نحیف شدن فراکسیون امید بیش از هر چیز نتیجه تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای القای فتح مجلس است که کم‌کم با کنار رفتن غبار دروغ‌ کسب اکثریت سبب سرخوردگی بدنه این جریان شد.

سرویس سیاست مشرق - پس از ناکامی‌های مکرر فراکسیون امید در مجلس دهم که از شکست در بدست آوردن کرسی ریاست مجلس تا مغلوب شدن در انتخاب ریاست کمیسیون‌های 14 گانه و عدم دستیابی مطرح‌ترین نماینده اصلاح‌طلبان یعنی محمدرضا عارف به پست کلیدی در مجلس تداوم داشته، فراکسیون امید دچار اضمحلال درونی و انشعاب شد. این انشعابات در جلسه روز سه‌شنبه این فراکسیون برای تعیین هیئت‌رئیسه دائم رخ عیان کرد و به روایت رسانه‌های این جریان 70 نفر در این جلسه مهم شرکت کردند تا عدم حضور نمایندگانی که امید آن‌ها را از خود می‌دید، معنادار شود.

اما طولی نکشید که نمایندگانی که در جلسه فراکسیون امید شرکت نکردند سر از فراکسیون تازه تأسیسی به نام فراکسیون «اعتدال»‌ درآوردند. شاخص‌ترین نماینده‌ای که از پایتخت و لیست امید وارد مجلس شد، «کاظم جلالی» بود که به‌عنوان رئیس فراکسیون اعتدال انتخاب شد. بقیه افرادی که در هیئت‌رئیسه این فراکسیون حضور دارند ازجمله «مهرداد لاهوتی»، «غلامعلی جعفر زاده ایمن آبادی» و ... ازجمله نمایندگانی هستند که حمایت اصلاح‌طلبان را با قرار دادن نام آن‌ها در لیست امید پشت سر داشتند.

این موضوع خشم و عصبانیت اصلاح‌طلبان را به دنبال داشته است و در این باب محمدرضا عارف به‌طور تلویحی با انتقاد از کسانی که به قول مصطفی کواکبیان «با اصلاح‌طلبان عکس یادگاری انداخته‌اند و سپس آرای خود را در سبد رأی رقیب انداخته‌اند»،‌ گفت: «در برخی مواقع ترجیح منافع ملی بر منافع جریانی به‌ویژه در جریان انتخابات مجلس دهم و به خاطر رد صلاحیت‌ها باعث شد از هویت خودمان خوب دفاع نکنیم و گاها از آن عبور کنیم.»[1]

اگرچه عارف از منافع ملی دم می‌زند اما یکی از رسانه‌های حامی اصلاح‌طلبان با اشاره به همین موضوع آن را ماهیگیری و اشتباه عارف و امیدی‌ها قلمداد می‌کند و می‌نویسد: «اصلاح‌طلبان با درک مسئله عبور از هویت بعد از پایان انتخابات سعی کردند به جامعه تلقین کنند که اکثریت مجلس را در اختیار دارند و مجلس دهم یک مجلس اصلاح‌طلب است. این تلقین باعث شد تا اصول‌گرایان فهرست امید برای نشان دادن اکثریت تفکر خودشان در مجلس، امیدی‌ها را دور بزنند و تمام رأی خود را در سبد کسانی بیندازند که چندان قرابت فکری با امیدی‌ها ندارند. نمونه بارز این مسئله در انتخابات هیئت‌رئیسه فراکسیون‌ها قابل‌مشاهده بود. عبور از هویت را عارف نباید امروز مطرح می‌کرد. او و اصلاح‌طلبان باید فردای انتخابات مجلس به این نکته اشاره می‌کردند که با یاران قرضی پیروز شدند و احتمال دارد این یاران قرضی روزی به خانه خود برگردند.»[2]

همین موضوع سبب شده کسانی چون مرتضی الویری که پایش در گزینش کاندیداهای موردحمایت اصلاح‌طلبان گیر است، در خصوص اشتباهات نمایندگان اصلاح‌طلب و شکست‌های مکرر این جریان در اتفاقات مجلس دهم بگوید: «اگر بخواهم اشتباهی را بگویم این است که اشتباه را آن‌کسانی کردند که آن وحدت رویه و صدای هماهنگی را که بین اصلاح‌طلبان در حمایت از آقای عارف مطرح شد، برخی خدشه‌دار کردند. من بر این باور هستم که وقتی اصلاح‌طلبان به یک جمع‌بندی می‌رسند ولو اینکه این جمع‌بندی اشتباه باشد، منطقی این است بقیه حمایت بکنند یا حداقل سکوت کنند. در این صورت ما هرگز ضرر نمی‌کنیم. اگر این اتفاق صورت می‌گرفت و برخی اصلاح‌طلبان در سخنان و موضع‌گیری‌های خودشان در جهت تضعیف آقای عارف قدم برنمی‌داشتند اگر آقای عارف رأی هم نمی‌آورد با اختلاف کمتری رأی نمی‌آورد. اضافه کنید این موضوع را به بدعهدی برخی وزرا که باوجود موضع رسمی دولت که بی‌طرفی بود، از لاریجانی حمایت کردند.»[3]

البته در میان تناقض‌گویی‌های الویری وی به رأی معنادار پزشکیان اشاره می‌کند و می‌گوید: «آقای پزشکیان علاوه بر اینکه رأی فراکسیون امید را به‌طور کامل داشت مانند آقای عارف، رأی استان‌های آذری‌زبان را هم داشت و بسیاری از آذری‌زبان‌ها مستقل از جناح‌بندی‌های سیاسی اصلاح‌طلب یا اصولگرا آمدند به آقای پزشکیان رأی دادند، حدود ۷ استان ما آذری‌زبان هستند این یک مجموعه قابل توجهی بود. در مورد آقای مطهری هم همین‌طور، آقای مطهری به هیچ‌وجه خودش را یک چهره اصلاح‌طلب معرفی نکرده است و او علاوه بر اینکه فراکسیون امید به‌طور کامل به او رأی داد، بسیاری از جریان‌های اصولگرا هم به دلیل وابستگی آقای مطهری به جریان اصولگرایی به او رأی دادند. لذا بالاتر بودن رأی نواب رییس مجلس نسبت به آقای عارف چیز غیرمنتظره‌ای نیست.»

موضوعی که وزن واقعی اصلاح‌طلبان را در مجلس دهم نشان می‌دهد اما با این حال نباید از انشعابات فراکسیون امیدی که برای عارف 103 رأی به ارمغان داشت و اینک به 70 نفر تنزل پیدا کرده غافل شد.

چگونه فراکسیونی که توهم اکثریت داشت به اقلیتی پراکنده بدل شد؟
انشقاق در فراکسیونی که توهم اکثریت داشت

اوج این عصبانیت‌ها از انشعابات را می‌توان در سخنان محمود صادقی دید. این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم درباره علت پیوستن نمایندگان فراکسیون امید به فراکسیون اعتدال می‌گوید: «هنگامی که دلیل این تصمیم را از این نماینده پرسیدم، توضیح داد که یکی از دلایلی که منجر به اخذ چنین تصمیمی از سوی او و چند نماینده دیگر عضو فراکسیون امید برای حضور در فراکسیون مستقلان، این است که از حضور در فراکسیون امید نگران هستند.»[4]

وی می‌افزاید: «با این وجود، به نظرم ترس از رد صلاحیت، ترسی موهوم و به عبارت بهتر بهانه‌ای غیرموجه است؛ چراکه قطعاً شورای نگهبان عضویت یک نماینده در فراکسیونی سیاسی را مبنای ردصلاحیت قرار نمی‌دهد.»

صادقی نمایندگانی که به لیست اعتدال پیوستن را این‌گونه تهدید می‌کند: «تشکیل فراکسیون مستقلان نه‌تنها به زیان هیچ‌یک از دو فراکسیون امید و ولایت نیست، بلکه درمجموع برای شفاف‌تر شدن فضای مجلس مفید نیز هست. این شفافیت به مردم و رأی‌دهندگان کمک خواهد کرد که در موسم انتخابات متناسب با مواضع هر نماینده، کاندیدای مطلوب خود را انتخاب کنند و نامزدهای انتخاباتی نیز نمی‌توانند به قول آقای کواکبیان با یکی عکس یادگاری بگیرند و به دیگری رأی بدهند!»

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد نیز که بی‌پرواتر از سایر رسانه‌ها نسبت به تحولات پارلمانی این جریان سخن می‌گوید به قلم مدیرمسئول خود می‌نویسد:‌ «تحولات جدید در پارلمان نشان می‌دهد که سخن آفتاب یزد مبنی بر رفتار غیراخلاقی و خارج از شئون فراکسیونی عده‌ای از نمایندگان فراکسیون امید درست بوده است و هم پیش‌بینی اینکه در آینده نه‌چندان دور بازهم شاهد چنین رفتارهایی به‌مراتب وقیحانه‌تر خواهیم بود.»

این روزنامه زنجیره‌ای می‌افزاید: «تشکیل فراکسیون سوم به ریاست کاظم جلالی و حمایت‌های پیدا و پنهان وزرای دولت در سکوت حسن روحانی از تشکیل چنین فراکسیونی بخش دیگری از پروسه از سکه انداختن فراکسیون امید در مجلس دهم است. از همان زمانی که زمزمه‌های تشکیل این فراکسیون شنیده شد مبرهن بود که هدف تهی کردن فراکسیونی است که ریاست آن بر عهده عارف است.»‌

این رسانه اصلاح‌طلب مطرح می‌کند: «از منظر کمیت به نظر می‌رسد در این ماجرا متضرر اصلی فراکسیون امید است و بس. به‌هرحال فراکسیون ولایت یا همان اصولگرایان از اول هم بنا نبود در اکثریت باشند و این فراکسیون امید بود که ادعای اکثریت را داشت. با توجه به تشکیل فراکسیون سوم در حال حاضر فراکسیون اصلاح‌طلبان از گذشته نحیف‌تر شده و به عدد 70 رسیده است.»

این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه تبعات منفی چنین رویکردی را دامن‌گیر حسن روحانی می‌داند و هشدار می‌دهد:‌ «آقایان دولتی کمتر از یک سال دیگر و همین نمایندگان 4 سال دیگر مجدداً به رأی مردم نیاز دارند. ضمن آنکه روشن است حسن روحانی ازآنجایی‌که پایگاهی در میان اصولگرایان ندارد سال 96 مثل سال 92 بازهم چشمانش به اصلاح‌طلبان خواهد بود. اگر مشاوران به او اطلاعات غلط ندهند قطعاً جناب رئیس‌جمهور ملتفت هستند که «اصلاح‌طلبانه سخن گفتن» اما «گردش به سمت راست داشتن» نان سیاسی ندارد.»

فراکسیون امید امروز به‌عنوان یک جمعیت شکست‌خورده سیاسی با انبوه مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کند و این موضوع در ادامه به رویارویی اصلاح‌طلبان و دولتی‌ها در پارلمان دهم گرایش یافته است. نحیف شدن فراکسیون امید بیش از هر چیز همان‌طور که خود اصلاح‌طلبان اشاره می‌کنند نتیجه تبلیغات و پروپاگاندای رسانه‌ای القای فتح مجلس است که با توجه به اینکه با واقعیت فاصله زیادی داشت کم‌کم با کنار رفتن غبار دروغ‌ها سبب سرخوردگی بدنه این جریان شد و حال اصلاح‌طلبان برای فرار از این شکست راهبردی و اصلی در میان همه شکست‌های دیگرشان در مجلس سعی دارند با شیوه معمول یعنی انداختن اشتباه خودشان به گردن دیگران ازجمله دولت خود را در این زمینه توجیه کنند.



[1] http://www.entekhab.ir/fa/news/282492

[2] http://www.asriran.com/fa/news/481573

[3] http://www.etemadnewspaper.ir

[4] http://puyesh.net/fa/news/76262

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    آقای عارف فقط زمان انتخابات مترو سوار میشی؟
  • دکتر گاوچرون از کومور ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    بدبخت باهنرم مصاحبه کرده گفته 57 درصد لیست امید بودند 40 درصد اصولگرا. سه درصد مستقل. اصولگراتون اعتراف کرده حالا هی خودتو به خریت بزن. آی دلم میخواد 96 بشه. آی دلم میخواد بیام هی بهت بخندم :))
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    اصلا پوپولیسم نیست این حرکت فقط احمدی نژاد پوپولیست
  • ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    مشرق خودت جر بده رای ما همیشه اصلاحات است. چون سگ اصلاحات شرف داره بر امثال شماها
  • بابک ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    فراکسیون اعتدال یا بهتر بگویم حزب باد یک بازوی قوی برای ریاست تحسین بر انگیز لاریجانی است بر مجلس . تابا چرخش های آن سر بزنگاه ها نفوذ خود را که در این مجلس دو چندان شده همچنان حفظ کند و تمامی مصوبات مهم و سرنوشت ساز را طبق نظر خودش مدیریت کند همان طور که در صحنه ی انتخاب رئیس مجلس این امر به طور عیان نمود پیدا کرد .
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    مهم نیست که کی رای آورد مهم قدرت نمایی یک جریان در انتخابات اخیر بود.
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    از دار دسته ی فتنه
  • ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    از حزب فتنه گران و وطن فروشان اصلاحات
  • مهدی از قم ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    یعنی حماقت از سر و روی امثال تو میریزه.الان شما مثلا اصلاحاتی هستی؟؟؟؟؟میشه دو خط راجع به اصلاحات ارزش های اصلاحات بنویسی؟؟؟؟یه مشت ادم لمپن بی سواد
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    می گم منبعی هم داری برای این حرف یا صرفا سخن پراکنی است
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    ادب مرد به از دولت اوست
  • مهدی از قم ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    وقتی سطح فرهنگ و ادب و سواد طرفداران و حتی رهبران اصلاحات رو میبینم اون وقت متوجه میشم چرا این بندگان خدا همیشه فقط در حد ابزار برای دشمننان کشور بوده اند.از امریکا و اسراییل بگیر تا ملک عبدالله و عالیجنابان
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    آره فقط زمان انتخابات. مثل همه
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    زنده باد اصلاحات
  • ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    اصولگرایی در جهت حفظ منافع ملی حرکت میکند و اعتماد من به اصولگرايان با تجربه هست...فتنه گران چطور میتوانند حرف از منافع ملی بزنند؟؟؟
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    سبد رأی اصلاحات
  • نکونام ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    عاقبت این نردبام افتادنیست.....
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    خفه شو گاودوست!
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    نفهمیدم چی گفتی؟ رای تو همیشه سگ اصلاحاته؟!
  • متخصص در تركاندن چشم هاي حسود ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    انهايي هم كه ادعاي اكثريت را داشتند به رتبه سوم فراكسيون مجلس سقوط كرده و به همان هم قانع اند!!!!!
  • احمد محمود ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
    0 0
    هر كسي از ظن خود شد يار من از درون من به جز اسرار من

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس