کد خبر 611889
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

روزنامه نیویورک تایمز با اشاره به تحقق نیافتن انتظارات اقتصادی از برجام نوشت این مسئله هم احتمال انتخاب دوباره حسن روحانی و هم بقای توافق هسته‌ای را در معرض خطر قرار داده است.

 به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با موضوع بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد توافق هسته‌ای، نوشته است که عدم تحقق انتظارات اقتصادی از این توافق، چشم‌انداز پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده را در معرض خطر قرار داده است.

حضرت آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر انقلاب روز گذشته (دوشنبه) با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای اثر ملموسی بر زندگی مردم نداشته، فرمودند: «امروز مسئولین دستگاه دیپلماسی خود ما و همان کسانی که در این مذاکرات از اوّل تا آخر حضور داشتند، همینها دارند می‌گویند آمریکا نقض عهد کرده است. آمریکا زیر ظاهر آرام و زبان چرب و نرم مسئولانش و وزیر خارجه‌اش و دیگران، از پشت دارد تخریب می‌کند، مانع ارتباطات اقتصادی کشور با کشورهای دیگر دنیا است.»

نیویورک تایمز با بیان اینکه رهبر ایران نسبت به مذاکره با آمریکا در مسائل منطقه‌ای هشدار داده‌اند، نوشته است که منظور از این بیانات مذاکره در مورد بحران‌هایی چون سوریه و یمن است.

«ریک گلدستون» نویسنده این گزارش نوشته است که احتمالا این موضع‌گیری به تقویت منتقدان دولت روحانی منجر شود.

گلدستون سپس افزود: «هرچند که فروش نفت افزایش یافته، اما خوش‌بینی آقای روحانی نسبت به دیگر منافع مورد انتظار توافق، یعنی پایان انزوای ایران و سرازیر شدن سرمایه خارجی و به تبع آن رشد اقتصادی، هنوز عملی نشده است. همین مسئله چشم‌انداز انتخاب مجدد او در انتخابات سال آینده را در معرض خطر قرار داده است.»

نیویورک تایمز به پابرجا بودن تحریم‌های یکجانبه آمریکا اشاره کرده و نوشته است: «بانک‌های بزرگ اروپایی که از احتمال نقض این ممنوعیت‌ها نگران هستند و از قبل هم چندان اشتیاقی برای همکاری با ایران نداشتند، تا حد زیادی خود را از این کشور دور نگه داشته‌اند. همین مسئله موجب ناخرسندی مقامات ایرانی شده است.»

به نوشته نیویورک تایمز، مشکلات بانکی یکی از موانع اصلی در اجرایی شدن قراردادهای ایران با دو شرکت هواپیماسازی «بوئینگ» و «ایرباس» است. این روزنامه تلاش کنگره آمریکا برای جلوگیری از اجرایی شدن این توافق‌ها از طریق تصویب تحریم‌های جدید، را مسئله دیگری برشمرده که «مقامات ایرانی را خشمگین کرده است.»

در ادامه این گزارش به اظهارات «جان کری» وزیر خارجه آمریکا اشاره شده که گفته بود واشنگتن تلاش می‌کند تا ایران به منافع پیش‌بینی شده در توافق هسته‌ای دست یابد. نیویورک تایمز نوشته که با این حال «از زمان اجرای برجام دو رخداد، نگرانی‌ها در مورد امکان بقای توافق را افزایش داده است: رأی ماه ژوئن بریتانیا به خروج از اتحادیه اروپا و احتمال پیروزی "دونالد ترامپ" نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ماه نوامبر.»

این روزنامه رأی انگلستان به خروج از اتحادیه اروپا را موجب کاهش یا تعویق تمرکز اروپایی‌ها بر تجارت با ایران دانسته و اشاره کرده که ترامپ هم با «فاجعه‌آمیز» خواندن توافق هسته‌ای، تهدید کرده که در صورت پیروزی در انتخابات، این توافق را مورد مذاکره مجدد قرار داده یا از آن خارج شود.

نیویورک تایمز در پایان بیانات اخیر رهبر انقلاب را «شدیدترین انتقاد» ایشان از برجام توصیف کرده و نوشته است که این موضع‌گیری احتمالا «اهدافی عملی» دارد. تحت فشار قرار دادن واشنگتن برای اجرای تعهداتش یکی از اهدافی است که در این گزارش به آن اشاره شده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • علی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    سلام خدا را شکر که با این مذاکرات, حقانیت سخنان رهبر مهربان کشور بار دیگر آشکار شد. باور کنیم که آمریکا دشمن آزادگی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس