کد خبر 614613
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲

آمارهای دولتی هم دیگر نمی‌توانند گرانی‌های کالاهای اساسی در بازار را کتمان کنند؛ قیمت برنج، حبوبات، مرغ، قند و شکر، تخم‌مرغ و چای نسبت به هفته گذشته باز هم بر مدار گرانی قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، قیمت کالاهای اساسی ترمز بریده‌ است. هر هفته که می‌گذرد، گرانی بیشتری بازار را در برمی‌گیرد و سیاهه دخل و خرج خانوارهای ایرانی را با اعداد و ارقام درشت‌تری پر می‌کند. همه چیز بر مدار گرانی قرار گرفته و قیمت‌ها هفته‌ به هفته بالا می‌رود؛ برخی‌ها حتی نگرانند اگر این روند ادامه یابد، افزایش قیمتها را روز به روز هم شاهد باشند.
 
دیگر حتی آمارهای دولتی و گزارش‌های رسمی بانک مرکزی هم نمی‌توانند گرانی کالاهای اساسی و مواد غذایی را در بازار کتمان کنند. چند هفته‌ای هست که هر گزارشی که بانک مرکزی در مورد گرانی و ارزانی مواد غذایی اعلام می‌کند، پرده دیگری از سناریوهای افزایش قیمت و گرانی‌ها در بازار را به نمایش می‌گذارد. حال معلوم نیست که بالاخره متولی تنظیم بازار کشور، چگونه و با چه روشی می‌خواهد بازار را تنظیم کند. چند وقتی هست که بازار رها شده و گرانی‌ها افسار گسیخته است. دخل و خرج، هیچ‌جوره با هم نمی‌خواند.
 
کالاهای اساسی بر مدار گرانی
 
آخرین گزارشی که بانک مرکزی در مورد قیمت اقلام و کالاهای پرمصرف خانوارهای ایرانی منتشر کرده، حکایت از افزایش قیمت برنج، حبوبات، مرغ، تخم‌مرغ، قند و شکر و چای در هفته دوم مردادماه خبر می‌دهد، حال آنکه هفته پیش از آن نیز، باز هم افزایش قیمت در گزارش‌های بانک مرکزی به خوبی نشان داده می‌شد و عدد و رقم‌ها روایتی متفاوت از صعود قیمت کالاهای اساسی را داشتند. حال مردم که نه تنها اوضاع اقتصادی‌شان نسبت به قبل بهتر نشده، بلکه با حقوق‌های ثابت هم روزگار می‌گذرانند، هر روز بیشتر از روزهای قبل، سختی گذران زندگی را احساس می‌کند؛ این در شرایطی است که تازه اگر شغلی داشته باشند که درآمدی هم از  آن کسب کنند.
 
مطابق با گزارش اخیر بانک مرکزی به عنوان مرجع اعلام این گزارش‌ها، قیمت تخم‌مرغ ۱۳.۲ درصد، برنج ۱.۸ درصد، حبوبات ۲.۴ درصد، گوشت مرغ ۱۰.۹ درصد، قند و شکر ۵.۳ درصد و چای ۰.۱ درصد نسبت به هفته پیش افزایش یافته است و حال آنکه، در سوپرمارکت‌ها و برخی فروشگاهها نیز مردم با برخی گرانفروشی‌هایی نیز مواجهند که به طور محسوس و نامحسوس حکایت از عدم کنترل دستگاههای نظارتی بر بازار دارد.
 
جدول مستند گرانی‌های اعلام شده از سوی بانک مرکزی در اقلام غذایی
کالاهای اساسی بر مدار گرانی +جدول
سفره مردم باز هم کوچکتر شد!
 
یکی از خریدارانی که به یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای مراجعه کرده است، می‌گوید: قیمتها نسبت به هفته گذشته افزایش یافته و حتی برخی تولیدکنندگانی هم که تخفیف‌هایی برای خریداران در نظر می‌گرفتند نیز دیگر توجهی به مردم و دخل و خرج آنها ندارند. گویا تولیدکنندگان فکر می‌کنند که اوضاع اقتصادی بهتر شده و بنابراین کم کم تنوع محصولاتی که در سبد تخفیف عرضه می‌کردند را کم کرده‌اند؛ در حالی که اینطور نیست، به خصوص اینکه اکنون تقریبا اواسط ماه است و هنوز تا پایان ماه و حقوق گرفتن کارمندان و کارگران، نیمی از راه باقی مانده است.
 
او می‌افزاید: حال سبدهای تخفیفی برای مردم، از تنوع کمتری برخوردار شده است و این را به راحتی می‌توان از سبدهای تخفیفی که در وسط فروشگاه‌ها، تغییر ظاهر داده و تعداد کالاهای‌شان کم شده است، به خوبی متوجه شد، شاید هم تولیدکنندگان دیگر خیال‌شان راحت است و بنابراین مثل قبل، کمتر توجهی به مصرف‌کنندگان دارد.البته وقتی در سبدهای تخفیفی که مدت‌ها بود در وسط راهروهای فروشگاه‌های زنجیره‌ای دقت می‌کنیم، می‌توانیم این نکته این خریدار را به وضوح ببینیم و این نشان می‌دهد که به صورت واقعی، دماسنج تغییرات بازار به دست مصرف‌کنندگان است و آنها نیز به خوبی قضاوت می‌کنند که در بازار چه اتفاقی رخ می‌دهد.
 
یکی دیگر از خریداران می‌گوید: سبد مصرفی خانوارها این روزها تغییر شکل پیدا کرده و مردم مایحتاج اساسی و ضروری خود را می‌خرند. حتی تنوع رنگارنگ کالاها هم باعث نمی‌شود که مردم بی دقت در خرید و قیمت، کالایی را از قفسه فروشگاه بردارند و این نشان می‌دهد که خرید کالاها هدفمند شده است اما به هرحال هنوز مردم دست به عصا حرکت می‌کنند و در خریدهای خود نهایت دقت را دارند تا بیشترین تخفیف را ببرند.
 
او می افزاید: بهتر است دولت همانطور که وعده داده بود، در مورد معیشت مردم و سبد مصرفی آنها نیز تدابیری بیندیشد که وضعیت اقتصادی مردم بهتر شده و قدرت خرید آنها بالاتر رود، این خواسته ای است که مردم از دولت یازدهم دارند و توقع می رود که با توجه به اینکه بهبود وضعیت معیشت هم بارها از سوی دولتمردان گفته شده است، کار با جدیت بیشتری صورت گیرد.
 
حالا باید دید که دولت چه برنامه مشخصی برای تنظیم بازار دارد و تا چه اندازه به تاکیدات مقامات ارشد نسبت به توجه حداکثری به بهبود وضعیت معیشت مردم، دقت به خرج می‌دهد. در حالیکه هفته به هفته، قیمت کالاهای اساسی رو به افزایش است و به نظر هم نمی‌رسد که دولت، برنامه خاصی برای تنظیم بازار داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محمد ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام فقطاینا میتونم بگم پشیمانم که حرف و شعارهایاین دولت فریبم داد اینم مثل قبلی فقط فکر خودشون هستند و امار و ارقام اعلامی شون به درد روی کاغذ میخوره یک میگه امریکا مقصره یکی میگه دولت قبلی مقصره یکی میگه در نحریم هستیم . هزار خدیث دیگه بعد از اینکه بر مسند میاین شروع و میشه و.......
  • نویسنده ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
    0 0
    شکر طی دو ماه گذشته 45 درصد افرایش نرخ داشته ...و از 2500 به حدود 3700 رسیده.. اینها چطور نرخ افزایش را 5 درصد دیده اند؟ جل الخالق
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
    0 0
    خواهش ميكنيم به فكر مردم كم درامد وكارمندا وكارگرا باشيد كه زير بار گرانى دارن خرد ميشن با اين همه هزينه هاى مختلف ازشهريه ى مدرسه گرفته تا مرغ وگوشت وميوه ولبنيات كه جزئ كالاهاى اساسى هستد٠ پس كو نتيجه هاى خوب برجام مرديم از انتظار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس