رئیس جمهور کاهش تعرفه گمرکی میان ایران با آذربایجان و روسیه، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا، مشارکت در خودروسازی و داروسازی در آذربایجان و مبارزه با تروریسم را از جمله موضوعاتی دانست که در اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه بررسی می‌شود.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (یکشنبه) پیش از سفر خود به باکو، به منظور شرکت در اجلاس سه جانبه ایران ، روسیه، و آذربایجان در جمع خبرنگاران با تشریح اهداف سفر دو روزه خود به باکو گفت: روابط ایران با کشور دوست و برادر، جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر توسعه خوبی داشته و مناسبات تجاری، اقتصادی و سیاسی دو کشور نسبت به گذشته ارتقاء یافته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: روابط ایران و روسیه نیز امروز به سمت روابطی راهبردی پیش می‌رود و ما در مسایل مختلف منطقه ای و بین المللی، مشارکت خوبی با یکدیگر داریم.

روحانی با اشاره به اینکه اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و آذربایجان برای رایزنی در کریدور شمال - جنوب است، گفت: پیش از این اجلاس سه جانبه میان روسای جمهور ایران، ترکمنستان و قزاقستان در اینچه برون و اجلاس سه جانبه دیگری میان روسای جمهور ایران، افغانستان و نخست وزیر هند در تهران انجام شد که در تمامی این نشست‌ها برای برقراری و احیاء کریدور شمال و جنوب بحث و تبادل نظر شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این اجلاس در زمینه ارتباط راه آهن ایران، آذربایجان و روسیه که موجب اتصال کشورهای اروپای شرقی و شمالی به خلیج فارس، اقیانوس هند و کشورهای جنوبی می شود، گفتگو خواهیم کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که مسیر اتصال کشورهای جنوب منطقه به آسیای مرکزی و قفقاز است، گفت: در این اجلاس درباره همکاریهای سه جانبه در زمینه راه اندازی راه آهن آستارا - رشت گفتگو خواهیم کرد البته قرار است تا پایان سال میلادی جاری راه آهن آستارا - آستارا راه اندازی شود و آذربایجان آمادگی برای مشارکت در این زمینه را دارد.

روحانی کاهش تعرفه گمرکی میان ایران با آذربایجان و روسیه، تجارت آزاد با کشورهای عضو اوراسیا، مشارکت در خودروسازی و داروسازی در آذربایجان، توسعه تجارت و سرمایه گذاری میان ایران و آذربایجان و همکاری های منطقه ای، مبارزه با تروریسم و همکاری سه کشور در دریای خزر را از جمله موضوعاتی دانست که در اجلاس سه جانبه ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه میان طرفین بررسی می شود.

وی با بیان اینکه نخستین بار است میان ایران، روسیه و آذربایجان، اجلاس سه جانبه برگزار می شود، گفت: این ارتباط هم از لحاظ توسعه روابط میان همسایگان و هم با توجه به شرایط خاص منطقه برای افزایش ثبات و امنیت در منطقه تأثیرگذار خواهد بود.

رئیس جمهور در ابتدای این گفت و گو نیز ضمن تبریک روز خبرنگار اظهار امیدواری کرد که خبرنگاران در انجام وظایف و رسالت بسیار مهمی که بر عهده دارند، موفق باشند.

بنابر این گزارش، حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز یکشنبه به منظور دیدار رسمی از جمهوری آذربایجان و شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، با بدرقه  جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری عازم باکو شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس