کد خبر 613027
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۷

رحمانی فضلی گفت: حل مناقشات بین‌المللی، یکی از سیاست‌هایی است که دولت در این سه سال دنبال کرده بود که با اقداماتی که صورت گرفت توانستیم حداقل دفع شر داشته باشیم اما طبیعی است که آمریکا دشمنی‌ها و توطئه‌هایش را کنار نگذاشته است.

به گزارش مشرق، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در نشست با منتخبان و فعالان اقتصادی استان یزد با اشاره به نظرات فعالان اقتصادی استان یزد در این نشست اظهار داشت: امیدوارم به برکت نیت‌های خالص همه فعالان اقتصادی این نظرات به خیر و برکت منجر شود.

وی تصریح کرد: در این نشست دو دسته مطرح شد که یک دسته این مطالب، ساختاری و تاریخی است که یک روندهایی را شامل می‌شود و به سهولت و راحتی قابل برطرف کردن نیست.

وزیر کشور خاطرنشان کرد: برای این موارد باید تلاش و کوشش کرد و در عین حالی که تلاش می‌کنیم، صبر داشته باشیم که مشکلات برطرف شود چرا که با یک نظام اقتصادی منفعل و وابسته روبه‌رو بوده ایم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: این اقتصاد منفعل و وابسته ما با یک سری نظاماتی روبه‌رو بوده که بر اقتصاد حاکم بوده و احتیاج به یک دگرگونی‌های اساسی دارد که این نظامات را هم ‌نتوانستیم با تغییر خاصی روبه‌رو کنیم.

وی یکی از این نظامات را نظام برنامه‌ریزی دانست و گفت: ‌در نظام برنامه‌ریزی کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که نتوانستیم آنها را به درستی برطرف کنیم.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه نظام بودجه‌ریزی کشور هم دارای نظام کاملا غلطی است، گفت: بودجه‌ریزی ما مبتنی بر توزیع منابع بر اساس فعالیت و جمعیت است که فعالیت و جمعیت هم یک سیکل باطل تشکیل می‌دهد چرا که هرچه امکانات بر اساس جمعیت داده شود، همین امکانات سبب جذب جمعیت بیشتر هم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمرکز شدید اختیارات را در مرکز داریم و مناطق ما قدرت تصمیم‌گیری بسیار جزئی دارند در صورتی که اگر این اختیارات به مناطق داده شود بسیاری از مشکلات را همین مناطق می‌توانند با سرعت بیشتری برطرف کنند.

رحمانی فضلی گفت: الان دیگر مشکل نیرو در استان‌ها نداریم و همه دانشگاه‌های ما انباشت نیروهای علمی و دانشگاهی هستند که می‌توانند در عرصه‌های مرتبط با خود به فعالیت بپردازند پس نبود نیرو دیگر بهانه کار به حساب نمی‌آید.

وزیر کشور افزود: باید اختیاراتی که می‌توان به استان‌ها داد را به آنها ارائه کرد و با توجه به پیشرفت تکنولوژی می‌توان به صورت آنلاین به فعالیت‌های مناطق نظارت داشت و اگر اشتباهی در کار بود به آنها این اشتباه را گوشزد کرد که برطرف شود.

وی روند کار در دولت را یک روند کاملا مثبت دانست و گفت: آنچه که مسلم است الان شرایط تورمی کشور را به یک شرایط قابل قبول رساندیم و ثبات اقتصادی در شرایط مختلف را به وجود آوردیم که به وسیله آن قدرت تصمیم‌گیری هم افزایش پیدا کرد.

رحمانی‌فضلی تصریح کرد: در برهه‌ای از زمان آنقدر اعتبار پول کشور پایین آمده بود که در بازارهای بزرگ کشور کالاها به وسیله ارز خارجی تبادل می‌شد.

وزیر کشور بیان کرد: نهایتا باید تلاش کرد که این موضوع اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری به آن تاکید فرمودند را با توجه به اینکه از نظرهای مختلف از جمله عقلی و علمی و اجتماعی و سیاسی کاملا ضروری است، محقق کنیم.

وی توان اقتصادی کشور را در حالت بالقوه بالا دانست و گفت: باید این توانمندی‌ها را بالفعل کنیم و برای این موضوع هم ظرفیت بسیار بالایی داریم از جمله نیروی انسانی که می‌توانند زمینه این موضوع را به سرعت فراهم کنند.

رحمانی‌فضلی افزود: اگر مقداری ابزارها و مکانیزم‌های تامین مالی را افزایش دهیم، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود چرا که ما مشکل سرمایه نداریم و با ظرفیت‌های زیادی روبه‌رو هستیم.

وزیر کشور گفت: اگر بخواهیم یک اقتصاد رقابتی قابل قبول داشته باشیم همانند یک جنگ برای بازارهاست چرا که هم ما و هم رقبایمان به دنبال سود هستیم و حتما آنها برای ما ایجاد موانع می‌کنند.

وی  بیان کرد: ما با آنها در دو زمینه با مشکل مواجه هستیم که یکی از آنها روش‌های فعالیت پوسیده و موضوع دیگر قدرت رقابتی است که آنها کیلومترها در این عرصه از ما جلوتر هستند و توان رقابتی بسیار بالایی در بازارهای جهانی دارند.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر اینکه اراده ما برای رقابت بسیار قوی است، گفت: این اراده از انگیزه بالایی بر می‌گردد که در این ملت وجود دارد و در 37 سال پس از انقلاب به کل دنیا این موضوع را اثبات کردیم.

وزیر کشور با تاکید بر اهمیت مردمی کردن اقتصاد مقاومتی گفت: فعالان اقتصادی باید نقش اساسی در مردمی کردن اقتصاد را داشته باشند و پس از زمینه‌سازی توسط دولت، فعالان اقتصادی باید به ایفای نقش بپردازند.

وی تاکید کرد: فعالان و نخبگان اقتصادی باید روش‌های ثروتمند شدن و خلق ثروت را به مردم آموزش دهند چرا که به وسیله این اقدام، بسیاری از ناهنجاری‌ها از جمله سرقت و کلاهبرداری و موارد مختلف دیگر کاملا از بین می‌رود.

رحمانی‌فضلی با تاکید بر بالا بودن ظرفیت‌های فعالیت اقتصادی در ایران، گفت: آنقدر در ایران ظرفیت فعالیت اقتصادی و کسب ثروت وجود دارد که هیچ نگرانی نباید در این زمینه وجود داشته باشد و هراندازی که تمام افراد فعالیت کنند، باز هم ظرفیت برای زندگی در رفاه مطلق برای تمام مردم وجود دارد.

وزیر کشور با تاکید بر اینکه برون‌نگری به معنای توجه به گرفتن بازارهای خارجی و تکنولوژی‌های روز جهان است، گفت: پایه اقتصاد مقاومتی است و درون‌زایی را نباید فراموش کنیم و در کنار درون‌زایی، باید سعی کنیم تمام خوبی‌هایی که دیگران دارند را برای خودمان داریم.

وی با اشاره به اینکه در زمینه خصوصی‌سازی 12 تا 13 درصد خصوصی‌سازی واقعی انجام شد، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که ما باید یک انقلاب اقتصادی انجام دهیم اما متاسفانه این اقدام را که مورد تاکید ایشان بود را نتوانستیم به خوبی انجام دهیم.

رحمانی‌فضلی خاطرنشان کرد: فعالان و نخبگان اقتصادی نباید مطالباتشان را روی زمین بگذارند و از دولت و مسئولان مطالبه کنند، مردم باید از مسئولان مطالبه کنند.

وی ادامه داد: حل مناقشات بین‌المللی، یکی از سیاست‌هایی است که دولت در این سه سال دنبال کرده بود که با اقداماتی که صورت گرفت توانستیم حداقل دفع شر داشته باشیم اما طبیعی است که آمریکا دشمنی‌ها و توطئه‌هایش را کنار نگذاشته است.

رحمانی‌فضلی به وضعیت منطقه اشاره کرد و گفت: آنچه که در سوریه، یمن و عراق اتفاق افتاده واقعا یک جنگ جهانی کوچک است و همه کشورها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این جنگ جمع شده‌اند و همه به دنبال منافع خودشان هستند.

وزیر کشور با اشاره به اینکه تمام کشورهای نقش‌آفرین در جنگ‌های منطقه یک محور مشترک به نام ایران دارند، گفت: آنها از هر عرصه‌ای ‌علیه ایران اقدامات خود را انجام می‌دهند‌.

وی با اشاره به رویکردهای وزارت کشور در زمینه توسعه مناطق مختلف کشور‌ گفت: حداقل 80 درصد از استانداران استان‌های کشور با رویکرد اقتصادی و توسعه‌ای انتخاب شده‌ا‌ند.

وی به ضرورت مقابله با قاچاق کالا اشاره کرد و گفت: قاچاق کالا واقعا موضوع پیچیده‌ای است که برای مقابله با آن باید اقداماتی که در این راستا انجام می‌شود به صورت کاملا برنامه‌‌ریزی شده انجام شود.

رحمانی‌فضلی عنوان کرد: در بحث فساد باید به صورت جدی برخورد انجام شود و همه باید در هر جایی که هستند با فساد مبارزه کنند تا رانت و نفوذپذیری برخی از حوزه ها در اقتصاد باید به صورت کامل برچیده شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس