کد خبر 608315
تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۷

یک روزنامه آلمانی یک سال پس از توافق هسته‌ای ایران با غرب از اختلاف در بین احزاب دولت آلمان درباره چگونگی موضع گیری در برابر این مسئله خبر داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در گزارشی به مسئله توافق هسته‌ای ایران با غرب حدود یک سال پس از توافق هسته‌ای پرداخته و نوشت: "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان برای اینکه نهایی شدن توافق هسته‌ای با ایران را تمجید کند در جولای سال 2015 از عبارات و کلمات بزرگی استفاده کرد از جمله اینکه این توافق چیزی کمتر از یک موفقیت تاریخی دیپلماسی نیست؛ ما حالا یقین داریم که ایران به همه توافقات انجام گرفته در وین پایبند بوده و آن را کاملا اجرایی می کند.

امروز و دوازده ماه بعد از توافق هسته‌ای ظاهرا اطمینان به وفاداری ایران به این توافق در آلمان از بین رفته است.

سازمان اطلاعات داخلی آلمان اخیرا در گزارش سالانه خود ادعا کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی ایران همچنان در سطح نسبتا بالا ادامه دارد. این سازمان امنیتی آلمان اعلام کرده است که ایران همچنان تلاش می کند به فن آوری برای ساخت موشک دست پیدا کند.

از این رو در حزب دموکرات مسیحی تقاضاها برای اقدام قاطعانه در برابر ایران بلند شده است.

"رودریک کریس وتر"، از کارشناسان دفاعی و سیاستمداران حزب دموکرات مسیحی در این باره به روزنامه "تاگس اشپیگل" گفته است که اروپا در تیررس این موشک‌ها قرار دارد و توافق با ایران در مسائل تسلیحاتی را در علاقه سیاست امنیتی اروپا و ضروری دانسته است.

وی افزود: آلمان و اتحادیه اروپا باید در چارچوب مرحله پیاده سازی توافق هسته‌ای در انطباق دقیق با الزامات آن اصرار ورزیده و در صورت فعالیت‌های غیر سازنده این کشور را تهدید به تحریم‌های جدید کنند.

همچنین سخنگوی سیاست خارجی فراکسیون اتحادیه احزاب متحد مسیحی اظهارات مشابهی را ایراد کرده و اظهار داشته است که اعتماد به صداقت انگیزه‌های ایران تنها از طریق امضای این پیمان هسته‌ای ایجاد نمی شود. وی در صورت درست بودن اتهامات وارده به ایران که در گزارش سازمان اطلاعات داخلی آلمان آمده است درخواست رسیدگی به این مسئله تا طرح بازگشت به تحریم‌ها را مطرح کرد.

البته حزب سوسیال دموکرات آلمان که شریک اتحادیه احزاب متحد مسیحی در دولت ائتلافی است نظری خلاف این دارد.

سخنگوی سیاست خارجی حزب سوسیال دموکرات در گفتگویی در این باره اظهار داشته است که ایران یک بازیگر کلیدی در منطقه هست و باقی می ماند، حتی اگر شریک آسان و ساده‌ای نباشد. ما برای اینکه بر بی اعتمادی که در طول ده‌ها سال ایجاد شده است غلبه کنیم به زمان زیادی نیاز داریم. ما باید در این راستا کار کنیم و درباره تحریم های احتمالی جدید علیه ایران بحث نکنیم.

این نگرش سوسیال دموکرات ها در اتحادیه احزاب متحد مسیحی با شک و تردید دیده می شود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس