کد خبر 611890
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۵

نیروهای یمنی تلاش تروریست‌ها برای نفوذ به مواضع نظامی در منطقه راهبردی «نهم» در صنعا را ناکام گذاشتند؛ در عین حال ناظران سیاسی معتقدند توافق سیاسی یمن آینده منطقه و حتی اروپا را متحول می‌کند.

 به گزارش مشرق، «هاشم حسن»، یکی از فرماندهان یمنی از تلاش دوباره شبه نظامیان تروریست برای نفوذ به برخی سایت‌های نظامی در شهر «نهم» استان صنعا خبر داد.

وی افزود: صدای انفجارهای شدیدی ناشی از درگیری‌های جاری بین ارتش و کمیته‌های مردمی از یک سو و مزدوران ائتلاف از سوی دیگر در توابع شهر نهم شنیده می‌شود.

حسن گفت: انفجارهایی در مناطق المجاوحه، الفرضه و پیرامون الشبکه در جریان درگیری‌های بین 2 طرف در این مناطق به وقوع پیوست.

این فرمانده یمنی گفت: پس از پاکسازی و تامین امنیت برخی مواضع شهر نهم، گروه‌های ائتلاف به دنبال حمله به مناطق المنصاع و نحرین در شرق مجاوحه یکی از روستاهای نهم بودند اما نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی این تلاش آنها را ناکام گذاشتند.

وی افزود: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی امنیت را به مواضع جبل المنصاع و جنوب شرق منطقه المجاوحه را در نهم بازگردانده و در درگیری‌های جاری در آنجا بیش از 9تن از متحدان سعودی کشته یا زخمی شدند.

توافق سیاسی یمن آینده منطقه و اروپا را متحول می‌کند

توافق سیاسی بین گروه‌های سیاسی ملی یمن پیروزی سیاسی بزرگی برای ملت مقاوم یمن از آغاز تجاوز نظامی علیه این کشور است و این توافق سیاسی زمینه سیاسی جدیدی را با حضور همه طیف‌های یمنی تشکیل می‌دهد که خاستگاه هر گونه توافق یا تسویه حساب سیاسی در آینده و اساس دستیابی  به هر گونه راه حل سیاسی فراگیری محسوب می‌شود که در رایزنی‌ها و توافق‌های ناکام پیشین حاصل نشده است.

این توافق تاریخی ضربه بزرگی به ائتلاف دشمن سعودی از جمله قدرت های استکبار جهانی است و بر اساس اطلاعات سیاسی این توافق موازنه های قدرت در منطقه را متحول کرده و همه محاسبات دشمن و نقشه های آنها را ناکام گذاشت.

به گفته تحلیلگران سیاسی، با توجه به حوادث میدانی و سیاسی یمن و بخصوص در سایه مذاکرات بی نتیجه در کویت، توافق سیاسی مذکور در زمان مناسبی حاصل شده است.

سیاستمداران یمنی نیز معتقدند این توافق بر روند مذاکرات کویت تاثیر نگذاشته و مانعی برای آن نخواهد بود بلکه تصمیمی است که در موفقیت هر گونه توافقی بین طرف‌های مذاکره کننده در کویت سهیم خواهد بود به نظر می‌رسد.

به گفته ناظران سیاسی این توافق شوکی به فرضیه‌های کسانی است که به جنگی بی پایان علیه یمن امیدوار بودند تا گزینه‌های شخصی خود را اعمال کرده و به هزینه سنگین مالی و جانی این جنگ برای ملت یمن کاری نداشتند.

اظهارات ضد و نقیض دشمن سعودی و مزدورانش درباره توافق تاریخ و سیاسی یمن شدت برآشفتگی دشمن سعودی را از این قضیه بزرگ نشان می‌دهد که آینده ملت یمن و آینده خاورمیانه و اروپا را رقم می‌زند چرا که یمنی‌ها خودشان مهم‌ترین آبراهه بین المللی را تحت تسلط خود خواهند گرفت.

جنبش انصارالله، شاخه سیاسی حوثی‌های یمن و حزب کنگره مردمی وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین این کشور، توافقنامه‌ای برای تشکیل شورای عالی سیاسی یکپارچه جهت اداره یمن بر اساس قانون اساسی کنونی به امضا رساندند.

این شورای 10 نفره شامل یک رئیس و یک معاون از هر دو جناح است و ریاست آن به صورت گردشی خواهد بود.

این در حالی است که مذاکرات صلح یمن به میزبانی سازمان ملل متحد و با حضورنمایندگان جنبش انصارالله (حوثی‌ها) و دولت مستعفی عبد ربه منصور هادی در کویت در حال برگزاری است. 

به اعتقاد ناظران، امضای این توافق نشان‌دهنده ناامیدی از روند مذاکرات صلح یمن است. همچنین امضای این توافق، اعتراض شدید دولت مستعفی یمن را در پی داشته است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس