کد خبر 612141
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۳

وکیل مدافع بابک زنجانی با انتقاد از رسانه‌ای کردن آمادگی شریک تاجیکستانی موکلش مبنی بر صدور ضمانت‌نامه بانکی و آزادی زنجانی به محض صدور ضمانت‌نامه گفت: این موضوع محرمانه بوده و به نظر می‌رسد بخشی از وزارت نفت قصد حل مشکل را ندارد.

به گزارش مشرق، رسول کوهپایه‌زاده در واکنش به اظهارات اخیر وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه «رستم» شریک تاجیکستانی بابک زنجانی حاضر شده برای متهم پرونده نفتی از طریق بانک کونلون ضمانت‌نامه یکساله صادر کند اما به شرطی که زنجانی به محض صدور ضمانت‌نامه آزاد شود اظهار کرد: در سفری که اخیراً به همراه نمایندگان شرکت و بانک مرکزی به یکی از کشورهای خارجی داشتیم با برخی از بانک‌ها و شرکای بابک زنجانی به منظور پرداخت بدهی، گفت‌وگو و مذاکره کردیم.

وکیل مدافع بابک زنجانی اضافه کرد: در تمام مذاکرات و نشست‌ها و گفت‌وگو و مکاتبات بر جنبه محرمانه بودن قضیه تاکید فراوان شده بود به ویژه اینکه بانک‌هایی که قرار است در این کار همکاری کنند و شرکای زنجانی، ملاحظات خاص سیاسی، اقتصادی و امنیتی خود را دارند.

وی ادامه داد: البته سفر پرباری هم بود به این معنی که در گزارش تقدیمی به مراجع ذی‌صلاح، عنوان کردم در طول 31 ماه گذشته در بهترین موقعیت برای پرداخت عملی بدهی هستیم. ماحصل این سفر هم اعلام آمادگی مکتوب یکی از بانک‌های خارجی برای صدور ضمانت‌نامه و پرداخت بدهی بود.

کوهپایه‌زاده گفت: متاسفانه در تاریخ دوم مرداد 95 مدیر امور حقوقی شرکت نفت با خبرگزاری شانا مصاحبه کرد و از چند کشور نام برد مبنی بر اینکه با برخی بانک‌های فلان کشور مکاتبه شده است. فردای آن روز خبرنگاران از مسئولان آن بانک خارجی سئوال می‌کنند که آیا زنجانی در اینجا پول دارد یا خیر؟ آنها هم در محذوریت و معذوریت قرار می‌گیرند و این ایجاد مشکل می‌کند. بلافاصله با آقای هندی تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم که پذیرفتند و قول دادند تکرار نشود.

وکیل مدافع بابک زنجانی افزود: متاسفانه امروز آقای مهدوی مصاحبه کرده و اسم و رسم و مشخصات را افشا کرده است. متاسفانه تکرار این مطلب و افشاگری که دوستان کردند و اطلاع رسانی انجام شده، با همه تاکیدات صورت گرفته، نشان می‌دهد این کار قصور، اشتباه یا سهو نیست. متاسفانه گویا قسمت یا بخشی از مجموعه طرف مقابل قصد جدی برای حل و فصل این مشکل ندارد. این کار علی رغم همه شعارهایی که می‌دهند نه تنها هیچ کمکی به استیفای حقوق بیت‌المال و تسویه بدهی نمی‌کند بلکه یک آفت جدی و مخرب در مسیر تسویه بدهی است.

کوهپایه‌زاده گفت: به طور رسمی از مسئولان ستاد مبارزه با مفاسد افتصادی و مراجع ذی صلاح قضایی می‌خواهم به طور جد این مطلب را پیگیری کنند که چرا به رغم اینکه قرار بوده همه این مسائل محرمانه باقی بماند و خود آقایان هم می‌دانند اما اطلاع‌رسانی نابجا و نامناسب که آفات بسیاری دارد، می‌کنند. کما اینکه الان هم با مشکل مواجه شدیم زیرا در آستانه حضور شرکای خارجی در ایران و اینکه قرار است مذاکرات نهایی و تسوبه بدهی عملیاتی شود، این طور کارهای غیرحرفه‌ای و غیر اخلاقی که در حالت خوش بینانه قصور است، کار را با مشکل مواجه می‌کند.

وکیل مدافع بابک زنجانی با بیان اینکه بانک‌ها و شرکای خارجی با محدودیت و معذوریت مواجه شدند افزود: اگر پیگیری و مشخص شود که آیا این کار نشأت گرفته از تقصیر، قصور، بی درایتی و بی کفایتی است یا یک اراده برای نرسیدن به نتیجه وجود دارد، فکر می‌کنم کمک بزرگی به استیفای حقوق ملت شود.

کوهپایه زاده تصریح کرد: همچنان همکاری بانک‌های خارجی با ایران به کندی و با احتیاط کامل پیش می‌رود و بانک‌های خارجی ملاحظات و معذوریت‌های خاص خود را دارند که مورد تایید و تاکید مقامات مسئول بانکی و اجرایی ما هم قرار دارد. دوم اینکه نباید فراموش کنیم عملیات موکل در آن مقطع زمانی خلاف مقررات بین المللی بوده و به نحوی پولشویی و کمک به دور زدن تحریم‌ها بوده است و به همین دلیل هم زنجانی تحریم شد؛ درست است که اسم زنجانی از تحریم‌ها خارج شده اما اگر همین الان هم مشخص شود بانکی در آن دوره با زنجانی همکاری می‌کرده، سوای اینکه آمریکا یا اروپا می‌تواند تنبیه مالی کنند یا خیر، حداقل به لحاظ پرستیژ بین‌المللی و رعایت موازین بین‌المللی زیر سئوال می‌رود.

وی گفت: ضمن اینکه خود شرکت نفت در مکاتباتی که با ما داشته و قراردادهایی که برای هم به منظور اصلاح و تعدیل فرستادیم همواره بر محرمانه بودن امر تاکید کرده است. آقای مهدوی که این مسئله را مطرح کرده اولاً می‌خواهد شرکای خارجی زنجانی را در مقابل قوه قضائیه قرار دهد که این کار پسندیده‌ای نیست. در ثانی او که در سفر حضور نداشته، اساساً صلاحیت اظهارنظر در این خصوص را ندارد و سوم اینکه آقای هندی به عنوان مسئول کمیته وصول مطالبات بر محرمانه بودن مذاکرات تاکید داشت. چرا دوستان موضوعی را که واجد وصف محرمانه است و در آستانه یک سری تصمیم‌گیری‌های مهم هستیم، رسانه‌ای می‌کنند؟
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس