استراتژیست‌های نظامی چین صادرات تسلیحات به ایران را به عنوان راهی برای قادر ساختن این کشور برای مقابله با آمریکا در منطقه عنوان می‌کنند. بنابراین سپاه می‌تواند تهدیدات بزرگ‌تری را علیه آمریکا ایجاد کند.

سرویس جنگ نرم مشرق- توافق‌هسته‌ای و فصل جدید روابط ایران با دیگر کشورهای جهان از زمان شکل‌گیری این توافق، به یکی از بحث‌های جدی اندیشکده‌ها و مراکز مطالعاتی تبدیل شده است. در یکی از جدیدترین تحقیقات مربوطه، بخش مطالعاتی - تحقیقاتی دانشگاه دفاع ملی وابسته به ارتش آمریکا، گزارشی تحت عنوان «بروز مشکلات بدون اتحاد: روابط ایران و چین پس از توافق هسته‌ای» منتشر کرده است.

روابط ایران و چین پس از توافق هسته‌ای
گزارش دانشگاه دفاع ملی آمریکا با عنوان: بروز مشکلات بدون اتحاد: روابط ایران و چین پس از توافق هسته‌ای

دانشگاه دفاع ملی، همکاری نظامی پیشرفته چین و ایران را دارای چالش پیچیده‌ و خطرناک‌ بری آمریکا می‌داند و با ارائه تاریخچه این همکاری نظامی، نوشت: «در این رابطه، لازم است تا بافت تاریخی این موضوع را بشناسیم. در دهه 1980 و اوایل دهه 1990، چین و ایران دست به توسعه همکاری مهمی در بخش تسلیحات زدند که در آن چین هواپیماهای جنگی پیشرفته، تانک، رادار، موشک کروز، شناورهای گشتی،‌ و دیگر سلاح‌ها را در اختیار ایران گذاشت. بسیاری از این سامانه‌ها در جنگ هشت‌ساله ایران با عراق مورد استفاده قرار گرفت. جان گارور کارشناس مسائل چین در مقاله‌ای تحت عنوان "امنیت انرژی چین" استدلال می‌کند که چین نه تنها تحت تأثیر ملاحظات منفعت‌طلبانه قرار گرفته بود، بلکه به دنبال این بود تا ایران را تبدیل به خاک‌ریزی توانمند علیه هژمونی منطقه‌ای آمریکا کند. این امر در فروش سلاح‌های چین مشهود بود که می‌توانست نیروهای آمریکایی را هدف قرار دهد،‌ همانند موشک‌های ضد کشتی. با این حال، گارور همچنین بیان می‌دارد که چین مجبور بود تا بین فروش سلاح‌های خود و این نیاز مستمر توازن ایجاد کند تا روابط مثبت با واشنگتن را حفظ کند، عاملی که همکاری چین در حوزه‌های موشک بالستیک و هسته‌ای را محدود کرده بود».

این مرکز تحقیقاتی آمریکایی در ادامه به سابقه همکاری نظامی ایران و چین پرداخت که به دهه 2000 می‌رسد و این همکاری را به دلیل تحریم‌های سازمان ملل و آنچه "نگرانی بین‌المللی" در مورد برنامه هسته‌ای ایران می‌نامد، رو به زوال تعریف کرد: «قطعنامه‌های به تصویب‌رسیده در شورای امنیت سازمان ملل با حمایت چین، همکاری با صنایع موشکی بالستیک و هسته‌ای ایران را ممنوع کرد و در سال 2010 با قطعنامه‌ای که صادرات سلاح‌های متداول اصلی به ایران را ممنوع می‌کرد، گسترش یافت. این سلاح‌ها شامل تانک، سامانه‌های توپخانه‌ای کالیبر بزرگ، هواپیماهای جنگی، برخی ناوهای دریایی و موشک با برد حداقل 25 کیلومتر بود. این قطعنامه همچنین تحریم‌هایی را علیه مقامات مختلف نظامی ایران، شرکت‌های اسلحه‌سازی، و نهادهای مالی ایجاد کرد. این امر به طور مؤثر حمایت زیاد چین از سپاه پاسداران را از بین برد. تعامل نظامی در درجه بالا، که در دهه‌های 1980 و 90 به کرار وجود داشت، در دهه 2000 از هم پاشید، اما در چند سال گذشته از سر گرفته شده است».

این گزارش سپس به موضوع برجام می‌پردازد که اجازه ازسرگیری صادرات سلاح چین به ایران را با برداشتن تحریم سلاح سازمان ملل می‌دهد و جدولی از سلاح‌هایی که احتمال دارد چین به ایران بفروشد، منتشرکرده است: «تأییدیه شورای امنیت سازمان ملل برای انتقال سلاح‌های متداول اصلی برای 8 سال مورد نیاز است، هرچند که چین می‌تواند به عنوان عضو دائم شورای امنیت سعی کند به نفع آن رأی بدهد. جدول زیر نشان می‌دهد که معامله هسته‌ای چطور بر فروش سامانه‌های فروخته‌شده چین به ایران در یک دهه پیش از اعمال تحریم‌های 2010 تأثیر گذاشته است. به طور کلی، بازفروش اکثر این سامانه‌ها نیازمند تأییدیه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود، هرچند ارائه موشک‌های کوتاه‌برد همچون اف‌ال 8 احتمالاً بدون رأی‌گیری مجاز خواهد بود».

سامانه

توضیح

برد

سال‌های انتقال

فروش تحت برجام

C-802

موشک ضدکشتی

120 کیلومتر

2012ـ1994

نیازمند تأییدیه شورای امنیت برای 8 سالِ نخستِ برجام؛
پس از آن بدون محدودیت

Type-86

نفربر زره‌پوش

ــ

2011ـ1997

نیازمند تأییدیه شورای امنیت برای 8 سالِ نخستِ برجام؛
پس از آن بدون محدودیت

TL-10/FL-8

موشک ضدکشتی

18 کیلومتر

2002

مجاز (حداکثر برد زیر 25 کیلومتر)

C-704

موشک ضدکشتی

45 کیلومتر

2003

نیازمند تأییدیه شورای امنیت برای 8 سالِ نخستِ برجام؛
پس از آن بدون محدودیت

C-801

موشک ضدکشتی

40 کیلومتر

2004

نیازمند تأییدیه شورای امنیت برای 8 سالِ نخستِ برجام؛
پس از آن بدون محدودیت

QW-11

موشک قابل‌حمل سطح به هوا

5 کیلومتر

2005

نیازمند تأییدیه شورای امنیت برای 8 سالِ نخستِ برجام؛
پس از آن بدون محدودیت

جدول اطلاعات و شرایط فروش سلاح‌های چین به ایران پس از برجام

دانشگاه ارتش آمریکا در ادامه به احتمال این‌که سلاح‌های پیشرفته‌تر چین در اختیار ایران قرار بگیرد، نوشت: «برای نمونه، چین می‌تواند موشک‌های کروز پیشرفته یا تخصص‌های فنی را به ایران انتقال دهد که می‌تواند ایران را قادر سازد تا تولید داخلی موشک‌های کروز ضد کشتی یا زمینی خود را بهبود بخشد. رسانه‌های چین همچنین صحبت‌هایی در خصوص احتمال فروش هواپیمای جنگی فایربرد جی‌10 به ایران به میان آورده‌اند. سامانه دیگر می‌تواند شناور موشک‌انداز هوبی باشد،‌ که چین در نظر دارد آن را به پاکستان بفروشد. باتوجه به گرایش‌های مثبت اخیر در توسعه روابط ناوی ایران و چین، این امر می‌تواند انتخابی منطقی باشد. چین همچنین می‌تواند همکاری خود با ایران را در زمینه‌هایی چون سامانه‌های هواپیماهای بدون سرنشین، سامانه‌های فضایی یا ضدفضایی، قطعات دفاع موشکی، یا توانمندی‌های جنگ‌افزار الکترونیک بهبود بخشد. با این حال، فروش اکثر این سامانه‌ها‌، اگر نه تمامی آنها، برای 8 سالِ نخستِ برجام نیازمند رأی شورای امنیت سازمان ملل است».

این مرکز تحقیقاتی آمریکایی سپس به پیامدهای فروش سلاح‌های چین به ایران که برای آمریکا منفی خواهد بود، پرداخت: «سلاح‌های چین می‌تواند تهدیدات ضد دسترسی، ممانعت منطقه‌‌ایِ(A2/AD) حاصل از ایران را تشدید کند. این امر به توانمندی تهران در پیچیده کردن یا جلوگیری از مداخله نظامی آمریکا در صورت بروز بحران اشاره دارد. چین در کمک به توسعه سامانه‌های A2/AD ایران موضع محکمی خواهد داشت، چرا که پکن بر توسعه توانمندی‌های مورد نیاز برای به چالش کشاندن نیروهای مداخله‌گر آمریکا، به ویژه در مورد بروز بحران در تنگه تایوان،‌ تمرکز کرده است. برای نمونه،‌ موشک‌های کروز ضدناو پیشرفته‌تر یا کشتی‌های موشک‌اندازِ سریع می‌توانند این امکان را به سپاه پاسداران بدهند تا تهدیدات بزرگ‌تری را برای انتقال نیروهای دریایی آمریکا به تنگه هرمز ایجاد کنند. توانمندی‌های قوی‌تر می‌تواند ایران را تشویق کند تا دست به رزمایش‌های تحریک‌کننده‌تر بزند که صراحتاً نیروهای آمریکا را هدف قرار می‌دهد. در فوریه 2015، نیروهای ایران ماکت یک ناو هواپیمابر آمریکایی را نابود کردند، در حالی که در دسامبر 2015، ایران دست به شلیک آزمایشی یک موشک در 1500 یاردی ناو هواپیمابر آمریکایی هری ترومن در تنگه هرمز زد. حمایت چین می‌تواند منجر به استمرار یا گسترش چنین فعالیت‌هایی شود».

این گزارش در همین رابطه می‌افزاید: «ایران همچنین می‌تواند از حمایت چین استفاده کند تا دست به تولید موشک‌هایی بزند که می‌تواند اهداف آمریکایی دورتری را هدف قرار دهد، همانند تأسیسات نظامی در جزیره دیگو گارسیا. چین متعهد به رعایت دستورالعمل نظام کنترل فناوری موشکی است که انتقال قطعات و فناوری‌هایی که می‌تواند در موشک‌های کروز و بالستیک دوربرد استفاده شود را محدود می‌کند،‌ با این حال تبعیت آن از تعهداتش گاهی اوقات مشکل‌ساز بوده است».

روابط ایران و چین پس از توافق هسته‌ای
دانشگاه ارتش آمریکا: موشک‌های کروز ضدناو پیشرفته‌تر یا کشتی‌های موشک‌اندازِ سریع می‌توانند این امکان را به سپاه پاسداران بدهند تا تهدیدات بزرگ‌تری را برای انتقال نیروهای دریایی آمریکا به تنگه هرمز ایجاد کنند

دانشگاه دفاع ملی، چالش دیگر فروش سلاح چین به ایران را احتمال در اختیار قراردادن این سلاح‌ها به گروه‌های مقاومت در منطقه غرب آسیا دانست: «تهران می‌تواند دست به بازصادرات سلاح به دیگر کشورها بزند، به ویژه به نظام بشار اسد در سوریه، که می‌تواند طبیعتاً علیه نیروهای ائتلافی یا آمریکایی استفاده شود. ایران می‌تواند همچنین این سلاح‌ها را به گروه‌های مانند حزب‌الله در لبنان یا حماس در سرزمین‌های فلسطینی انتقال دهد‌ که ممکن است از آنها استفاده کنند. به همین سان، تهران می‌تواند سلاح‌های ساخت چین را در اختیار شبه‌نظامیان شیعی در عراق قرار دهد که به دنبال تضعیف نخست‌وزیرِ طرفدار آمریکا، حیدر العبادی، هستند. هر یک از این پیامدها می‌تواند منجر به بی‌ثباتی سیاسی و نظامی منطقه شود».

این مرکز تحقیقاتی آمریکایی سپس به انتخاب سخت رهبران چین اشاره می‌کند و پاسخ به این سوال که تا چه اندازه رابطه تسلیحاتی با ایران را احیا کنند؟: « از یک طرف، مقامات وزارت خارجه چین احتمالاً علیه ازسرگیری فروش سلاح بحث خواهند کرد، چرا که این امر می‌تواند بی‌جهت روابط چین با آمریکا و دولت‌های منطقه، همچون اسرائیل، عربستان، و ترکیه، را پیچیده کند. از طرف دیگر، ارتش آزادی‌بخش خلق و شرکت‌های اسلحه‌سازی چین می‌توانند در حمایت از فروش سلاح دست به لابی‌گری بزنند. همانند گذشته، برخی استراتژیست‌های نظامی چین می‌توانند صادرات اسلحه را به عنوان راهی برای قادر ساختن ایران جهت مقابله مؤثرتر با هژمونی آمریکا در منطقه قلمداد کنند. تاجران چینی اسلحه،‌ به نوبه خود، ممکن است تمایلی به از دست دادن چنین فرصت بازاریِ مهمی نداشته باشند و موضع چین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان اسلحه را حفظ کنند».

دانشگاه ارتش آمریکا در پایان، برای مقابله با فروش سلاح‌های چینی به ایران، پیشنهاداتی را به حکومت آمریکا می‌دهد: «آمریکا باید فعالانه به کاهش چنین خطرهایی اقدام ورزد. برای شروع، واشنگتن باید با هم‌پیمانان خود مانند انگلیس و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل کار کند تا مانع رأی دادن به فروش سلاح‌های متداول اصلی به ایران در 8 سالِ نخستِ توافق هسته‌ای شود. دوم، آمریکا باید قویاً تحریم‌های باقیمانده علیه ایران را به اجرا درآورد،‌ که می‌تواند شامل جرائمی برای شرکت‌های چینی‌ای باشد که برخلاف قانون تحریم‌های ایران و نیز قانون کاهش تهدید ایران و حقوق بشر سوریه عمل می‌کنند. به‌ علاوه، آمریکا باید چین را تشویق کند تا از فروش سلاح‌های پیشرفته به ایران خودداری کند، ازجمله آنهایی که می‌توانند ایران را قادر سازند تا توانمندی خود در تهدید حمل و نقل دریایی در تنگه هرمز را افزایش دهد. باید چنین استدلال شود که چنین فروش‌هایی می‌تواند ایران را در اجرای یک سیاست خارجیِ بی‌پروا‌تر تشویق کند،‌ که می‌تواند اعتبار تأمین نفت چین را به خطر بیندازد و منافع مرزی چین در ثبات منطقه‌ای را تهدید کند. واشنگتن همچنین باید هم‌پیمانان منطقه‌ای خود، ازجمله اسرائیل، عربستان، و ترکیه، را تشویق کند تا از پکن چنین مطالباتی داشته باشند».

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 25
  • ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    2 2
    برجام یعنی عقب نشینی ایران ...همه چیز تعطیل شد قطار هسته ای دنده عقب گرفت
  • ۰۱:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    5 2
    خسته نباشن این موشکا که تو جدول هست رو که همین الانم داریم! خیالتون راحت چین نمیاد چندصدمیلیارددلار مبادلاتش با امریکا رو فدای چندصدمیلیون یا چندمیلیارد معامله با ایران کنه
  • علیرضا ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 2
    یه سوال اساسی. مگه نگفتن برجام هیچ به ربطی به بحث های نظامی نداره؟؟؟؟ الان چی شد؟؟؟؟ چرا باید تا 8 سال این سلاح ها هم بررسی بشن؟؟؟
  • امیر ۰۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 1
    همش مزخرفه چین فناوری بالایی مثل روسیه نداره ایران همین الانم توانایی زدن جزیره دیگو گارسیا و انهدامB52 ها ,B2 رو داره جو الکی دادن بر اساس c802 قادر و نور با برد بیش از 200 کیلومتر و تیراژ بالا تولید شده نه حالا سالها پیش این احمقا فک میکنن ایران پشت کوه واقع شده فرانسه امریکا ترکیه المان بلژیک و... امنیت شهری خودشون نمیتونن تامین کنند معلومه دیگه تجزیه تحلیل هاشونم به درد نمیخوره و آبکی در میاد عزیزم شما همون امنیت داخلی رو تامین کن رصد ایران پیشکشت
  • محمد ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    2 0
    تمام این گزارش یک هدف دارد که صنعت نظامی ایران رو زیر سوال ببرد صنعتی که حاصل تلاش 3دهه کار انقلابی است والحق بدون اغراق وخارج از احساسات مادر زمینه موشکی بسیار خوب عمل کردیم ونیز در زمینه صنعت هوایی باوجود محدودیت منابع مالی توانستیم جنگنده صاعقه را بسازیم ودر حوضه بالگراد نیز طوفان2 یک بالگرد خوبی است وهمچنین در زمینه دریایی توانستیم 2ناوشکن را عملیاتی کنیم وناوشکنهای دیگری در دست ساخت است ونیز در زمینه زیرسطحی غدیر به تولیدانبوه رسید ونیز فاتح درحال تکمیل تستهای نهایی وهمچنین موشک زیر سطحی باموفقیت آزمایش شد اما در نیروی زمینی شاهد تولید تسلیحات تهاجمی انفرادی فجر224 وتک تیراندازها با کالیبرهای مختلف بودیم ودرحوضه زرهی تانک ذلفقار اماده تولید انبوه است ونیز تانک جدید وزارت دفاع که کرار نام دارد در حال طی کردن مراحل آزمایش است ودر حوضه ضد زره که دستاوردها بسیار عالی بوده است در حوضه پهپادی که دستاوردهای ما فوق العاده بوده است ونیز در حوضه پدافندی برای تمام دنیا ثابت شده که اسمان ایران امنترین آسمان منطقه است درهر صورت باید بدانیم که ما در ابتدای راه هستیم ودر آینده شاهد دستاوردهای ارزنده تر خواهیم بود که انشالله جهان را شکفت زده خواهد کرد
  • اهوازی ۰۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    کاملا روشنه که آمریکا توانش کم شده.گزارش مزخرفی بود.
  • ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    آمریکا رو ولش کنید... هرچه سلاح پیشرفته وجود داره بخرید و امنیت کشور رو به بالاترین سطح خودش برسونید. اگه به حرف آمریکا جلو بریم باید کل کشورمون رو تقدیم آمریکا بکنیم!!!!!
  • ناشناس ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    مراقب نفوذ عربستان در تاجیکستان باشید
  • مارشال ۰۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    امریکا هم به ما سلاح پیشرفته بدهد تا هر که را توی منطقه مخالف هردوکشور باشد نابود کنیم این دیگه گله ندارد چرا شماها این همه سلاح پیشرفته را به عربستان می دهی که فقط با مردم بی دفاع یمن میجنگد بده ما تا عربستان رانابود کنیم
  • ۰۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 1
    زنده باد ایران.زنده باد روحانی
  • ۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    روسیه سوخو 30 بهتون نداد رو به چین آوردید ؟
  • ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    چین و سلاح پیشرفته؟؟!! حالتون خوبه، شب بخیر
  • م خ ت ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    رفتار غربی ها کاملا مشکوک و چراغ بالا می زنه برای اهل فهم...از یک طرف بر اساس برجام ایران می تونه بعد از 8 سال دوباره برنامه هسته ای صنعتی رو کم کم از سر بگیره به سمت صنعتی در حد ژاپن و کره جنوبی بره و حتی محدودیت 8 ساله موشکی و 5 ساله نظامی لغو میشه....از این طرف دارن دستو پا می زنن برای حفظ تحریم های اقتصادی و نظامی با هدف ادامه تضعیف اقتصادی نظامی و امنیتی ایران و مشغول کردن ایران با نگرانی های امنیتی ثانیه مثل داعش عربستان قطر امارات و ترکیه و اقلیم!........سوال اصلی این هست که این رفتار کاملا دو گانه غرب با ده سال دوم برجام اصلا نمی خونه!...مگر اینکه برنامه داشته باشن پس از هشت سال کلآ زیر برجام بزنن و با یک حمله سراسری از اساس کار رو برای همیشه در همه موضوعات تمام کنن!
  • ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    مشرق جان این یه تبلیغ شما مخالف ثروت ملی هست چین آخرسر ایران را سرکیسه میکند و فقر را به ایرانیها هدیه میدهد. صنعت چین کپی هست با عمر دوساله فقط یک خودروی چینی سالم پیدا کنید
  • مرگ برامریکا ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    کودنگاه نه دانشگاه آخر احمقهای آمریکایی، هشت سال دفاع مقدس با سلاح های پیشرفته چین سپاه از حریم ایران اسلامی دفاع کرد .سخت در اشتباه هستید آن چیزی که سپاه در اختیار دارد ومی تواند امریکا را به ذلت بکشد و اسراییل را نابود کند .ایمان به خدا ودلگرم به بشارت های کتاب خدا وکمک های غیبی الهی است
  • ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    نگران نباش سلاح چینی شش ماه بیشتر عمر نمیکنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اصول گرایان با چین رابطه عمیقی دارند
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    در ذیل بندهای قطعنامه شورای امنیت آمده است.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اسلحه چینی؟! کیفیت چینی، قیمت اروپایی
  • didga ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    کارمون به جایی رسیده که برای خرید کردن تسلیحات عادی و معمول هم بهمون تاییدیه بدن و گرفتار ساز و کار شورای امنیت و کاغذ بازی بشیم... یعنی آبرو برامون نذاشتن!
  • مسعود ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    از چين فقط رادار ميشهه گرفت والا بقيش مفت نمي ارزه
  • سبلا ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    سی سال دنده جلو اش چقدر پیشرفت داشت ؟ خود روس ها بازی در میارن اگه برجام هم نیود روس ها وسطش کنار می کشیدن
  • ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    پس معلوم شد شعار ما می توانیم در وزارت دفاع یعنی چین می تواند به ما بفروشد
  • ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    درمقابل دشمنان باید قوی واماده بود تا فکر بیخودی به سرشان نزنه@
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    احمقها چرت و پرت نوشتن خودشون هم می دونن که ایران خودش موشکهای بسیار قوی تر از اینهایی که نشوتن رو ساخته و در اختیار داره با این گزارش خواستن فقط یه جو ضد روابط ایران و چین درست کنن و محدود تر بشه و البته چین هم با احتیاط به ایران سلاح می فروشه با چند برابر قیمت به خاطر ایجاد یک موازنه و امتیاز گیری بابت ما از خود آمریکا و غرب و از سازمان ملل هم هیچ مجوزی نمی گیره چونکه اگر بخوان برعلیه اش قطعنامه بنویسن خودش و روسیه وتو می کننش
  • ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    چین اگر سلاح پیشرفته نداشت که خود امریکا ازش نمی ترسید !!!!!!!
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    امیدوار هستن این تاخیر 10 ساله باعث عقب ماندگی ایران بشه و در این مدت زمان با هجوم شدید جنگ نرم و اطلاعاتی ایران رو از پا دربیارن که تا حدودی هم پیشرفت داشتن
  • ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    احسنت
  • احمد ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ایران 35 ساله که نمی تونه تسلیحات این چنینی بخره. که البته برای کشور برکت داشته و خیلی چیزها در داخل داره تولید میشه بجای این که هزینه میلیاردی به کشور تحمیل بشه.
  • سید دکتر محمود ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اتفاقا سالهاست داره این برنامه رو پیاده میکنه
  • عباس ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    باید مخفیانه همه جور سلاحی رو داشته باشیم واسه روز مبادا که اگه هارت و پورت کردند و خواستند حمله کنند سریع روشون کنیم و غافل گیرشون کنیم . به حرف و دستور هیچ سازمان و کشوری هم نباید گوش داد دیگه بدتر از کره شمالی که نمیشیم اندازه استان گیلان هم نیست و هیچ کس جرات نداره بهش حمله کنه حتی امریکا
  • ایرج ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    با این گزارش خیالمان راحت شد ؛یک مشت احمق در ارتش آمریکا هستند الان بچه های دبستانی ما هم میدانند که تمام سلاحهای که در جدول بالا ذکر شد انواع توسعه یافته آنها در ج.ا.ا تولید وبه نیروهای مسلح تحویل شده است.
  • ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    میدونم که اینو منتشر نمیکنید ولی برادر مشرقی اینو برای خودت میگم اولا از کی تا بجال qw-11 شده پیشرفته؟ مگه همین با نام میثاق-2 مونتاژ نمیشه؟ 801 و 802 هم که داریم یعنی برای داشته هامون هم باید بریم واردکنیم؟
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    اینا از کی پیشرفته شدن.... 4 تا موشک زپرتی حتما مطلب کم اووردی...توهمی
  • یوسف بهلولی ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    با سلام میدونم منتشر نمیشه اما کمک به لیبرالیسم داخلیه تا بگن با برجام تونستیم راه خرید سلاح رو باز کنیم پس حالا برجامهای سریالی ولی بهشون بگو کور خوندن من اینجا دارم خودم این درسا رو به شاگردام میدم . بگو حداقل مغز ما رو پیچیده تر فرض کنند و با عقل خودشون مقایسه نکنند. اگر هم جای انتشار نداشت میتونی قسمتهای مشکل دارش رو در بیاری و اصل داستان رو انتشار بدی.
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    تا وقتی چشمون به دست این یا اون باشه پیشرفت نمی کنیم.چین یا روسیه یا امریکا همه نون به نرخ روز خورن
  • ناشناس ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    حال تو خوبه..شاید چینو با اشغالهایی که واردکنندگان ایرانی میارن میسنجی..چین تو بحث هوا فضا هم داره رو دست امریکا و روسیه بلند میشه چه برسه فناوریهای دیگه..
  • اشنا ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    1 0
    چین دارای نفوذ بسیار زیادی در ایرانه و این اوج دیپلماسی رو میرسونه البته دیپلماسی ایرانی
  • ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    خب همین چیزای که تولید میکنن همه رو وارد کردن
  • امیر ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۴
    0 0
    ما نیازمند هواپیماهایی هستیم که خارج از جو حرکت کنند
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
    0 0
    تازه به حرف این احمق های خونخوار امریکایی باید همجنسگرایی رو هم آزاد کنیم تا تحریم هارو بردارند
  • حسین ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۴
    0 0
    نیاز به سلاح چینی نداریم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس