سرکنسولگر جمهوری ترکیه در مشهد گفت: ایران در زمان کودتا عمق دوستی خود با ترکیه را به ما نشان داد.

به گزارش مشرق، محمت دوغان عصر امروز در نشست خبری خود در محل کنسولگری ترکیه در مشهد اظهار داشت: ترکیه در 25 تیر ماه امسال شاهد یک اقدام خائنانه از طرف گروهی از نظامیان بود که برای نخستین بار در تاریخ این کشور مجلس ملی کبیر ترکیه را با استفاده از تجهیزات دولتی مورد حمله قرار دادند.

وی با تأکید بر اینکه کودتای پیش آمده گردشگران را تحت تأثیر قرار نداده است، بیان کرد: مقامات دولتی ترکیه و مردم این کشور با همکاری با هم در مقابل کودتاگران ایستادگی کرده و اقداماتی که آنها در راستای تصرف سازمان رادیو و تلویزیون و رسانه‌های خصوصی کرده بودند خنثی و کارهای آنها با مخالفت جامعه مدنی مواجه شد.

سرکنسولگر جمهوری ترکیه در مشهد ادامه داد: تمام احزاب سیاسی ترکیه از مجلس کبیر این کشور حمایت کرده و این نهاد نیز بیانیه‌ای مشترک را به تصویب رساندند و در عملیات علیه گروه تروریستی 3000 کودتاگر دستگیر و حدود 100 نفر از آنان کشته شدند.

دوغان بیان کرد: علاوه بر اینها 246 غیرنظامی کشته و 2185 نفر مجروح شدند و باید گفت که در این اقدام چهره اصلی فتح‌الله گولن را آشکار کرد و هم اکنون ترکیه به جریان عادی خود بازگشته و برای مجازات اخلالگران اقداماتی را در دستور کار قرار داده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون وضعیت فوق‌العاده در کشور ترکیه وجود دارد، خاطرنشان کرد: این وضعیت از 31 تیر ماه امسال آغاز شده و هدف آن تنها برای مبارزه با گروه تروریستی گولن است و در صورت اتمام عملیات این تدابیر به اتمام می‌رسد.

سرکنسولگر جمهوری ترکیه در مشهد با اشاره به حمایت ایران از دولت ترکیه در جریان کودتا، بیان کرد: دوستی‌های واقعی میان دولت‌ها در مواقع اضطراری خود را نشان می‌دهند و ترکیه نیز در هنگام وجود تحریم‌ها بر علیه ایران علیرغم اینکه برخی از ترحیم کنندگان متحدان این کشور بودند از این کشور طرفداری کرده است.

دوغان ادامه داد: تفاوت نظر میان کشور ایران و ترکیه امری طبیعی است اما نباید اجازه داد که سایر کشورها با دخالت‌های خود ارتباط میان این 2 کشور را از بین ببرند.

وی بیان کرد: گولن و گروهک تروریستی زیر فرمانش نسبت به ایران نظر مثبتی نداشته و به کسانی که طرفدارش هستند قبولانده که راه بهشت از ایران می‌گذرد اما سرکوب شدن آنها باید درسی برای سایر مخالفان باشد که بدانند قانون در کشور ترکیه حکم فرما بوده و این موضوع یک امتیاز مثبت برای این کشور است.

دوغان  ادامه داد: گولن 2000 مدرسه در 160 کشور دنیا دارد که از طریق آموزش فرزندان ثروتمندان حدود 150 میلیارد دلار ثروت جمع کرده و از همین روش بر تفکرات افراد در کشورهای مختلف تأثیر می‌گذارد و علت اینکه در ایران مدرسه‌ای تأسیس نکرده پیش بینی هوشمندانه مقامات ایرانی بوده است.

وی بیان کرد: گولن از لحاظ فکری بسیار به آمریکا و اسرائیل نزدیک بوده و اجازه اقامت وی در آمریکا را رئیس بخش خاورمیانه در سازمان سیا صادر کرده و تلاش می‌کند که اسلام معتدل را روی کار آورده و هوادارانی در این حوزه را نیز برای خود جمع کرده است.

سرکنسولگر جمهوری ترکیه در مشهد بیان کرد: در کودتای اخیر هیچ مشکلی برای گردشگران ایرانی به وجود نیامد و هم اکنون نیز ایرانی‌ها می‌توانند به راحتی به ترکیه سفر کرده و امید می‌رود نهادهای زیربط در ایران نیز این موضوع را مد نظر قرار دهند.

دوغان با اشاره به پاکسازی تروریست‌ها از قسمت‌هایی که در آنها نفوذ کرده بودند از جمله آموزش و پرورش، ارتش، نیروی انتظامی و قوه قضائیه، خاطرنشان کرد: برخی از کشورها در جریان کودتای ترکیه موضع خود را یک ساعته تغییر دادند و البته باید دانست که ما برای دوستانمان تفاوت قائل هستیم.

وی با بیان اینکه برخورد مسئولان ایرانی در جریان کودتا برای ترک‌ها بسیار ارزشمند بوده است، تصریح کرد: هر چند برخی رسانه‌ها در این جریان بر علیه این کشور مطالبی را نوشتند اما این موضوع در برابر طرفداری مقامات اهمیتی ندارد.

سرکنسولگر جمهوری ترکیه در مشهد ادامه داد: کشور ترکیه به علت عضویت در ناتو ناچار به اتحاد با کشورهای غربی است اما با کمال تأسف همکاری از طرف آنها نمی‌بینیم.

دوغان در ارتباط با برخی از اظهار نظرها در مورد عکس‌العمل‌های به دور از موازین حقوق بشر با کودتاگران، تصریح کرد: ترکیه بنا ندارد قوانین حقوق بشر را زیر پا بگذارد اما در جریان کودتا 50 ژنرال ارتش اخراج شدند، تعدادی افسر برکنار شده و 60 هزار نفر نیز از مسئولیت‌های دولتی کناره‌گیری کردند که برخورد با آنان در فرآیند قضایی انجام می‌شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    ایران مصداق همسایه دلسوز و مهربان و وفادار میان کشورها اس.ایران همیشه سعی کرده اتحاد و یکپارچگی کشورها مخصوصا همسایگان همیشه حفظ بشه.
  • سید جواد ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
    0 0
    ما با ترکیه دوست نیستیم. انتخاب بین بد و بدتر بود.
  • پويا ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    اسلام معتدل آمريكايي اسرائيلي فرقي با اسلام تكفيري مورد حمايت تركيه و عربستان كه شيعيان رو قتل عام ميكنند ندارند هر به جهنم راهي خواهند شد ان شاء الله...
  • حسين ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    به نظرم وقتش رسيده كه يك تحقيق مستقلى هم در ايران در مورد گولن صورت بگيره و در نشريات داخلى به موضوع شبكه ادعايى فتح الله گولن به صورت مستقل پرداخته شود. منظورم از مستقل، عدم وابستگى تحليل ها و نتيجه گيرى ها به نظرات مطرح در رسانه هاى تركيه، خصوصا بعد از كودتا است. بررسى امكانات، پيروان، دارايى ها، عقايد رسمى و غير رسمى، ارتباطات با كشورها و سازمان ها، ايدئولوژى و ... مى تواند ابعاد مختلف اين تحقيق را تشكيل دهد. بعضى مقالات فقط ترجمه هستند و بيم آن مى رود كه بازيچه اى از برخى طرفهاى سياسى بوده باشد. سايت مشرق هم مى تواند در اين زمينه پيشتاز باشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس