عربستان سعودی جزو معدود کشورهای عربی است که با دقت و توجه زیاد، تبلیغات انتخاباتی «دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه آمریکایی را دنبال می‌کند.

 به گزارش مشرق، "دونالد ترامپ" هم اکنون تنها نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست که به طورعلنی درباره موضع آتی دولت خود درباره ریاض برای کاهش اعتماد نسبت به عربستان و و خرید نفت از عربستان سعودی بعد از رسیدن کشورش به خودکفایی سخن گفته است.

پیشتازی "دونالد ترامپ" وکسب امتیاز بیشتر درنظرسنجی ها، حال دیگر ناظران و تحلیلگران را غافلگیر نمی کند، وی درآخرین نظرسنجی ها فاصله چندانی با هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ندارد.

ترامپ نامزد جنجالی هر از گاهی از مسائل مورد توجه جهان عرب سخن به میان می آورد، اما بیشتر تمرکز وی بر روی مسائل داخلی این کشور از جمله مهاجرت و تشویق تولید ملی به جای واردات از چین است، وی در زمینه مسائل خارجی هم بیشتر بر چگونگی مبارزه با داعش نظرات خود را معطوف داشته است.

ترامپ درمصاحبه با شبکه "ان بی سی" گفته بود: "چه بخواهیم چه نخواهیم، افرادی داریم که ازعربستان حمایت کردند، مانعی دراین راه وجود ندارد، اما هزینه های بسیاری را متحمل شدیم، بدون اینکه در ازای آن چیزی به دست آوریم، آن ها باید در قبال این هزینه ها خسارت را جبران کنند".

وی افزود: "عربستان به زودی به علت خطر داعش در ورطه سختی گرفتار خواهد شد، و به کمک ما نیاز پیدا خواهد کرد، اگر آمریکا وجود نداشت، اکنون عربستانی هم نبود و نمی توانست اکنون به بقای خود ادامه دهد".

سخنان ترامپ بیانگر نظر جریانی است که درحال حاکم شدن در داخل دولت آمریکا است و مفهوم کلام وی این است که واشنگتن بعد از رسیدن به خودکفایی درقبال نفت، از نفت کشورهای عربی هم بی نیاز خواهد شد، و درمقابل حتی خواهد توانست نفت صادر کند، از این رو وی گفته است کشورش تمایل دارد، برای بلند مدت با ایران صلح کند، تا اوضاع خاورمیانه باثبات شود.

جریان یاد شده همچنین تمایل دارد ریاض را که اخیراً در خصوص برخی از قضایای خاورمیانه به سمت مسکو رفته، مجازات کند.

بر اساس اطلاعات موجود از وضعیت داخلی آمریکا، ریاض با نگرانی مواضع "دونالد ترامپ" را دنبال می کند و از انتقال این طرز فکر وی به دیگر نامزد مطرح انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نگران است.

هم اکنون سفارتخانه و کنسولگری ها وهمچنین عناصر سازمان های اطلاعاتی پادشاهی عربستان سعودی در واشنگتن با دقت کامل، تبلیغات این نامزد جنجالی جمهوری خواه ونحوه تعامل افکار عمومی با اظهارات وی درباره خاورمیانه وبه ویژه عربستان را دنبال می کنند.

"ترامپ" نخستین نامزد تاریخ انتخابات آمریکاست که به صورت علنی از عربستان انتقاد می کند و از شأن وجایگاه این کشور دربرنامه های وزارت خارجه آمریکا می کاهد.

مقامات سعودی هم اکنون دیگر به این باور کلی رسیده اند، که بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تغییرات اساسی درسیاست خارجی واشنگتن درقبال موضوعات بین المللی و منطقه ای با هدف حفظ جایگاه آمریکا ایجاد خواهد شد، از این رو عربستان سعودی هم باید برای خود متقابلا به دنبال دیپلماسی جدیدی باشد، دیپلماسی جدید آمریکا همان مواضعی هستند، که در سخنان اخیر "ترامپ" جلوه یافته است.

عربستان امیدوار است هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود

درهمین حال سی.ان.ان به نقل از "ترامپ" اعلام کرده است: "من از صدام حسین خوشم نمی آمد، اما او یک کشور را اداره می کرد وسلاح کشتار جمعی دراختیار نداشت و امروز به جای صدام حسین، ما با عراقی خشن تر در نتیجه داعش روبرو هستیم".

وی در این باره افزود: "ما همچنین با ایرانی روبرو هستیم که درحال تعامل با عراق جدید است، متوجه شده ایم که مقامات عراقی با مقامات ایرانی دیدار می کنند، از این قضیه چه می فهمیم؟ ما متوجه می شویم که در این میان مسئولان احمقی درکشور خود داریم!".

ترامپ در این خصوص افزود: "جب بوش معتقد بود، جنگ عراق، گزینه خوبی بود، اما من از کسانی هستم که ضمن حمایت ازعملیات نظامی، می دانم که چه وقت باید مورد استفاده قرار گیرد، دو تریلیون دلار درعراق هزینه کردیم ونتیجه آن صدها هزار قربانی و مجروح بود و دستاوردی دیگر برای ما به دنبال نداشته است".

وی افزود: "به آنچه در منطقه خاورمیانه از خود برجای گذاشته ایم، نگاه کنید، ثبات را از خاورمیانه گرفتیم واین منطقه با ناآرامی شدید مواجه است، حال سوال من این است، آیا جنگ عراق، خوب بود یا بد؟ جب بوش نتوانست به من پاسخی مناسب ارائه دهد، اما بعد از پنج روز وپس از جلسات طولانی با مشاورانش به این سوالم پاسخ داد و گفت:" جنگ عراق، بد بود و این بهانه را مطرح کرد که سیاست برادرش،  صدام حسین را سرنگون کرد".

در نظر سنجی که چندی قبل درباره انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا صورت گرفت، صدرنشینی "دونالد ترامپ" وپیشی گرفتن وی از "هیلاری کلینتون" نامزد دموکرات ناظران سیاسی و بالاخص مقامات سعودی را غافلگیر کرد.

افکار ضد سعودی "دونالد ترامپ" موجبات نگرانی بسیاری از تحلیلگران سعودی را به دنبال داشته است، هم اکنون اوضاع در آمریکا با وجود ریاست جمهوری باراک اوباما رئیس جمهوری دمکرات، چندان به نفع عربستان سعودی نیست، چرا که جریان حاکم بر نهاد نظامی آمریکا، اکنون خواهان مجازات عربستان سعودی است، چرا که این جریان معتقد است، ریاض با چرخش مواضع خود از واشنگتن به سمت مسکو درخصوص مسائل منطقه ای مستحق مجازات است، چرا که سعودی ها با آگاهی از زیان این اقدام آنها برای آمریکا دست به این اقدام زده اند.

شبکه تلویزیونی سی ان بی سی، در دیدار با "باب مک نالی" رئیس شرکت مشاوره ای "راپیدان گروپ" به نقل از وی چنین اعلام کرد:" کشورهای نفت خیز خاورمیانه که شامل عربستان سعودی هم می شود، خواستار روی کار آمدن "هیلاری کلینتون" به عنوان رئیس جمهوری بعدی آمریکا هستند.

عربستان سعودی، سرگردان دو راهی ترامپ و کلینتون/ شمارش معکوس برای خلاصی از اوباما!

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و دو رقیب اصلی این انتخابات یعنی "هیلاری کلینتون" از حزب دمکرات و "دونالد ترامپ" از حزب جمهوری خواه به شدت در حال رقابت تبلیغاتی هستند.

مک نالی افزود: "برکسی پوشیده نیست که سعودی ها ودیگر قدرت های (عربی) منطقه خلیج فارس از کلینتون حمایت می کنند.

وی افزود: "نگرانی وتشویش بسیاری وجود دارد، نگرانی از این بابت که با روی کار آمدن "ترامپ" به عنوان رئیس جمهوری جناح جمهوری خواه در آمریکا، این امر برای آمریکا و کشورهای منطقه خاورمیانه چه در پی خواهد داشت".

"مک نالی" با اذعان بر این واقعیت که همین حالا که باراک اوباما رئیس جمهوری کنونی آمریکاست، وی از هم اکنون هم در راس امور در این کشور نباشد، گفت:"دولت اوباما به راستی دولتی بسیار ضعیف و ناکارآمد است".

"ترامپ" درگذشته نیز در قبال عربستان سعودی انتقادهای تندی داشته وگفته بود:" اگر سعودی ها به روند به اصطلاح مبارزه آمریکا با داعش کمک نرساند، واشنگتن باید خرید نفت از ریاض را متوقف کند".

درهمین حال، "کوین کرامر" مشاور "ترامپ" هم اخیرا از نامزد جمهوری خواه آمریکا خواسته بود، سازمان اوپک را به دلیل مدیریت بهای نفت به باد انتقاد بگیرد.
وی به "ترامپ" چنین توصیه کرد: "باید ببینیم کدامیک از شرکای ما دربازار جهانی، منصفانه بازی می کنند".

"ترامپ" چندی پیش طرح خود در زمینه انرژی برای آمریکا را درجریان سخنرانی دریک کنفرانس نفتی در داکوتای شمالی مطرح کرد.

طرح وی، مبتنی براستقلال کامل نفت آمریکا از واردات نفتی فرامرزی بود، وی براساس این طرح خواستار نظارت کمتر وحفاری های بیشتر در قسمت های مختلف از مناطق نفت خیز آمریکا شده بود.

"ترامپ" ظرفیت انرژی آمریکا را دست نخورده دانست و آن را به زخمی تشبیه کرد، که از سوی این کشور ایجاد شده است.

این نوع نگر و بیان ترامپ درباره نفت و خودکفایی نفتی آمریکا نشان از وجود فاکتورهای خاصی درسیاست اقتصادی وسیاست خارجی این نامزد جمهوری خواه در قبال آینده روابط میان آمریکا وعربستان دارد.

البته در این بین نباید غافل باشیم که روابط شخصی بین رئیس جمهوری آتی آمریکا، پادشاه و دست های پشت پرده طرفین درتعیین سیاست خارجی دو کشور حائز اهمیت است.

"هیلاری کلینتون" وزیر امورخارجه سابق آمریکا در صورت احراز پست ریاست جمهوری در این کشور به احتمال قوی مناسبات کشورش با سعودی ها را تداوم می بخشد، اما تاثیر ریاست جمهوری "دونالد ترامپ" که اکنون نامزدی اش از جناح جمهوریخواه محرز شده است، بر روند مناسبات آمریکا با عربستان چندان آشکار نیست، این امر هنوز هم احساس آرامش را از خاندان آل سعود وپادشاه پیر وشاهزاده ای که در سر سودای تکیه زدن بر تخت پادشاهی عربستان را می پروراند، ربوده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    ترامپ باحاله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس