«هیلاری کلینتون» نامزد احتمالی حزب دمکرات و «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هر یک گزینه پیشنهادی خود برای سمت معاونت ریاست جمهوری را معرفی کردند و این افراد، مواضع سیاسی متفاوتی در قبال برخی موضوعات کلیدی دارند.

 به گزارش مشرق، باید توجه داشت که طبق قانون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، معاون رئیس جمهوری به اندازه شخص رئیس جمهوری حائز اهمیت است.

وی علاوه بر ریاست سنای آمریکا، گزینه اصلی برای هدایت دولت در صورت عزل، کناره گیری یا مرگ رئیس جمهوری است. رای مردم آمریکا به یک نامزد ریاست جمهوری به معنای تایید معاون پیشنهادی او خواهد بود.

ترامپ ماه گذشته با وجود گزینه های مستعدی همچون «کریس کریستی» رئیس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا و از مقام های صاحب نفوذ حزب جمهوریخواه، «مایک پنس» فرماندار ایالت «ایندیانا» را برای سمت معاونت برگزید.

نشریه «نیویورک تایمز آمریکا» در آن زمان نوشته بود که پنس موضع مستحکم تری نسبت به ترامپ در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی دارد.

وی سال گذشته در جمع برخی مقام های ارشد حزب جمهوریخواه به صراحت گفته بود که دشمنان این رژیم، دشمنان آمریکا هستند.

پنس همچنین یکی از 15 فرماندار ایالات این کشور است که سال گذشته در نامه ای به «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا مخالفت خود را با توافق هسته ای با ایران مطرح کرده بود.

وی از جمله سازمان دهندگان سخنرانی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صحن کنگره آمریکا، همزمان با مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 بود.

انتخاب او به عنوان معاون ترامپ موجب شده تا وی حتی از برخی مواضع مثبت پیشین خود هم عقب نشینی کند.

پنس خود از جمله افرادی بود که خواسته ترامپ برای منع ورود مهاجران به خاک آمریکا را تقبیح و آن را خلاف قانون اساسی توصیف کرده بود ؛ با این حال وی هفته گذشته در نخستین گفت و گوی خود با رسانه ها از زمان انتخاب به عنوان معاون ترامپ، بر حمایت همه جانبه از عقاید افراطی نامزد جمهوریخواه تاکید کرد.

پنس در توجیه درخواست نامتعارف ترامپ برای منع ورود مهاجران به خاک آمریکا، به مجری برنامه فاکس نیوز گفت : از آنجایی که مقام های ارشد امنیتی آمریکا همه می گویند که داعش از بحران مهاجرت برای نفوذ به غرب استفاده می کند، خواسته ترامپ معقول است.

درعین حال نمایندگان حزب جمهوریخواه در گردهمایی ملی این حزب که هفته گذشته برگزار شد، ترامپ و پنس را به صورت رسمی به عنوان زوج انتخاباتی جمهوریخواهان در انتخابات 8 نوامبر (18 آبان) معرفی کردند.

در سوی دیگر این رقابت، هیلاری کلینتون نامزد منتخب حزب دمکرات قرار دارد که روز شنبه «تیم کین» سناتور ایالت ویرجینیا و فرماندار پیشین این ایالت را به صورت رسمی به عنوان گزینه پیشنهادی خود برای سمت معاونت ریاست جمهوری معرفی کرد.

نظام انتخاباتی آمریکا به این صورت است که نامزد برنده در هر ایالت، تمام آرای ایالتی از جمله آرای رقیب را مصادره می کند. هر نامزدی که موفق به کسب 270 رای ایالتی شود، رئیس جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود.

در این میان، برخی ایالت های بی طرف همچون ویرجینیا با 13 رای ایالتی، به میدان مبارزه احزاب آمریکا بدل شده است و انتخاب هوشمندانه تیم کین برای سمت معاونت، می تواند ورق را به نفع کلینتون برگرداند.

کین از جمله افرادی است که پیش و پس از توافق هسته ای با ایران، از آن حمایت کرده و «تلاش فنی و خستگی ناپذیر مذاکره کنندگان» را ستوده بود.

وی که عضوی از کمیته های روابط خارجی و نیروهای مسلح سنای آمریکا است، اوت( آگوست) سال گذشته در سخنرانی خود در صحن علنی این مجلس، با تاکید بر حمایت از توافق هسته ای، گفته بود که این سند نشان دهنده موفقیت «دیپلماسی صبر» به جای رفتار خصمانه است.

کین در آن زمان با تکرار ادعای پوچ آمریکا درباره حمایت ایران از تروریسم، ابراز امیدواری کرده بود که برجام راهگشای گفت و گو های سازنده با مقام های ایرانی باشد.

وی همچنین از جمله سناتورهایی بود که سال گذشته سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا را تحریم کرد و در تنظیم لایحه کنگره برای بررسی سند برجام نقش موثری داشت.

در گردهمایی ملی حزب دمکرات که از امروز دوشنبه (4 مرداد) آغاز می شود و تا روز پنجشنبه ادامه خواهد یافت، کلینتون و کین قرار است به عنوان نامزد های رسمی حزب دمکرات برای سمت های ریاست جمهوری و معاونت ریاست جمهوری آمریکا معرفی شوند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس