کد خبر 612958
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۹

پارلمان لیبی در اعتراض به دخالتهای نظامی آمریکا در این کشور به بهانه مبارزه با داعش، سفیر آمریکا را احضار کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از روسیا‌الیوم، پارلمان لیبی در اعتراض به حملات هوایی ارتش آمریکا به مواضع گروه تروریستی داعش در سرت، سفیر آمریکا در طرابلس را احضار کرد.

کمیسیون دفاع پارلمان لیبی، با بیان اینکه دولت وفاق ملی هنوز مشروعیت قانونی خود را به دست نیاورده است، طرفداری واشنگتن از این دولت را محکوم کرد.

این در حالی است که فایز السراج رئیس شورای ریاستی دولت وفاق ملی، گفت که وی از آمریکا خواسته است، مواضع داعش در شهر سرت را بمباران کند.

در حالی که واشنگتن هدف خود را از حملات هوایی به داعش در سرت کمک به لیبیایی‌ها در پاکسازی کشورشان از لوث تروریسم اعلام کرده است، پارلمان لیبی در طبرق معتقد است که دخالتهای آمریکا سیاسی و در راستای حمایت از دولت وفاق ملی است.

نگرانی‌ها درباره عمیق شدن اختلافات سیاسی در لیبی به دلیل دخالتهای نظامی آمریکا و فرانسه در این کشور شدت گرفته است. فرانسه از ارتش لیبی به فرماندهی خلیفه حفتر در بنغازی و اجدابیا حمایت می‌کند و این در حالی است که آمریکا کمکهای نظامی خود به طرف مقابل یعنی شورای ریاستی دولت وفاق ملی را آغاز کرده است.

همزمان با آغاز حملات هوایی آمریکا به لیبی به بهانه مبارزه با گروه تروریستی داعش، کشورهای همسایه لیبی تدابیر امنیتی خود در مرزها را تشدید کرده‌اند.

بر اساس این گزارش، مرزهای مشترک الجزایر، شاهد حضور گسترده نیروهای نظامی و امنیتی این کشور است.

همچنین الجزایر و تونس طی دو روز گذشته، هماهنگی مشترک بین ارتشهای خود را گسترده تر و اقدام به گشت‌زنی‌های مشترک در مرزهای مشترک با لیبی  می‌کنند.

وزارت دفاع آمریکا یازدهم مردادماه جاری اعلام کرد که ارتش این کشور مواضع داعش در شهر سرت لیبی واقع در 450 کیلومتری شرق طرابلس را بنا به درخواست دولت وفاق ملی در این کشور بمباران کرده است.

نیروهای دولت وفاق ملی لیبی که از حمایت جامعه جهانی برخوردار است از ماه می (22 اردیبهشت 1395) آزادسازی شهر سرت در حاشیه دریای مدیترانه را از لوث گروه تروریستی داعش آغاز کرده‌اند.

سرت پایگاه اصلی گروه تروریستی داعش در لیبی به شمار می رود.

رژیم قذافی با کمک حملات هوایی ناتو سرنگون شد و نهایتاً دیکتاتور سابق لیبی نیز در اکتبر 2011 میلادی کشته شد ولی لیبی از آن زمان تاکنون با هرج و مرج داخلی روبه‌رو بوده است.

گروه‌های مختلف تروریستی به‌خصوص داعش از خلأ دولت مرکزی قدرتمند و مقتدر سوء استفاده و بخشهای مختلفی از این کشور را تصرف کرده‌اند.

گروه‌های درگیر در لیبی، اخیرا با میانجیگری سازمان ملل و با هدف جلوگیری از گسترش نفوذ داعش، دولت وحدت ملی تشکیل داده‌اند، اما با وجود گذشت چند ماه از انتقال مقر دولت وحدت ملی به طرابلس، این دولت همچنان با دشواری‌هایی برای بازگردان ثبات به این کشور روبه‌رو است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس