رئیس‌جمهور آمریکا می‌گوید 400 میلیون دلاری که به ایران داده شده، در حقیقت پول ایرانی‌هاست که به آنها باز پس داده‌اند تا از به ثمر رسیدن شکایت و خسارت جلوگیری شود.

به گزارش مشرق، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا که برای بررسی استراتژی نظامی کشورش در برابر تهدیدات خارجی به مقر پنتاگون در آرلینگتون رفته بود، در انتهای دیدار با فرماندهان، به میان خبرنگاران آمد.

اوباما ابتدا به موضوع داعش پرداخت و گفت که این گروه با وجود از دست دادن متصرفات خود در عراق و سوریه، کماکان موضع تهاجمی خود را حفظ کرده و حملات در اروپا موید این مطلب است. اوباما گفت که داعش با این وضعیت تأکید بیشتری برای حمله به اهداف بزرگ‌تر از جمله آمریکا خواهد داشت.

باراک اوباما گفت که نیروهای امنیتی بیشترین تلاش را برای آمریکا کرده‌اند و اگر چنین نکرده بودند، وضعیت امنیتی آمریکا الان اینطور نبود.

داعش را نابود می‌کنیم

رئیس‌جمهور آمریکا قول داد که حملات به داعش از همه جبهه‌های موجود با شدت ادامه پیدا خواهد کرد و ارتش این کشور حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از صدمه رسیدن به غیرنظامیان به کار خواهد بست.

اوباما البته اعتقاد داشت که حملات ارتش کشورش به داعش، دقیق‌ترین حملات در طول تاریخ بوده است.

رئیس‌جمهور آمریکا نتیجه حملات کشورش علیه داعش را اینگونه توصیف کرد: «آنها یک سال است که هیچ حمله چشمگیر موفقی نداشته‌اند.»

اوباما گفت که داعش در عراق هم در حال عقب‌نشینی است و «آزادسازی فلوجه با کمک ائتلاف انجام شد.»

رئیس‌جمهور آمریکا پیش‌بینی کرد که با ادامه روند فعلی، داعش دو شهر مهم موصل و رقه را از دست بدهد «و هیچ‌چیز بیش از این نمی‌تواند داعش را در میان اعضایش بی‌اعتبار کند.»

اوباما سپس محور سخنان خود را متوجه سوریه کرد و گفت که شکست قطعی داعش مستلزم پایان جنگ داخلی در سوریه است «که با اقدامات رژیم بشار اسد که مردم را به آغوش تروریست‌ها سوق می‌دهد، این امر امکان‌پذیر نیست.»

اوباما به حمایت روسیه از ارتش سوریه پرداخت و با انتقاد جدی از این کار گفت: «مواضع روس‌ها در چند هفته اخیر برایمان سوال‌برانگیز شده؛ این جای سوال است که آیا روسیه می‌خواهد با پایبند ماندن به تعهدات خود، سوریه را از لبه پرتگاه بازگرداند یا خیر.»

باراک اوباما قول داد که حملات به داعش در لیبی و مخصوصاً شهر سرت هم ادامه پیدا کند.

به ایران باج نداده و نمی‌دهم

در ادامه سخنان اوباما به سمت ماجرای پرداخت 400 میلیون دلار به ایران رفت؛ 400 میلیون دلاری که آسوشیتدپرس ادعا دارد به عنوان باج برای آزادی 4 آمریکایی به ایران داده شده است.

اوباما گفت که این ادعا درست نیست و این پول در حقیقت پول خود ایرانی‌ها بوده که در آمریکا بلوکه شده بوده و دولت وی برای جلوگیری از پیروز شدن ایرانی‌ها در دادگاه لاهه و طلب خسارت از سوی تهران، نهایتاً پول را به تهران باز پس داده است.

اوباما گفت که دلیل پرداخت این پول در قالب اسکناس هم این بوده که ایران تحریم است «و ما این تحریم‌ها را با سخت‌گیری اجرا می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه گفت: «ما برای آزادی گروگان، باج نمی‌دهیم. من با خانواده آمریکایی‌هایی که در جاهای دیگر دنیا به گروگان گرفته شده‌اند ملاقات داشته‌ام و بسیار متأثر شدم ولی حتی این خانواده‌ها هم می‌دانند که ما برای آزادی گروگان باج نمی‌دهیم.»

قبل از انتخابات نگویید تقلب می‌شود

در ادامه یکی از خبرنگاران به ادعای ترامپ مبنی بر احتمال تقلب در انتخابات برای بیرون آوردن نام هیلاری کلینتون به عنوان پیروز از صندوق‌ها اشاره کرد.

اوباما خندید و گفت: «مطمئناً در انتخابات ما تقلب نمی‌شود؛ هم ترامپ و هم هیلاری باید کم‌کم مانند یک رئیس‌جمهور رفتار کنند.»

اوباما گفت که صندوق‌های رأی زیر نظر مستقیم دولت نیست و نهادهای ایالتی در این خصوص اختیارات زیادی دارند. رئیس‌جمهور آمریکا با لحنی طنزآلود ادامه داد: «اگر آقای ترامپ بر مبنای تئوری توطئه اعتقاد دارد که حتی مثلاً در ایالتی مانند تگزاس که صندوق‌ها معمولاً تحت کنترل دموکرات‌ها نیست هم تقلب خواهد شد، آنگاه ما این سخنان او را جدی نخواهیم گرفت.»

اوباما به نکته معقولی اشاره کرد و گفت: «هیچ‌وقت نشنیده بودم که کسی پیش از پایان بازی، نسبت به تقلب در بازی شکایت کند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس