تلویزیون دولت انگلیس مردم معترض به کشته شدن یک جوان توسط پلیس شهر لندن را آشوبگرانی خواند که به دنبال تهدید امنیت این کشور هستند و همچنین نسبت به استفاده مردم از شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر برای مدیریت و ساماندهی تجمعات بعدی هشدار داد و این مساله را یک جرم غیرقابل بخشش خواند.

به گزارش مشرق ، پس از آنکه چند روز پیش پلیس لندن، یک جوان سیاه‌پوست ساکن این شهر را به ضرب گلوله کشت، مردم خشمگین پایتخت انگلیس دست به تجمع و راهپیمایی‌های آرام برای اعتراض به این رفتار پلیس زدند اما نیروهای امنیتی انگلیس که از حضور انبوه مردم شوکه شده بودند، دست به سرکوب گسترده و خشونت‌آمیز تجمعات زدند؛ رویکردی که نه تنها موجب فروکش کردن اعتراض‌ها نشد بلکه دامنه شعله‌های اعتراض را به شهرهای دیگر نظیر تاتنهام و بیرمنگام هم کشاند.
حجم درگیری‌ها میان مردم معترض و پلیس تا حدی بالا رفته است که "دیوید کامرون" نخست وزیر انگلیس مجبور شد سفر تابستانی خود به ایتالیا را نیمه تمام رها کند و برای تشکیل فوری کمیته بحران به انگلیس بازگردد.
 
 
 

دامنه‌دار شدن این درگیری‌ها تا جایی پیش رفته که یکی از خبرنگاران تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی از پرواز مداوم هلیکوپترهای پلیس بر فراز شهر لندن در ساعات مختلف شبانه روز به ویژه شب‌ها خبر داد.

به گزارش رجا، یکی از ایرانیان ساکن لندن هم شب گذشته در صفحه توئیتر خود از ترس به دلیل بالا رفتن صداهای درگیری و شلیک گلوله به معترضان خبر داد که با واکنش همدردانه یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی روبرو شد.

اما آنچه در این میان مورد توجه ویژه افکار عمومی قرار گرفته، رویکرد رسانه رسمی بریتانیا یعنی کمپانی بی‌بی‌سی در قبال این تجمع‌ها و اعتراض‌هاي مردمی است.

بی‌بی‌سی در هر سه بخش انگلیسی، عربی و فارسی زبان خود از همان ابتدای آغاز درگیری‌‌ها تلاش کرد تا معترضان را جمعی از اوباش و خرابکار معرفی کند که به دلیل کشته شدن یک خلافکار حرفه‌ای توسط پلیس انگلیس دست به اعتراض و آشوب‌ زده‌اند.

اين ديدگاه حتی از سوی حامیان نظام سلطنتی انگلیس هم مورد پذیرش قرار نگرفت و آنان نیز در روزنامه‌ها و مجلات رسمی این کشور نظیر گاردین، صراحتا معترضان را مردم عادی، دانشجویان و شهروندان این کشور خواندند كه در ميان آن‌ها مانند تمام نقاط دنيا كه آشوب مي‌شود، افراد خلافكار و سؤء استفاده كننده نيز وجود دارد.

بی‌بی‌سی برخلاف اصول ابتدایی خبرنگاری حرفه‌ای که هرگونه برچسب به افراد مختلف را رد می‌کند، از همان ابتدااز معترضین با عنوان "آشوبگر" یاد کرد و همچنین در رویکردی غیرحرفه‌ای، این افراد را "احمق" نامید!

سایت اینترنتی این شبکه تلویزیونی در یکی از معدود گزارش‌هایی که از این حوادث و گسترش خشونت‌ها در انگلیس منتشر کرد، تقصیر را به گردن شبکه‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توئیتر انداخت و نوشت: «بی‌شک، عده‌ای از کسانی که در این ماجراها دست داشته‌اند، دوست داشتند تا داستان کارهای متهورانه‌اشان را با تلفن از میان غائله برای بقیه گزارش کنند. گروه کوچک‌تری هم بودند که از سر حماقت، با خرابکاری خود عکس یادگاری انداخته‌اند و روی شبکه‌های اجتماعی گذاشتند.»

واهمه از دامنه‌دار شدن درگیری‌ها که به گفته کارشناسان بین‌المللی به دلیل به‌كارگيري خشونت بی‌سابقه از سوی پلیس بریتانیا کاملا محتمل است، موجب شده تا مقامات امنیتی و اطلاعاتی این کشور از برخورد جدی با کسانی که از توئیتر برای اطلاع‌رسانی اخبار مربوط به تجمعات استفاده می‌کنند، خبر داده است؛ اقدامی که با اعتراض گسترده فعالان حقوق بشر و آزادی بیان روبرو شده و این گروه‌ها، اقدام علیه شهروند خبرنگاران را نشانه یک دیکتاتوری مطلق در انگلیس دانستند.

البته بی‌بی‌سی هم که در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 88، به‌طور گسترده دست به تبلیغ این شبکه‌های اجتماعی زده بود و بارها با تهیه برنامه‌های مختلف تلاش کرد تا مخاطبان خود را به سمت استفاده گسترده فیس‌بوک، توئیتر، فرندفید و سایر شبکه‌های اجتماعی بکشاند، اکنون مشترکان این سرویس‌ها را "مجرم" می‌نامد و اعلام می‌کند که پلیس باید دستگیری کسانی را که در توئیتر اقدام به هدایت تجمعات می‌کنند، مدنظر داشته باشد!

مقامات اطلاعاتی و امنیتی انگلیس حتی برای کنترل اعتراض‌هاي مردم، مسئولان و مدیران ارشد شرکت مخابراتی "بلک بری" را نیز تحت فشار گذاشته‌اند تا با قطع سیستم ارتباطی مشتکران خود، مانع از برقراری ارتباط میان معترضان به منظور ساماندهی تجمع‌ها شوند.

این اقدام بی‌سابقه در قطع تلفن شهروندان انگلیسی، رویکردی است که با شگفتی اکثر ناظران بین‌المللی و کانون‌های خبری جهان روبرو شده است و از اين تصميم، به استيصال دولت و پلیس انگلیس در کنترل اعتراض‌ها ياد كرده‌اند.

در اين زمينه، برای اعمال فشار به شرکت‌های مخابراتی نظیر بلک‌بری، بی‌بی‌سی در گزارش خود از استفاده گسترده مردم از تکنولوژی برای اطلاع از موقعیت یکدیگر خبر داد و ضمن "شورشی" نامیدن معترضان، نوشت: «یک گزارش پلیس در این زمینه می‌گوید که شورشیان از تکنولوژی بیش از پلیس استفاده می‌کند. در این گزارش آمده که شورشیان با تلفن همراه به هم خبر می‌دادند که "پلیس در کجا مستقر است" و نباید به کجاها رفت.»

بی‌بی‌سی به همین مقدار هم بسنده نکرده و درحالی که پیش از این، "شهروند خبرنگاران" یعنی افرادی را که با استفاده از شبکه‌های اجتماعی در اینترنت اقدام به انتشار اخبار می‌کنند، تنها راه حل گسترش آزادی بیان و دموکراسی در کشورهای مخالف سیاست خارجی انگلیس -نظیر ایران- نامیده بود، در گزارش خود ضمن ابداع و اختراع یک عبارت جدید تحت عنوان "مجرمیت در شبکه‌های اجتماعی"، خواستار تدوین یک قانون از سوی پلیس برای برخورد با شهروند خبرنگاران شد و نوشت: «بعد از بررسی‌های دقیق و بیشتر در این زمینه، پلیس می‌تواند به این کارها عنوان "جرم در شبکه‌های اجتماعی" بدهد.»

به‌كارگيري این رویکرد از سوی بی‌بی‌سی در حالي است که بسیاری از اقداماتی که دولت و رسانه‌های انگلیسی در جریان درگیری های بعد از انتخابات سال 88 ایران از آن حمایت کردند، در جریان این اعتراض‌ها اتفاق افتاده است و با واکنش سخت دولت و رسانه های رسمی انگلستان روبرو شده است.

به نظر می‌رسد کسانی که برای ایران نسخه می‌پیچیدند و از جریان آزاد اطلاع‌رسانی دم می‌زدند، خود در هنگام عمل و دفاع از دولت‌شان، عملکردی کاملا متناقض با ادعاهای خود دارند.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • من ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    مشرق دمت گرم، آخرین اخبارشون رو بذار تا جیگرمون حال بیاد ماه رمضونی
  • هاشمی ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    چرا وزارت خارجه کشور، بنا بر عرف بین المللی ، به شهروندان و اتباء ایرانی مستقر در بریتانیا ، هشدار نمیدهد که مواظب خود و خانواده خود بدلیل نا آرامی ها باشند.
  • مصطفی ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    سلام . حضرت امام خامنه ای عزیز راست گفت که فرمود : غربی ها مثل سگ دروغ میگویند . در جریان انتخابات ایران سال 88 همین بی بی سی افراد آشوبگر را مردم عادی جلوه می داد و می گفت حکومت نباید با مردم چنین رفتاری بکند ولی حالا در انگلیس همبن مردم عادی را آشوبگر قلمداد می کند . تف به این بی بی سی
  • یه دوست ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    باور نکنید ... بی بی سی بی طرفه ... البته در مسائلی که منافعش در خطر نباشد ... @
  • soleiman ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    این همان پیش بینی ولی امر مسلمین برای وقوع انقلاب در اروپا(پس از خاورمیانه )است
  • k-1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    يعني باور كنيم سقوط انگليس نزديكه؟؟؟
  • يك خبرنگار ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    من نگران مهدي‌شون هستم كه الان توي لندن گير افتاده و لابد كار «اعتراضات» كه خيلي بالا بگيره انگليسي‌ها ازش مي‌خوان كه اينبار در نقشي متفاوت، در قالب لباس شخصي آدم اجير كنه و به جان مردم بيندازه. هاي چه حالي ميده يه كتك مفص از «شهروندان معترض» انگليسي بخوره. اللهم ارزقنا...
  • علیکمال ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    قابل توجه لجنهای سبز!
  • ايراني ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    هرچه كني به خود كني گر نيك وبد كني ( هميشه كه نميشه شعبون يبارم رمضون.....) حمايت از آشوبگران عاقبت يقه خودشون را گرفت ... اندكي صبر آسياب به نوبت.
  • ناشناس ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    خود كرده را تدبير نيست ...گهي پشت به زين وگهي زين به پشت
  • سيد جواد ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    اي كشته كه را كشتي تا كشته شدي باز آنگاه كه او را بكشد، آنكه تو را كشت دنيا دار مكافاته هر چي سر ما آوردن الحمد لله داره سرشون مياد
  • ايراني ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    از مكافات عمل غافل مشو ....گندم از گندم برويد جو زجو (هر چي كاشتن دارن درو مي كنند)
  • k-1 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    جلبكا كجان؟؟؟!!!
  • وحيد ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    حيف و صد حيف كه اون ها مزدوران وطني امثال ميرحسين وكروبي و خاتمي و... ندارند تا آتيش اختلافات رو گسترده تر بكنن وبيانيه صادر بكنن واز مردم خداجو دعوت كنن كه بريزن توي خيابونا واسه كشته شده ها مجلس ترحيم بگيرن واسه آزادي زندانيان سياسي بيانيه صادر بكنن درخواست رفراندوم آزاد بكنند و... همچين بيشعورهايي فقط وفقط تو ايران پيدا ميشه
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    راست میگی شاید اونوقت باباشون با یک نامه دولت انگلیس رو تهدید کنه
  • ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    امام فرمودند اسرائیل مثل سگ دروغ می گوید.لطفا تحریف نکنید. البته بی بی سی در این مورد مصداق بارز اولدک کالانعام بل هم اضل است
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    وزارت خارجه باید اتباع ایرانی را از انگلستان خارج کند و مقامات انگلیسی را ولو به صورت نمادین تحریم کند
  • ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    جناب چهچهه نمیخواد از کامرون به خاطر اشوب گر نامیدن مردم در وی او ای انتقاد کنه؟
  • ali ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    رفتار بی بی سی فارسی خیلی جالب است! انگار هیچ اتفاقی نیفتاده سفارت ایران در لندن چرا ساکت است؟؟
  • علي ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۹
    0 0
    چرا ما استفاده نمي کنيم از اين فرصت براي جو دادن و فشار آوردن به دولت انگليس؟ وزارت خارجه چرا ساکته؟ خيلي بده که هميشه ما منفعليم.
  • عماد ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    محبان او خواهد امد
  • وحيد ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۰
    0 0
    واي واي چقدر الان به ريش اين مفلس ها و طرفداران ايرانيشون خنديدن مزه داره انگليس كه گور ميگرفتي همه عمر ديدي كه چگونه گور انگليس گرفت
  • ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 0
    مردم در انگلیس هم معترض هستندودر ایران هم معترض بودند. اما هیچگاه معترضان ایرانی اینگونه نکردند اما کهریزکها و کوی دانشگاهها و رد شدن ماشین پلیس از انسانها و نداها و سهرابها را دادند... پلیس و دولت ما باید رفتار با معترضان را را یاد بگیرد تا این هزینه ها به ایران عزیزمان تحمیل نشود... تشکر از مشرق برای گذاشتن نظرم و سانسور نکردن
  • ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۱
    0 0
    منظور از بیشعور خودتی ؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس