«آیین افتتاحیه بزرگداشت دهه کرامت در استان تهران» در آستان مقدس عبدالعظیم حسنی و با رونمایی از پرچم بارگاه حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد.

به گزارش مشرق، در سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت «آیین افتتاحیه بزرگداشت دهه کرامت در استان تهران» امروز پنجشنبه با حضور امیرحسین طاهری دبیر شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت استان تهران، برزین ضرغامی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، سید‌حسین هاشمی استاندار تهران، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، حجت‎الاسلام حمیدرضا سلیمانی دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور و برخی مسئولین کشوری در تالار شیخ صدوق آستان مقدس عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

امیرحسین طاهری دبیر شورای هماهنگی بزرگداشت دهه کرامت در این مراسم گفت: اولین سالی است که در استان تهران با مشارکت سایر دستگاه‎های فرهنگی ستاد دهه کرامت ایجاد شد و توفیق داشتیم مراسم افتتاحیه را در جوار حضرت عبدالعظیم حسنی برگزار کنیم. 

وی با اشاره به برنامه‎های دهه کرامت در استان تهران تصریح کرد: برنامه آواها و نواهای رضوی در حوزه شعر و موسیقی در سطح ملی برگزار می‌شود که شروع آن روز 23 مردادماه است و مراسم پایانی آن روز جمعه در برج میلاد برگزار می‌شود. کتاب و کتابخوانی دیگر برنامه‎ای هست که در راستای این ایام برگزار خواهد شد.

هاشمی استاندار تهران در این مراسم با بیان اینکه دهه کرامت باید بهانه‏‎ای برای تربیت فرزندان‌مان باشد، گفت: در دهه‌های گذشته که ما در کودکی به سر می‎بردیم، به مناسبت فرارسیدن ایام منسوب به اهل‎بیت(ع) والدین‌مان ما را با ارزشهای اسلامی از جمله کمک به مستمندان، رفتن به مراسمهای مذهبی و ... آشنا می‎کردند طوری که اثر این تربیتها را در دوران بعدی زندگی خودمان شاهد بودیم.

وی با انتقاد از فضای تربیت کنونی جوانان و نوجوانان تصریح کرد: نسل کنونی به دلایل مختلف با یکسری از ارزشها آشنا نیستند و این وظیفه دستگاه‎های فرهنگی، پدران و مادران است. مسئولان فرهنگی بایستی برنامه مناسب تربیتی برای آنها تدارک ببینند. ما باید چنین مراسم‎هایی را تبدیل به مکانی برای آشنایی جوانان با ترتبیتهای صحیح اسلامی کنیم تا با اهل بیت عصمت و طهارت(ع) انس بگیرند. برخی از محافل فرهنگی آن قدر فضای مسمومی دارد که به هیچ وجه امکان همراهی با خانواده وجود ندارد در حالی که جامعه خود را باید از این فضاها دور کند.

هاشمی با هشدار نسبت به اینکه نباید مراسمهای مذهبی را تبدیل به تریبونهای سیاسی کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون برخی محافل فرهنگی و مذهبی به جای اینکه تربیت‎ساز باشد، میدانی برای تاخت و تازهای سیاسی شده است و نباید به این روند ادامه یابد. به عنوان مثال مگر ما در ماجرای اربعین حسینی(ع) که عرصه‎ای مذهبی و فرهنگی است بحث سیاسی و حاشیه‎ای انجام می‎دهیم؟

حجت الاسلام سلیمانی دبیر ستاد عالی کانونهای فرهنگی و هنری مساجد کشور در این مراسم با بیان اینکه هجرت در فرهنگ دینی ما یک آغاز محسوب می‌شود، گفت: در تاریخ اسلام هجرتهایی وجود دارند که نقطه عطف بزرگ‎ترین جریانات تاریخی شدند. هجرت پیامبر اکرم(ص) از مکه به مدینه و نیز هجرت امام حسین(ع) از مدینه به سمت کربلا و همچنین هجرت امام رضا(ع) از مدینه به سمت مرو از جمله هجرتهایی است که منشأ تحولات اساسی در تاریخ بشریت شد.

وی ادامه داد: پس از هجرت امام رضا(ع) شاهد هجرت بسیاری از بزرگان دین از جمله حضرت فاطمه معصومه(س) و عبدالعظیم حسنی و شاهچراغ بودیم که هر کدام از این بزرگواران اثر فراوانی در جریان‎سازیهای فرهنگی و مذهبی گذاشتند.

سلیمانی درباره سیر ایجاد ستاد دهه کرامت گفت: در سال 1382 و در دوره ریاست آقای مسجد جامعی در پست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مشهد مقدس جشنواره‎ای تحت عنوان امام رضا(ع) آغاز شد و به تدریج تبدیل به مراسمی ملی شد.

سلیمانی ادامه داد: در سال 1387 بنا شد این جریان جنبه‎ای مردمی پیدا کند تا این ماجرا منحصر در ادارات دولتی نشود و از آنجایی که کانونهای فرهنگی هنری مساجد بیشترین ارتباط را با قشر مردم داشتند، بهترین گزینه برای انجام این مأموریت بود و ما در همان سال ابتدایی به این نتیجه رسیدیم که این مرکز به تنهایی قادر به انجام این وظیفه مهم نیست، بنابراین از دیگر دستگاه‎های فرهنگی نیز در این راستا دعوت به همکاری کردیم تا جایی که شورای هماهنگی دهه کرامت با همکاری 34 دستگاه و نهادهای دولتی و غیردولتی تشکیل شد.

وی با اشاره به اینکه در ابتدا تمام فعالیتها درباره امام رضا(ع) بود و بعدها این رویه ارتقاء داده شد، تصریح کرد: از آنجایی که در ابتدای ذی‎القعده، ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) قرار دارد،  بنا بر این شد که شروع این برنامه از قم و انتهای آن در مشهد مقدس و در جوار بارگاه امام رضا(ع)‌ باشد. 

سلیمانی افزود: در طی مدت فعالیت ستاد دهه کرامت، شورالی عالی انقلاب فرهنگی روز پنجم ذی‎القعده را به عنوان روز بزرگداشت امامزادگان در ایران و روز ششم این ماه را روز بزرگداشت حضرت شاهچراغ(ع) تصویب کرد.

در ابتدای این مراسم سید‌محمد‌جواد موسوی در‌چه‌ای، قاری بین‌المللی قرآن کریم به تلاوت قرآن و در ادامه محسن طاهری به مدیحه‎سرایی پرداخت.

از دیگر برنامه‎های این مراسم، حضور خدام حرم حضرت معصومه(س) بود که از پرچم حرم حضرت فاطمه معصومه(س) رونمایی کردند و پس از مراسم جمع‎خوانی خادمان حرم عبدالعظیم(ع) همراه با جماعت به سمت ضریح حضرت حرکت کردند.

افتتاحیه بزرگداشت دهه کرامت در استان تهران/ رونمایی از پرچم بارگاه حضرت معصومه(س) +تصاویر

افتتاحیه بزرگداشت دهه کرامت در استان تهران/ رونمایی از پرچم بارگاه حضرت معصومه(س) +تصاویر

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس