان‌گونه که خود محمدی در توضیح کانالش نوشته است، فعالیت‌های او محدود به موضوع هسته‌ای نیست و او به هر موضوعی که به مرتبط با بحث امنیت ملی باشد، می‌پردازد که از جمله می‌توان به مسائل مربوط به سوریه، یمن و عراق، انتخابات و ... اشاره کرد.

معرفی کانال تلگرامی

برای معرفی دقیق‌تر کانال آقای محمدی به سراغ ایشان رفتیم و بعضی از سؤال‌هایمان از به صورت مستقیم از ایشان پرسیدیم.

محمدی در پاسخ به سؤال ما درباره انگیزه‌اش از ورود به تلگرام گفت: با توجه به تأثیرگذاری شبکه‌های اجتماعی موبایلی، فراگیری آن‌ها و دسترسی بسیار آسان اقشار مختلف مردم و بخصوص شبکه اجتماعی تلگرام، بنده ترجیح دادم که این روش را برای انتقال پیام استفاده کنم و به نظر بنده اصلی‌ترین راهبردی که دشمن در مقابله با نظام جمهوری اسلامی دنبال می‌کند، کنترل و هدایت افکار عمومی است و بنابراین جریان انقلابی نباید از حضور و نقش‌آفرینی در این فضا خودداری کند.

محمدی درباره ویژگی اصلی شبکه‌های اجتماعی موبایلی می‌گوید: اولاً، در این شبکه‌ها، نظام تولید پیام، تبدیل به یک نظام تولید پیام از پایین شده است و هر عضوی به تنهایی به تولید پیام می‌پردازد.

ثانیاً، نظام تولید و توزیع پیام، بر هم منطبق شده است و همان کسانی که در این بستر به تولید مشغول هستند، به توزیع پیام نیز مشغول‌اند که این امر جزو ویژگی‌های ذاتی این فضاست.

اتفاق دیگری که افتاده این است که استانداردهای تولید محتوا در این فضا متفاوت از سایر فضاهاست؛ در اینجا باید پیام سریع، صریح، به‌موقع، دور از ملاحظه‌کاری و با زبان روشن و جذاب تولید شود و افرادی که در این فضا تحلیل می‌کنند باید مهارت خلاصه نوشتن تحلیل‌های بلند و پیچیده را داشته باشند.

دولت به خاطر چه خبری مهدی محمدی را تهدید به شکایت کرد؟
این تحلیل‌گر سیاسی درباره موضوعاتی که در کانال به آن‌ها می‌پردازد، می‌گوید: حوزه اصلی کار بنده تحلیل اطلاعات در مسائل مرتبط امنیت ملی است که موضوعات متنوعی در حوزه سیاست داخلی، سیاست خارجی، مسائل نظامی، امنیتی و گاهی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی را در برمی‌گیرد و می‌توان گفت این کانال به لحاظ موضوعی طیف زیادی از موضوعات پوشش می‌دهد و محدودیت چندانی در این زمینه ندارد.
 
دلایل نام‌گذاری کانال به عقل سرخ چیست؟

اغلب کانال‌های تلگرامی به نام شخص نویسنده اداره می‌شود، اما کانال مهدی محمدی نام دیگری هم دارد و آن هم «عقل سرخ» است. محمدی درباره این نام‌گذاری این‌گونه توضیح داد: عقل سرخ نام کتابی از شیخ شهاب‌الدین سهروردی است و من سال‌ها در وبلاگی به همین نام می‌نوشتم و چون خیلی‌ها مرا با نام آن وبلاگ می‌شناختند و چون در کانال دیدگاه‌ها و مقالاتم را منتشر می‌کردم، همین اسم را برای کانال نیز انتخاب کردم. ازلحاظ معنایی نیز عقل سرخ بدین معناست که مدیر کانال اعتقاد دارد که درعین‌حالی که باید برای همه موضوعات استدلال کرد، باید در اتخاذ مواضع، انقلابی عمل کرد و از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی به‌خوبی دفاع کرد.

بازخوردها نسبت به موضع‌گیری‌ها در عقل سرخ

از آقای محمدی درباره بازخوردهای که نسبت به مطالب کانال وجود داشته پرسیدیم، او در پاسخ گفت: از وقتی که راه ارتباطی با مدیر کانال را در کانال قرار دادم، روزانه بیش از 100 پیام از مخاطبان مختلف به من می‌رسد که مطالب مختلفی را شامل می‌شود؛ از نقد و تشکر گرفته تا در اختیار قرار دادن اطلاعات از سوی مخاطبین. مطالعه همه این پیام‌ها وقت زیادی می‌گیرد و بنده به دلیل مشغله زیاد، نمی‌توانم همه این پیام‌ها را پاسخ دهم،‌ البته برخی موارد مثل درخواست سیر مطالعاتی و ... نیز بوده که بنده در حد توانم به آن‌ها پاسخ داده‌ام.

برخی پیام‌های حاوی توهین نیز در بین پیام‌های مخاطبین بوده که پس از بحث مختصری که با این افراد داشته‌ام یا قانع شده‌اند یا سکوت کرده‌اند.

برخی مطالب کانال مهدی محمدی در فضای رسانه‌ای کشور خبرساز شد و واکنش‌های مختلفی را در پی داشت. از او درباره این‌گونه مطلب پرسیدیم که در پاسخ گفت: یکی از مطالب شاخصی که جنجال‌های زیادی هم به پا کرد، مربوط به خبر انتصاب آقای ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در فرانسه بود که پس از انتشار این خبر، بعضی از مقام‌های دولتی با بنده تماس گرفتند و دولت نیز رسماً بیانیه‌ای صادر کرد و بنده را تهدید به شکایت کرد.

تهدید مهدی‌ محمدی توسط دولت برای انتشار یک خبر/ در «عقل‌سرخ»  چه می‌گذرد؟
نگاهی جالب به بحران منطقه غرب آسیا

در انتها، یکی از یادداشت‌های زیبای محمدی که مرتبط با بحث سوریه و آخرالزمان است را به عنوان نمونه نقل می‌کنیم: «نگاه به صحنه منطقه و تأمل در زوایای پدیده خارق‌العاده‌ای به نام «مدافعان حرم» دلالت‌های آخرالزمانی هم دارد. امروز مرد بزرگی که خود از قدمای مجاهد در راه اسلام و انقلاب است می‌گفت کنار هم نشستن ایرانی، لبنانی، عراقی، پاکستانی، افغانی و یمنی و ... در یک جبهه و گاه در یک سنگر، در آوردگاهی به نام سوریه، حاوی این معناست که شاید این‌ها نه برای آنچه ظاهراً می‌بینیم، بلکه برای نقش‌آفرینی در صحنه‌ای بسیار عظیم‌تر گرد هم آمده‌اند. کارگردان این صحنه شگفت، شاید مأموریتی جهانی برای این مجاهدان در سر دارد که من و شما تنها گوشه‌ای از آن را می‌بینیم. ملیت زدایی از «مجاهدین»، شاید مقدمه جهانی‌سازی «جهاد» باشد، انشا الله.»

برای عضویت در این کانال می‌توانید اینجا کلیک کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 26
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    21 16
    من به شخصه برای جناب مهمدی محمدی ارادت خاصی قائلم امیدوارم روزی ایشون رو در صندلی ریاست جمهوری ببینم و مطمئن لیاقت و ثواد این کارو داره
  • مجید ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    15 9
    تحلیل های شما برادر گرامی و همچنین جناب اقای کتر سراج برای ما نسل سومی ها در مسائل مختلف و کلان خیلی راهگشاست ،امیدوارم که به حول قوه ی الهی همیشه در این راه ثابت قدم بمانید.و به خوبی بر این مساله واقف هستید که این چنین دست و پا زدن های مسئولان دولت تدبیر و امید ناشی از چه اشتباهات راهبردی است!!
  • eilshi ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    10 4
    آقاي محمدي شاگرد صلاحیت دار رفتار انساني نظام است؛ اما متاسفانه نیاز خارج از حد آقاي رئيس جمهور برای مورد تحسین قرار گرفتن، باعث شده برخي «چاكران» و «فدويان» ايشان قدرت و اختيارات‌ «فريدوني» را بنام خود و با روا داشتند تهديد آن‌هم در تمام اشكال غير انساني آن و در گفتن دروغ تمرين كنند. اين روزها براي منتقدان آقاي رئيس جمهور،‌توي خواب هم چيزي جز تيكه هاي بزرگ ترس ديده نمي‌شود؛ چون ايشان در قبال تسليم كردن تمان تاسيسات هسته‌اي و سرمايه هاي علمي كشور ما به دشمن، نياز به ستايش دارند...!!! فكر نميكنم قادر به انتشار اين نظر باشد
  • SARBAZ ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    11 3
    خداوند عمارهايي مثل مهدي محمدي كه سربازاني با چشم تيزبين جامعه و جزء افراد با بصيرت و بيدار هستند حفظ و طول عمر باعزت عطا فرمايد ان شالله.
  • رهگذر ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    6 1
    من هم تحلیل هاش رو خیلی قبول دارم ولی براش آرزوی ریاست جمهوری نمی کنم. کرسی ریاست جمهوری خیلی خطرناکه و خیلی ها رو زمین می زنه. به فرمایش حضرت علی علیه السلام، امیر همچون شیرسوار است! تا وقتی مهار دارد سوار است ولی مهار را که از دست داد، الفاتحه!!!
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    12 3
    سرمایه نظام جوانهای انقلابی هستند نه مدیران نجومی بگیر
  • ناشناس ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 1
    باید بشذت با فرزند منتظری برخورد شود
  • ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    8 2
    دست حق يارش
  • Erfan ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    9 2
    من تحلیل های ایشان رادنبال می کنم خیلی واقع بینانه واستادانه تحلیل می کنند
  • بحر ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    2 1
    اون "ثواد" نوشتن بیشتر نقش تخریبی داشت.
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    3 1
    چطوری باید عضو کانال ایشون بشیم؟؟؟؟
  • مهماندار هواپیما ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    6 1
    دولت اقای روحانی از روشنگری ملت ایران واهمه دارد مردم ایران را فقط برای رای دادن می خواهند
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    6 1
    آقای محمدی شخصی خوش فکر و فعالی هستند، خداوند امثال این عزیزان رو زیاد کنه اما چه خوب بود نه ایشان بلکه رسانه های ما نیز همچون مشرق از شبکه های ارتباطی داخلی مثل سروش و... استفاده می کردند نبرد در زمین دشمن با اذن خودشون صورت می گیره و اگر تا الان کانال ایشان حذف نشده نشان از بازی به نفع سیاست های صهیونیستی تلگرام است که البته جذب این میزان کاربر انقلابی فرصت خوب برای شناسایی ، جاسوسی ، و بالاخره مدیریت با هوش مصنوعی برای مدیران تلگرام هست. این ها توهم توطئه نیست که خود اشاعه ی ترس از توهم توطئه ، توطئه هست تا زمانیکه مدیریت و حاکمیت کامل در مراحل تولید و توزیع و مصرف در ابزارها داخلی نشود کماکان در فیلتر حبابی دشمن دست و پا می زنیم و گمان می کنیم که کاری از پیش بردیم ولی در واقع خلاف آن را رویت می کنیم به امید روزی که این وابستگی ها فرهنگی و صنعتی و سیاسی و اقتصادی و... به صفر برسد. اگر منتشر نکنید هم اشکالی نداره همین که این پیام به گوش خود مشرقی ها برسه کفایت می کند ممنون از لطفتون
  • ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 0
    البته به آقای محمدی این تذکر رو هم بدم که منظور شیخ شهید سهروردی از عقل سرخ عقل گرفتار به نفسانیات و دلبستگی های دنیوی هست که باید در مسیر بندگی تبدیل به عقل سفید و نورانی یعنی همان عقل قدسی شود. بنده تلگرام ندارم دوستان تلگرامی به ایشون این موضوع رو برسونن.
  • رحیم کمالی ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    5 1
    من عضو کانالش هستم و مطالبش رو میخونم . خوب تحلیل میکنه . قبولش دارم . موقع مناظره ، هم قشنگ صحبت میکنه و هم آروم .
  • ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    5 0
    واقعا کانال عالی هست. من خیلی وقته عضوشون هستم. بارها هم به ایشون نظر نوشتم و ایشون با صبر جواب دادن
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    1 0
    کافیه عبارت mahdi_mohammadi61@ رو توی تلگرام سرچ کنی بلدی که؟
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    3 0
    پس بیدار باش(یم)
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 1
    مدیونید اگه فکر کنید تبلیغ کانال کرده
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    1 0
    البته به آقای محمدی این تذکر رو هم بدم که منظور شیخ شهید سهروردی از عقل سرخ عقل گرفتار به نفسانیات و دلبستگی های دنیوی هست که باید در مسیر بندگی تبدیل به عقل سفید و نورانی یعنی همان عقل قدسی شود. بنده تلگرام ندارم دوستان تلگرامی به ایشون این موضوع رو برسونن.
  • ناشناس ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    1 6
    آقای محمدی برای رویارویی بین المللی نه تنها بسیار جوان هستند بلکه اصلا" در این امور قوی نیستند و مشاور رسانه ای گروه قبلی مذاکرات .فقط در صخبت با کلمات و ادبیات بازی میکنند و الآن برای بزرگ کردن خود از روشهای دهه 80 استفاده میکنند شاید ان موقع جواب میداد ولی الان خیر و برای اٍثبات خرف خودشون بیانیه رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای مهدی محمدی رو پخش کنند ایشون بیانیه رسمی رو معنی شو میدونند
  • عرشیا ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    از ثواد نوشتنت معلومه که چی آرزوی بی ربطی را برای ایشان داری !!!
  • s ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    2 0
    شاید دکمه (س) کیبوردش خراب بوده ..
  • مهدی ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    1 0
    عالی مشرق تو مطلب > ازت خواسته بودم کانال استاد رو معرفی کنی ک جواب نداده بودی الان یه مطلب کامل و جامع در مورد کانال استاد کار کردی دمت گرم حاجی
  • ایرانی ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    3 0
    اری تحلیل تحلیل درستی است چون تجربه تاریخی دارد که خود سند مستحکمی میباشد
  • ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    5 0
    عزیزم همون ژنرال های فسیل خوبن که باید با ویلچر و برانکارد ببریشون مذاکره.
  • حسین ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    3 0
    تحلیلهای ایشان جامع و مستدل هست خوب هست دولت در مناظره های تلویزیونی برای درک بیشتر واقعیتها اگر فرد قوی دارد برای مناظره باایشان بفرستد نه پاچه خواران را
  • رضا ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    2 1
    افتخار میکنم عضو کانال ایشان هستم.
    • بانوی ایرانی IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
      0 0
      خلایق هرچه لایق!
  • ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    3 1
    ایشون از ثمره های انقلاب خمینی کبیر هستن بنده مناظراتشو دیدم یه ضعف هایی هم داره که باید برطرف بکنه انشا الله
  • شعبانی ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 1
    روشنگری ایشان تحسین برانگیز است
  • مرتضی ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    4 1
    آقا مهدی پسر باصفائیه و البته تحلیل‌هاش واقع‌بینانه است.
  • ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    2 0
    عضوی شده در کانال عقل سرخ به چی صورتی هست
  • خاله جان ۲۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 0
    فقط با قسمت اول موافقم و مثبت دادم
  • ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
    0 1
    خدا يار ياور تان باشد
  • محمد22 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    2 1
    من وقت کمی برای مطالعه مطالب تلگرام دارم ولی مطالب ایشون و دکتر سراج و کانال تلگرامی اقتصاد ما از دکتر محمد رضا مهدیاراسماعیلی رو از دست نمی دم چون هم کوتاهن هم جامع دکتر سلام که هیچی جای خودش رو داره خدا حفظشون کنه
  • محمد22 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۶
    0 0
    من وقت کمی برای مطالعه مطالب تلگرام دارم ولی مطالب ایشون و دکتر سراج و کانال تلگرامی اقتصاد ما از دکتر محمد رضا مهدیاراسماعیلی رو از دست نمی دم چون هم کوتاهن هم جامع دکتر سلام که هیچی جای خودش رو داره خدا حفظشون کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس