بعد از گذشت دو سال از تشکیل گروه موسوم به ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا نگاهی به کارنامه این ائتلاف نشان می‌دهد که بدون تغییر رویکرد کنونی، اقدامات آن بیشتر در راستای حمایت از داعش خواهد بود.

 به گزارش مشرق، وزرای خارجه کشورهای ائتلاف بین‌المللی ضدداعش به رهبری آمریکا در واشنگتن برای دومین بار گرد هم آمدند. شرکت کنندگان در نشست وزرای دفاع و خارجه "ائتلاف بین‌المللی ضد داعش" در واشنگتن بر افزایش هماهنگی و تبادل اطلاعات درباره داعش و آمادگی برای آغاز عملیات موصل و رقه تأکید کردند.

این در حالی است که نگاهی به کارنامه این ائتلاف بعد از گذشت دو سال از تشکیل آن سوال های زیادی را مطرح می‌کند که طرح این سوال ها در اهداف واقعی این ائتلاف تردید هایی را ایجاد می‌کند.

از ابتدای تشکیل این ائتلاف بسیاری از اعضای آن از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس خود از تامین کنندگان مالی داعش بودند.

در روزهای اول تشکیل این ائتلاف کشورهای عضو آن از جمله وزیر خارجه وقت عربستان اعلام کرد که مبارزه با داعش 10 سال به طول خواهند انجامید این در حالی است که نیروهای عراقی در کمتر از دو سال تقریبا بیش از 90 درصد اراضی تحت اشغال داعش را آزاد کردند.

اعلام این برنامه 10 ساله با توجه به عملکرد ائتلاف ضد داعش نشان می‌دهد که این ائتلاف قصد داشت با به دست گرفتن پرونده مبارزه با داعش و حملات نمایشی با به کارگیری ابزار داعش اهداف خود را در این مناطق محقق کند.

ائتلاف آمریکایی ضد داعش در حالی شکل گرفت که یک نکته کلیدی مورد هدف از تشکیل آن یعنی ائتلاف برای مبارزه با تروریسم قابل ذکر است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که کارنامه دو ساله این ائتلاف نشان دهنده شواهدی از پیوند و حمایت از تروریست‌ها و در مقابل کشتار مردم بی‌گناه است. به عنوان نمونه، در تازه ترین عملیات خود به وسیله جنگنده‌های فرانسوی و آمریکایی مناطق مسکونی در شهر منبج سوریه را هدف قرار داده که منجر به کشته شدن بیش از 140 غیر نظامی شده است. در حملات نیروهای ائتلاف بیشترین قربانیان را غیرنظامیان تشکیل می‌دادند که بسیاری از آنها زنان و کودکان بوده‌اند.

در همین حال این ائتلاف به دلیل رویکردهای سیاسی و رویکرد به طرح‌های غیر منطقی همچون حذف نظام سوریه نه تنها زمینه ساز مبارزه با تروریسم نشده بلکه به تشدید تروریسم و بحران در منطقه دامن زده است.

این ائتلاف زمانی می‌تواند ادعای مبارزه با تروریسم داشته باشد که یک اقدام را در دستور کار قرار دهد و آن رویکرد به همگرایی به مبارزان واقعی با تروریسم است.

تا زمانی ائتلاف در کنار سوریه و عراق و جبهه مقاومت و روسیه برای مبارزه با تروریسم قرار نگیرد مسلما کارکردی در این عرصه نخواهد داشت. با توجه به اینکه در نشست اخیر سخنی از این رویکرد به میان نیامده می توان گفت نشست مذکور صرفا یک ژست سیاسی برای توجیه نظامی‌گری و پنهان سازی احساس ضعف در برابر تروریسم به ویژه در اروپاست.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس