موسسه تحقیقاتی در گزارشی با تاکید بر بهت کارشناسان نسبت به قابلیت‌های نیروهای مقاومت حزب الله نوشت: راکت‌های بیشمار حزب الله قادرند با در هم شکستن سامانه گنبد آهنین هر نقطه از اسرائیل را هدف گیرند.

به گزارش مشرق، موسسه  آمریکایی «سوفان» واقع در نیویورک در تحلیلی پیرامون عملکرد حزب الله لبنان با نام بردن از آن به عنوان قدرتمندترین بازوی نیابتی ایران در منطقه نوشت: انعطاف پذیری نیروهای حزب الله لبنان موجب حیرت تحلیلگران شده و با وجود برخی خسارت‌های وارد شده بر آنها در آوردگاه سوریه حضور نیروهای حزب الله در این کشور موجب بهبودی مهارت‌های رزمیشان شده است. این تجربیات همراه با 100 هزار راکت پیشرفته‌ای که ایران از نبرد سال 2006 حزب الله و اسرائیل به این گروه داده است، موجب شده که حزب‌الله تهدید نظامی جدی علیه اسرائیل باشد.

بر اساس این گزارش، راکت‌های حزب الله قادرند  هر نقطه از اسرائیل حتی مناطق دور دست در جنوب را هدف گیرند و تعداد زیاد این راکت‌ها می‌توانند شبکه ارتقا یافته گنبد آهنین اسرائیل را  در هم شکنند.

موسسه سوفان نوشت: ایران همچنین حزب الله لبنان را با موشک‌های هدایت شونده ضدتانک «کورنت» مجهز ساخته است. به حد مطلوب رسیدن شیوه‌های نبرد کلاسیک حزب الله در معرکه نبردهای سوریه به طور محسوسی توانایی آن‌ها را برای آسیب رساندن‌های بزرگ بر تشکیلات زرهی اسرائیل افزایش داده است.

در انتهای این تحلیل آمده است: رشد قابلیت‌های حزب الله موجب هشدار فرماندهان اسرائیلی  نسبت به افزایش آمار تلفات و تخریب‌های آن‌ها در مقابله با حزب الله هم از بعد نظامی و هم غیر نظامی در نبرد بین این دو شده است .

روزنامه‌ آمریکایی «واشنگتن پست» نیز چندی قبل در گزارشی پیرامون «توان نیروی مقاومت حزب الله لبنان» نوشت: حزب الله اینک یک قدرت نظامی منطقه‌ای با هزاران نیرویی است که با نبرد در میدان جنگ سوریه به نفع «بشار اسد» رییس جمهور این کشور منسجم‌تر نیز شده‌اند.

بر اساس این گزارش، نیروهای حزب الله که ازسوی فرماندهان ایرانی آموزش داده می‌شوند، به مجهزترین تسلیحات هوشمند در دسترس چون نسل چهارم موشک‌های هدایت شونده ضدتانک کورنت، پهپاد، توپخانه و تانک نیز هستند.

«الیاس هانا» ژنرال بازنشسته لبنان و مدرس دانشگاه آمریکایی بیروت در این زمینه گفت: «حزب الله در سال 2006  یک گروه شبه نظامی بود اما اینک ارتشی کلاسیک است.»

 این روزنامه با اشاره به درگیری‌های حزب الله و اسرائیل نوشت: حزب الله لبنان 10 سال قبل 4000 موشک برد کوتاه را به اسرائیل شلیک کرد اما اینک این گروه 100 هزار راکت چون جنگ افزارهای برد متوسط با کلاهک‌های جنگی بزرگتری که قادرند هر نقطه از اسرائیل را هدف قرار دهند، دارد.

فرماندهان ارشد اسرائیلی در این باره گفتند: «حزب الله تهدیدی بسیار بزرگتر به نسبت 10 سال قبل علیه اسرائیل است و تهدیدهای حماس در غزه به نسبت حزب الله بی اهمیت است.»

ژنرال «ایزنکوت» رییس ستاد مشترک اسرائیل در اوایل سال جاری با توجه به ایجاد تاخیر در   برنامه‌های اتمی ایران به واسطه برجام، حزب الله را «دشمن اصلی» اسرائیل نام نهاد.

فرماندهان ارشد اسرائیل می‌گویند، حزب الله دهه گذشته دهکده‌های جنوب لبنان را به پایگاه‌های مخفی همراه با پرتاب کنند‌های موشکی مبدل نموده است که بسیاری از آن‌ها از راه دور هدایت می‌شوند.

یکی از فرماندهان چترباز اسرائیل نیز که در نبرد سال 2006 با حزب الله حضور داشت، گفت: «حزب الله یک گروه، سازمان یا جنبش نیست بلکه یک ارتش است. نبرد بعدی با آن‌ها نبرد دشواری و سختی خواهد بود و آن‌ها نیز این را می‌دانند.»

واشنگتن پست در خاتمه این گزارش با اشاره به رجز خوانی‌های طرفین به ذکر سخنان «سایمون ابو فاضل» پرداخت.

ابو فاضل تحلیگر لبنانی پیش بینی کرد در نبرد بعدی حزب الله خسارات سنگینی را بر شهرها، نیروگاه‌ها و فرودگاه‌های اسرائیل وارد می‌کند.

وی افزود: «موشک‌های حزب‌الله در نبرد جدید با اسرائیل، عذاب آور خواهند بود. این درگیری، نبرد برد و باخت نیست بلکه نبردی با بمباران‌ها و تخریب‌های دو طرفه خواهد بود.»

وبگاه شبکه خبری «بی.‌بی.‌سی» نیز چندی قبل در تحلیلی پیرامون وضعیت نیروهای مقاومت حزب ‌الله لبنان نوشت: در پی جنگ یک ماهه حزب الله لبنان با اسرائیل در جولای 2006، این گروه نظامی با بازسازی خود به یکی از قدرتمندترین گروه‌های شبه نظامی در خاورمیانه مبدل شده است. حزب الله در 10 سال گذشته نه تنها نفوذ داخلی خود را افزایش داده، بلکه در نبرد داخلی سوریه نیز حضور دارد.

بی. بی.سی با اشاره به تغییرات سیاسی در حزب الله نوشت: حزب الله از یک حزب با قدرت محدود به یک وزنه سیاسی نیرومند مبدل شده و در سال 2008 به دنبال برخی فعل و انفعال‌های نظامی توانست در کابینه لبنان حق رای وتو را به‌دست یابد. حزب الله به مدت دو سال از حق وتوی خود استفاده کرد تا مانع انتخاب رییس جمهوری که مورد علاقه‌ای نبود، شود.

در خاتمه این گزارش با اشاره به افزایش قدرت نظامی حزب الله آمده است: حزب الله دستخوش تغییرات قابل توجهی شده و قابلیت‌های جدید در حال توسعه همراه رشد جایگاه از بعد نظامی را با حضور در سوریه به دست آورده و خود را از تمرکز صرف بر موضوع لبنان-اسرائیل خارج کرده است.  زرادخانه حزب الله از 33000 راکت و موشک قبل از نبرد سال 2006 به 150 هزار رشد داشته و اعضای آن اینک بیش از 20 هزار نفر است. حمایت نظامی حزب الله از دولت سوریه تحت حمایت ایران در سال 2011 به این سو، تجهیز شدن به خط تولید سلاح تجربیات قابل توجهی را برای رزمندگانش به همراه داشته و حتی در معرض برنامه ریزی نظامی روسیه در سوریه  نیز قرار گرفت.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    الان حزب الله علاوه بر نیرو های خودش در لبنان چند ده هزار نیرو هم در عراق و سوریه و ایران داره که وفادار بهش هستن و لبنانی نیستن من فکر میکنم شمار نیروهای حزب الله در حد 50 هزار باید باشه
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    حزب الله دردرون اسرائیل نیز بالغ بر 10 هزار نیرو دارند
  • ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
    0 0
    ماشاالله حزب الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس