هواداران دلشکسته و بریده از برنی سندرز، با وجود کلینتون و ترامپ طوری در برزخ سهمگین انتخاب قرار گرفته‌اند که به سراغ انتخاب جیل استاین رفته‌اند.

سرویس جهان مشرق- هواداران سابق برنی سندرز، که پس از حمایت ناگهانی وی از هیلاری کلینتون عملا شوکه شدند و در عین خیانت به باورهایشان از سمت نامزد محبوبشان، در ورطه تردید و بلاتکلیفی افتادند، با وجود گزینه‌های دهشتناکی چون هیلاری کلینتون و دانلد ترامپ چاره‌ای دیگر به غیر از انتخاب جیل استاین ندیدند و به سمت وی جذب شده‌اند. آنها از انتخاب استاین به عنوان یک مورد قابل اعتماد سخن می‌گویند اما کاملا مشهود و پیداست که از روی لجبازی و ناچاری وی را انتخاب کرده‌اند و خود را به حقیقت درمانده و فریب‌خورده و سرشکسته می‌دانند.
 
 بهترین گزینه برای هواداران سندرزی مخالف با کلینتون
 
آن دسته از هواداران «برنی سندرز» که پس از چرخش ناگهانی وی به سمت «هیلاری کلینتون» -که از خصوصیات عامه اکثر سیاستمداران است- شوکه شده و از او دل کندند و یا پس از پی بردن به تقلب رهبران کمیته ملی دموکرات‌ها علیه سندرز به نفع هیلاری، عملا امیدشان نسبت به حزب دموکرات نابود و آرزویشان نقش بر آب شد، از آنجایی که هیچ علاقه‌ای به رییس‌جمهور شدن «دانلد ترامپ» ندارند، تنها انتخاب مناسب خود را «جیل استاین» نامزد حزب «سبز» می‌دانند.
 
به گزارش روزنامه گاردین، در مصاحبه و گفتگویی که با این دسته از هواداران سندرز به عمل آمده، آنها به شدت عمل سندرز را تقبیح کردند و روزی که  وی رسما کلینتون را مورد تایید و حمایت قرار داد را بدترین روز زندگی‌شان به دلیل خیانتی که سناتور چپ‌گرا به باورهای آنها و به شور و امید قلبها‌یشان در طی سفر چند ماهه انتخاباتی کرد می‌دانند.   
 
نقطه عطف این انفکاک از انقلاب سوسیالیستی سندرز، در گردهمایی ملی حزب سبز در روز پنجشنبه در هوستون تگزاس رخ داد. رهبران حزب سبز، با هوشیاری و فرصت‌طلبی مناسب یک گردهمایی ملی به سبک انقلاب سندرزی برگزار کردند و شعار خود را «هوستون! ماه راه حل ارائه می‌دهیم» قرار دادند. هواداران سندرز معتقدند که استاین تنها گزینه ممکن برای انتخاب است و آنها اصلا نمی‌توانند کاندیدایی را که راست یا متمایل به راست باشد بپذیرند.
 
 بهترین گزینه برای هواداران سندرزی مخالف با کلینتون
 جیل استاین
 
به نظر این افراد بریده از سندرز، استاین نسبت به سندرز خیلی شجاع‌تر، شریف‌تر، و ترقی‌خواه‌تر است. از آنجایی که این دسته از هواداران سابق سندرز -که دیگر نمی‌توان به آنها هوادار سندرز گفت- به دعوت او برای حمایت از کلینتون پاسخ مثبت ندادند. در جدیدترین نظرسنجی موسسه «ری‌یل کلی‌یر پالیتیکس» جیل استاین با 3.9 درصد در رتبه پس از «گری جانسون» با 8 درصد، دانلد ترامپ با 36.9 درصد، و کلینتون با 43.5 درصد است. قاعدتا جیل استاین و گری جانسون شانسی در مقابل ترامپ و هیلاری ندارند اما به شدت در تعیین یکی از این دو نفر به عنوان رییس جمهور بخصوص در شمارش آرای مربوط به «ایالات خاکستری» سرنوشت‌ساز هستند. مثلا می‌توان از آن دست به اعتراض و نفرت دموکرات‌ها از حضور «رالف نادر» به عنوان نامزد حزب سبز در انتخابات سال 2000 یاد کرد. دموکرات‌ها و هوادارانشان معتقد بودند که «نادر» با ورودش به عرصه باعث شد که رای بسیاری از رای‌دهندگان دموکرات به صندوق خودش واریز شود و همین امر موجب شد که «جورج دبلیو بوش» به کاخ سفید راه یابد.
 
طیف جیل استاین، طیف حامی حقوق بشر، گسترش انرژی سبز، و محیط زیست است و از نمونه ورودهای جدی آنها به این عرصه می‌توان به اعتراض‌شان علیه حمله عربستان به یمن اشاره کرد. هواداران سابق سندرز به طرف جیل استاین رفته‌اند اما انتخاب «عجمو برکه» به عنوان قائم وی، می‌تواند تا حدودی فرایند این قضیه را کند نماید. برکه، همان کسی است که در ماه سپتامبر در وبلاگ خود اعلام کرد که دلش به حال هواداران سندرز می‌سوزد؛ چرا که از یک طرف در دام یک وطن‌پرستی چپ‌گرایانه کذایی (اشاره به سندرز) افتاده‌اند و از طرفی دیگر با یک نژادپرستی مشمئزکننده سرتاسر تناقض (اشاره به ترامپ) روبرو هستند. به همین دلیل، ممکن است این هواداران جدید استاین که از برکه ناراحت هستند با وی به مشکل بریخورند. اما استاین می‌تواند از این فرصت ناب استفاده نماید و با پررنگ کردن آن وجه خائن سندرز و نشان دادن وی به عنوان سمبل بی‌وفایی و بی‌شرافتی، آتش این افراد را تندتر نماید. نمونه بارز این دلشکستگی از سندرز را می‌توان در سخنان یکی از هواداران سابق وی پیدا کرد. «کارلوس مارتینز» که یک فعال حقوق بشر در تگزاس است، می‌گوید: «حمایت از حکومت ثروتمندان در مرام و مسلک ما نیست. کسی به شخص حامی ثروتمندان و حامی جنگ دخالت‌طلبانه چون هیلاری کلینتون رای حمایت می‌دهد، دیگر از ما نیست. از این ببعد کاندیدای مورد اعتماد من جیل استاین است. نکته جالب اینکه سندرز، کلینتون، و خودِ ترامپ هم می‌دانند و هم اشاره کرده‌اند که رای به استاین (حزب سبز) برابر است با کمک به ترامپ (حزب جمهوریخواه) جهت پیروزی در انتخابات. اما استاین و هوادارانش این نظر را قبول ندارند. 
 
 بهترین گزینه برای هواداران سندرزی مخالف با کلینتون
 
عجمو برکه
 
 یکی دیگر از طرفداران حیران سندرز که اکنون واقعا نمی‌داند به طرف چه کسی برود و این آوارگی او ناشی از خیانت سندرز به اوست، «پم الیس» یک پرستار 57 ساله است. او می‌گوید من هنوز سندرز را دوست دارم و واقعا بلاتکلیف مانده‌ام. به خاطر اینکه باورهایمان را خراب کرد نمی‌توانم به او رای بدهم اما شخص دیگر را هم تا همین اواخر قبول نداشتم. از هیلاری نفرت دارم و دو آرزوی بزرگ داشتم که سندرز آنها را از من گرفت: نظام آموزشی مناسب و نظام مراقبت سلامت وزین. حالا به سمت جیل استاین رفته‌ام. الیس در پایان این جمله را می‌گوید: «در این سرزمین، پدران ما در جنگ‌های جهانی جان باختند و مردانی هم بودند که پیوسته تلاش کرده‌اند که عدالت و آزادی در اینجا شکل بگیرد. اما اکنون حکومت به دست شیاطینی افتاده است که همه چیز بطور انحصاری پیش می‌برند. چرا باید دو حزب که زورشان بر بقیه احزاب می‌چربد، دو نامزد منفور را به جامعه آمریکا معرفی نموده و به ما تحمیل کنند. چرا حزب لیبرال و حزب سبز از بی‌طرفداری و بی‌قدرتی، نمی‌تواند مناظره برگزار کند؟
 
 منابع:
 
https://www.theguardian.com/us-news/2016/aug/05/green-party-convention-jill-stein-bernie-or-bust-clinton
 https://www.theguardian.com/us-news/2016/aug/02/donald-trump-supporters-parents-bernie-sanders-supporter-son-political-differences

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    چقدر پیچیده شد
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    مگه سندرز کنار نرفت؟ س انتخاب این خانم چه وجهی داره؟
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    الان که نقدا رقابت بین کلینتون و ترامپه این خانم کجاباید بره؟
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    بیچاره ها
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    ول کنن بابا
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    به نظرم تحریم کنن
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    اون مرده چقدر شبیه امیر جعفریه!
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    کمپین راه بندازن علیه سندرز
  • ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    عجب
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۶
    0 0
    به این میگن تلاش مذبوحانه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس