کد خبر 607703
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۴۰

گذشت چند هفته از حراج سکه نشان می‌دهد که در این مدت تنها کسبه این صنف متقاضی خرید مجموعه های سکه بوده اند و مردم از این حراج استقبالی نکرده اند.

به گزارش مشرق، همزمان با افزایش قیمت طلا و سکه در بازار داخلی بانک ملی از طریق بانک کارگشایی مجموعه ای از سکه های در اختیار خود را به حراج گذاشت.

با تصمیم هیات مدیره بانک ملی از 21 تیرماه و در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هر هفته از ساعت 4 تا 6 بعد از ظهر بانک کارگشایی حراج سکه را انجام می دهد.

قبلاً اعلام شده بود که تا اتمام مجموعه های طلا این حراج ادامه خواهد داشت ولی کسب اطلاع خبرنگار تسنیم از بانک ملی حکایت از آن دارد که علی الحساب حراج این هفته هم برقرار خواهد بود ولی برای هفته آینده هنوز مجوزی صادر نشده است.

بعد از گذشت چند سال از نوسانات ارزی این اولین بار است که چوب حراج سکه در بانک کارگشایی به صدا درآمد. البته مشخص نیست علت تصمیم بانک ملی برای آغاز حراج سکه در این زمان چیست؟ برخی از مدیران این بانک می گویند شاید یکی از دلایل فروش اموال مازاد بانک باشد! این افراد اینطور ادامه میدهند که اموال مازاد فقط شامل ملک نیست، طلا هم می تواند جزو دارایی های مازاد بانک باشد.

اما یکی از تفاوت های دور جدید حراج سکه در بانک کارگشایی در نوع سکه هاست؛ در این حراج بعد از چند سال سکه هایی وارد بازار شدند که ضرب سال 58 و مجموعه های یاد بود بانک ملی می باشند.

ضمن آنکه برای اولین بار در سال های اخیر و بعد از آغاز حراج سکه از سوی بانک کارگشایی سکه های پنج بهار وارد بازار شد. این سکه ها با طرح حرم حضرت علی (ع) هستند که دارای عیار 900، وزن 40.7 گرم و قطر 40 میلیمتر می باشند.

این سکه ها در قالب سه مجموعه به حراج گذاشته می شوند که مجموعه اول شامل سکه پنج بهار آزادی، 2.5 بهار آزادی، یک بهار آزادی و نیم بهار آزادی می باشد.

مجموعه دوم شامل سه نوع سکه در دو بخش است. بخش اول شامل سه نوع سکه 5 بهار آزادی با ضرب های مختلف و بخش دوم شامل سکه های پنج بهار، 2.5 بهار و یک بهار آزادی است.

بانک کارگشایی مجموعه های سکه را با قیمت بازار به حراج می گذارد. قیمت سکه پنج بهار آزادی در این مجموعه ها با توجه به قیمت اینروزهای سکه در بازار آزاد حدود پنج میلیون و 450 هزار تومان، سکه 2.5 بهار حدود دو میلیون و 700 هزار تومان، یک بهار حدود یک میلیون و 100 هزار تومان، نیم بهار هم حدود 500 هزار تومان خواهد بود.

بنابراین ارزش یک مجموعه پنج تایی سکه شامل 5، 2.5، 1 و نیم بهار آزادی حدود 10 میلیون تومان خواهد بود.

علاوه بر حراج مجموعه های سکه، سکه های پنج و 2.5 بهار آزادی به همراه سکه های گرمی نیز به حراج گذاشته می شوند. در این بخش، سکه های 5 بهار در بسته های 10 تایی، سکه های 2.5 بهار در بسته های 20 تایی و سکه های گرمی هم در بسته های 20 تایی فروخته می شود.

اما بعد از گذشت چند هفته از آغاز حراج سکه در بانک کارگشایی گفت‌وگوی خبرنگار تسنیم با مسئولان این بانک حکایت از آن دارد که این حراج چندان با استقبال مردم همراه نبوده است.

یکی از مدیران بانک ملی در همین ارتباط می گوید: مانند بازار آزاد، حراج سکه نیز راکد است. در این مرحله مردم استقبالی از حراج نکرده اند.

وی با بیان اینکه عمده متقاضیان سکه های بانک ملی در حراج اخیر کاسبان طلا و جواهر بوده اند، گفت: این افراد هم به خاطر نوع کسب و کارشان از حراج استقبال می کنند.

به گزارش تسنیم، قیمت پایه مجموعه های سکه بهار آزادی در حراج بانک کارگشایی چند هزار تومان ارزانتر از قیمت بازار آزاد اعلام می شود و در نهایت با قیمتی مشابه بازار به خریدار فروخته می شود.

گفتنی است، در این مرحله مانند سایر حراج های قبلی بانک کارگشایی، چوب زنی انجام می شود ولی از آن هیاهوی سابق در زمان حراج سکه خبری نیست. کسب اطلاع خبرنگار ما همچنین حاکی از آن است که روزانه 50-60 نفر از کسبه بازار طلا و جواهر در این حراج شرکت می کنند.

بنابراین فروش روزانه مجموعه های سکه بانک ملی، در این حراج ها 3 تا 4 میلیارد تومان خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس