در سومین روز گردهمایی ملی جمهوریخواهان، تد کروز در اقدامی عجیب، از حمایت رسمی دانلد ترامپ خودداری کرد.

سرویس جهان مشرق در سومین روز گردهمایی ملی جمهوریخواهان، «تد کروز» اصلی‌ترین رقیب ترامپ که در ماه آوریل با شکست در مقابل از دور رقابت کنار رفت، جنجال‌آفرین شد. کروز که قرار بود در در این گردهمایی در حمایت از ترامپ سخنرانی کند، در سخنرانی خود علیه وی سخن گفت و با ابراز واکنش از سوی هواداران ترامپ، همهمه و جنجال سالن را فرا گرفت. مایک پنس به عنوان معاون ترامپ، پس از سخنرانی کروز، با سخنرانی خود سعی در آرام کردن جو و فراخواندن جمهوریخواهان به اتحاد کرد. بسیاری از بزرگان و رهبران حزب جمهوریخواه، تد کروز را به شدت به خاطر آن رفتار و حرکتش مورد سرزنش قرار داده‌اند.
 
آیا تد کروز با جنجال خود دست به خودکشی سیاسی و ایجاد شکاف بزرگ در حزب زد؟ 
 
سومین شب از گردهمایی ملی جمهوریخواهان در حالی برگزار شد که تد کروز اصلی‌ترین رقیب ترامپ که با قبول در شکست در مقابل وی در ماه می از عرصه رقابت کناره گرفت، موجبات جنجال را فراهم آورد. تد کروز در مقابل حضار سالن سخنرانی طولانی کرد و ترامپ را به نقد کشید و اظهاراتی مخالف وی ابراز داشت. هواداران ترامپ که سالن در اختیار آنها بود، به شدت نسبت به اظهارات کروز اعتراض کردند و خواستار اخراج او از سالن شدند. وی، که اعلام کرد که از پیروزی اصول جمهوریخواهان در انتخابات سراسری اکتبر حمایت می‌کند، در بخش جنجالی اظهاراتش اینچنین گفت: «از شما می خواهم که در روز انتخابات به پای صندوق‌های رای بروید و به کسی که می‌دانید آزادی ما را به خطر نمی‌اندازد و به قانون اساسی پایبند است، رای بدهید». این اظهارات کاملا متلک‌اندازی به دانلد ترامپ بود و موجب خشم و اعتراض حضار حاضر در سالن شد. با ورد ترامپ به سالن، شدت اعتراضات به کروز و حمایت از ترامپ با شعار «ترامپ ترامپ» بالا گرفت. نامزد منتخب جمهوریخواهان پس از مراسم در توئیت خود نوشت: «تد کروز صحنه را باخت و به تعهد خود پشت کرد. من دو ساعت پیش سخنرانی او را تماشا می‌کردم و مانع از سخنانش نشدم و گذاشتم که حرف بزند».
 
آیا تد کروز با جنجال خود دست به خودکشی سیاسی و ایجاد شکاف بزرگ در حزب زد؟

از سوی دیگر، بزرگان حزب جمهوریخواه سخنان کروز و رفتار او را به شدت خام و غیرحرفه‌ای دانستند و بسیاری از مفسران ابراز داشتند که از این حرکت او شوکه شده‌اند.

شبکه CNN مدعی شد که منابع نزدیک و موثق جمهوریخواه به «دانا بش» خبرنگار این شبکه گفته‌اند که کروز دل خونینی از «شلدون آدلسون» -ابر سرمایه‌دار بزرگ یهودی حامی حزب جمهوریخواه- دارد و چرا که وی از دیرباز و از همان ابتدا به دنبال دریافت حمایت از سوی وی بود اما آدلسون مایل به حمایت از ترامپ بوده و درخواست وی را رد کرده است. «اندی ابود» یکی از تصمیم‌سازان حزب و نزدیکترن افراد به آدلسون به CNN گفت که کروز حتی همین اواخر به دیدار آدلسون رفت و از وی خواست که از حمایتش از ترامپ دست بکشد. به گفته وی، حزب جمهوریخواه و آدلسون به هیچ وجه به خاطر کینه شخصی کروز و شخص دیگر، حاضر به ایجاد شکاف در حزب نیستند.

آیا تد کروز با جنجال خود دست به خودکشی سیاسی و ایجاد شکاف بزرگ در حزب زد؟

توئیت ابود: خانواده آدلسون و نامزد منتخبشان

«کریس کریستی» فرماندار نیوجرسی و یکی از بزرگترین حامیان ترامپ، این رفتار کروز را "احمقانه" و خارج قاعده قوانین حزب خواند. وی در گفتگو با CNN ابراز داشت: «تد کروز مرامنامه حمایت از نامزد حزب را امضا کرد اما زیر همه چیز زد و به عهدش پشت کرد». «مایکل کوهن» -وکیل دانلد ترامپ- نیز رفتار تد کروز در گردهمایی را یک اشتباه فاحش و «خودکشی» سیاسی خواند.

در این میان، هیلاری کلینتون با هوشیاری تمام و با استفاده از فرصت و با توجه به رفتار کروز، اقدام به درج توئیتی با این مضمون کرد: «به وجدان خود رای بدهید». سپس در انتهای جمله لینک وبسایت خود را قرار داد.

آیا تد کروز با جنجال خود دست به خودکشی سیاسی و ایجاد شکاف بزرگ در حزب زد؟

پس از سخنان جنجالی تد کروز، «نیوت گینگریچ» -رییس سابق مجلس نمایندگان و یکی از تصمیمي‌سازان حزب- بر روی سن آمد و تلاش کرد که سخنان کروز را به نفع ترامپ تعبیر نماید: «سخنان کروز به معنی عدم حمایت از ترامپ نبود. بلکه وی خواست بگوید که به نماینده‌ای که به قانون اساسی پایبند است رای بدهید و خب دانلد ترامپ هم به قانون اساسی پایبند است و آقای کروز این را می‌داند».

{$sepehr_media_1668377_400_300}
 

حتی برخی از وکلای انتخاباتی حامی کروز هم نسبت به این رفتار و موضع او انتقاد بسیار کردند و بطور نمونه «ریچارد بلک» وکیل انتخاباتی ویرجینیا به CNN‌گفت که بعید می‌داند که بار دیگر از کروز حمایت کند. وی اظهار داشت: «هر کسی در قبال حزب و ملت خود وظیفه و دین دارد. حقیقتا امشب آقای کروز بی‌انصافی کرد و به ملت آمریکا پشت کرد». «ترنت فرانکز» دیگر وکیل انتخاباتی حامی کروز از آریزونا، این رفتار وی را مایه ناامیدی

خواند و اظهار داشت: «باید به وجدانمان رای بدهیم و وجدانمان یعنی رای ملت و رای ملت در این سالن مشخص است. کروز هر چند که با ترامپ مشکل دارد اما باید رای مردم را در نظر می‌گرفت». برخی از وکلای انتخاباتی میشیگان، آرکانزاس، آریزونا، و دیگر ایالات هم یا به شدت رفتار کروز را محکوم کردند و یا حین سخنرانی وی سالن را ترک نمودند.

اما «مایک پنس» -قائم مقام ترامپ و معاون اول او- در پایان نشست دیشب در هنگام سخنرانی وقتی از او خواسته شد که درمورد سخنان و رفتار کروز سخن بگوید، امتناع کرد و به جای آن به گفتن این جمله بسنده نمود: «فقط می‌توانم بگویم که از همه حمایت‌هایی که از ما شد بسیار سپاسگزارم و به آینده بسیار خوش‌بین هستم».

 

{$sepehr_media_1668379_400_300}

 

روزنامه گاردین در آخرین مقاله خود، حرکت کروز را یک حرکت کاملا اشتباه و خطای بزرگ دانست که شکاف جمهوریخواهان را حتی اگر وجود نداشته باشد، در چشم دموکرات‌ها و رای دهندگان پررنگتر می‌کند. به ادعای نویسنده مقاله، کروز باید دست کم راه مارکو روبیو را در پیش می‌گرفت. نهایتا، از شکرت در گردهمایی اجتناب می‌کرد و به جای آن از طریق فایل تصویری پیام حمایت خود از ترامپ را اعلام می‌نمود تا دموکرات‌ها از آب گل‌آلود ماهی نگیرند. حال سوال تحلیلگران، صاحب‌نظران، و مقامات حزب این است که اگر کروز گفته که در روز انتخابات در خانه نمانید و به نامزد مورد اعتمادتان رای بدهید با توجه به اینکه وی به ترامپ هیچ اعتقادی ندارد، پس قطعا نامزد مورد نظر وی می‌تواند هیلاری کلینتون باشد و این یعنی شمشیر از رو بستن بر علیه حزب جمهوریخواه.

آیا تد کروز با جنجال خود دست به خودکشی سیاسی و ایجاد شکاف بزرگ در حزب زد؟

اعتراض هواداران ترامپ به کروز

شبکه CNN در آخرین تحلیل نوشت: کروز عمدا این رفتار را کرد تا برای انتخابات سال 2020 بذر بپاشد. چرا که باز این عمل او و اعلام برائتش، آن دسته از رای‌دهندگان جمهوریخواه و دموکرات که از ترامپ نفرت دارند، به سمت وی گراییده خواهند شد. کروز اکنون فقط 45 سال دارد و این عمل، او را که خواستار ریاست جمهوری است در متن شهرت قرار می‌دهد و تبدیل به بستر آماده ریاست جمهوری برای دوره بعدی می‌شود.

آیا تد کروز با جنجال خود دست به خودکشی سیاسی و ایجاد شکاف بزرگ در حزب زد؟

برخی دیگر از تحلیل‌گران معتقدند که اگر کروز به خوبی با این کارت خود بازی کرده باشد، در اصل او برنده بازی است. اما به گفته بسیاری از کارشناسان مسئله اینجاست که این بازی چه اثرات و پیامدهایی به دنبال خواهد داشت. اگر ترامپ در انتخابات سراسر موفق به پیروزی در مقابل کلینتون نشود، قطع یقین تقصیرها به گردن کروز خواهد افتاد که مانع از اتحاد تمام و کمال جمهوریخواهان شده است. آن وقت است که رهبران زخم‌خورده حزب به هیچ وجه اجازه خودنمایی به وی در انتخابات سال 2020 را نخواهند داد. اینجاست که باید گفت کروز بازی بسیاری خطرناکی را برای خود رقم زده است و شاید به قول وکیل ترامپ دست به «خودکشی سیاسی» زده است.

منابع:

https://www.theguardian.com/us-news/2016/jul/20/ted-cruz-speech-republican-national-convention-trump-endorsement

http://www.cnn.com/2016/07/20/politics/ted-cruz-republican-convention-moment/index.html

http://www.cnn.com/2016/07/21/opinions/republican-convention-day-3-reaction-stanley/index.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/07/20/gop-officials-rip-cruz-for-withholding-trump-support-gingrich-gives-endorsement-on-his-behalf.html

http://www.foxnews.com/politics/2016/07/21/pence-rallies-gop-to-unite-accepts-vp-nod-cruz-withholds-endorsement.html


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    ترامپ یه خوکه ولی رییس جمهور شدنش به نفع کشورماست همانطور که بوش خیلی بهتر از اباما بود .
  • ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    با همین حرکتش نتیجه انتخاباتو مشخص کرد. من اگه طرفدارحزب جمهوریخواه باشم حزبی که جورج بوش رو پس انداخته و ببینم یکی از کاندیداها علیه دیگری چنین صحبتی میکنه پیش خودم میگم لابد یه چیزی میدونه ، ببین ترامپ چه قدر بده که هم حزبیش هم نگران اینده امریکا شده! شاید جورج دبلیو بوش دیگری در راهه.
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    مرگ بر دیکتاتور
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    ترامپ رئیس جمهوره
  • یک استعداد کشف نشده ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۱
    0 0
    ترامپ رئیس جمهور بشه ما با عربستان وارد جنگ میشیم هیلاری هم موزی هستش البته سیاست در جهان به سمت زنانه شدن میره و من فکر میکنم هیلاری شانس بالایی برای ریاست جمهوری خواهد داشت شایدم مثل انتخابات سال 92 ما، به شکل تارمویی رئیس بشه
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    درود بر دیکتاتور مصلح
  • ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
    0 0
    به جون هر چی مرده ترامپ رئیس جمهوره حافظا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس